عکس های قدیمی از دسته روی محرم سال ۱۳۷۲ روستای قلعه/ محمدعلی طاهری برنتی/ این مجموعه چهارتایی از عکس های دسته روی عزاداران حسینی روستای قلعه به سوی روستای تیله بن را آقای محمدعلی طاهری برنتی از آرشیو شخصی اش برای سایت سادوا فرستاده است. سادگی مراسم عزاداری در این عکس ها بخوبی دیده می شود. بسیاری از آدم هایی که در این عکس ها دیده می شوند، اکنون روی در نقاب خاک کشیده اند  و کودکان خردسال نیز اکنون در دهه چهارم عمر خود زندگی می کنند. جوانان به میانسالی رسیدند و کهنسالان نیز راه سفر ابدی را در پیش گرفته اند.

دردهه نخست ماه محرم، عزاداران هر یک از روستاهای منطقه دوسرشمار (بالاده، پایین ده، قلعه، تیله بن، واوسر) بخش چهاردانگه ساری  به پای پیاده به روستاهای همجوار می روند و عزاداران روستای میزبان نیز با خواندن اشعاری که به «سلام – علیک» معروف است به استقبال از آنها رفته و در حسینیه روستا از مهمانان پذیرایی می کنند. در مراسم سلام – علیک ابتدا نوحه خوان میزبان، سوالی را بصورت سوزناک از واقعه کربلا مطرح می کند و نوحه خوان مهمان نیز به او پاسخ می دهد که ممکن است تا ۱۵ بیت نیز باشد.

یادآوری می شود که دهه اول محرم ۱۴۱۴ قمری برابر با اول تا دهم تیر ماه  سال ۱۳۷۲ خورشیدی بود و در آن سال ها و در این فصل از سال، تعداد کمی از خانواده ها در ییلاق به سر می بردند.

از آقای طاهری برای فرستادن این عکس ها سپاسگزاریم.

شما هم اگر عکس های قدیمی دارید برای ما بفرستید.

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۹ مرداد ۱۴۰۱