گزارش نشست گردشگری بالاده/ به دعوت شورای اسلامی و انجمن فرهنگی سادوای بالاده، نشستی پیرامون انتخاب بالاده به عنوان روستای هدف گردشگری برگزار شد. در این نشست که از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ در روستای سمسکنده و در منزل آقای سیدرضا موسوی و با حضور جمعی از فعالان فرهنگی بالاده برگزار شد، در ابتدا آقای عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده با خیر مقدم به شرکت کنندگان در این نشست، از میزبانی آقای موسوی و همسرش خانم سیده اعظم ساداتی تشکر کرد و سپس به چگونگی انتخاب بالاده به عنوان روستای هدف گردشگری پرداخت و ظرفیت‌هایی طبیعی، فرهنگی و اجتماعی بالاده برای این انتخاب را بازگو کرد و این انتخاب را فرصتی بسیار گرانبها برای مردم بالاده و منطقه دوسرشمار و بخش چهاردانگه ساری برشمرد.

وی در ادامه، روستای هدف گردشگری را تعریف کرد و به تعریف سازمان جهانی جهانگردی برای گردشگری روستایی، صنعت گردشگری، اهداف چهارگانه روستای هدف گردشگری و مزایای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی به طور مفصل اشاره کرد و هم‌ چنین به چگونگی کارکرد نهادهای محلی (شورای اسلامی، دهیاری، انجمن فرهنگی سادوا، روحانیت، بسیج) و مردم بالاده به ویژه قشر جوان و تحصیلکرده در زمان حال و آینده در رابطه با فرهنگ و گردشگری بالاده پرداخت.

در ادامه هر یک از حاضرین دیدگاه‌های خود را بیان کردند که در ادامه بطور اجمال آورده می‌شود:

۱٫ تاکید شد زمین های بالاده به افراد غیربومی فروخته نشود. با توجه به تجربه‌های بسیار ناگوار در روستاهایی که زمین های خود را به افراد غریبه فروخته‌اند، ما باید زمین های بالاده را برای فرزندان بالاده نگه داریم و انتظار داریم شورای اسلامی، دهیاری و مردم در این زمینه با هوشیاری عمل کنند.

۲٫ تاکید شد خانه‌های قدیمی به عنوان بخشی از بافت معماری سنتی بالاده حفظ شوند و با رایزنی با مالکان این خانه ها، اهمیت فرهنگی و گردشگری آنها یادآوری شود تا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران بتوان در آینده نزدیک این خانه‌ها را به خانه‌های بومگردی برای گردشگران تبدیل شوند و در این راه، همکاری شورای اسلامی و دهیاری نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

۳٫ با روش‌های مختلف تبلیغی از سوی انجمن فرهنگی سادوا، شورای اسلامی، روحانیت و سایر فعالان فرهنگی و رسانه ای، از هم اکنون برای مردم بالاده و منطقه دوسرشمار در رابطه با صنعت گردشگری و ورود گردشگران، با تاکید بر مهمان‌نواز بودن‌شان فرهنگ ‌سازی و آموزش داده شود.

۴. سومین جشنواره هلی‌ترشی در تابستان ۱۴۰۳ با همکاری انجمن فرهنگی سادوا، شورای اسلامی، دهیاری و بسیج و مردم بالاده برگزار و در کنار آن یکی از بازی‌های بومی اجرا و بازارچه صنایع دستی و تولیدات محلی  نیز دایر شود.

۵. آسفالت جاده ارتباطی دو طرف بالاده توسط شوراهای اسلامی منطقه دوسرشمار از مسئولان استان پیگیری شود. لازمه ورود راحت‌تر گردشگر، داشتن جاده ارتباطی مناسب می‌باشد که سودش در درجه اول برای مردم منطقه هست.

۶. بالاده از قدیم به روستایی پاکیزه مشهور بود و اکنون نیز انتظار می‌رود پاکیزگی روستا زبانزد همگان شود. در این راه نیاز به آموزش و فرهنگ ‌سازی با تاکید بر سه موضوع «تولید کمتر زباله، تفکیک زباله و انتقال آن توسط خانواده ها» داریم آموزش بر عهده انجمن فرهنگی و شورای اسلامی می‌باشد.

۷٫ اطلاع رسانی در باره ویژگی‌های مثبت گردشگری به ویژه در بخش اقتصاد جامعه محلی و نیز مدیریت تبعات منفی آن.

۸. مقرر گردید یک گروه تلگرامی با چند کار گروه‌ تخصصی در تلگرام در رابطه با روستای هدف گردشگری، جشنواره هلی‌ترشی و دیگر امور فرهنگی از سوی انجمن فرهنگی سادوا تشکیل و از حاضرین در این نشست و دیگر متخصصان و علاقمندان نیز دعوت شود. اعضا این گروه‌ها بصورت مجازی به تبادل نظر می‌پردازند.

۹٫ فضای رسانه‌ای سادوا (وب ‌سایت، کانال تلگرام، اینستاگرام، سامانه پیامکی و ….) و کانال تلگرامی شورای اسلامی، فضای مناسبی برای اطلاع رسانی بوده و باید در این بخش فعالتر باشیم.

۱۰٫ برگزاری برنامه‌های کوهنوردی در بالاده (که مورد تاکید اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران در حوزه گردشگری نیز می باشد). در این رابطه آقای علیرضا قاسمپور مدرس کوهنوردی و مدیر باشگاه کوهنوردی سادوای ساری (از خاندان توبه بالاده) اعلام آمادگی کردند.

۱۱٫ گسترش فضای سبز روستا با کاشت درختان زود رشد و بومی و سازگار با اقلیم منطقه در داخل روستا، راه های اطراف محل و پیرامون آبگیرهای سادوا و قارقچال و … .

۱۲٫ ایجاد همدلی و همکاری در بین مردم بالاده با تشکیل شرکت تعاونی با هدف مدیریت گردشگری، فروش تولیدات محلی و صنایع دستی بومی. (لازم به ذکر است یک دهه قبل شرکت تعاونی چند منظوره سادوا تاسیس و ثبت شده است و می‌توان از این شرکت تعاونی استفاده و از دوباره کاری و اتلاف وقت جلوگیری کرد تا زودتر به هدف برسیم.)

۱۳٫ برگزاری نشست‌های فرهنگی بیشتر و دعوت از علاقمندان به فرهنگ بالاده در این نشست‌ها به ویژه نشست با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران به عنوان متولی اصلی گردشگری در کشور و بهره مندی از راهنمایی و تجربه آنها. (در این راستا در روز یکشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ اینجانب نشستی با آقای ماهفروزی معاونت عشایری و روستایی اداره کل میراث فرهنگی مازندران در ساری داشتم و ایشان راهنمایی های لازم در باره گردشگری بالاده  را یادآوری کردند).

۱۴٫ اختصاص یکی از خانه‌های قدیمی بالاده برای ایجاد موزه روستایی که برای جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش به سزایی دارد. در این رابطه باید با مالکان چند خانه سنتی در بالاده رایزنی صورت گیرد.

لازم به ذکر است که برای این نشست، دعوتنامه مشترکی با امضای آقای محمد قربانی رئیس شورای اسلامی و آقای عین‌اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده برای ۳۰ نفر از فعالان فرهنگی فرستاده شد که ۱۴ نفر در این نشست حضور به هم رساندند.


این نشست پس از سه ساعت بحث و تبادل نظر در فضایی سرشار از همدلی، با پذیرایی میزبان به پایان رسید. با سپاس فراوان از میزبان مهمان‌نواز و همه عزیزانی که تشریف آوردند.


شرکت کنندگان در نشست: آقایان و خانم ها دکتر سیداکبر ساداتی، مهندس علیرضا صادقی فر، مهندس قاسم دهبندی، مهندس حسین دهبندی، زهرا بابایی تیلکی، عین اله آزموده، سید سکینه رضوی، مهندس وهاب دهبندی، غفار خاسب، ستاره چهاردهی، نعمت اله آزموده، سیداعظم ساداتی، سیدرضا موسوی، مالک اسماعیلی و خانم محمودی (از روستای آتنی به عنوان مهمان).

با احترام. عین اله آزموده. مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
سید محمد موسوی بالادهی گفت

سلام و عرض ادب و احترام. معیار دعوت از عزیزان چه بوده؟ تخصص خاصی در مورد بحث بوده یا فقط میخواستین یک نشست خصوصی داشته باشین. بالاده دارای مفاخر و ریش سفیدان و مادران و پدرانی است که در کنار این جوانان و استادان بر ارزش جلسات می‌افزایند. لطفا برای نشست‌های با نام بالاده اطلاع رسانی عمومی انجام بدین. سپاس از زحمات همه عزیزان.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

درود جناب موسوی عزیز
این نشست بین انجمن فرهنگی سادوا و شورای اسلامی بالاده بوده و هر کدام از طرفین تعدادی از افراد فعال در حوزه فرهنگی و گردشگری و مدیریتی را دعوت کرده بودند. در این مرحله با ۳۰ نفر از این افراد تماس تلفنی گرفته شد و نیمی از آنان آمدند. چون این نشست در منزل شخصی بوده، ظرفیت مکان گنجایش ۳۰ نفر بیشتر را نداشت. در سال های قبل نیز جلسات انجمن فرهنگی به صورت دعوت عمومی نبوده و فقط از اعضای انجمن فرهنگی سادوا، شورای اسلامی، دهیار، فرمانده بسیج و روحانیت دعوت می شد و تمام فعالیت های فرهنگی بالاده مانند همایش ها و جشنواره هلی ترشی به همت همین تعداد و برخی افراد علاقمند بوده است. با این حال اگر کسی بدون دعوت در جلسات حضور می یافت باعث قدردانی ما می شد.
ضمنا در ۱۷ سال از عمر انجمن فرهنگی، از تمامی افراد دانشگاهی و بزرگان بالاده دعوت کردیم تا در این نشست ها تشریف بیارن و خیلی از این عزیزان دعوت ما را پذیرفتند و آمدند.
حتما در کارگروه هایی که در تلگرام ایجاد خواهد شد دعوت عمومی می کنیم تا افرادی که در زمینه گردشگری و فرهنگی و هنری و …. تخصص دارند با ما همکاری کنند.