اجرای چه برنامه فرهنگی را برای سال ۱۳۹۳ در بالاده پیشنهاد می کنید؟/ در سال های گذشته، روال معمول برای اجرای یک برنامه فرهنگی در بالاده بدین صورت بود که مدیر و یا یکی از اعضای شورای انجمن فرهنگی سادوای بالاده، موضوعی را پس از بررسی جوانب فرهنگی، اجرایی و مالی آن پیشنهاد داده و سپس به اطلاع اعضای انجمن رسانیده و پس از مشورت اعضا، اجرایی می شد. بر همین اساس تاکنون برنامه های فرهنگی مختلفی را در روستای بالاده اجرا کرده ایم که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

برای سال ۱۳۹۳ اما انتخاب برنامه ای فرهنگی جهت اجرا در بالاده را به عموم بالادهی های گرامی و اعضای محترم این انجمن واگذار می کنیم تا بهترین پیشنهادها پس از بررسی کارشناسی در نشست آینده انجمن فرهنگی سادوا مطرح شود.

بدین منظور از عموم بالادهی های عزیز، اعضای گرامی انجمن فرهنگی سادوا وهم چنین اهالی محترم منطقه دوسرشمار درخواست می شود موضوعات پیشنهادی را با توجه به قواعد زیر برای ما ارسال نمایند. لازم به ذکر می باشد از پیشنهاد برنامه ای فرهنگی که قابلیت اجرای مشترک با سایر روستاهای منطقه دوسرشمار را داشته باشد، استقبال می کنیم.

  1. برنامه پیشنهادی دارای هویت و کارکردی فرهنگی، سنتی و یا اجتماعی بوده و مرتبط با روستای بالاده (یا منطقه دوسرشمار) باشد.
  2. در باره نام و محتوای برنامه پیشنهادی توضیح مفیدی ارائه گردد.
  3. برنامه پیشنهادی قابلیت اجرایی در محیط روستای بالاده (یا منطقه دوسرشمار) را داشته باشد.
  4. زمان اجرای برنامه مشخص گردد. ( چه ساعت، چه روز و چه ماه از چه فصلی)
  5. مکان اجرای برنامه مشخص گردد (چشمه سر، حیاط دبستان، حسینیه بالاده و یا در هر روستای منطقه دوسرشمار)
  6. به همراه برنامه پیشنهادی می توانید برنامه های جنبی اجرایی را نیز ارائه نمایید.
  7. لطفاً شماره تلفن خود را برای مشورت های بعدی ذکر کنید. (شماره شما محرمانه خواهد بود و منتشر نمی شود)

در ادامه به برنامه های  فرهنگی که در سال های گذشته توسط انجمن فرهنگی سادوای بالاده اجرا شده، می پردازیم:

  1. مراسم نکوداشت آقای محمد آتنی مفرد آموزگار دبستان شهید دستغیب بالاده به پاس بیست سال خدمات ارزنده در عرصه آموزش و پرورش منطقه دوسرشمار. این مراسم  به همت انجمن فرهنگی سادوای بالاده و با همکاری انجمن فرهنگی تلسی قلعه در ساعت شش و ۱۵ دقیقه بعدازظهر چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ در دبستان بالاده برگزار شد.
  2. برگزاری مراسم شب شعر شاهدژ در بالاده: این مراسم  به همت انجمن فرهنگی سادوای بالاده و با همکاری انجمن فرهنگی تلسی قلعه در ساعت ۷ و نیم بعدازظهر چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ در تکیه بالاده برگزار شد. در این برنامه فرهنگی که اولین شب شعر این منطقه بود شعرای بومی و غیر بومی به قرائت اشعار خود پرداختند. در این مراسم مجله فرهنگی سادوا نیز توزیع گردید که به دلیل عدم استقبال در خرید، چاپ شماره های بعدی ادامه پیدا نکرد.
  3. مسئولیت تبلیغات مراسم یادواره شهدا در سال ۱۳۹۰ در بالاده (شامل طراحی و چاپ بروشور شهدا، طراحی و تکثیر سی دی نرم افزار شهدا، طراحی و چاپ بنرهای ویژه شهدا و … )
  4. اجرای همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه. این مراسم  به همت انجمن های فرهنگی تلسی قلعه و سادوای بالاده در ساعت ده و نیم صبح جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۱ در حسینیه و هم چنین در پای چنار روستای قلعه برگزار شد.
  5. برگزاری مراسم نکوداشت بزرگان بالاده: این مراسم در ساعت ۱۰ روز جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ در حیاط دبستان بالاده برگزار شد.

ما منتظر اعلام نظر شما همولاتی های فرهنگ دوست هستیم. پیشنهاد و دیدگاه خود را می توانید در بخش یادداشت همین مطلب و یا ایمیل انجمن فرهنگی سادوا به  نشانی sadva86@gmail.com بفرستید.

با احترام/ عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۳ اسفند ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام به مدیر محترم سایت همیشه جاری سادوا، در رابطه با برگزاری برنامه های فرهنگی در بالاده؛ با توجه به سیاست های موجود در برنامه های استان و نیز ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، و نیز به جهت محرومیتی که در منطقه چهاردانگه وجود دارد بطوریکه بسیاری از هنرهای دستی رو به فراموشی است، آداب و رسوم در پس زندگی پردغدغه و پرترافیک امروزی محو و متاسفانه در حال نابودی است، از طرفی زمین های کشاورزی اجدادمان به نوعی بلاتکلیفی رها شده، و وجود جاذبه های گردشگری که در این منطقه مخصوصا در منطقه دوسر شمار از قبیل چشمه های زلال پرآب، کوه و دشت و جنگل دست نخورده و میوه هایی که بدون دخالت انسان هر ساله بر روی درختان چشم نوازی می کند پیشنهاد دارم با این همه موهبت خدادادی و نیز وجود پتانسیل های انسانی با سطح علمی بالا در بالاده انتظار داریم هرساله در تابستان با ورود مردم منطقه از جاهای مختلف به بالاده اقدامات زیر به صورت دائمی، نه مقطعی با رویکرد فرهنگی و احیاء سنن پدران و نیز جذب گردشگر در منطقه با فروغ بیشتر از سال قبل برگزار شود:
۱- برگزاری جشنواره غذای محلی و فروش آن به نفع عمران محل یا حمایت از هم محلی هایی که در زمینه معیشتی مشکل دارند در زمان اوج حضور مردم در بالاده.
۲- برگزاری بازیهای بومی – محلی و نیز موسیقی محلی با حضور هنرمندانی در زمینه موسیقی و آواز مختص منطقه.
۳- برگزاری جشن خرمن ، به یاد تلاش اجدادمان در عرصه تامین معاش زندگی و نیز احیاء سنتی که با ورود تکنولوژی رنگ باخته و نیز با هدف ترغیب برای کشاورزی در منطقه
۴- برگزاری نمایشگاهی از صنایع دستی و تولیدات مختص منطقه که از یادگار گذشتگان است و نیز آثار جوانان امروزی در عرصه صنایع دستی با هدف توجه به این صنعت برای ایجاد اشتغال و ترغیب زنان و دختران جهت احیای سنت گذشتگان و نیز توجه به هنر کهنسالان.
۵- جشنواره ای با مظمون معرفی مشاغل رایج در منطقه؛ اعم از زنبورداری، دامداری و دامپروری، کشاورزی و معرفی فعالان این عرصه از گذشته تا حال، و با همکاری افرادی که این مشاغل را در منطقه خودمان (دوسر شمار) همچنان زنده نگه می دارند.
۶- برنامه فرهنگی روزی برای تو، مخصوص مادران بالای ۵۰ سال بالاده که با رنج فراوان، در زمان کمبودها و نداری فرزندانی تربیت کردند که اکنون در همه عرصه ها مصداق باقیات الصالحات هستند.
۷- برگزاری جشن عروسی نمادین منطبق بر عروس های قدیم بالاده که همواره ورد زبان پدران و مادران ماست با تاکید بر اینکه در این مورد حتماً از تجربیات افراد با تجربه استفاده شود.
هر چند برنامه هایی که عنوان شد نیاز به برنامه ریزی دارد ولی با همت همه دوستداران فرهنگ، هنر، آداب و سنن استان و روستایمان این کار شدنی است. به قول استاد حسین اسلامی عزیز باید برای آثار تاریخی و سنت خود ارزش قائل شویم و بر آن افتخار کنیم علی الخصوص زبان شیرین مازندرانی.
ما می توانیم با واژه خواستن و همراهی افراد دلسوز بدون هیچ چشم داشتی برای اقتصاد گردشگری و اشتغال گردشگری تلاش کنیم. به امید روزی که بالاده مانند ماسوله مامن گردشگران و محل کسب درآمد همولایتی های ما باشد نه اینکه در دشت های مازندران عرق جبین بریزند و حسرت آب سرکوه های بالاده را بخورند.
جناب آقای آزموده چیزی رو که فراموش کردم برگزاری جشنواره ای است از مراسم چیدن آلوچه و پخت ترشی، لواشک و دیگر فرآورده ای که از این نعمت خدادادی تهیه می شود و نیز فروش آن به حاضران و نیز یخت آشی در همان زمان با استفاده از ترشی آلوچه.
با سپاس فراوان. بالادی که همیشه دلش تنگ بالاده هست حتی اون زمانی که تو بالاده هستیم چون میدونم باید برگردیم بریم جای دیگه که محل زندگی و کار ماست.
…………………………………………….
سادوا: سلام خانم نصرتی عزیز٫ از پیشنهادات ارزشمند شما بسیار سپاسگزاریم. برای شما آرزوی موفقیت داریم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای هادی کاردگر فرزند مرحوم موسی اصغر در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

سلام. برگزاری مسابقات فوتبال برای یادواره شهدا و یا مسابقات گرامیداشت جوانانی که از دست می روند.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای احمد چهاردهی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

سلام خسته نباشید خداقوت. خیلی دوست دارم
۱ . از بزرگان بالاده و کسانی که در آبادانی ولایت مان زحمت کشیدند قدردانی بعمل آورید.
۲ . شب خاطره گویی در منزل پیشکسوت های بالاده برگزار بشه.
۳ . همزمان با شروع مسافرت مردم به بالاده، جشنی گرفته بشه و در پایان مسافرت و برگشت از بالاده هم همینطور. مثلاً در خرداد ماه و نیمه دوم شهریور ماه و … .
از زحمتهای شما از صمیم قلب تشکر داریم و آرزوی سلامتی شما و خانواده گرامیتان.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای سیدحسین ساداتی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

…… دیدگاه اول: (یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ – ۱۲:۵۲ ب.ظ )
سلام.
- پیگیری آسفالت روستا.
- طرح جمع آوری زباله ها.
- روشنایی کوچه های روستا.
- حفظ منابع طبیعی.
……………………………………
سادوا: جناب آقای ساداتی عزیز٫ چنانچه پیشنهادی فرهنگی هم ارائه بفرمایید سپاسگزار شما می شویم.

…… دیدگاه دوم: (یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ – ۱۰:۲۸ ب.ظ)
سلام. ممنون از زحمات شما که به فکر بالاده هستید.
- معرفی و تجلیل از نخبگان علمی، ورزشی و … در استان و کشور،
- برگزاری نمایشگاه غذاهای بومی و محلی.
- جلوگیری از ورود غریبه ها برای ساکن شدن در روستا،
- نامگذاری کوچه ها با نصب تابلو
- برای جلوگیری از سرقت از منازل تعدادی نگهبان در شب با هماهنگی سایر روستاهای دوسرشمار.

…… دیدگاه سوم: (سه شنبه ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ساعت ۲۰:۲۴:۱۲ )
سلام. نظر من جدول کشی روستا و آبراهه است تا از تجمع آب جلوگیری بشه.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط آقای سیدربیع صباغ در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

۱ . نکوداشت ورزش بالاده. در روزگاران قدیم چندین باشگاه کُشتی در بالاده دایر بود.
۲ . نکوداشت افراد فوق لیسانس بالاده.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم سیده اعظم ساداتی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

سلام و خسته نباشید. به عنوان قطره ای از دریا و عضو کوچکی از بالاده خیلی دلم می خواهد عروسی قدیم که این همه تعریف میکن و می گن فلان کار را می کردن و فلان رسم را داشتیم، یک بار به چشم می دیدم. البته شدنی هم هست. عروسی دو جوان که خونه شون بالاده باشه رو به کمک بزرگترها و کنترل جوانترها گرفت. باز هم خسته نباشید

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای محمد محمودی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

سلام و با عرض خسته نباشید. به نظر بنده اگر بتوان از مسابقات و برنامه های مختلفی که در شبکه های تلویزیونی برای شناخت و آگاهی از کمبود ها و پیشرفتهای منطقه با حمایت بزرگان از نظر مالی برنامه ریزی شود.
ممنونِ شِما جانِ برارون بِواشِم

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم سیده ام لیلا ساداتی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

برنامه ای جهت تقدیر از کسانی که برای آبادانی بالاده عزیز و شهید پرور هم از نظر مالی و هم غیر مالی و بدون هیچ توقعی تلاش کردند، برگزار شود.
چون بالاده را از زمانی که به یاد دارم به این شکل نبوده اما الان بسیار فرق کرده. مثلاً:
- از نظر آبرسانی، برق و تلفن، جاده و مینی بوس که در همه فصل سال روزی یک و یا دو بار در خدمت مردم هستند.
- از نظر فرهنگی که هر کس هر جایی که باشد از بالاده و بالادهی های عزیز خبر دارد
- فرستادن پیامک تشییع جنازه فوت شده گان که برای همه ارسال میشود
- داشتن درمانگاه آرزوی همه می باشد
داشتن پایگاه بسیج و …
اگر همه آنها را بنویسم و نام همه کسانی که در این همه سال برای آبادانی بالاده تلاش کردند را بخواهم بگویم وقت بسیار زیادی می برد.
برای همه آنها آرزوی سلامتی و طول عمر می کنم و برای کسانی که در جمع ما نیستند طلب آمرزش از خداوند دارم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای علی مهدوی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

با سلام. گردآوری فیلمی از مناطق قدیم بالاده، و پخش این فیلم طی یک مراسم خاص. با تشکر

با سلام خدمت آقای آزموده عزیز٫ ضمن تشکر از شما برای مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری های فرهنگی روستای عزیزمون بالاده. بنده چند تا پیشنهاد دارم که عرض می کنم:
۱ . برگزاری جلسه هم اندیشی مدیران و دلسوزان بالادهی برای هماهنگی و همکاری در تمام امور عمرانی بالاده. زمان: یک روز قبل از یادواره شهدا که همه میآن بالاده. مکان: داخل تکیه بالاده.
۲ . برگزاری جشنواره خوراک و خوردنی های محلی. زمان: یک روز بعد از یادواره شهدا. مکان: چشمه سر بالاده.
۳ . پاکسازی کوچه های بالاده و محیط عمومی روستا تا به فرهنگی فراگیر تبدیل شود (یا تقویت روز بالاده پاک از طرف انجمن سادوا اعلام شده است). زمان: یک روز قبل از یادواره شهدا. و آغار هر فصل با حضور دوستایی که به ییلاق می رند و یا اعلام عمومی بشه که فلان روز هستش.
خسته نباشین و ممنون از تلاش شما عزیزان فرهنگی.

تجلیل از سایت نویسان و وبلاک نویسان

مهمترین فعالیت فرهنگی در بالاده با توجه به مذهبی بودن مردمانش برنامه ریزی جهت برخورد با هنجارشکنانی است که در بالاده اقدام به اعمال و رفتار خلاف رفتار انسانی و اسلامی می کنند. بعنوان نمونه شرب خمر و ایجاد درگیری عده ایی که سال گذشته در بالاده داشتند و موجب ایجاد رعب و وحشت در اهالی شدند که متاسفانه دوستانی که می بایستی بموقع برخورد کنند بدلیل انتساب آنان با متخلفین، مسئله در ابهامی از سکوت جاخوش کرد.
در ضمن احیای سنت های گذشته فقط رقص و آواز که نیست قدری رویکردها را به سمت سیره های عملی پشینیان نشانه بگیریم و خوف نداشته باشیم اگر در مقطعی به باورهای دینی پرداخته شده بگیم خارج از سیاستها واهداف انجمن می باشد این را بدانیم درهر کار وفعالیتی که دین در آن مدخلیت نداشته باشد و یا آموزه های دینی را در آن کنار بگذاریم باید در کار خودمان احساس خطر کنیم و ……….
…………………………………………..
سادوا: جناب آقای صابر بالادهی. با سلام. لطفاً چنانچه پیشنهاد مشخصی در زمینه فرهنگی با توجه به شرایط خواسته شده ارائه بفرمایید که قابلیت اجرایی داشته باشد موجب سپاس خواهد بود.

سلام آقای آزموده عزیز
در پاسخ به سوال شما باید بگم که برنامه های فرهنگی زیادی مدّ نظر ما بالادهی ها هست. منتهی باید هر کدام را بررسی کرد و مناسبترین را از مناسب جدا کرد. تازه اگر هم بهترین برنامه ها را پیدا کنیم، باید دید که آیا بودجه ی مورد نیاز برای اجرای برنامه را داریم یا نه؟
یه مثال براتون میگم: اگه بخوایم یه ساختمان بسازیم اول باید نقشه بکشیم، بعد طبق نقشه، زیربنای ساختمان را مشخص کنیم و بعد باید ببینیم که به چه اندازه مصالح نیاز داریم.
طبق این مثال شما با طرح این سوال، نقشه رو کشیدید و زیربنا رو مشخص کرد، فقط مونده مصالح (بودجه ی مورد نیاز). ولی ای کاش میشد این نظرات خوبی که بقیه ی همولایتی های عزیز مطرح کردن رو با هم ادغام کنید و یه برنامه ی عالی اجرا کنید.
در ضمن با نظر آقای “علی مهدوی” هم موافقم.اگه بشه یه مستند یا فیلم درباره ی بالاده درست کنید، عالی میشه. آقای احمد نظری هم که حرف دل منو زدند.
به هر حال هر کمکی که از دستمون برمیاد برای بهتر شدن بالاده انجام میدیم…
…………………………………………..
سادوا:‌جناب آقای ساداتی عزیز٫ اگر یکی از آن « برنامه های فرهنگی مدّ نظر » را اعلام می کردید ما و خوانندگان سادوا هم به آن فکر می کردیم. فعلاً نه نقشه ای کشیده شده و نه زیربنایی. در مورد بودجه (مقدار هزینه اجرایی و راه های تامین آن) هم می توانید نظرتان را اعلام کنید.
شاید یکی از ایرادات دوستان ما این باشد که بصورت « کُلی » به موضوعات خواسته شده در این اطلاعیه نگاه می کنند. لازم است هر پیشنهادی ولو پیش پا افتاده و به ظاهر کوچک را مطرح کنید تا مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
منتظر پیشنهادات مشخص شما هستیم.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای رمضان دهبندی / فرزند یدالله/ روستای زینوند بهشهر) در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

سلام. به اونیکه بالاده ای اصیل است، یک وجب خانه سری ندادند. خیلی تلاش کردم ولی موفق نشدم. چرا؟ برم روستای دیگر زندگی کنم؟ در صورتیکه تمام عشقم بالاده هست. از همکاری شما سپاسگزارم.

هادی علامه قاسمی گفت

باسلام و عرض ادب محضر انجمن فرهنگی سادوا و مردم عزیز بالاده.
پیشاپیش از زحمات و پیگیری های جناب آقای آزموده مدیریت محترم انجمن در خصوص برنامه ریزی فرهنگی و جمع آوری نقطه نظرات بالادهی ها و انعکاس نظرات مردم در این سایت تشکر میکنم.
اجرای برنامه فرهنگی در بالاده بدلیل قدمت، تاریخ و گستردگی نام آن نه تنها هر ساله یکبار بلکه در زمینه های مختلف چند باری نیز لازم به نظر میرسد.
اما اجرای این برنامه ها هم بار مالی دارد و هم تهیه برنامه ای که نظرات اکثریت عزیزان را جلب کند نیاز به بررسی و مطالعه دارد که این فراخوان نیز در همین راستا انجام گرفته …
از نظر این حقیر اجرای برنامه های ذیل می تواند نشان دهنده رشد و بلوغ فرهنگی و اتحاد مردم بالاده را به اذهان عمومی برساند و هم ارضاء کننده بخشی از خواسته های فرهنگی مردم باشد. نظیـــر:

۱- دادن فراخوان عمومی در اوایل فروردین هرسال (خصوصأ امسال) برای کاشت و ایجاد فضای سبز در مکانهای عمومی و محوطه های شخصی از درختانی بومی که هزینه مالی برای مجریان طرح ندارند. مانند بید و … (زمان اجرا نیز بسته به سرمای و یخبندان هر ساله متغیر باشد)
۲- برگزاری مسابقات فوتبال جام (…) در زمین اصلی بالاده و تعیین جوایز برای آن مسابقات که در دو دهه قبل اجرای این مسابقات کم و به مرور کاملاً تعطیل شده است.
۳- اجرای جشنی مانند جشنهای امسال در مدرسه و در مسجد و اجرای گروههای موسیقی محلی و سنتی و اهداء جوایز٫
۴- برگزاری مصاحبه ویدئوئی با پیران و بزرگان و نخبگان بالاده جهت نگهداری در آرشیو سادوا و ارائه این اسناد با ارزش در آینده به نسلهای آتی (حتی الامکان در محیط بالاده و با فضای این روستا صورت گیرد).
۵- دادن فراخوان عمومی برای جمع آوری زباله مانند سالهای گذشته با مضمون روز پاک برای بالاده و ارائه کیسه های زباله به هر نفر و همچنین ریشه کنی زباله های داخل گت دره.
۶- دادن فراخوان به مالکان خانه های دارای سقف های قدیمی و سقفهای ایرانیتی به منظور رنگ آمیزی و دادن امتیازی مانند معاف شدن از هزینه عمران و آبادی مثلاً در چند سال (البته با هماهنگی شورا)
۷- طبخ یک یا دو نوع غذای محلی با طبخ گروهی به بهانه جشن خرمن یا روز پاک یا …
و دیگر موراد

البته بد نیست به نکاتی در خصوص اجرای جشن بزرگان بالاده در امسال اشاره کنیم البته پیشاپیش باید از این اجرا و زحمت کمال قدردانی صورت پذیرد و این موارد فقط در جهت رفع نواقص و افزایش نقاط قوت این برنامه ها پیشنهاد میشود نه از جایگاه نقد.

الف) موارد قوت:
۱-اطلاع رسانی از طرق مختلف
۲-اجرای تئاتر توسط گروه توانمند بومی
۳- اجرای شعرخوانی
۴- طبخ غذای محلی
۵- اهدای جوایز به نمایندگان طوایف و ایجاد محیطی صمیمی
۶- و ….

ب) موارد ضعف:
۱- صدابرداری تئاتر و صدابرداری دیگر بخشها خیلی بد و ضعیف بوده
۲- نداشتن چادر و صندلی به میزان کافی
۳- سرو و توزیع نامنظم غذا در ظروف نامربوط به آن غذا و عدم رعایت ظاهر و نکات بهداشتی. بهتر است زین پس برای سرو غذاهای آبکی مانند آش از کاسه به جای بشقاب استفاده شود و یا در صورت مشکلات تهیه، از کاسه های یکبار مصرف بهداشتی استفاده گردد. پیشنهاد میشود توزیع کنندگان ضمن آراسته نمودن صورت و ظاهر و رعایت نکات بهداشتی به جهت رعایت اصول بهداشتی و هم نشان دادن نظم و مدیریت در کار از لباسهای یکدست رنگ روشن رستورانی که پشت آن در صورت داشتن ذوق و هنر، نام سادوا ذکر شده باشد و از دستکش یکبار مصرف و کلاه یکبار مصرف استفاده نمایند.
ضمنأ در توزیع غذا حتمأ یک روند برنامه ریزی شده و منظمی در پیش گرفته شود. بنده خود شاهد بودم که یکی از شرکت کنندگان غیربومی و ظاهراً مهمان، غذایی به ایشان نرسیده بود. لباس کار و کلاه بعداز سرو غذا شستشو شود و نزد مدیر اجرائی برنامه برای سالهای آتی نگهداری شود که این هزینه زیادی ندارد.
۴- اجرای موسیقی در مراسم بزرگان بالاده بسیار ضعبف بوده به نظر میرسد پتانسیل های بهتری در بالاده برای اجرای این برنامه وجود دارد که بهتر است از آنان استفاده شود.
۵- از فیلمبرداری انجام شده اطلاعاتی ندارم در صورت عدم فیلمبرداری حتمأ در اجرای این گزینه حساسیت بیشتری بعمل آید.
۶- سعی شود توزیع کتاب ها و نشریات مربوط به بالاده در چنین مراسماتی با نظم بهتر و در یک جایگاه خاص انجام پذیرد و فروش به صورت بازاری در شأن این فرهنگ نیست.
۷ . در جمع آوری کمکهای مالی بخشهای برگزاری و … مربوط به این مراسمات بهتر است به تمام دوستداران بالاده پیامک و جلسه ای برگزار شود.
۸ . امیدوارم مجریان برنامه از دریافت هزینه اجرا جهت حمایت اسپانسر (سادوا) وجهی دریافت ننمایند که این انتظار از گروه تئاتر و شعرخوانی و نوازندگان و فیلمبرداران و … وجود دارد و این عزیزان نیز بدلیل علاقه به اصالت خود حتمأ همکاری خواهند نمود.

با آرزوی موفقیت.
………………………………………………………….
سادوا: جناب آقای علامه قاسمی عزیز٫ سلام. همچون همیشه ما را به نکات مهمی رهنمون فرموده اید. بنده نیز چند نکته را فقط جهت یادآوری ذکر می کنم که مربوط به نواقص و بخش پایانی می باشد. (به ترتیب شماره پاسخ ارائه می شود).
۱ . صدابرداری در این مراسم با لطف دوستان عزیزی انجام شده بود و به دلیل فضای باز و آکوستیک نبودن، انتظار بیشتری از اینگونه مراسم نمی رود. ضمن اینکه بعضی از دوستانی که در نشستها، قول تامین امکانات صوتی را داده بودند، در زمان برگزاری به کلی قول شان را فراموش کرده بودند.
۲ . قرار بود از یکی از نهادها در زاغمرز و به میزان ۲۰۰ عدد صندلی آورده شود که این قول هم به سرنوشت دستگاه صوتی دچار شد.
۳ . صرف آش در بشقاب به دلیل در اختیار نداشتن کاسه، بوده که این ظرف ها نیز از تکیه آورده شده بود. بقیه موضوعات مثل تهیه لباس و … فعلاً در توان ما نیست ولی اگر کسی این لطف را در حق انجمن بنماید، ممنونش می شویم. از کسانی هم که آش نخورده اند پوزش می خواهیم. حجم این جمعیت را پیش بینی کرده بودیم ولی باز هم آش کم آمد. ضمناً استفاده نکردن از ظروف یک بار مصرف جزو سیاست های این انجمن می باشد.
۴ . در باره اجرای موسیقی قرار بوده آقای شبیر توبه برای ما نی بنوازد و بخواند که متاسفانه اجل مهلتش نداد. جناب حاج عباس ساداتی نیز بیمار بودند ولی بزرگواری کردند و با همان حال بیمار نیز نی نواختند که بخاطر مشکل صوتی که عرض کردم، صدابرداری اش مطلوب نبود.
۵ . از مراسم، فیلمبرداری شده و امیدواریم به زودی تدوین گردد.
۶ . در باره توزیع کتاب نیز حق با شماست.
۷ . در باره کمک های مالی: در جلسات انجمن که مطرح کردیم، جواب گرفتیم ولی به صورت پیامک و نیز از طریق سایت سادوا که اطلاع رسانی کردیم، جوابی نگرفته ایم.
۸ . هیچ یک از عزیزانی که در این مراسم زحمت کشیدند (صدابرداری، گروه تئاتر، مجری، آشپزها، فیلمبرداری، شعرا و … ) ریالی بابت دستمزد دریافت نکرده و از لطف و بزرگواری همه آنها سپاسگزاریم.
با هم از توجه خاص و راهنمایی شما سپاسگزارم. ارادتمند/ آزموده

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای مالک چهاردهی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

با سلام. خسته نباشید. در دِکِل سر، تریاک کش خانه بزنید تا مردم به گت دره نروند. پول باج که جمع شد از منبع سر تا چشمه سر تله کابین بزنید. آغوز بازی و زو بازی را در چشمه سر برگزار کنید و به نفر اول یک عدد خر پالان دهید.
………………………………………………………………………
سادوا: ما از اهالی محترم بالاده برنامه ای فرهنگی خواسته ایم. اما ….
قضاوت با شماست.

برای آقای مالک چهاردهی بسیار بسیار بسیار متاسفم. البته شاید حرفش در باره مواد مخدر درست باشه. ولی بقیه اش توهین امیزه . مخصوصاً برای آقای آزموده عزیز٫ از قدیم گفتن: «هر کلام جایی و هر نکته مکانی داره».
به نظرم اگه قراره هر کی به دعوت محترمانه آقای آزموده اینجوری جواب بده، دیگه برای اینجور افراد نظرخواهی رو نفرستین. ما هنوز نتونستیم یاد بگیریم که در مقابل بزرگتر از خودمون چه جوری باید اعلام نظر بکنیم.
یکی از دلایلی که در جلسه های توی بالاده یه دفعه جوانی از یه گوشه پا میشه و میخواد اظهار نظر بکنه ولی بلد نیست حرفشو چه جوری بزنه و مجلس رو به هم میریزه همین تفکرات غلط مون هست که نمی خوایم یه چیزی رو یاد بگیریم و مثل آدمای متمدن رفتار کنیم و به افکار و شخصیت همدیگه احترام بذاریم.
بازم میگم برای آقای مالک خان متاسفم.
……………………………………………..
سادوا: سرکار خانم موسوی. سلام. بیان دیدگاه حق هر بالادهی است. امیدواریم دوستان در باره موضوع درخواست شده، پیشنهاد ارائه بدهند و از پرداختن به موضوعات غیر مرتبط پرهیز کنند.

سلام آقای آزموده عزیز
امیدوارم کامنت قبلی منو به بی احترامی یا هر چیز دیگری تعبیر نکرده باشید ….
من فقط میگم بالاده ی هر سال باید با سالهای قبل خیلی فرق داشته باشه … چه در زمینه های فرهنگی چه سیاسی و چه ورزشی و … .
فقط همین
……………………………………………
سادوا. سلام. یادداشت شما را بی احترامی نپنداشتیم.
حال بفرماید این تغییرات سال به سال چگونه، توسط چه نهاد، شخص و یا گروهی می تواند ایجاد گردد و چه کسانی می توانند در آن نقش داشته باشند؟

سلام و ادب و احترام خدمت آقای آزموده و همه دوسر شماریهای عزیز٫
آقای ساداتی خدمت شما عرض کنم که سیاست از نظر لغوی یعنی political و در فرهنگ بومی ما هم هر کسی که با زرنگی پیش میرود و از سادگی بقیه، سو استفاده میکند این کلمه بکار میرود. پس بهتر است حالا که میخواهیم بالاده را با گذشته اش پیوند داده و به آینده برویم، دست از سیاست بازی های کاذب برداشته و خود واقعی مان باشیم.
در مورد مسائل ورزشی هم که جای خود دارد: انتقادی داشته باشم اول از شما و بعد از آن، از تمام بالادهی های جوان و سرحال: از کاشان و تهران واردبیل و تبریز … (ساری و گرگان و گنبد و … را نگفتم چون جای خود دارند) صدها هزار تومان هزینه میکنند تا برای صعود شاهد‍‍ژ به منطقه بیایند. در حالی که جوانان ما هیچ وقت در هیچ صعودی نبودند و همیشه به دنبال انجام تورنمنت های چهار جانبه و تشکیل جام های یوفا و فیفا! هستند. آن هم در شرایطی که هیچ اخلاقی را رعایت نمیکنند، بی پرده بگویم هر وقت مسابقه ی فوتبالی برگزار شد من مجبور بودم که یک سری از الفاظ رکیک را برای پسرم یا ترجمه کنم یا ماست مالی؛ که مطمئنم وقتی پسر بچه ها از پدر و مادر نتوانند اطلاعاتی کسب کنند حتماً از دوستانشان کسب معلومات می کنند. پس خواهشاً تا زمانی که الفاظ رکیک در زبان محاوره ای حذف نشد، خیر توپ بازی و لیگ های برتر را بخورید که هم به صلاح خانواده هاست و هم به صلاح بعد فرهنگی بالاده.
ارادتمند همه دوستان: یک دوسرشماری

با سلام به آقای آزموده
کامنت گذاشتید که برای اجرای این برنامه های پیشنهادی خود را معرفی کنم، از من قبول کنید که بالادی هستم.
و اما در مورد برنامه ریزی های این پیشنهادها:
- «جشنواره قرمز کوچک» (که همان مربوط به چیدن و فرآوری محصولات آلوچه جنگلی هست) نیاز به همت مردان و زنان دارد که نه تنها ایجاد فضائی فرحبخش را به ارمغان می آورد بلکه سبب ایجاد همدلی بین زنان و مردان منطقه نیز خواهد شد و نوعی ” کایر ” در خطه مازندران محسوب می شود. من برخلاف اعتقاد برخی از همولایتی ها که فکر می کنند این کارها هزینه بر است، چنین اعتقادی ندارم. همه برنامه های پیشنهادی که عنوان کردم فقط همدلی، همفکری و همت می خواهد. با تاکید بر اینکه خدای نکرده برخی از دوستان برای خودنمائی و منم منم، چوب لای چرخ برنامه ها بذارن، همیشه در برنامه های این چنینی که در سطح کوچکی با همکاری ایل و طایفه های منطقه برگزار میشود این برتری جوئی ها وجود دارد که با حذف این موارد، شادی مهمان خانه های بالادهی های ساعی خواهد شد.
- برنامه «روزی برای تو» در هر فصلی که اوج حضور دوستان در بالاده باشد، می تواند اجرا شود. بهترین مکان اجرای آن نیز می تواند فضای زیبای امام زاده اسماعیل، تکیه محل یا آقا میرافضل باشد چرا که مادران عزیز بالاده که سن بالای ۵۰ سال دارند علقه هایشان در این معنویت هاست، این برنامه ها هزینه می خواهد؟!
- «جشن خرمن»: محل اجرای آن در انتهای بخش میرخیل که فضای جالبی هست. برای این کار، اسب و استر که هزینه نمی خواهد!
- برنامه بازیهای بومی – محلی در فضای خاطره انگیز چشمه سر، که متاسفانه درخت خاطرانگیزش به مانند بقیه قدیمی ها رفت؛ بهترین فضاست،
- برنامه برپائی نمایشگاه، محل برگزاری چشمه سر یا در فضایی باز ما بین بالاده و قلعه. زمان اجرای نمایشگاه: اگر این برنامه قرار است اجرائی شود در فراخوان آن به صورت بروشور در اختیار همولایتی های ساکن در روستاها و شهرها بعد از نوروز قرار گیرد.
- معرفی مشاغل می تواند در حیاط مدرسه بالاده باشد و در اواسط تیرماه.
- جشن عروسی نمادین، فراخوان داه شود و هر زوج جوان بالادی که اعلام آمادگی کرد می توان مراحل بعدی را طی نمود و حتی می توان از برخی تشکل ها یا دستگاه ها اعتبارات دریافت کرد. هر چند که اوضاع مالی خراب است. انشاله فقط با همدلی نه مطرح کردن کسی یا قومی یا طایفه ای اگر هدف احیای سنن و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای جوانان است. زیرا خلاء برنامه فرهنگی باعث می شود در ایام تعطیلات فضای پاک بالاده به پاتوق افراد ناهنجار تبدیل شود.
نکته آخر اینکه احداث کتابخانه ای کوچک در بالاده نیاز ضروری است. حتی در حد اختصاص یک اتاق کوچک باشد. دوستان عزیز می دانند که وقتی می خواستند بنای قدیمی امامزاده اسماعیل را با گل و گل او، زیبا کنند همت زنان و دختران برای این کار کافی بود و بدون هیچ تکبر و غروری این کار را انجام می دانند و سراسر صفا بود و خنده و شادی و ناهار و صبحونه ای که باز از همین مردم جمع آوری می شد و خستگی تن آنها را می زدود.
…………………………………………………..
سادوا: سرکار خانم نصرتی. از نوشتن مشروح پیشنهادات شما بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم هم چنان با نوشتن پیشنهادات زیبا و نو، ما را یاری دهید.

با سلام
در خصوص موارد اعلامی حضرتعالی، فکر کنم مشکلات چنان سنگین نباشد که خارج از عهده و توان دوستداران بالاده باشد.
با اینحال، پیرو مذاکرات بعمل آمده با دوستان، هستند دوستان بالادهی و غیر بالادهی که بخواهند گوشه ای از مسئولیت اجرائی اینگونه مراسم را به دوش بگیرند و از سنگینی و فشار آن بکاهند.
در خصوص فیلمبرداری، یکی از دوستان دارای دوربینCANON FULL HD هستند و برای ارائه دوربین اعلام آمادگی نمودند.
در بخش دیگر نیز عزیزی، خرید لباس کار و کلاه و ظروف یکبار مصرف بهداشتی (با الیاف گیاهی) که سازگار با محیط زیست می باشد رو تقبل نمودند.
در بخش اجرای تئاتر دوستان تئاتر امسال که ایام قبل از مراسم را با ما حضور داشتند به اینجانب قول اجرای برنامه در سال آتی را داده بودند که باید مجدداً هماهنگی و اتمام حجت شود (البته فقط هزینه کرایه به عهده برگزار کننده برنامه است)
در باره گروه نوازندگی، نوازندگان نسبتأ خوب بومی آمادگی خود را برای اجرای برنامه اعلام کردند. فقط باید از یکماه قبل هماهنگی شود.
در بخش طبخ غذا هم احتمالأ زحمت کشان سال قبل نیز زحمت مجدد سال آتی را خواهند کشید و لطف خواهند نمود.
در خصوص مجری برنامه که جنابعالی و آقای توبه که احتمالاً کما فی سابق زحمتش را متقبل خواهید شد
درخصوص خرید مواد اولیه غذا و نصب بنر و هزینه آگهی و چادر و کرایه میز و صندلی و …. برای همه بالادهی ها طی پیامک اطلاع رسانی شود. آن هم انشالله فرجی خواهد شد.
………………………………………………
سادوا: از اعلام حمایت های حضرتعالی و همه دوستان بزرگوار بالادهی و غیر بالادهی بسیار سپاسگزاریم. همه امید ما همین مردم خوب بالاده هستند که همواره فرزندان خود در انجمن فرهنگی سادوا را مورد لطف و حمایت قرار می دهند. انشاالله به موقع از همکاری شما بهره مند خواهیم شد.

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همولایتی های عزیزم و آقای آزموده عزیز، که جداً زحمات ایشان قابل تقدیر است.
از نظر من در سال ۱۳۹۳ به نوجوان ها و جوان ها توجه بیشتری شود.
میتوان همایشی با نام “همایش تجلیل از نوجوانان و جوانان شایسته” برگزار کرد و در آن از نوجوان ها و جوان های هنرمند و نخبه (نخبه از نظر ورزشی، علمی و…) تجلیل بعمل آورد تا با این کار، حس رقابت در کنار حس رفاقت افزایش یابد و نوجوان ها و جوان های بالادهی به کسب موفقیتهای بیشتری روی آورند.
در بالاده، نوجوان ها و جوانهای هنرمند و نخبه کم نیستند که اسم چند نفر از آنها را در همین بخش می آورم:
۱- آقای یاسر خاسب (نویسنده –کارگردان- بازیگر)
۲- خانم مهندس سیده نسترن موسوی (دارای مدرک مهندسی معماری از دانشگاه تهران- نخبه علمی-ایشان هم اکنون در آمریکا در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند)
۳- خانم مهرانه چهاردهی (قهرمان کاراته کشور-ورزشکار-)
۴-خانم عاطفه نظری (نخبه علمی)
و…..
امیدوارم که نظر بنده مفید واقع شده باشد.
با تشکر از همگی که نظرات بنده را مطالعه نمودید.

خواهش کامه برنامه ای نیلین. چون همیشه کوه دوی گارا زحمت مراسمای بالاده ره کشنه اما به نام دیگران که سالی دِ سه روز کوه درنه تموم وونه.
اگرم برای اسم در هاکاردن خانی برنامه بیلین از کوه دوی گارا تجلیل هاکنین و وشون درد بشنایین. هزینه ها و زحماتشم خودتون بکشین.
…………………………………………..
سادوا: جناب آقا یا خانم بالادهی. خوشبختانه امسال در مراسم بزرگان بالاده و برای اولین بار در تاریخ بالاده از تک تک خانواده های گرامی دویگار تجلیل بعمل آوردیم. یا واقعاً این موضوع را نمی دانستید (که برای اطلاع شما گفته شد) و یا می دانید (که در آن صورت نوشتن این یادداشت جز زخم زبان چه معنی دیگری می تواند داشته باشد؟)
البته که خانواده های دویگار عضوی از خانواده بزرگ بالاده هستند و با عشق و علاقه در مراسم فرهنگی قبول زحمت می کنند و ما نیز همیشه سپاسگزار آنها بوده و هستیم و دستانشان را می بوسیم.
از اینکه گفتید «اگر می خواهید اسم در کنید» شاید اوج بی انصافی شما نسبت به مجموعه دوستان انجمن فرهنگی سادوا و مردم فرهنگ دوست بالاده باشد. کسی دنبال اسم در کردن نیست و شما نگران نباشید.
لطفاً در نوشتن یادداشت، جانب انصاف و عدل و حق گویی در باره دیگران را از یاد نبرید.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای فردوس دهبندی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

با سلام. بطور مختصر به اطلاع می رساند:
۱ . نصب بشکه های زباله در چند نقطه ی محل
۲ . ایجاد کمربند فضای سبز در حاشیه محل
۳ . توزیع کتب فرهنگی در ایام پر جمعیت و جمع آوری پس از مطالعه
۴ . بر پایی جلسات مستمر فرهنگی
پیشرفت بالاده از آرزوهای هر بالادهی می باشد.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای کمیل قاسم پور در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

با سلام. اجرای برنامه های طبیعت گردی برای همدلی بیشتر بین اهالی بالاده.

با سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای آزموده عزیز
به نظر من بهترین برنامه برای سال ۹۳
۱- یاد آوری رسومات گذشته به صورت نمادین
۲- بیان خاطرات از زبان بزرگان بالاده که بسیار شنیدنی خواهد بود.
۳- نمایش وسایل که در گذشته کار برد داشته و امروزه به عنوان دکور در خانه قرار دارد
۴- مسابقه استفاده از گویش اصیل منطقه دوسر شمار به صورت نمایش
و….
با سپاس

با سلام خدمت شما آقای آزموده و همه ی دوستان بالادهی و دوسرشماری،
راستش داشتم فکر می کردم که چه پیشنهادی رو میشه برای سال ۹۳ انجمن فرهنگی سادوا داد؟ دوستان هر کدام پیشنهادها و برنامه ی مورد نظرشون رو دادن، تقریباً اکثر برنامه ها به گونه ای هست که یک نفر و یا یک انجمن و یا در نهایت یک گروه خاص اون رو برنامه ریزی می کنن و برای یک گروه هدف وسیع تر اجرا می کنن.
من به کشورهای اروپایی و امریکایی نرفتم! ولی در فیلم هایی که دیدم یه موضوع برام خیلی جالب بود. اونم اینه که در یه روز خاص از سال و یا حتی ماه مردم یه دهکده و یا یک شهر کوچک دور هم جمع می شن و حراجی راه می اندازن و هر کی هر چی داره میاره برای فروش و بقیه هم علاوه بر اینکه کالای خودشون رو آوردن از کالای دیگران رو هم می بینن و هم خرید می کنن.
مطمئناً موضوع حراجی در روستای بالاده و منطقه ی دوسرشمار منتفیه! یعنی معنی و مفهومی خاصی نداره، البته در حال حاضر؛ ولی میشه از این الگو برای تشویق اهالی استفاده کرد و ازشون درخواست کرد که هر چیز قدیمی و جالبی که مطمئناً هر کدوممون توی خونه ها داریم رو در یک روز خاص به نمایش بذاریم تا همه ببینن و لذت ببرن.
البته این پیشهاد من علاوه بر بلند پروازانه بودن و حتی در شرایط کنونی غیر معمول و غیرمنطقی بودن! کار بسیار مشکلی هم هست چون لزوم اجرای این کار همکاری و مساعدت همه ی اهالی هستش که متاسفانه ما نه در منطقه ی دوسرشمار که در کل ایران هنوز به این سطح از ظرفیت، یعنی کار گروهی همه برای همه و نه کار یک فرد و یا یک گروه برای همه نرسیدیدم.
اینطور حراجی ها که در دهکده ها و شهر های کوچک به ویژه در اروپا و امریکا برگزار میشه به همراه فستیوال های محلی که همه ساله به شیوه های گوناگون برگزار میشه شور و نشاط زیادی ایجاد می کنه.
البته در ایران هم، چنین نمونه هایی رو البته به شکل خیلی خاص و زیبا داریم. مثل آئین سنتی ورف چال که بیش از ۶۰۰ سال قدمت داره و هر ساله بهار در منطقه اسک شهرستان آمل برگزار می شه.
به امید روزی که اجرای برنامه های فرهنگی به شکل همه برای همه باشه نه یکی برای همه

حسین دهبندی بالادهی گفت

آقای آزموده سلام خسته نباشید. واقعا دست شما درد نکنه که برنامه سال ۹۳ رو از مردم خواستید تا نظر بدهند. اما به نظر من اگه فراخوان می کردید و به صورت جلسه ای یا همایشی برگزار می شد بهتر بود. من هم چند نظردارم:
۱ . توی برنامه مسابقه باشه. مثلاً مسابقه آشپزی برای خانمها و یا مسابقه محلی قدیمی.
۲ . برپاکردن نمایشگاه صنایع دستی قدیمی که جوانان بیشتر با وسیله های قدیمی آشنا بشن که امروزه این وسایل به صورت دکوری در خانه ها دیده می شوند.
۳ . همایش پیاده روی که در آن قرعه کشی شود و جایزه ای به افراد داده شود.
۴ . برنامه فرهنگی دوست داشتنی پیران بالاده.
با تشکر از زحمات بی دریغ شما.
………………………………………………
سادوا: جناب آقای دهبندی سلام. ارسال پیامک و فراخوان در سایت سادوا به مراتب تعداد بسیار بیشتری از افراد را در بر می گیرد تا برگزاری جلسه و یا نشست.
کاش برنامه ای هم پیشنهاد می دادید تا در آن آشپزی و مسابقه گنجانده شود. در مورد همایش دوست داشتنی پیران هم مشخص نفرمودید که چه برنامه ای مد نظر شماست.
البته در مورد برپاکردن نمایشگاه صنایع دستی قدیمی و یا پیاده روی هم چیزی را تشریح نکرده اید تا بر اساس آن تصمیم گیری شود.

سلام. من پیشنهاد خاصی ندارم. در طول ۱۰ سال گذشته که عروس بالاده شده ام برنامه های فرهنگی خوبی رو از طرف انجمن فرهنگی سادوا شاهد بوده ام. جای تقدیر داره که اعضای این انجمن فعالانه دارن تلاش می کنن تا آداب و سنت ها و احترام بزرگترها رو با برنامه هاشون به دیگرون بیاموزن. همسرم هم عضو این انجمنه و همیشه از زحمات اعضای انجمن به ویژه مدیر دلسوز و بی ادعا و فعال اون جناب آقای عین اله آزموده (که هنوز افتخار هم صحبتی با ایشون رو نداشتم) احساس غرور می کنه. هر جا میریم و هر جا صحبت از بالاده میشه همه از کارهای انجمن تعریف می کنن. همیشه دلم می خواست وقتی تابستونا بالاده میریم فقط به مهمونی رفتن و توی خونه موندن نگذره و برنامه هایی مثل همین برنامه هایی که توی سال های گذشته اجرا شده رو ببینم.
به عنوان یه دبیر و فرهنگی میدونم که توی بالاده برنامه هایی با این وسعت اجرا کردن چقدر سخته. توی دبیرستان برای ۲۲ بهمن می خواهیم یه برنامه کوچیک با اون همه نیروی جوان دانش آموز و پول و بودجه اجرا نماییم بازم سختی هایی داره و سر آخر همه ناراضین. ولی توی بالاده از هر کی پرسیدم همه راضی هستن هم از برنامه ها و هم از انجمن و مدیرش.
برای همه شما آرزوی موفقیت و توفیق دارم.
……………………………………………
سادوا: عروس عزیز بالاده سلام. از اینکه نسبت به زادگاه همسر گرامی تان چنین خوشبینانه و مهربانانه نوشتید سپاسگزار شما هستیم. امیدواریم همواره در زندگی تان موفقیت و خوشبختی را ببینید.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم زهرا دهبندی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

درختکاری محل، شن ریزی کوجه ها، ساختن پارک برای بجه ها، نصب سطل های آشغال آهنی در کوجه ها، در ایام محرم از مردم دعوت انجام شود و مجالس پر شور باشد.
آرزوی سلامتی برای شما و مردم با غیرت بالاده.
……………………………………………………………
سادوا: سرکار خانم دهبندی. با سلام. لطفاً چنانچه پیشنهادی در زمینه فرهنگی با توجه به شرایط خواسته شده ارائه بفرمایید که قابلیت اجرایی داشته باشد موجب سپاس خواهد بود.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط سرکار خانم زهرا دهبندی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

درختکاری محل، شن ریزی کوچه ها، ساختن پارک برای بجه ها، نصب سطل های آشغال آهنی در کوجه ها، در ایام محرم از مردم دعوت انجام شود و مجالس پر شور باشد.
آرزوی سلامتی برای شما و مردم با غیرت بالاده.
……………………………………………………………
سادوا: سرکار خانم دهبندی. با سلام. لطفاً چنانچه پیشنهادی در زمینه فرهنگی با توجه به شرایط خواسته شده ارائه بفرمایید که قابلیت اجرایی داشته باشد موجب سپاس خواهد بود.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای احمد چهاردهی در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

سلام. خسته نباشید. میشه از بازیهای بومی و محلی در ولایتمان در اوج مسافرت طوایف گوناگون برگزار کنید و زنان هم با آوردن مجمه، پذیرایی کنند.
خیلی دلمان میخواد اجرا کنید.

سهیلا چهاردهی بالادهی گفت

سلام خدمت بزرگواران جناب آقای آزموده و آقای توبه و خانم موسوی که برای مطلبی که داداشم توی سایت گذاشته احساس تاسف کردند.
آقا مالک به سه نکته خیلی اساسی و بسیار مهم اشاره کردند: ۱- در دِکِل سر شیره کش خونه بزنین ۲- از پول باج، تلکه کابین درست کنین ۳- زوبازی و آغوزبازی برگزار کنین. اگر مطلع باشین طنز یعنی عنوان مسائل و معضلات جامعه به زبان شوخی اما تند وتیز٫ با گفتن نکته اول، میخواست مشکل خیلی مهم بعضی جوانان بالاه را عنوان کند که خیلی از ماها چشممون رو به این مسئله بستیم و اونو یک مسئله شخصی و خونوادگی می دونیم. مسئله دوم، بحث باجی هست که در بالاده از دامداران و کشاورزان جهت آبادانی بالاده گرفته میشه که متاسفانه خیلی از بالادهی ها نمیدونن که این باج در کجا مصرف میشه! چه اشکالی داره از منبع سر تا چشمه سر تله کابین زده شه؟ سومین مسئله، عنوان بازیهای قدیمی بوده که پدران ما در گذشته انجام میدادند که متاسفانه در مراسمات و گردهمایی ها این مسائل که مایه آرامش اکثر اهالی است، نادیده گرفته میشن. در هر صورت اگه از دید دیگه به مسئله ایی که داداشم عنوان کرده نگاه کنین، می بینید که خواسته یا ناخواسته عنوان کرده که جوانان ما برای گذران اوقات فراغت در بالاده هیچ سرگرمی سالم و مفیدی ندارند. اگه تونستم با بازکردن این مطلب نظر شما رو عوض کنم فکر میکنم یه عذرخواهی خیلی رسمی به داداشم بدهکارین.
و شما آقای آزموده در مطلب عنوان شده به شخص خاصی توهین نشده بنابر این نباید ناراحت می شدید. در ضمن مدیریت یعنی انعطاف پذیر بودن. قبول هر نوع ایده و نظر، نه فقط به به و چه چه گفتن.
………………………………………………………..
سادوا: سرکار خانم چهاردهی. سلام.
از یادداشت و دفاعیه شما به این نتیجه می رسم که موضوعات زیر را خدمت خوانندگان گرامی عرض نمایم:
۱ . وظیفه انجمن فرهنگی سادوا اجرای کارهای فرهنگی است و احداث «شیره کش خانه» (به شوخی و یا جدی) جزو وظایف ما نیست! اگر هر کس پیشنهاد چنین مکانی را داده بتواند آن را اجرایی هم بکند خوبست.
۲ . در باره باج نیز لازم است اعضای محترم شورای اسلامی قبلی و فعلی بالاده گزارش دهند و به نظرم در جلسات مختلف این کار را کرده اند. هر چند مقدار باج جمع شده با توجه به افت شدید تعداد گوسفندان در سال های اخیر، چندان چشم گیر نیست تا بخواهید بدانید در کجا مصرف شده است. ما به اعضای شورای قبلی و فعلی ایمان داریم و در درستکاری و دلسوزی شان شکی نداریم. ولی به شما حق می دهیم به عنوان یک بالادهی از این موضوع مطلع باشید.
۳ . انجمن فرهنگی سادوا، وزارت ورزش و جوانان نیست تا برای اوقات فراغت جوانان برنامه ریزی کند. انتظار ما از جوانان این است که به کمک ما بیایند و در کارها به ما مشورت بدهند. همانگونه که تاکنون نیز چنین کرده اند.
۴ . در باره اجرای بازی های محلی، همانگونه که ده ها نفر پیشنهاد کردند، ما در هر سال می توانیم یک برنامه فرهنگی را اجرا کنیم و همه این موضوعاتی که دوستان پیشنهاد داده اند می تواند در سال های آینده اجرا شود.
و اما در باره پیشنهاد آقا مالک:
نظرخواهی در باره یک موضوع خاص مثل پیشنهاد اجرای مراسم فرهنگی در سال ۱۳۹۲ با این پیشنهادات (به قول شما طنز) آقامالک جور در نمی آید. دادن «پالان خر» به عنوان جایزه، رسم و آئین فرهنگی ما بالادهی ها نیست. عرصه فرهنگ که سالهاست عده زیادی با جان و دل در حال پیگیری آن هستند، نباید اینگونه به سخره گرفته شود.
آقا مالک هم مثل همه پیشنهاد دهندگان گرامی می توانستند خیلی محترمانه پیشنهاد بدهند. شاید اگر داداش شما حرمت بالاده و سایت سادوا و خوانندگان گرامی و … را نگه می داشتند خیلی بهتر بود. وقتی بزرگتری به او احترام گذاشت و در باره چیزی نظرش را خواست او هم باید محترمانه جواب بدهد، نه «پالان خر»، تله کابین و شیره کش خانه! حواله دهد.
ده ها نظر انتقادی بر نظر آقا مالک را حذف کردم تا فضای سایت بیشتر از این مسموم نشود و ….
اگر به زعم شما اینگونه پیشنهادات و یا جواب دادن به بزرگتر، نامش توهین نیست، بنده هزار بار از شما و آقا مالک عذرخواهی می کنم. باز هم قضاوت را بر عهده مردم محترم بالاده می گذارم.

سلام بر سادوا نشینان.
دیدگاه خانم مهندس چهاردهی را خوندم. جواب رو جناب آزموده دادن و تنها چیزی که برایم باقی مونده بازم اظهار تاسفه و دیگه اینکه بفهمم معنی «بتمرگ»، «بشین» و «بفرما» چیه؟ آیا هر سه یک معنی رو میدن و یا نه! هر کدوم مربوط به یک نوع شخصیت و فرهنگه؟
اگر این خان داداشت اجرای بازی محلی رو محترمانه می نوشت جای تاسف داشت؟ چرا حریم آدمها رو رعایت نمی کنین؟ تازه مثل اینکه آقای آزموده فامیل خیلی نزدیک شما هم هست (ظاهراً پسرعموتون هست)! حرمت مسجد رو متولی اش نگه میداره. من پیشنهادهای داداشت و خودتون رو توهین به همه خوانندگان سادوا می دونم و ثابت هم می کنم. میگی نه! از یه بزرگتر بپرس آیا
می شه به یه بزرگتر این جوابا رو داد؟؟؟ بعیده!!
خانم مهندس! اگه هر کس دیگه ای بقول آقای آزموده پالون خر حواله می داد، آیا شما باز هم دفاع می کردین یا اینکه چون داداشت هست از اشتباهاتش دفاع می کنین؟ من نه تنها معذرت نمی خوام بلکه معتقدم داداشت باید معذرت بخواد!
منم قضاوت رو به مردم واگذار می کنم.
…………………………………………………………………….
سادوا: سرکار خانم موسوی عزیز٫ شاید مشکل ما در این است که بار معنایی واژگان را گاهی جدی نمی گیریم و نحوه گفتن یک پیشنهاد خوب را نیاموخته ایم. این مشکلی است که از نخستین روزهای تاسیس سادوا با آن روبرو بوده ام.
با این حال از یادداشت شما در دفاع از واقعیت های سادوا سپاسگزاریم.

با سلام و عرض ادب و احترام
آغوز بازی لطفش در آغوز دزدی است هر کس موافقه اعلام آمادگی کنه !!!!
بعضی از دوستان پیشنهاد اجرای نمایشگاهی از صنایع دستی قدیمی را دادند. لطفاً اگر این پیشنهاد به مرحله اجرا در آمد صاحب اصلی آن اجناس در کنار اجناس خود نباشد چون مطمئناً بلائی سر آن اجناس می آید !!!! و یا در کنار آنها مانند موزه ها بنویسید قرض گرفته از مثلاً موزه لوور ….. تا بلائی که سر ظروف قدیمی قلعه آمده سر اینها نیاید که این مورد متاسفانه بدجوری آرامش مردم را به هم زده است.
با پختن غذاهای محلی هم میتوان به جوانتر ها آموزش آشپزی داد تا پخت غذاهای محلی به فراموشی سپرده نشود مانند بافتن گلیج و جوراب و حمام سری و ….. که به تاریخ پیوستند. و زمانی که مادر ها به تقسیم میراث گذشتگان می پردازند بین بچه ها دلخوری بوجود نیاید و خدای ناکرده تبعیض قائل نگردند.
بعضی از دوستان ادعا نمودند که جوانان سرگرمی غیر از دود پینگ ندارند !!! خدمت دوستان عرض کنم که چرا همیشه به دنبال یک لیدر می گردید؟ میتوان از خردادماه برنامه ای تنظیم نمود و جمعه هر هفته را اختصاص به مکان خاصی برای تفریح و پیاده روی انتخاب نمود و از طبیعت و جمع دوستان لذت برد: مثلا جمعه ۲/۳/۱۳۹۳ آبشار امدوا، ۹/۳/۹۳ مهر قلعه چکل، ۱۶/۳/۹۳ کلاسر، ۲۳/۳/۹۳ ….. ( هرجایی میتونه باشه) مثل چشمه سورت، چشمه علی و یا بناهای دیدنی سمنان و دامغان و مطمئناً جاهایی هست که ارزش یک بار دیدن را داشته باشد که مطمئنا این اقدام و برنامه ریزی را میتوان تا پایان شهریورماه داشت و به یک روز خلاصه نباشد که اگر کسی دوست داشت که حضور داشته باشد و شرایطش را نداشت برنامه های بعدی را از دست ندهد.
با عرض پوزش از روده درازی بنده، جمله پایانی را هم عرض نمایم که: لطفا در صورت معرفی نخبگان این معارفه نمادین و یک سویه نباشد تا بعضی از دوستان نخبه که در خیابان یا در محیطی دیگر همولایتی هارا دیدند به قول دوستان طنز پرداز بالادهی گسک (gessek ) نزنند و حداقل در روز همایش معرفی نخبگان حضور داشته باشند!!!
ارادتمند همه دوستان : یک دوسرشماری کاملا بی طرف
……………………………………………………
سادوا: سلام. ازشما دوسرشماری کاملاً بیطرف بسیار سپاسگزاریم. موارد خوب و به جایی را اشاره نموده اید.
البته آن روزگاری که ما آغوزبازی می کردیم، آغوزدارهای قلعه باغ زیاد بود ولی الان نمیدانم آغوز از کجا باید پیدا کرد (یا دزدید).

به نام خدای بزرگ
از طریق این سایت سلام عرض می کنم خدمت تمام عزیزان
و همچنین سرور خودم جناب آزموده نازنین
در مورد یک موضوع خاص نمیشود همایش گذاشت و صبر کنیم تا سال بعد.
به نظر من هر سال در یک روز مشخص که همه اطلاع داشته باشند در یک زمان سه ساعته از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ در حیاط مدرسه که امکانات اولیه در آن وجود دارد برنامه های مختلفی را اجرا کرد که شامل موضوعات فرهنگی، ورزشی، هنری، تفریحی، موسیقی و …. باشد و دوستانی که در این زمینه ها فعالند توسط جنابعالی گروه بندی شده و کارهای خودشون را به نمایش بگذارند.
دوستانی هم که تمایل دارند با جناب آزموده تماس بگیرند تا در یک نشست با حضور اعضای انجمن فرهنگی، برنامه ها تدوین و نهایی شود.
با تشکر از بردباری شما عزیزان
……………………………………………………………
سادوا: جناب آقای خاسب عزیز سلام. از پیشنهادها و لطف و محبت شما بسیار سپاسگزاریم. اردتمند / آزموده

با سلام به همه بالادهی ها به خصوص سادوائیان گرامی.

پیشنهاد من کمی با پیشنهادهای دیگر فرق دارد. بدین صورت که نه می خواهم از جوانان تجلیل کنید و نه می خواهم سنت های قدیمی را زنده کنید. آن برنامه ها هم مهم هستند و در جای خود باید پاس داشته شوند و اجرا گردند.

۱ – پیشنهاد: تجلیل از چوپانان قدیم بالاده. الان همه آنها در سنین کهنسالی بسر می برند.
۲ – مکان: اطراف استِل قارقچال که هم مکان سرسبز و باز هست هم چشم انداز قله شاهدژ و چهانو و اسبه دار و … را دارد. هم نزدیک بالاده هست و با وسیله نقلیه هم می توان تا آنجا رفت.
۳ – زمان: صبح روز جمعه بعد از عید سعید فطر در مرداد ماه ۱۳۹۳ .
۴ – نحوه اجرای برنامه: یک خئل و کومه در اطراف استل درست شود و یک بلیک گوسفند در اطراف استل بیایند و گردنشان زنگ و تال باشد. مردم هم از بالاده به آنجا بروند. (با پای پیاده و یا با تراکتور و اسب و وانت و …) و از تک تک پیر چوپانان و از همه نیاکان بالاده که عمری را در این کوه و کمرها به دنبال گله بودند، تجلیل شود. هم چنین از چوپانی جوان هم تجلیل شود.
۵ – پذیرایی: شیر آش با نان محلی. چای که آبش روی آتش هیزم جوش آمده باشد.
۶ – مراسم حاشیه ای:
الف. مسابقه تراشیدن پشم گوسفند بین چند نفر چرخه چی.
ب. عده ای جوان در قالب گروه کوهنوردی سادوای بالاده صبح زود به شاهدژ صعود کنند و در برگشت و هم زمان با آغاز مراسم به جمع ملحق شوند.
پ. چوپانی از خاطراتش بگوید.
ت. چوپانی دیگر لَلِـه بزند.
ث. دو نفر از قدیمی ها کشتی بگیرند.
ج . یک تِلِم هم باشد و از آن کره گرفته شود.
چ . چند نفر از خانم ها خمیر درست کرده و فتیر بپزند.
ح . اگر خانواده ها همت کنند، ناهارشان را همانجا درست کنند و با هم بخورند.
خ. زنان با لگن «لاک سری سما» بزنند و چند تا از مادربزرگها نیزبه صورت سمبلیک سماء بکنند.
د . نام تک تک چوپانان قدیمی بالاده برده شود و بیادشان، دست افتخار زده شود.
ذ . زنان در برگشت هیزم جمع کرده و مثل قدیم با دوش یا با اسب به بالاده حمل کنند.
و …..
۷ – هزینه اجرا: حدود یک میلیون تا یک میلیون دویست هزار تومان (هزینه آشپزی- خریدن کادو برای چوپانها و چرخه چی ها و کشتی گیرها- اجاره دستگاه های صوتی و فیلمبرداری و …. )
۸ – محل تامین بودجه: بزرگان مالدار بالاده و علاقمندان امور فرهنگی و انجمن فرهنگی سادوا.
۹ . مجری: فردی مسلط به امور چوپانی و گله داری و مسلط به الفاظ چوپانان.
۱۰ . این طرح می تواند از طریق صدا و سیما هم ضبط و پخش گردد و گروه های مستندساز هم دعوت شوند و به جشنواره ای بومی تبدیل شود.
۱۱ . هر سال نمونه ای از اینگونه برنامه ها در یکی از روستاهای دوسرشمار و با موضوعی دیگر برگزار شود.

امیدوارم این پیشنهاد هم مانند پیشنهادهای دیگر مورد توجه قرار بگیرد.
امضاء محفوظ.
………………………………………………………………………
سادوا: سلام بر امضاء محفوظ. از پیشنهاد شما سپاسگزاریم. از اینکه بخوبی طرح پیشنهادی خود را واکاوی نموده اید جای تقدیر دارد.

چوپان تباری دیگر گفت

با سلام و ادب
زنده باد چوپان و چوپان زاده های این مرز و بوم که به قول بزرگترها: دست چو پشتی، زن و وچه ی خرج ره هدانه
ارادتمند همه چوپانان که گاهی بعضی از بچه ها به آنها درجه دامداری میدهند، اما چوپان چیز دیگریست.

این دیدگاه توسط جناب آقای عمران شیردل در سامانه سادوا نوشته شده. با سپاس از ایشان.

سلام. برنامه یاداوره شهدا و مرده هایی که از میان ما رفتند باشه بهتره. با با تشکر.

سلام خدمت دوستان. به نظر من اگه مراسم نوروز خوانی مثل قدیما اجرا بشه خیلی جالب میشه. و اینکه به ورزش بالاده توجه بیشتری بشه. ممنون

سلام به همه بالادی های دوست داشتنی.
من هم از این فراخوان خیلی خوشحال شدم. دلم میخواد در باره اینجور فراخوان ها بیشتر بنویسم. نمیدونم آیا این حق رو دارم یا نه؟ ولی با شناختی که از آقای آزموده دارم یقین میدونم که ایشون هم استقبال می کنن.
از روزی که با سایت سادوا آشنا شدم به عینه دیدم که روشها و کارهای فرهنگی بسیار خوبی رو در پیش گرفته شده و توی سال های قبل اصلا همچین چیزی رو ندیده بودیم که واسه یه جلسه یا برنامه اینهمه اطلاع رسانی بشه.
این رو هم بگم که هنوز هم افراد جناح سنتی بالاده نمی تونن این روش های جدید رو تحمل کنن. برای نمونه بگم که پارسال چند نفر اومدن دور هم توی زیروان جمع شدند و برای ساختن یه مجتمع فرهنگی – مذهبی جلسه گرفتن. انگار مردم دیگه ای توی بالاده نیستن که اونا رو هم توی جلسه شون وارد کنن و ازشون نظر بخوان. اما انجمن سادوا خط بطلانی روی اون تفکرات جناحی کشید و همه مردم رو دعوت میکنه و نظر همه رو می خواد. حالا چند نفر به این فراخوان جواب میدن اصلاً مهم نیست. مهم اینه که مردم رو دعوت می کنن . حالا هر کی نخواست مشارکت کنه دیگه مشکل خودشه.
به نظر من اگه بخواهیم مراسمی برای سال ۱۳۹۳ بگیریم می تونیم برای معرفی انجمن فرهنگی سادوا و سایت سادوا و دست اندرکاران و زحمتکشان فرهنگی بالاده همایش اجرا کنیم. اینجوری مردم هم بیشتر با فرهنگ بالاده آشنا می شن و در لابلای اون هم چند تا بازی محلی، مسابقه ضرب المثل،‌مسابقه خاطره نویسی و … برگزار بشه.
ممنون از تلاش صادقانه شما.
……………………………………………………………….
سادوا: سلام جناب آقا حیدر. ما از هرگونه پیشنهاد و دیدگاهی که منطقی و سالم باشد استقبال می کنیم. امید ما هم به مردم بالاده هست که تاکنون با تمام تلاش خود را برای یاری انجمن فرهنگی سادوا بکار گرفته اند.

محمدرضا دیمیونی بالادهی گفت

با سلام. وقتی یادداشت های بالدهی ها رو خوندم از بعضی از اونا ناراحت شدم. می خوام بپرسم اگر اون آقایی که پیشنهاد کذایی و مسخره ((پالان خر – تریاک کش خانه و تله کابین)) رو داده بیاد توی همون برنامه شرکت کنه و بهش پالان خر جایزه داده بشه خوشش میاد؟ این روش خوبیه واسه جوال دوز زن که یه سوزن هم بهش زده بشه تا دردشو بفهمه.

سهیلا چهارده بالادهی گفت

سلام دوستان عزیز٫ من با عنوان کردن این مطالب نخواستم از پیام داداشم دفاع کنم. دلیلش رو برای آقای آزموده فرستادم. امیدوارم تونسته باشم ایشون رو قانع کرده باشم. شما خانم موسوی تا حالا پیش نیومده که تو زندگیت اشتباه کنی یا با یه بزرگتر با لحن بدی صحبت کنی؟ مطمئنا میدونین که هر اشتباهی رو نباید با لحن تاسف و سرزنش جواب داد بلکه میشه روش درستش رو عنوان کرد. من از دوستان عزیز بالادهی عذرخواهی میکنم بخاطر کدورتی که بوجود اومده.
………………………………………………
سادوا: سرکار خانم چهاردهی. آنچه تاکنون برای ما ازاهمیت برخوردار بوده میدان دادن به جوانان بوده وگرنه روزانه ده ها نفر برای ما یادداشت و نظر می فرستند و ما نیز اکثر آنها را که مغایرتی با قانون نداشته باشد تایید می کنیم. اقا مالک هم عزیز ما هست و نوشتن جوابیه دلیل بر رد کردن نظرشان نیست بلکه انتظار ما از جوانان عزیزی چون اقا مالک بیشتر از اینهاست.
از شما هم سپاسگزاریم که همواره در سادوا حضوری پر رنگ و تاثیرگذار دارید.

به نظر من اگه یه همایشی برای رزمندگان عزیز گرفته بشه با عنوان «شب خاطره سنگر» و رزمندگان و جانبازان و آزادگان عزیز دعوت بشن و خاطراتی رو برای مردم از زمان جنگ تحمیلی تعریف کنن که بازدهی خیلی خوبی میتونه داشته باشه و هم نسل حاضر با جنگ بیشتر آشنایی پیدا می کنن..
اجرای اون یک یا دو شب قبل از یادواره شهدا توی حسینیه بالاده برگزار بشه.

با سلام .
از عکس العمل خانم مهندس چهاردهی به یادداشت خودم، می خوام چند کلمه ای رو برای تذکر بیان کنم.
الف- خانم چهاردهی در یادداشت قبلی اش گفتن که «اگه تونستم با بازکردن این مطلب نظر شما رو عوض کنم فکر میکنم یه عذرخواهی خیلی رسمی به داداشم بدهکارین» وقتی دیدم آقای آزموده عذرخواهی کردن اینو بحساب بزرگی شون گذاشتم. وقتی الان می بینم خانم چهاردهی واقع بین شدن، جای شکرش باقیه که به اشتباه خان داداشش پی برده.
ب- اگه منم این اشتباه خان داداشتون رو کرده بودم هزار بار عذرخواهی میکردم. اگه از کدورتی عذرخواهی می کنین، ما که از شما کدورتی به دلمون نداریم و از آقای آزموده باید عذرخواهی کنین که بهش توهین شده. وگرنه آدم به احترام گذاشتن دیگرون به خودش با بی احترامی جواب نمی ده. آقای آزموده نماینده و پرچم دار فرهنگ مون توی بالاده هستن و توهین به ایشون یعنی توهین به همه ما بالادهی ها.
ج- حتما می دونید که (تاسف خوردن) برای یک کار یا عمل اشتباه، بهترین و فرهنگی ترین راهه. وگرنه بعضیها اشتباه رو یه جور دیگه جواب میدن که ….
چ- به نظر شما الان توی بالاده، ما مشکل اعتیاد جوانا رو داریم؟ هر کی معتاد میشه از روی حماقت خودشه و به ما ربطی نداره. میخواست کور شه مواد مصرف نکنه. کیفِشو اون میکشه و درد سرشو ما باید بکشیم. اصلا به ما چه ربطی داره که کی چی می کشه!!!!!!!!!!!!!!!!!

باسلام. یه چیزی میخواستم بگم. شایدم بگین ربطی به من نداشته باشه. اول اینکه خانم موسوی: لحن حرف زدن جناب عالی هم زیاد جالب نیست. دوم اینکه ما نباید نسبت به اطرافیانمون بی تفاوت باشیم و بگیم هر کی مواد مصرف میکنه به ما ربطی نداره. آخه کار فرهنگی رو انجام میدیم برای چی؟ برای اینکه بالاده بهتر بشه. اول باید جامعه مون سالم باشه بعد بیایم با کارای فرهنگی سالمترش کنیم. از نظرم ناراحت نشین. موفق باشین.

ساداتی تیله بنی گفت

آقای آزموده سلام خدا قوت. از نظرات دوستان استفاد شد. اکثرشان دغدغه آبادانی بالاده را دارند بسار خوب است و بعضی ها نظراتی خوب بیان کردند. به نظر این حقیر:
الف . حفظ محیط زیست و بهداشت محل واجب ترین و مهمترین کاری هست که باید تمام بالادهیها انجام دهند.
ب . محیط ورزشی متنوع با مدیریت و مسئولیت قوی ایجاد گردد، نه رها شده و آزاد؛ که باعث انحراف و کج رفتاری و ناهنجاری اخلاقی و اجتماعی می گردد.
……………………………………….
سادوا: جناب ساداتی عزیز٫ سلام. از پیشنهادهای شما سپاسگزاریم.

با سلام خدمت همه دوستان
خدمت آقای ساداتی عرض کنم که نسل حاضر به خوبی جنگیدن را یاد گرفته اند. بیشتر از نوع کلامی و کمتر بدنی، ما باید به نسل کنونی دوستی و محبت را بیاموزیم (فکر میکنم نسل امروز جهش ژنتیکی داشته آن هم از نوع کروموزوم خروس جنگی) و تنها سنگری که به جواب میرسد صلح و دوستی است. شعاری جهانی که آن گفتگوست آن هم از نوع زبان خوش نه زبان سرخ. ما سپاسگزار نسلی هستیم که بی منت جنگیدند و بدون دستور به میدان نبرد و استقبال مرگ از نوع شهادتش رفتند. در حالی که در همان زمان گروهی که امکان جنگیدن نداشتند در سنگر علم، فن و حرفه مشغول سازندگی بودند.
برایتان مثالی بزنم از نکته ای که خود شاهد آن بودم که فرزندم تحویل من داد آن هم در سن ۷ سالگی (۶ سال قبل): برای خرید اول مهر فرزندم به لوازم التحریر فروشی مشهور شهر محل سکونتمان رفتیم تا برای اول مهر و اول دبستان او را آماده و تجهیز کنیم (شنیده بودیم که لوازم التحریر خوب و مارک و شیک، بچه را با سوادتر و عالم تر میکند!) پس از انتخاب اجناس مورد نظر و موقع پرداخت صورتحساب مبلغ قابل توجهی از حقوق مبارکمان صرف شد و موقع بازگشت به طرف منزل صحبت من و همسرم به دوران تحصیل خودمان معطوف شد و یادآور شدیم که هزینه لوازم التحریر دو نفره مان در طول تحصیلاتمان تا مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به اندازه امروز پسرمان نشده بود! که در همان لحظه فرزندمان بی معطلی به ما یادآور شد که نداری پدر و مادر شما به من هیچ ارتباطی ندارد آن مشکل شما بود!! و از همان روز زیپ خاطرات و پند و اندرز را کامل بستیم تا والدینمان به چیزهای دیگر متهم نگردند!! آقای ساداتی بزرگوار! این ماجرا را به عنوان عضوی کوچک از این دیار عرض کردم تا حساب شده از خدمات گذشتگان و نیاکان و نیکان سخن بگوییم تا نسل حاضر زحمات آنها را بیهوده قلمداد نکنند.
هر چند گفتار آقای چهاردهی اصلا مناسب و مودبانه نبود اما واقعیتی تلخ بود که نشان میدهد در جامعه ما در نسل حاضر چه میگذرد. ما این جوانان را نمیتوانیم با خاطرات گذشته اصلاح کنیم بلکه باید به آنها زیستن را یادآور شویم نه زنده بودن را.
در پاسخ به خانم موسوی عرض نمایم که آیا میتوانی نزدیکان خود را از این جوانان دور کنی و یا ارتباط آنها را از همدیگر قطع نمایی؟ آیا فکر نمیکنی که آنها همیشه در یک محل، در یک مسجد، در یک مدرسه و یا در یک دانشگاه در کنار همدیگرند؟ و به قول معروف: بنی آدم اعضای یکدیگرند / که درآفرینش زیک گوهرند / چوعضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نشاید قرار
سپاس از حوصله تان.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این پیشهادتوسط جناب آقای علی نظری در سایت دوسرشمار و در زیر یادداشت اینجانب (عین اله آزموده) در باره رزمندگان منطقه دوسرشمار با متن « تا این عزیزان (رزمندگان) زنده اند آنها را دور هم جمع کنیم و یادی از فداکاری شان نماییم.» نوشته شده است:

آقای آزموده سلام و درود بر شما،
از یادآوری متن زیبای شما (در باره رزمندگان منطقه دوسرشمار) که در وبلاگ سادوا منتشر شده بود سپاسگزاریم. انصافاً ما آن طور که باید و شاید حق این عزیزان (رزمندگان) را ادا نکردیم. عده ای از این عزیزان از بین ما رفتند، خدا رحمتشان کند.
پیشنهاد شما پیشنهاد بسیار به جایی است. همین موضوع می تواند یکی از برنامه های مشترک چهار انجمن فرهنگی منطقه ی دوسرشمار ( انجمن فرهنگی سادوا بالاده، انجمن فرهنگی تلسی قلعه، انجمن فرهنگی آفتاب تیله بن و انجمن فرهنگی نور واوسر ) باشد. می توان با همکاری این چهار انجمن و همچنین هر فرد و یا گروهی که می تواند سهمی از این کار داشته باشد بزرگداشتی برای این عزیزان گرفت. ما هم هر کاری از دستمان بر بیاید کوتاهی نخواهیم کرد.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این دیدگاه توسط جناب آقای اسماعیل توبه پیامک شده است. با سپاس از ایشان.

سلام بر سادوائیان عزیز٫ الان چند روزیست که میخواستم جوابی برای خانم مهندس چهاردهی بنویسم، چون بنده را مورد خطاب قرار داده بودند.
واقعاً صادقانه بگویم هر چه به این در و اون در زدم جوابی مناسب برای خانم مهندس چهاردهی بنویسم، عقلم یاریگر نبود تا اینکه دیشب مطلب آقا یا خانم بابایی را خواندم. واقعا جالب و کامل بود و به نظر بنده چیزی را جا نگذاشته اند. واقعاً هم نمی شود جوانان را از هم جدا کرد و هم چنین هیچ پدر و مادری مانع رفتن جوان خود به مسجد نمی شود و بلکه تشویقش هم می کند. ولی با همه این سخن هایی که گفته شد بنظر این حقیر در کنار سادوایی که زلال و جاریست ما بالادهی ها هم در کنار یکدیگر باشیم و وحدت همه جانبه خود را حفظ نماییم و فکری کامل و جامع در برای فرهنگ ناب و اصیل بالاده کنیم که در خور شأن بالاده عزیز باشد و بالاده را درست و آباد کنیم تا هر غریبه ای به بالاده تشریف آورد، غبطه بخورد. البته تا بحال هم همین طور بوه است.
هم چنین هیچ وقت به نسل گذشته خود ایرادی وارد نکرده و آنها را متهم نکنیم؛ چون آنها در آن زمان با کمبودها و ابزارهای آن زمان بیشترین کار ممکن را انجام دادند و ما در عصر کنونی با تمامی امکانات رفاهی و ابزار پیشرفته باید تلاش بیشتری کنیم تا آیندگان ما را متهم به کم کاری نکنند.
بیاییم دست در دست نهیم تا بالاده ای زیبا و آرام و آباد داشته باشیم.

سیدرضاحسینی(ساداتی) گفت

سلام جناب آزموده عزیز٫ پیشاپیش سال نو بر شما و همه هم ولایتیهای عزیز در هر جای کره خاکی مبار ک باشد. چند پیشنهاد ارایه میکنم امیدوارم با همت عزیزان اجرایی شود:
۱- نشست بالادهی های با تحصیلات عالی در یکی از روزهای سال
۲- نشست بالادهی های نسل سوم و چهارم جهت شناخت بیشتر افراد از یکدیگر
۳- ایجاد چشن دو سالانه بالادهی ها جهت تقدیر از پیشکسوتان و بزرگان بالادهی در عرصه های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی و…
۴- نامگذاری یکی از روزهای سال به نام بالاده و فراخوان همه هم ولایتیها در آن روز و گردهمایی در بالاده در تابستان