سهم بالاده و منطقه دوسرشمار از یادواره شهدا/ بی شک روستای بالاده را باید بنیانگذار و پیشقراول برگزاری یادواره شهدای جنگ عراق علیه ایران در کشور دانست که از سال ۱۳۶۳ تا کنون یادواره شهدای منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر بخش چهاردانگه ساری) را با همراهی و همکاری و میزبانی این پنج روستا برگزار کرده و چندی پیش نیز در مرداد سال ۱۳۹۷، سی و پنجمین یادواره ۳۵ شهید منطقه دوسرشمار (۳۴ شهید جنگ تحمیلی و یک شهید مدافع حرم) به میزبانی روستای تیله بن برگزار شده است.

پیرامون فلسفه وجودی و ضرورت برگزاری این یادواره ها و گرامیداشت و زنده داشتن یاد و خاطره فرزندان دلاور این منطقه فقط می توان زبان به تحسین گشود که چنین یادواره ای در دورترین نقطه کوهستانی مازندران برگزار می شود. آنچه در این مقاله بیان خواهم کرد، سهم بالاده و روستاهای اطراف از برکت وجود این شهدا و برگزاری انبوه یادواره ها و دو پرسش برای یافتن دلیل عقب ماندگی و میزبان نشدن بالاده و منطقه دوسرشمار برای برگزاری یادواره شهدای بخش چهاردانگه است و انتظار می رود ستاد یادواره شهدای بالاده و منطقه دوسرشمار به افکار عمومی پاسخی در خور دهند.

۱ . امروزه برای برگزاری مراسم یادواره شهدا که همواره با سخنرانی و دادن ناهار به بیش از ۲۰۰۰ نفر از میهمانان بومی و غیربومی همراه است، مبالغی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان صرف می شود که این مبلغ توسط خانواده های شهدا، بنیاد شهید و افراد خیّر و مردم تامین می شود. آنچه تاکنون مورد انتقاد طیف های مختلفی از اهالی (برخی از خانواده های شهدا، همسنگران شهدا و رزمندگان و مردم عادی) قرار گرفته، گم شدن اهداف این یادواره ها و صرف هزینه های هنگفت است در حالیکه در این ۳۷ سال حتی ساخت یک بنای کوچک، یک کتابخانه، یک مرکز فرهنگی و یا خدمات درمانی، یک دفتر آی تی، و یا تامین هزینه درمان یک بیمار بی بضاعت یا حمایت از تحصیل یک دانش آموز کم توان مالی و …. به نام شهدا انجام نشده است و یا در قبال تقدیم ۳۵ شهید، منطقه همچنان در فقر شدید عمرانی و آبادانی قرار دارد که مردمش بخاطر یک سکته قلبی و یا فشار خون ساده جان خود را از دست می دهند.

در کنار اینها وضعیت نامناسب جاده دسترسی به بالاده از جاده فولادمحله و نیز جاده ایلال بسیار اسفناک و خطرناک است و پرسش عامه مردم این است که چرا بالاده و روستاهای اطراف در قبال برگزاری ۳۵ یادواره شهدا و دعوت از مسوولان رده اول استان مازندران و شهرستان ساری نتوانستند کمترین توسعه و پیشرفتی پیدا کنند؟ جای دوری نرویم و در همین یادواره امسال و درست در پایین محل برگزاری یادواره، در تیله بن دره هنوز خودروها باید از کف رودخانه بجای پل رفت و آمد کنند که با اندک باران و برف این جاده نیز بسته می شود. این بخش را همین جا فیصله می دهم و به بخش دوم پرسش می پردازم.

۲ . چند روز پیش در اول شهریور ۱۳۹۷، پانزدهمین یادواره ۲۱۶ شهید بخش چهاردانگه در روستای ولویه علیا برگزار شد و میزبانی سال ۱۳۹۸ به روستای وناجم داده شد. بالاده با ۲۰ شهید و منطقه دوسرشمار با ۳۵ شهید تاکنون میزبان یادواره شهدای چهاردانگه نشده است.

چند سال پیش به دست اندرکاران یادواره شهدای بالاده تاکید کرده ام که این حق بالاده است با تقدیم ۲۰ شهید (بیشترین شهید در بخش چهاردانگه)، میزبان یادواره شهدای چهاردانگه باشد و از امکاناتی که برای اجرا در اختیار بالاده قرار داده می شود (شامل تمام هزینه های اجرایی یادواره و انجام برخی کارهای عمرانی که بواسطه برگزاری یادواره در روستای میزبان انجام می گیرد) بهره مند شویم.

بالاده و منطقه دوسرشمار بیشترین شهید چهاردانگه را دارا هستند (بالاده با سهمی حدود ۱۰ درصدی و منطقه دوسرشمار با سهمی ۱۶ درصدی از یک شهر و ۹۵ روستای بخش) و حتی شهر کیاسر نیز به اندازه نصف این شهدا را ندارد و اکنون این پرسش اساسی مطرح است که چگونه روستای ولویه علیا (با پنج شهید) و روستای وناجم (بدون شهید) می توانند میزبان شوند ولی بالاده و منطقه دوسرشمار نمی توانند؟ آیا مدیران ولویه ای که در شهر ساری سمت و پست اداری دارند تیغشان چنین بران است ولی بالادهی‏ ها نمی توانند این برش را داشته باشند؟ آیا اراده ای برای میزبانی شهدای چهاردانگه در ما وجود ندارد یا اینکه با بی میلی ما، روستاهای دیگر از این فرصت به خوبی استفاده می کنند؟

میزبان یادواره شهدای چهاردانگه شدن بر خلاف میزبانی یادواره شهدای منطقه دوسرشمار می تواند برای مردم سرمنشاء کارهای عمرانی بزرگی باشد که نمونه هایش در روستاهایی که پیشتر میزبان یادواره شهدای چهاردانگه بوده اند، به عینه قابل دیدن است و مردم این روستاها از اینکه بواسطه برگزاری یادواره در روستاهایشان آبادانی صورت گرفته و مسوولان استان نیز قول هایی داده اند، راضی هستند.

بیاییم برای یک بار هم شده این فکر غلط را که برخی می گویند «ما شهید ندادیم تا روستای ما از سوی دولت آباد شود» کنار بگذاریم و این بار چشمان خود را باز کنیم و ببینیم که هنوز پدران و مادران کهنسال شهدا در بالاده و منطقه دوسرشمار از هیچ امکانات و توسعه یافتگی عمرانی برخوردار نیستند و خانواده های شهدا و مردم شهیدپرور حق دارند از دولت جمهوری اسلامی بخواهند تا توجهی به آبادانی روستاهایشان کند و از این حق و حقوق ابتدایی شهروندی برخوردار شوند که ما نیز همانند روستاها و شهرها از محل بودجه عمرانی کشور به رشد و توسعه یافتگی برسیم و جلوی مهاجرت ۹۵ تا ۱۰۰ درصدی گرفته شود و مردم برای نداشتن درمانگاه و جاده و تنها به خاطر یک فشار خون ساده جانشان را از دست ندهند و این وظیفه ستاد یادواره شهداست که بعنوان زبان گویای خانواده های گرامی شهدا و مردم بالاده و منطقه دوسرشمار این مطالبات برحق را زیر پرچم مقدس شهدا پیگیری نماید و با قبول میزبانی یادواره شهدای چهاردانگه، گامی هر چند دیرهنگام برای اشتباهات و کوتاهی ها و عقب ماندگی های گذشته بردارد و به مسوولان استان مازندران نشان دهد که این منطقه محروم نه تنها «ییلاق خوش نشین» نیست بلکه این مردم که بیشترین شهدا از بهترین جوانانشان را تقدیم کرده اند، حق دارند روستایشان آباد شود.

عین اله آزموده / مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده و همسنگر شهیدان در سال های جنگ

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۶ شهریور ۱۳۹۷
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام
همواره در تمامی این سال های برگزاری یادواره از سوی همسنگران شهیدان در سال های جنگ، به ما جوان تر ها گفته می شد که در سال ۶۳ خود برخی از این شهیدان، اولین یادواره ها را برگزار کردند و در سال های بعد خودشان به خیل شهدا پیوستند. در واقع خود شهدا جز اولین مسولین ستاد یادواره شهدای منطقه مان هستند.
اگر میخواهیم نتایج یادواره شهدا را بررسی کنیم باید ماهیت یادواره را بشناسیم. از نگاه من، یادواره یک برنامه فرهنگی است که لزوما نتیجه یک برنامه فرهنگی، اقتصادی، اجرایی و عمرانی نیست، بلکه فرهنگی است. از این جنبه یادواره شهدا منطقه ما بستر عظیمی برای اشنایی جوانان منطقه با شهدا (چاپ کتاب، انتشار نرم افزار، روایت گری ها، سرودن اشعار در وصف شهدا و ….) شده است. در چنین بستری بوده که شهید مدافع حرم و جانبازان مدافع حرم از منطقه ما رشد کردند.
اما اگر بخواهیم از یادواره شهدا هم سهم خواهی کنیم و بگوییم یاد شهدا را زنده نگه میداریم تا روستایمان آباد شود باید بازخواست اول را از مسئولین اجرایی منطقه کرد، باید از دهیاری ها و شوراهای محلات پرسید چرا برای خدمت رسانی به منطقه ای که ۳۵ شهید برای نظام داده و ثابت کرده تا پای جان حامی این نظام است، کم کاری کرده اند؟ چرا وقتی در بستر یادواره شهدا و به برکت شهدا، هر سال مسئولین کشوری و استانی و شهری به منطقه مان می آیند، چرا نمی توانیم از آنها استفاده کنیم؟!
من هم با پذیرایی یادواره به صورت ناهار مخالفم، چون در چنین شرایط اقتصادی هزینه بالایی ایجاد می کند. وقتی ما فقط از ۵ روستای منطقه خودمان برای یادواره دعوت می کنیم و ۲ تا ۳ هزار نفر می آیند و ۳۰ میلیون هزینه می شود، اگر در سطح بخش یادواره برگزار کنیم، قطعا هزینه بیشتری برای ستاد یادواره ایجاد می شود. اگر مخالف برگزاری یادواره شهدا به دلیل هزینه های کلان هستیم، پس نباید موافق برگزاری یادواره شهدا در سطح بخش باشیم چرا که هزینه های بیشتری برای مان دارد.

در پایان ممنونم از شما که بستری برای بحث و بیان نظرات و همفکری ایجاد کردید که هر سال یادواره ای پر برکت تر از سال های قبل داشته باشیم