بالاده در قاب عکسهای قدیمی – ۱ / این سالها روستای کهن بالاده هم از نظر وسعت گسترش یافته است و هم به یک باره سیمای قدیمی اش از جلوی دیدگان ما ناپدید شد. فقط در طول ۱۰ سال یعنی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵، اتفاقی در بالاده افتاد که باورش بسیار سخت است. آن خانه های زیبا با بامهای کاهگلی که هر روز مادران و دختران بالاده آن را «دست ایندو» (گِل اندود) می کردند و با ظرافت و دقت خاصی با گِلهای رنگین «کاررَجِه» می گرفتند و تزیین می کردند، دیگر وجود خارجی ندارند و یا به ندرت پیدا میشوند! در عوض  دیوارهای آجری و سیمانی و بلوک در هرگوشه ای قد برافراشته اند و روز به روز ویلاهای مدرنتری سبز می شوند و سقفهای شیروانی و ایرانیت جای بامهای کاهگلی خانه های سنتی  زیبا را می گیرند.

در مرور گنجینه عکسهای قدیمی خود به تعدادی عکس از بالاده برخوردم که لازمست برای بازیابی خاطرات نسل قدیم و آشنایی نسل جوان در سایت سادوا منتشر شود. برخی از این بناها تخریب شده و وجود ندارند و برخی دیگر نیز دستخوش تغییراتی اساسی شده اند.

باشد که با دیدن این عکسها، دست یاریتان را بسوی ما دراز کنید و اگر درمنزلتان عکسهای قدیمی (از بالاده و مردم) دارید برای ما بفرستید تا در همین سایت و با نام شما منتشر کنیم.

با احترام. عین اله آزموده چهاردِه

بخش میون مله بالاده- تابستان ۱۳۶۶

کارگاه بافندگی خانگی در بالاده- تابستان ۱۳۶۶

خانم سیده معصومه ساداتی در حال بافتن پارچه در کارگاه بافندگی خانه اش- بالاده- تابستان ۱۳۶۶

زنده یاد میرمسیب ساداتی – بالاده – تابستان ۱۳۶۶

زنده یاد عباسقلی چهاردهی – در خرمنگاه-  بالاده – تابستان ۱۳۶۶

آقای راهب کاردگر نوجوان بالادهی – تابستان ۱۳۶۶

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۳ آذر ۱۳۹۵