برگزاری نشست انجمن فرهنگی سادوا / نخستین نشست عمومی انجمن فرهنگی سادوای بالاده ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر روز جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳ در حسینیه ارشاد روستای یکه توت بهشهر و با حضور جمعی از اعضای این انجمن و دوستداران فرهنگ بالاده برگزار گردید. این نشست که پیرامون انتخاب موضوعی فرهنگی جهت اجرا در تابستان ۱۳۹۳ در بالاده ترتیب داده شده بود با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حجت الاسلام صادقعلی توبه آغاز گردید.

سپس آقای عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوا ضمن خوشامدگویی و تبریک نوروز، گزارشی مختصر در باره برگزاری مراسم همایش نکوداشت بزرگان بالاده که در تیر ماه سال ۱۳۹۲ در بالاده برگزار شده بود، و هم چنین پیرامون موضوع این جلسه توضیحاتی دادند. وی یادآور شدند که چندی پیش در سایت سادوا و نیز از طریق پیامک از مردم بالاده جویا شدیم که «اجرای چه برنامه فرهنگی را برای سال ۱۳۹۳در بالاده پیشنهاد می کنید؟» و پیشنهادات جالبی برای ما ارسال شده که از تمامی این عزیزان سپاسگزاریم و در این جلسه نیز تعداد ۲۷ پیشنهاد فرهنگی را انتخاب و برای مشورت بیشتر به بحث می گذاریم. وی هم چنین بیان داشتند که از ۳۵۰ نفر از اهالی بالاده برای شرکت در این جلسه و در سه نوبت با پیامک دعوت به عمل آوردیم که متاسفانه آن گونه که انتظار داشتیم استقبال نشده است. از اعضای پایگاه بسیج، شورای اسلامی و ستاد یادواره شهدای بالاده، انجمن های فرهنگی و مدیران سایت ها و وبلاگ های منطقه دوسرشمار هم دعوت کرده ایم که به دلیل تشریف نیاوردن آنها، امروز از شنیدن نقطه نظرات شان محروم هستیم. بعضی از پیشنهادات فرهنگی که امروز مطرح خواهیم کرد مستقیماً به ستاد یادواره شهدا، بسیج و یا شورای اسلامی مربوط می شود و بعضی از پیشنهادات نیز قابلیت اجرایی در منطقه دوسرشمار را داراست.

سپس هر یک از شرکت کنندگان دیدگاه خود را بیان داشته و بعضی نیز انتقاداتی به عدم استقبال مردم از اینگونه نشست های فرهنگی بیان کردند که بخشی از انتقادات به انجمن فرهنگی سادوا و برخی نیز به سایر نهادهای روستایی و منطقه ای بوده است.

در پایان جلسه دو موضوع پیشنهادی «جشنواره خوراک محلی» و « جشنواره پختن ترشی آلوچه جنگلی (هلی تِرشی) » که قابلیت اجرا شدن در تابستان ۱۳۹۳ در بالاده را دارا بودند مورد توافق اعضای انجمن و حاضرین در نشست قرار گرفته و مقرر گردید طرح تفصیلی پیرامون این دو موضوع توسط مدیر انجمن فرهنگی سادوا نوشته شود و با مدیر کل محترم سازمان میراث فرهنگی مازندران نیز در میان گذاشته و سپس اجرایی گردد.

یادآوری می گردد که زمان برگزاری «جشنواره خوراک محلی» یک روز بعد از یادواره شهدای امسال خواهد بود و « جشنواره پختن ترشی آلوچه جنگلی» نیز در شهریور ماه امسال اجرا خواهد بود که اجرای آن بستگی به سرمای بهاره و میزان محصول آلوچه جنگلی دارد.

از عموم همولایتی های گرامی به ویژه پیشنهاد دهندگان موضوعات فوق درخواست می شود دیدگاه تفصیلی خود را برای ما ارسال نمایند.

این نشست در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه با سپاسگزاری از آقایان قربان چهاردیچ، عبدالعلی پناهی و رامین آتنی مفرد که زحمت مهمان نوازی از دوستان را بر عهده گرفته اند و با ذکر صلوات بر پیامبر گرامی اسلام (ص) و گرفتن عکس یادگاری دسته جمعی به پایان رسید.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام خدا قوت. کار بسیار خوبی بود این نشست فرهنگی تان و انشاءالله عالی برگزار خواهد شد جشنواره خوراک محلی و پختن ترشی آلوچه (هلی تِرشی)

سلام. با تشکر از اعضای محترم انجمن سادوا که اجرای برنامه های فرهنگی رو در بالاده تدارک می بینن. دست همه شما درد نکنه عزیزان.
متاسفانه به خاطر مسافرت نتونستم در این نشست حضور بهم برسانم و عذرخواهی منو قبول کنین.

سلام آقای آزموده. ایام تان به خیر و خوشی. من هم امیدوارم همه بالادهی ها همت کنن و یک جشنواره ی بیاد موندنی بر گزار بشه.
هزینه اجرای این برنامه ها از کجا تامین میشه؟ آیا خیرین بالاده باز هم وعده خواهن داد و دستشون رو در جیبشون می کنن و بیرونش نمی آرن و یا اینکه دستشون رو در جیب شون می کنن و با پول بیرونش میارن؟
………………………………………………………………….
سادوا: سرکار خانم موسوی. سلام . ایام شما هم به خیر و خوشی باشد.
هنوز در باره تامین هزینه ها با توجه به مشخص نبودن نوع جشنواره تصمیمی گرفته نشده است. اما در حساب انجمن مقداری پول هست که برای اجرای این برنامه ها تا حدودی کفایت می کند و بقیه را انشاالله از فرهنگ دوستان کمک خواهیم گرفت.

مصطفی محمدی واوسری گفت

خدا قوتتان دهد و خسته نباشید

سلام آقای آزموده. سال نوی شما مبارک و دست مریزاد با برنامه های جذاب و زیبای فرهنگی تون. یه عرایضی داشتم که می خوام جوابشو بدونم:
۱ . چرا از جلسات بالادهی ها و سایر روستاهای دوسرشماری (در مورد هر موضوعی) استقبال نمیشه؟ آیا علت رو ریشه یابی کردین؟ تصور نمی کنین مردم ما هنوزم دلشون میخواد با نامه دعوت بشن و مثلا فلان بزرگ روستا دعوت شون کنه و کلاس بذارن؟ یا در جلسات جنگ و جدل باشه تا اونا هم یه طرف منازعه رو بچسبن و بازار رو گرمتر کنن؟ اگه شما هم توی جلسات تون جنگ و دعوا باشه خیلیا شرکت خواهن کرد.!!!
۲ . چرا اعضای ستاد یادواره ها و فرماندهان بسیج بالاده و شوراها، مدیران انجمن های فرهنگی و سایت ها نیومدن؟ فکر نمی کنین بعضی از این دوستان مثل بسیج بالاده و یا بچه های واوسر بیشتر دوست دارن تکروی کنن؟ من باب مثال، پارسال دو تا برنامه فرهنگی توی واوسر یکی بازی محلی و یکی هم تجلیل از پیرغلامان اجرا کردن یا پیاده روی بسیج بالاده که می تونستن با هماهنگی شما و دیگرون اونو به یک برنامه منطقه ای تبدیل کنن.
۳ . آیا فکر نمی کنین که اجرای این برنامه های فرهنگی ناب و جذاب و زیبا به مذاق بعضی ها خوش نمیاد و مردم رو نسبت به شما و انجمن سادوا و کارهای فرهنگی تون بدبین می کنن؟ خودشون که عرضه اجرای این کارها رو ندارن ولی خوب بلدن زیرآب بزنن!!
عزت تون زیاد و عمرتون دراز باد.
……………………………………………………………
سادوا: سلام دختر خانم دوسرشماری. عید شما هم مبارک و سال خوبی پیش روی شما باشد.
در مورد فرمایشات شما :
۱ . شاید زمان تشکیل جلسه در ایام نوروز که مردم در مسافرت و مهمانی هستند،‌ زمان مناسبی نبوده. شاید مردم نسبت به برنامه ریزی کارهای فرهنگی توجه چندانی ندارند و بیشتر دوست دارند در زمان اجرای برنامه حضور یابند که همه چیز مرتب و شسته و رفته در حال اجرا هست. شاید هم دلایلی دیگر دارد!
۲ . عدم حضور این دوستان برای ما هم جای سوال دارد. بعضی از پیشنهادهای فرهنگی که در این جلسه مطرح شده بود می توانست به صورت مشترک و با همکاری انجمن های فرهنگی منطقه و یا با ستاد یادواره شهدا و بسیج و شورا و سایت ها همفکری و اجرا گردد. البته سه نفر از این عزیزان به من اطلاع داده بودند که نمی توانند بیایند. این را هم ذکر کنم که هر نهادی برای خود برنامه فرهنگی داشته و مستقل عمل می کند ولی می توان در بعضی از برنامه ها به صورت مشترک اقدام کرد.
۳ . با توجه به بعضی از اقدامات بازدارند ه ای که در سال های گذشته نسبت به کارهای فرهنگی صورت گرفته بود، کمی دلسرد شده بودیم ولی خوشبختانه در یکی دو سال اخیر همت و همکاری تمامی کسانی که دست اندرکار امور عمرانی و فرهنگی بالاده و منطقه هستند موجب دلگرمی ما نیز شده است.
پاینده و برقرار باشید در پناه حق تعالی.

سیدرضاحسینی(ساداتی) گفت

سلام سال نو مبارک جناب آزموده انشاالله سال خوب و خوشی برای همولایتی ها و خانوادهایشان باشد.
سپاس از زحمات جنابعالی به ویژه برگزاری نشست ۸/۱/۹۳ . دلیل غیبت اینجانب بخاطر کلاسهای مدرسه پسرم برای شرکت در کنکور بوده.امیدوارم در جلسات بعدی سعادت شرکت داشته باشیم.
…………………………………………
سادوا: جناب سیدرضاحسینی (ساداتی). عید شما هم مبارک باشد. از اینکه تشریف نداشتید از شنیدن فرمایشات شما هم محروم مان کردید. امیدوارم همواره ما را با نظرات خود یاری دهید.

با سلام خدمت عموی عزیز و هم ولایتی ها
پخت خوراک محلی بهتر از آیتم های دیگر است. چون ما جوونا جز خوردن خوراک امروزی مانند سوسیس و کالباس خوراک دیگری ندیدیم و نخوردیم. پس حداقل بدونیم پدربزرگ ها و مادر بزرگ های ما در دوران قدیم چه خوراک هایی نوش جان میکردند. باتشکر.
………………………………………….
سادوا: بعید می دانیم همه خوراک شما جوانان عزیز بالاده سوسیس و کالباس باشد! پس دست پخت خوشمزه مادران تان را کی می خورد؟

با سلام ،عرض ادب و احترام به برادر ارجمند جناب آقای آزموده، عید نوروز را به شما و همه همولایتی های پرتلاش تبریک می گویم و از ایزد منان سالی پر ازشادی ، سلامتی و افتخار آفرینی برای شما آرزومندم. از آقای آزموده ویژه تشکر و قدردانی می کنم چرا که در عرصه فرهنگی روستای ابا و اجدادیمان بدون هیچ چشم داشتی گامهای موثری چه در زمینه اطلاع رسانی و چه در زمینه ایجاد وحدت رویه برمی دارند.
امسال که مزین به اقتصاد و فرهنگ است امید داریم در سایه دانش افرادی چون شما روستای بالاده و دیگر روستاهای همسایه به مدد خرد جمعی گامهای نو در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه با بکارگیری پتانسیل ها طبیعی با تاکید بر حفظ حقوق همه افراد بردارند ، منطقه چهاردانگه در کنار محرومیت هائی که دارد نیاز به یکدلی و هفکری دارد تا در سایه این وحدت همه نگاه ها را جهت عملیاتی کردن خواسته ها به طرف خود معطوف کند. منطقه زیبای چهاردانگه به ویژه روستاهای دوسرشمار بهشت گمشده ای در پشت کوه های بلند است که نیاز است علی رغم پژواک صدا در این کوه ها صداها را از فیلتر فرهنگ به گوش همگان رساند تا این بهشت خواستگاه هر رهگذری شود تا با یک عزم همگانی اقتصاد منطقه در چهار فصل سال بهارگونه باشد. از همه همولایتی های عزیز که برای اجرای برنامه های فرهنگی بالاده به شورا نشستند قدردانی می کنم و امیدواررم هر روز گامی فراتر از قبل برای اعتلای فرهنگ و اقتصاد منطقه برداشته شود.
………………………………………………….
سادوا: سلام بر بالادی عزیز٫ عید و ماه و سال شما هم به مبارکی و خوشی باد.
از محبت شما سپاسگزاریم. ما نیز به همکاری همه مردم فهیم روستاهای منطقه به ویژه همولایتی های بالادهی امیدوار هستیم تا گوشه ای از مشکلات این منطقه و بخش چهاردانگه در سایه دوستی و همکاری برطرف شود.
البته کاش می فرمودید که چگونه می توان « صداها را از فیلتر فرهنگ به گوش همگان رسانید». این سالها تعریف «فیلتر» کمی عوض شده و شاید بجای فیلتر از واژه دیگری مثل «گستره» یا … استفاده کنید بهتر باشد. (شوخی و جدی عرض کردم). منتظر ارسال این واژه هستیم.

با سلام، با توجه به اینکه برگزاری برخی مراسم در بیان آداب و رسوم گذشتگان یک حرکت و اقدام فرهنگی محسوب می شود و بازگوئی دوباره آن چیزی است که در قالب خرده فرهنگ ها مطرح می شود و می تواند در دهکده جهانی امروز سبب شناساندن خرده فرهنگ های یک منطقه به مناطق دیگر شود و به این ترتیب در مسیری کاملاً خوشبینانه باعث جذب گردشگر و توریست و ارتقاء سطح اقتصاد منطقه شود.
و خود فرهنگ در اینجا به مانند فیلتر و صافی عمل می کند که می تواند هرچه خالصی و نابترین است را معرفی کند چرا که در تعریف فرهنگ؛ فرهنگ مجموعه ای از باورها و پندارهای ارزشی است که در آداب و رسوم، زبان، ادبیات، مذهب و سایر میراث های فرهنگی تجلی می یابد و روی هم رفته بر خلق و خوی مردم اثر می گذارد به عبارت دیگر فرهنگ، حقیقت و هویت معنوی ملت ها است که ساختار کیفی زندگی یک ملت را مشخص نموده به گونه ای که زندگی کمی و مادی او را تحت تأثیر قرار می دهد.