پیام تسلیت انجمن فرهنگی سادوا به مناسبت درگذشت استاد فرهود جلالی کندلوسی/ استان مازندران یکی از بهترین و فعالترین و خوش فکرترین فرزندانش، استاد «فرهود جلالی کندلوسی» شاعر تبری سرا، نوازنده و خواننده نغمه های مازندرانی را از دست داده و باور این خبر برای همه فرهنگ دوستان مازندرانی بسیار سنگین و غیر قابل باور است. نام فرهود جلالی با فرهنگ مازندران گره خورده است و دامنه فعالیت هایش در استان های تبری زبان (مازندران، گلستان، تهران، سمنان، البرز) باعث گردید تا توجه به این زبان کهن، فرهنگ، شعر و موسیقی بومی مازندران در سه دهه گذشته بیشتر شود.

زنده یاد جلالی پژوهشگر، فعال فرهنگی، شاعر دردهای مردم بومی و روستایی، نوای لَلِه وای او زبان موسیقایی و زمرمه های مردم مازندران بود. او موسسه فرهنگی پارپیرار را در تهران بنیان نهاد تا کارهای فرهنگی را به صورت نهادینه و سازمانی شده دنبال کند.

هنگامی که در سال ۱۳۸۶ قصد راه اندازی انجمن فرهنگی سادوا بالاده (در بخش چهاردانگه ساری) را داشتم از او مشورت گرفتم. راهکارهایی داد که در ۱۵ سال سال گذشته همواره آویزه گوشم بود. در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ که جشنواره های هلی ترشی بالاده را برگزار کردیم، همواره توصیه می کرد که برای جشن «فردینه ماه تبری» هم به مردم آگاهی بدهید تا مردم مناطق کوهستانی مازندران به سنت های کهن خود باور پیدا کنند و به سویش برگردند. در برنامه های فرهنگی مازندرانی های ساکن تهران و یا برنامه های نکوداشت روز مازندران در استان مازندران و تهران در سال های گذشته، انجمن فرهنگی سادوا با موسسه پارپیرار و ستاد بزرگداشت روز مازندران همکاری داشت و از این راه، اگرچه خدمتی بسیار کوچک به فرهنگ مازندران کردیم، اما توشه ای بسیار ارزنده بر تجربیات فرهنگی خود افزودیم.

اکنون فرهود جلالی کندلوسی از میان ما رفته و فرهنگ و هنر مازندران مردی بزرگ را از دست داده است که اندیشه و نگاه فرهنگی اش تا دورترین روستای مازندران همچون بالاده هم تاثیرگذار بوده است.

انجمن فرهنگی سادوا این درگذشت را به خانواده سوگوار جلالی و اعضای موسسه پارپیرار، به مردم روستای کندلوس (کجور، نوشهر) و به مردم فرهنگ دوست مازندران تسلیت گفته و برایش آرامش ابدی را از درگاه خداوند بزرگ خواستاریم.

فرهود جلالی کندلوسی/ زاده: ۱۳۴۴ کندلوس/ درگذشت: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ کندلوس

با احترام. عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوا بالاده

عکس های مراسم خاکسپاری در روستای کندلوس/ عین اله آزموده

روانت شاد و نامت همیشه جاودان

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۰ تیر ۱۴۰۰