گزارش ساخت جوی بتونی چشمه سر بالاده / گاهی انجام کارهای بزرگ با یک جهش کوچک ذهنی و یا یک پیشنهاد دوستانه شروع میشود و انگار همه منتظر بیان آن هستند تا دست بکار شوند. ساختن جوی بتنی پیش ساخته چشمه سر بالاده نیز چنین ماجرایی را در دل خود دارد. ماجرا از آنجا شروع شد که سه هفته قبل از برگزاری مراسم یادواره شهدای (۹ مرداد ۱۳۹۴) که قرار بوده در بالاده برگزار شود؛ و در غروب یکی از روزهای پایانی تیرماه که هوا کمی گرم به نظر میرسید، به رسم دیرین بالادهی ها که در چشمه سر جمع می شوند، به همراه آقایان اسفندیار (علیرضا) کاردگر، سیداسماعیل ساداتی، میرشعبان ساداتی و سیدربیع صباغ در زیر درخت بید (فِک دار)  و کنار حوض قدیمی چشمه سر نشسته بودیم.

سیبی در کار نبود که از درخت بید بر سرمان بیفتد! و دوباره قانون نیوتن و جاذبه زمین مطرح گردد تا در باره اش بحث علمی کنیم! بلکه این بار مگسها و پشه ها بودند که بر گِرد سر ما می چرخیدند و قانون نیوتن را به سخره گرفته بودند و آه و افسوس ما بر آسمان که « بالاده و مگس و پشه!؟» بقول امروزیها «مگه داریم؟ مگه میشه؟»…

نیاز به کنکاش و پیدا کردن منشاء مگس و پشه نبود! ایراد از جوی کوچک و کثیفی است که آب کوچه های بالاتر از درونش جریان دارد و به گنداب تبدیل شده و به «حِمبام بِن» می ریزد.

با همدیگر گفت و گو کردیم که چگونه میشود چشمه سر را مثل قدیم ها تمیز و پاکیزه کرد تا وقتی که چند لحظه در سایه فک دار می نشینیم، آرامش داشته باشیم!؟ پس از چند دقیقه مشورت کردن، تصمیم گرفتیم که اگر در محوطه چشمه سر نهری سیمانی ساخته شود تا آبهای زاید در آن جریان یابد و مستقیماً به حمبام بن بریزد، به پاکیزگی چشمه سر که سمبل بالاده هست، کمک زیادی می کند. با یک حساب سرانگشتی، هزینه را برآورد کردیم و خود را موظف کردیم که تا ده روز دیگر و تا پیش از برگزاری مراسم یادواره شهدا این کار را انجام دهیم.

برای ساخت جدول بتونی چشمه سر، افراد زیادی کمک کردند: عده ای کمک مالی کردند، عده ای با زور بازوان پرتوانشان به یاری ما آمدند، یکی زمین را کند، یکی بلوک های پیش ساخته بتونی و سیمان را از کامیون پایین آورد، یکی بنایی کرد، یکی چای آورد، دیگران هم با بیل و کنگ و فرغون به کمک ما آمد. یکی هم خداقوت گفت … جوی سیمانی ساخته شد و خاکهای اضافی اطراف آن برداشته و هموار شد و آب کوچه در آن جریان یافت و بدین گونه یک تصمیم کوچک به کاری بزرگ تبدیل شد و با دست جماعت و همت گروهی، چشمه سر تمیز و پاکیزه شد و درست یک روز پیش از برگزاری یادواره شهدا این کار به پایان رسید.

هزینه اجرای بلوک بتونی (جوی) چشمه سر: مبلغ یک میلیون و پانصد و یک هزار تومان که بشرح زیر است:

  1. بلوک بتونی: ۵۱۸ هزار تومان
  2. ماسه: ۳۱۰ هزار تومان
  3. کرایه حمل بلوک: ۳۰۰ هزار تومان
  4. سیمان ۳۹ پاکت: ۲۷۳ هزار تومان
  5. کندن کانال: ۱۰۰ هزار تومان

مبلغ همیاری یک میلیون و نهصد و یک هزار تومان که توسط افراد زیر پرداخت شده است:

  1. سیدربیع صباغ (فرزند مرحوم سیدمحمد): ۱۰۰ هزار تومان
  2. عبدالرضا کاردگر (مرحوم حبیب الله): ۵۱۶ هزار تومان
  3. میرشعبان ساداتی (مرحوم سیدجعفر): ۱۵۰ هزار تومان
  4. سیداسماعیل ساداتی (مرحوم سیدجعفر): ۵۰ هزار تومان
  5. عبدالله حسین پور: ۵۰ هزار تومان
  6. یزدان فولادی: ۶۰ هزار تومان
  7. امین آتنی مفرد: ۱۰۰ هزار تومان
  8. اسفندیار کاردگر (مرحوم حبیب الله): ۱۰۰ هزار تومان
  9. سیداحمد ساداتی (میررحمان): ۱۷۵ هزار تومان
  10. وحید کاردگر (مرحوم سهراب): ۵۰ هزار تومان
  11. فردوس دهبندی (مرحوم سیف الله): ۵۰ هزار تومان
  12. رامین آتنی مفرد (خلیل): ۱۰۰ هزار تومان
  13. هادی علامه قاسمی (مرحوم علی اکبر): ۳۰۰ هزار تومان
  14. احمدرضا چهاردهی (حاج محمدرضا): ۱۰۰ هزار تومان

مبلغ باقیمانده یعنی ۴۰۰ هزار تومان جهت هزینه در کارهای بعدی، نزد آقای اسفندیار کاردگر به امانت قرار دارد.

سپاسگزاری می کنم از دوستانی که بیل و کلنگ به دست، جانانه همکاری داشتند:

آقایان سیدحسین ساداتی(فرزند مرحوم میرتراب)، سیدابراهیم ساداتی (سیدحسن)، یدالله چهاردهی (مرحوم اسدالله)، داریوش ساداتی، سیدفضل الله و سیدربیع صباغ، سیداسماعیل ساداتی، میرشعبان ساداتی، عسگر چهاردهی (فرزند عبدالله)، سیدرضا ساداتی (مرحوم سیدحاجی)، اسفندیار کاردگر، عبدالرضا کاردگر، سیدمرتضی عمادی نیا (مرحوم سیدعلی اکبر)، عین اله آزموده (مرحوم سیف اله) و دیگر دوستانی که نامشان از قلم افتاده و از آنها پوزش میخواهم.

به امید داشتن بالاده آباد، زیبا، پاکیزه و شاد/ مهندس عبدالرضا کاردگر/  ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

عکسها: اسفندیار (علیرضا) کاردگر (و با سپاس از فرزندش آقای امیرحسن کاردگر)

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۹ فروردین ۱۳۹۵