چند نکته در باره برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی بالاده – ۲/ در بخش نخست، در باره اهمیت، میزان مشارکت مردمی، همگرایی و توجه وعشق مردم به بالاده و زیبایی های انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی روستای بالاده که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ و همزمان با سراسر کشور برگزار شده بود، نوشتم و علاقه مردم به زادگاهشان را ستودم و در این بخش به گوشه های دیگری از این انتخابات اشاره می کنم تا زوایای ناشناخته را بهتر بشناسیم:

۱ . مردم بالاده در طی سالهای پیش از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ دارای همگرایی و مشارکت داوطلبانه در امور روستا یا کارهای خانوادگی و کشاورزی و دامداری بودند. ساخت تکیه بالاده، ساخت حمام قدیمی بالاده، ساخت جاده دست ساز از بالاده تا فولادمحله، تمیز کردن چشمه و کانال آب آن، لوله کشی و ساخت منبع بزرگ آب، کاهگل کردن بام خانه ها، دروی محصول و خرمنکوبی، چرخه سری، مشارکت در گله داری و کوچ و …. از این نمونه امور بودند.

۲ . در سالهای پس از انقلاب و با از بین رفتن جایگاه کدخدای ده و جایگزینی شورای محل بجای آن، نه تنها جایگاه و وظایف جدیدی برای شورا تعریف شد، بلکه سطح توقع و میزان مشارکت و همیاری مردم نیز تغییر کرد. مردم از طرفی توقع داشتند که شورا همه امور را یک تنه انجام دهد و تازه همه انتقادها نیز متوجه شورا می شد و در آن سوی، شورا قادر به انجام همه امور نبوده و مردم احساس می کردند که باید به آنها کمک کنند. آنچه بوده، روندیست که به شرایط امروز رسیده است.

۳ . تا سال ۱۳۹۲ و در طی ۲۵ سال شورای بالاده بصورت انتصابی بوده. یعنی مردم در حسینیه محل و طی نشستی عمومی و البته فقط از سوی مردان، دو یا سه نفر بصورت مشورتی بعنوان شورا انتخاب و به بخشداری معرفی می شدند و شورا نیز با ابلاغیه بخشداری فعالیت خود را شروع می کرد. در این روش، شورای محل چون از سوی مردم طی فرایندی منصوب می شدند، کارهای زیادی بر زمین می ماند و هر کس به فراخور ناآگاهی یا آگاهی خود از شورا انتقاد می کرد و شورا نیز کجدارمریز به کارها رسیدگی می کرد.

۴ . در سال ۱۳۹۲ و به دلیل اینکه در سرشماری مسکن و نفوس سال ۱۳۹۰ تعداد جمعیت بالاده بیشتر از دوره قبل آمارگیری شده بود، شورای انتخابی به بالاده تعلق گرفت و طی انتخابات رسمی کشوری، سه نفر به عنوان شورای بالاده انتخاب شدند که بخاطر نداشتن تجربه، آشنا نبودن به کارهای اجرایی و اداری و نیز توقع مردم از آنها برای حل همه مشکلات عمرانی بالاده، به آنچه وعده داده بودند جامه عمل نپوشانده و درگیری های حاشیه ساز شورا و مردم نیز بر این مشکلات افزود.

۵ . در اردیبهشت ۱۳۹۶ اما میزان مشارکت مردم نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود سه برابر افزایش یافت و سه عضو شورای جدید (آقای محمد قربانی، خانم سکینه چهاردهی و آقای سیدفخرالدین ساداتی) با آرای مستقیم مردم انتخاب شدند. اگرچه دو عضو شورای قبلی (خانم چهاردهی و آقای ساداتی) در شورای جدید نیز حضور دارند اما سطح توقع مردم با توجه به وعده های داده شده نامزدها برای برطرف کردن مشکلات بالاده و نیز گرفتن دهیار برای محل همچنان بالاست.

۶ . در چنین شرایطی دو عضو شورای قبلی که در شورای جدید نیز حضور دارند با توجه به شناخت و آگاهی بیشتری که نسبت به مسایل ریز و درشت امور عمرانی بالاده دارند، می توانند در شورای جدید موثر بوده و برنامه ریزی امور عمرانی، نیازمندی به بودجه و مدیریت زمان را رصد کرده و با کمک هر سه عضو شورا به الویت بندی و پیگیری امور بپردازند.

۷ . یکی از چالشهای این دوره از شورای بالاده، ساکن نبودن هر سه عضو شورا، در محل می باشد که میتواند باعث مشکلاتی در روستا گردد. (در این باره در مقاله های بعدی بیشتر واکاوی خواهم کرد).

عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۹ خرداد ۱۳۹۶