چند نکته در باره برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی بالاده – ۳ / در دو بخش پیشین، در باره اهمیت و میزان مشارکت مردمی، عشق مردم به بالاده و جایگاه شورای محل در سالهای پس از انقلاب اسلامی و سطح توقع مردم مطالبی را بیان داشته ام و در این بخش به زوایای دیگری از انتخابات این دوره در بالاده اشاره ای گذرا دارم و چالشهای بوجود آمده در این دوره از انتخابات را مطرح می کنم و قضاوت را بر عهده مردم می گذارم.

 انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی روستای بالاده که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ و همزمان با سراسر کشور برگزار شده بود، در بین مردم بالاده شور و هیجانی خاص پدید آورد و همین عامل باعث شد تا مردم این روستا از اقصی نقاط کشور در روز انتخابات به بالاده بروند. مقام معظم رهبری فرمودند که «رأی مردم، حق الناس است و همه باید از آن صیانت کنند» و نوشتن این یاداشتها و بیان برخی مطالب نیز در همین رابطه می باشد.

۱ . چهار سال قبل، درست یک روز پس از انتخابات ۱۳۹۲، شخصی بالادهی در سامانه سادوا برایم پیام نوشت و انتقاد کرد که «چرا خودتان در این روز بیاد ماندنى که رویداد مهمى در تاریخ بالاده بعد از ۳۴  سال رخ داد، نبودید؟ خواهشاً نگو بعلت کار ادارى و دورى راه! که قابل قبول نیست! شما که خودتان را بعنوان مسئول انجمن فرهنگى بالاده معرفى میکنید و از یک سرى گلایه و از یکسرى که خودت آنها را قبول دارى نه مردم! تقدیر میکنى، چرا در روز بیاد ماندنى تاریخ بالاده بطور مستقیم گزارش تهیه نکردى؟ پس از این دیگه شعار نده. (گمنام و ریش سفیدى از منطقه میرافضل چهاردانگه)» اینکه چرا این شخص، نامی جعلی برای منطقه دوسرشمار انتخاب کرده فقط برای رد گم کردن بوده و بس! البته شماره این شخص چون در سامانه سادوا ثبت شده بود، برایم غریبه نبود و صبر کردم تا انتخابات امسال. یک شب قبل از انتخابات تصمیم گرفتم به بالاده بروم تا هم دیداری با اقوام داشته باشم و هم در انتخابات شورای بالاده شرکت کنم و به اندازه یک رأی به زادگاهم ادای دین نموده و هم از شرکت مردم در انتخابات عکاسی کنم تا برای تاریخ بالاده بماند و نیز در خبرگزاریهای استان و کشور منتشر کنم.

۲ . صبح انتخابات در حالیکه دوربین عکاسی روی دوشم بود، جزو نخستین نفراتی بودم که شناسنامه به دست وارد حسینیه بالاده شدم و با دست دادن و احوالپرسی از یکایک اعضای صندوق و مردمی که آنجا بودند، شناسنامه ام را به متصدی کنترل دادم تا مهر بزند و برگه رأی بگیرم؛ که نماینده فرماندار و مسوول بالادهی صندوق جلو آمد و گفت «عکاسی ممنوع است و نمی توانید عکس بگیرید»! به شدت جا خوردم و نگاهی به او انداختم و گفتم: «گمانم مرا می شناسید!!» بحث ما بالا گرفت و شخصی کیاسری که از ناظران صندوق بود، جلو آمد و گفت شما را می شناسم و اسم و فامیلی مرا هم گفت. رأی خود را دادم و از حسینیه بیرون آمدم و افسوس خوردم که یک کیاسری بی آنکه مرا دیده باشد، برایم احترام قایل شد ولی هم روستایی من چنان برخوردی کرد. این را هم بگویم همان شخصی که چهار سال پیش آن پیام را برایم فرستاده بود آن روز در حسینیه بالاده سمتی در صندوق رأی گیری داشت و به چشم خود دید که « گزارش تهیه کردن از روز بیاد ماندنی تاریخ بالاده » یعنی چه! و سکوت کرد! باید این موضوع را هم بگویم که اگر کسی چون بنده از ۵۰۰ کیلومتر دورتر و با هفت ساعت رانندگی خود را به بالاده می رساند تا از پیرزن و یا از حاج مرتضی ۱۰۱ ساله در حین رأی گیری عکس بگیرد، اختیار دوربینش دست کسی است که کمترین ملاحظه ای نسبت به این موضوعات ندارد. البته در فضای مجازی عکسهایی از صندوق رای گیری (یعنی همان جایی که عکاسی ممنوع بوده) منتشر شد که بر دوگانگی رفتار و تبعض و زیر پا گذاشتن قانون توسط مسوول صندوق حکایت دارد. انگار عکاسی کردن فقط برای من ممنوع بوده و برای دیگران آزاد!  باقی گلایه ها بماند تا اگر عمری بود در روزگاری دیگر شرح دهم.

۳ . از دیگر چالشهای این دوره از انتخابات که مورد اعتراض برخی از نامزدها نیر بوده، حضور افرادی غیربالادهی و رأی دادن برای شورای اسلامی بالاده بوده که بر اساس قانون این افراد فقط می توانستند برای انتخاب ریاست جمهوری رأی دهند. اما از شواهد امر (و اعتراف یکی از مسوولان صندوق نزد من و یکی از نامزدهای معترض) چنین بر می آید که تا حوالی ظهر که برگه های آرا تمام شده بود، افراد غریبه زیادی به نامزدهای خاصی از شورای اسلامی بالاده رای دادند و مسوول و ناظر و مراقب، همه چشم بر این تخلف بسته بودند و هنگامی که تعدادی از نامزدها تلفنی یا حضوری به بخشداری کیاسر شکایت بردند، از رأی دادن غریبه ها برای شورای اسلامی بالاده جلوگیری شد.

۴ . رأی دادن یا رأی ندادن دامادهای بالاده به موضوعی برای درگیری لفظی بین مردم و مسوول صندوق تبدیل شد و در نهایت با تبعیضی آشکار، برخی رأی دادند و از رأی دادن برخی دیگر جلوگیری شد. این رفتار دوگانه و خلاف قانون دارای پیامد بسیار منفی در بین دادمادهای بالاده ایجاد کرد و چند نفر از دامادهای گرامی بالاده به بنده رجوع کرده و شکایت داشتند. به نظرم به هیچ روی شایسته نبود با کسی که با احترام به زادگاه همسر بالادهی اش با پیمودن نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر راه از بهشهر و ساری تا بالاده آمده و دو روز وقت خود را گذاشته، اینگونه برخورد شود. این رفتار ناروا، نه تنها در میزان آرای مردم برای داشتن دهیاری (با آرای بالاتر) تاثیر منفی گذاشته، بلکه می تواند در خانواده آن شخص نیز سبب دلخوری و کدورت شده و قضاوت نادرستی نسبت به مردم بالاده در پی داشته باشد.

۵ . برخی نامزدها نسبت به تخلفاتی که در صندوق دیده بودند نیز با مسوولان صندوق درگیری لفظی داشتند و به بخشداری شکایت بردند. این رویه می تواند به وجهه و اعتبار مردم بالاده نزد مسوولان بخش چهاردانگه لطمه زده و باعث نومیدی و کناره گیری بخشی از مردم نسبت به امور بالاده شود و متاسفانه زمزمه های این نومیدی را بارها از زبان مردم شنیده ام.

۶ . از دیگر نکات منفی انتخابات بالاده، نبردن صندوق سیار به منزل اشخاص بیمار بود. این کار خلاف قانون انتخابات و سفارشات موکّد مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده و به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. قانون برای اینگونه موارد راه و روش ارایه کرده و مجریان انتخابات موظف به رعایت آن هستند.

***

این دوره از انتخابات شورای اسلامی بالاده به پایان رسید و سه تن از نامزدهای با بیشترین آرای مردم انتخاب شدند. ضمن تبریک به  آقای مهندس محمد قربانی، خانم سکینه چهاردهی و آقای سیدفخرالدین ساداتی، برایشان آرزوی تندرستی و موفقیت و خدمتگزاری به مردم داشته و انتظار می رود با توجه به شرکت حداکثری و حمایت و اعتماد مردم بالاده نسبت به سه تن از فرزندانشان، شورای اسلامی جدید بالاده گامهای موثر و عملی برای زدودن محرومیت و عقب ماندگی عمرانی از چهره بالاده بردارد و البته در این راه، حمایت و یاری یکایک ما مردم بالاده بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

چند نکته در باره برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی بالاده – ۱

چند نکته در باره برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی بالاده – ۲

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶