گزارش دومین نشست گردشگری و جشنواره هلی ترشی در بالاده/ به دعوت شورای اسلامی و انجمن فرهنگی سادوای بالاده، نشستی پیرامون انتخاب بالاده به عنوان روستای هدف گردشگری و اجرای سومین جشنواره هلی ترشی برگزار شد. در این نشست که از ساعت ۱۶:۱۵ روز پنجشنبه سوم خرداد ۱۴۰۳ در حسینیه بالاده برگزار شد، اعضای شورای اسلامی، اعضای انجمن فرهنگی سادوا و جمعی از اهالی فرهنگ دوست بالاده حضور داشتند. 

در ابتدای نشست، آقای عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوا از همه دوستانی که از راه دور دعوت شورای اسلامی و انجمن سادوا را پذیرفته و خود را به این جلسه رساندند، تشکر و قدردانی کرد و یاد آقایان علی چهاردهی، یزدان فولادی و مهندس اسماعیل دهبندی اعضای انجمن فرهنگی سادوا که در سال‌های گذشته روی در نقاب خاک کشیده‌اند را گرامی داشت.

وی در ادامه با توجه به اعلام بالاده به عنوان روستای هدف گردشگری، به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری بالاده اشاره و بالاده را یکی از ۴۰۰ روستای هدف گردشگری در بین حدود ۵۰ هزار روستای ایران عنوان کرد و این انتخاب را فرصتی بزرگ برای معرفی بالاده و ظرفیت‌های گردشگری آن در سطح ملی دانست و آن را زمینه‌ای برای اشتغال ودرآمدزایی، حفظ محیط زیست، آبادانی و ارتقای جایگاه فرهنگی بالاده دانست و سپس به مسئولیت یکایک بالادهی‌ها در این راه فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و از جمله به جایگاه شورای اسلامی، بسیج، دهیاری، ستاد یادواره شهدا، فرهیختگان و به ویژه روحانیت بالاده و کمکی که آنان می‌توانند برای آگاهی مردم بر منبرها داشته باشند اشاره کرد. وی در ادامه از حجت الاسلام سیدیوسف ساداتی و حجت الاسلام صادقعلی توبه سپاسگزاری کرده و یاد حجت الاسلام سیدرسول ساداتی را گرامی داشت و عنوان کرد که روحانیت بالاده از سال ۱۳۸۶ که انجمن فرهنگی سادوا تاسیس شد و فعالیت‌های فرهنگی ما شکل گرفت همواره با حضور گرم خود در جلسه‌ها و همایش‌ها یاریگر و مایه دلگرمی ما بودند.

درادامه نشست آقای مهندس محمد قربانی رئیس شورای اسلامی بالاده دیدگاه‌های خود در باره گردشگری بالاده و جایگاه شورای اسلامی روستا در این باره اشاره کرد و گزارشی مختصر از روند درختکاری در سال های قبل در بالاده و ایجاد فضای سبز و زمین بازی کودکان ارائه دادند و از حاضران در جلسه و مردم بالاده خواست ما را از نظرات و راهنمایی‌های خود آگاه سازند.

در ادامه نشست، حاضرین، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در باره انتخاب بالاده به عنوان روستای هدف گردشگری را بیان داشته و آقای آزموده به پرسش‌ها و ابهامات آنان پاسخ داد.

بعد از آن، آقای آزموده درباره برگزاری سومین جشنواره هلی‌ترشی در مرداد ماه امسال توضیحاتی داد و با توجه به برگزاری موفق دو جشنواره هلی‌ترشی در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در بالاده، ابراز امیدواری کرد که با توجه به تجربه های قبلی، جشنواره امسال پر محتواتر و بهتر از سال‌های قبل برگزار شود تا بتوانیم بار دیگر آوازه نام نیک بالاده را بر سر زبان‌ها بیندازیم.

وی همچنین درباره سوال برخی از حاضران در باره چرایی انتخاب هلی و پختن آن به عنوان جشنواره هلی ترشی و یا جایگزینی جشنواره‌ای دیگر بجای هلی‌ترشی توضیح داد: نخستین موضوع در باره اجرای یک جشنواره، موقعیت زمانی، مکانی و شیوه اجرا و اهداف آن است. برخی می‌گویند جشنواره کاندس‌ترشی یا تلم‌زنی را اجرا کنیم، اما اجرای کاندس‌ترشی در آبان‌ماه و زمان سرما و کوتاهی روز و باز بودن مدرسه‌ها و دانشگاه‌هاست و یا تلم زنی نیاز به ماست زیاد دارد که اکنون در بالاده تعداد دام‌ها بسیار کم شده است. با این حال می توانیم تلم زنی و یا چرخ سری را در کنار جشنواره هلی ترشی داشته باشیم و بخش دیگری از فرهنگ نیاکان مان را زنده کنیم.

در ادامه این بحث، حجت‌الاسلام ساداتی برگزاری جشنواره هلی‌ترشی را بهانه‌ای برای توجه مردم بالاده به زادگاه‌شان و جمع شدن آنها و دید و بازدید فامیل و هم‌محلی‌ها از همدیگر دانست و تاکید کردند باید بر محتوای فرهنگی و بومی آن بیفزائیم و در باره همگرایی و وحدت اهالی بالاده مثال هایی آوردند.

نتیجه این جلسه به صورت زیر جمع‌بندی شده است:

۱. شورای اسلامی بالاده به عنوان مرجع رسمی و قانونی بالاده، پیگیر امور اداری گردشگری و جشنواره هلی ترشی باشد.

۲٫ انجمن فرهنگی سادوا و شورای اسلامی و بسیج و دهیاری در اجرای جشنواره هلی ترشی همانند دو جشنواره قبلی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

۳٫ تمامی امور اجرایی، تبلیغاتی، هنری، موسیقی  و امور فرهنگی جشنواره با همکاری نیروهای متخصص و مردم بالاده انجام شود.

۴٫ همانند دو جشنواره قبلی، مخارج و هزینه های جشنواره با خودیاری مردم فرهنگ دوست بالاده (انجمن فرهنگی، شورای اسلامی، دهیاری، بسیج و….)  تامین شود.

۵٫ با توجه به شرایط اقتصادی، در جشنواره امسال از سازمان‌های دولتی مانند اداره کل میراث فرهنگی مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشداری چهاردانگه، فرمانداری و استانداری دعوت به همکاری به ویژه در زمینه تامین بخشی از مخارج جشنواره شود.

۶. در حاشیه جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و عکس و کتاب و پوستر در داخل فضای دبستان بالاده، غرفه‌های فروش صنایع دستی بالاده، تولیدات محلی مانند لبنیات، گیاهان دارویی و کاندس ترشی و آب زرشک وسایر تولیدات محلی،  تلم زنی، چرخه سری پخت هلی آش، پذیرایی از میهمانان و …. بر پا شود.

۷. همانند جشنواره های هلی ترشی قبلی، دو روز قبل از اجرای جشنواره، همراه مردم برای چیدن هلی به جنگل رفته و مقدمات آماده سازی هلی ترشی را فراهم کده و هلی ترشی را در جشنواره به فروش رسانده و هزینه فروش آن را صرف امور فرهنگی جشنواره بعدی شود.

۸. آقای حسین چهاردهی (ف مرحوم اکبر) مسئولیت نمایشگاه صنایع دستی، خانم سیده اعظم السادات ساداتی مسئولیت پختن تِرشی‌آش (برای پذیرایی از شرکت کنندگان ر جشنواره)، خانم سید سکینه رضوی مسئول پختن هلی ترشی، خانم شهربانو چهاردهی مسئول پختن هلی آش و … را بر عهده گرفتند.

۹٫ تبلیغات گردشگری و جشنواره شامل طراحی و چاپ بنر، تبلیغات در فضای مجازی و ساخت کلیپ از سوی انجمن فرهنگی سادوا انجام شود و در سایت و کانال و اینستاگرام سادوا و کانال شورای اسلامی و در فضای مجازی دیگر فعالان بالادهی منتشر گردد.

۱۰. تاریخ اجرای جشنواره هلی ترشی با توجه به زمان اجرای یادواره شهدای منطقه دوسرشمار متقابلاً اعلام خواهد شد و فعلاً اجرای جشنواره برای نیمه مرداد ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

۱۱. کارگروه های مرتبط با گردشگری و جشنواره هلی ترشی هر چه زودتر در فضای مجازی (تلگرام) ایجاد و نسبت به فعالیت آنها اقدام شود.

۱۲٫ آخرین جلسه هماهنگی چند روز قبل از برگزاری جشنواره هلی ترشی، در بالاده و یا شهرهای ساری و بهشهر برگزار خواهد شد و برای آماده سازی فضای اجرای جشنواره، یک روز قبل از جشنواره در دبستان بالاده حضور به هم برسانیم.

این نشست فرهنگی در ساعت ۱۹ و با قرائت دعا برای بالاده و مردمش توسط حجت الاسلام ساداتی به پایان رسید.

شورای اسلامی و انجمن فرهنگی سادوا بالاده از تمامی عزیزانی که از راه‌های دور و نزدیک خود را به این نشست رسانده اند صمیمانه سپاسگزاری کرده و امیدوار است این گونه علایق قلبی در بین همه مردم بالاده روز به روز بیشتر شود تا بتوانیم بالاده را آبادتر و فعال تر ببینیم.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳