دومین جشنواره هلی ترشی مارندران در بالاده برگزار می شود/ پایگاه خبری چهاردانگه/ عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوا و دبیر دومین جشنواره هَلی تِرشی (پختن رب آلوچه‌جنگلی) بالاده در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری چهاردانگه اعلام کرد که این جشنواره با برنامه ریزی و مدیریت انجمن فرهنگی سادوا و همکاری و مشارکت بسیار خوب مردم، شورای اسلامی و پایگاه بسیج بالاده و همچنین با حمایت سازمان میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دیگر نهادهای فرهنگی و اداری اجرا می شود.

وی با توجه به اینکه نخستین جشنواره هلی ترشی در سال گذشته مورد استقبال مسوولان، مردم و رسانه ها قرار گرفته بود، بیان داشت: این جشنواره در صبح جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ برگزار می شود و برای چیدن و شستن و آماده سازی هلی دو روز قبل از جشنواره با مردم علاقمند به جنگل های اطراف بالاده می رویم و هلی می چنیم و سپس آنها را شسته و برای پختن آماده می کنیم. چون پختن هلی ترشی حداقل به ۱۲-۱۰ ساعت زمان نیاز دارد ناچاریم از یک روز قبل از جشنواره هلی را بپزیم تا در دو سه ساعت برگزاری مراسم جشنواره، کاملا پخته و آماده شود.

دبیر جشنواره هلی ترشی در باره برنامه های تدارک دیده شده در جشنواره اعلام کرد: علاوه بر پختن هَلی تِرشی، از ۱۰ قهرمان ورزشی بالاده که در رشته های مختلف در سطح ملی و جهانی مدال کسب کرده اند، تجلیل می شود.

آزموده در ادامه گفت: گروه تئاتر هنرمندان بالاده میان برنامه تئاتر با موضوع فرهنگی را اجرا می کنند، شاعران بومی شعر میخوانند و استاد کاوه کاردگر با ساز کمانچه قطعاتی از موسیقی محلی مازندران را اجرا می کند.

وی همچنین بیان داشت: در این جشنواره، تِلم زنی (کره گرفتن با ظرف چوبی مخصوص) و چرخِه سری (تراشیدن پشم گوسفندان با قیچی دو تکه بزرگ) به روش سنتی اجرا می شود و در پایان مراسم با آش محلی (دُوپَتی آش) از مهمانان پذیرایی می شود.

آزموده در این گفت و گو با تشکر از عموم مردم فرهنگ دوست بالاده، شورای اسلامی و پایگاه مقاومت بسیج شهدای بالاده و مسوولان، در باره مشکلات برگزاری جشنواره هلی ترشی بیان داشت: بالاده در دورترین نقطه مازندران و هم مرز با استان سمنان واقع شده و از امکانات حداقلی نیز برخوردار نیستیم. فضای مناسب فرهنگی برای برگزاری همایشهای فرهنگی نداریم، وضعیت جاده بالاده اصلا مناسب نیست و از مسوولان شهرستان ساری و بخش چهاردانگه درخواست دارم نسبت به بهسازی و آسفالت جاده بالاده اقدام عاجل کنند. بخش چهاردانگه ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری بسیار خوبی دارد و نیازمند توجه و حمایت مسوولان هست.

وی در باره محل برگزاری جشنواره گفت: دبستان بالاده مکان فرهنگی مناسبی برای برگزاری همایشهای فرهنگی می باشد و امسال نیز با هماهنگی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران و همکاری اداره آموزش و پرورش چهاردانگه، جشنواره هلی ترشی در حیاط دبستان شهید دستغیب بالاده برگزار می شود که صمیمانه از آنها سپاسگزارم.

دبیر دومین جشنواره هلی ترشی بالاده در پایان این گفت و گو بیان داشت: در حاشیه جشنواره، مسابقه عکاسی از مراسم برگزار می شود که شرکت کنندگان میتوانند تا ۵ روز پس از اجرای جشنواره ۵ قطعه از عکسهایشان را برای ما بفرستند. هم چنین غرفه های محصولات بومی ( لبنیات، عسل، خوراکیهای محلی، سبزیجات کوهی، صنایع دستی و ….) نیز دایر خواهد بود تا کمکی به اقتصاد بومی مردم بالاده شود.

نشانی محل برگزاری جشنواره: مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، منطقه دوسرشمار، روستای بالاده.

ارتباط با دبیر جشنواره (جهت کسب اطلاعات و شرکت در مسابقه عکاسی):

تلفن: ۰۹۱۲۱۳۲۰۲۲۶
تلگرام: @E_Azmoude
ایمیل: sadva86@gmail.com

پایگاه خبری چهاردانگه ضمن خسته نباشید به آقای آزموده و آرزوی اجرای عالی این جشنواره، اعلام میدارد که ایشان از مدیران پایگاه خبری چهاردانگه نیز می باشند.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۷ مرداد ۱۳۹۶