سیاه کردن واژه دوسرشمار، منطقی نادرست و …/ نقل از وبلاگ آفتاب تیله بن/ آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید، منطق نادرست و کار زشت و پلید مخالفان واژه ی تاریخی و اجتماعی و مردمی «دوسرشمار» می باشد. مخالفان کلمه ی دوسرشمار با چندین جلسه مباحثه همراه با ادله تاریخی و جفرافیایی (نقشه) و گفتار پیران منطقه که به بیان واقعیت تاریخی در مورد اسم منطقه پرداخته اند، هنوز ناراضی بنظر می رسند. چون نتوانستند در مقابل دلیل های روشن و قانونی نام دوسرشمار جوابی درست و منطقی داشته باشند، متاسفانه در همین جهت دست به اقدامی نادرست و زشت زدند و آنهم پاک کردن واژه دوسرشمار از روی تابلوی شناسایی امام زاده میرافضل منطقه دوسرشمار. این حرکت نادرست، در زمانی اتفاق افتاد که عده ای غافل و سودجو و غارتگر اموال تاریخی و اجتماعی مردم و مخالف فرهنگ و هنر و آثار مذهبی، اقدام به کندن امام زاده میرافضل تیله بن در تاریخ ۱۳۹۲/۶/۱۸ نمودند، که خوشبختانه با هوشیاری اهالی تیله بن و بسیجیان منطقه، یک نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی و دو نفر دیگر اقدام به فرار می نمایند. شاید دست این مخالفان و آن سودجویان متجاوز به حقوق مردم ناخواسته در یک منجلاب بوده باشد؟ (الله آعلم) به هر حال سیاه کردن واژه دوسرشمار از روی نوشته ها، کاری بس ناپسند است که حتی تعدادی از مخالفان منصف واژه دوسرشمار، از این کار اعلام انزجار نمودند.

 تصویر شماره ۱ – تابلوی شناسایی امامزاده میرافضل منطقه ی دوسرشمار – نصب در سه راهی جاده ساری – سمنان  تاریخ ۱۳۹۲/۵/۶

 تصویر شماره ۲ – تخریب تابلو و سیاه کردن نام دوسرشمار – تاریخ ۱۳۹۲/۶/۲۶

 باید عرض کنیم که در مورد سابقه تاریخی واژه دوسرشمار در وب سایت های منطقه دوسرشمار مفصل بحث شده است. ولی در مورد مخالفان واژه دوسرشمار باید عرض کنم که آنان چند دسته اند:

الف – گروهی اصل این واژه را نمی دانند و در ذهنشان جای ندارد و گهگاهی روشن می شوند ولی هیچگاه اهانت و بی احترامی به موافقان دوسرشمار و کلمه خاص آن ندارند.

ب – گروهی دیگر  چونکه سالیان دراز از منطقه دور بوده و در گروه سنی زیر چهل سال قرار دارند، این واژه را قبلا ًنشنیده اند ولی در حاضر حال برای افکار جمع احترام قایل هستند و در گفتار و رفتارشان هیچگونه توهین و بدزبانی نسبت به این واژه ندارند. اتفاقاً این گروه  به دلیل های ارائه شده برای واژه دوسرشمار در بعضی مواقع روی خوش نشان می دهند.

ج – گروهی دیگر که بعضی هایشان منتسب به نهادهای فرهنگی و اجتماعی و مذهبی جامعه می باشند، متاسفانه با توجه به حسن شهرت اجتماعی شان، کم مطالعه و گاهی بی منطق بنظر می رسند. اگر چه تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی رسد ولی خودشان را به نوعی قیم مردم و نهادهای اجتماعی و تجسم کامل حامیان مردم و انقلاب و شهدا جلو می دهند. تصورشان اینست که فقط آنان می دانند و بس٫ فقط آنها هستند که دارای افکار درست و روشنند. این گروه بدون هیچ دلیلی که قابل قبول باشد با واژه تاریخی و ثبتی «دوسرشمار» مخالف بوده و گاهی این واژه را قدیمی،  گاهی بی معنی و گاهی هم ناشناخته می دانند، گاهی می خواهند تعیین اسم برای منطقه کنند و گاهی هم تغییر اسم منطقه را بر سر زبانها می اندازند و گاهی هم اسم یک روستا و یا یک مکان و شخص را برای منطقه رواج می دهند و گاهی هم دیگران را تهدید و تحقیر می نمایند که فلان خواهد شد و فلان خواهیم کرد. این گروه متاسفانه خود نمی دانند که چه می کنند؟ نمی دانند که آزار و اذیت رساندن به مردم و مشوش کردن افکار آرام جامعه، خود گناهی نابخشودنی است؟

تابلوی شماره یک در تاریخ ۵/۵/۱۳۹۲ توسط هیات امنای امام زاده میرافضل تیله بن در سه راهی جاده آسفالته ساری – سمنان به منطقه دوسرشمار نصب شد و چند روز بعد یکی از همین مخالفان واژه منطقه دوسرشمار طی تماس تلفنی با یکی از اعضای هیات امنای امام زاده با شدت تمام  ایشان را  مورد خطاب قرار داده و حتی با کلماتی سنگین و بدور از شأن و شخصیتش، هیات امنا را مورد سرزش برای درج کلمه ی دوسرشمار کرد. به هر حال آنچه در شب ۱۳۹۲/۶/۲۶ توسط فرد یا گروهی بر روی تابلو شناسایی امام زاده روی داده، کاری بسیار زشت و قبیح است.

مخالفان و مسببین و مباشیرین این نوع کارها بدانند که با رنگ کاری و پاره نمودن بنرها، نهایت عجز خود را می رسانند. اگر صلاح می دانند حاضریم در هر جلسه ای با هر تعدادی که پیشنهاد دارند، گفتگو کنیم و نظرات خودمان را بیان نماییم تا هم مردم قضاوت کنند و هم به نتیجه ای منطقی درست و سالم برسیم. چه مخالفان و چه موافقان بدانند که با زور و تهدید و سیاه کاری و کندن پارچه ها و گاهی مانع شدن برای نصب  این بنر ها، نمی توان افکار عموم را قانع کرد. والله این نوع کارها و توهین و تهمت زدن ها، متهم کردن دیگر به انواع و اقسام کارها ناکرده، غضب و عذاب الهی را بدنبال داشته و خارج از شأن انسانهای محترم بویژه افراد فهیم و متشخص منطقه دوسرشمار می باشد. بیاییم با هم برادرانه یک موضوع کوچک را حل و فصل کنیم. هر گونه مدارک تاریخی، جغرافیایی ( نقشه ها و…) گفتار و شهادت پیران منطقه، فرهنگ لغت تاریخی و معتبر فارسی و غیره بخواهید، گواه این است که نام منطقه از قدیم الایام «دوسرشمار» بوده است وا گر نظر فرهیختگان منطقه بر تغییر و تعیین اسم جدید باشد، باید در یک جمعی دوستانه تصمیم گیری شود نه کارهای شبیه به شبیخون خصمانه توسط گروهی اندک در شب و تاریکی. پیشنهاد موافقان دوسرشمار است که در یک جلسه ایی با حضور حداقل  ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از افراد فرهنگی و فرهیخته ی روستاهای منطقه در یک زمان خاص این مساله را حل نماییم.

نظر شما موافقان و مخالفان چیست ؟ 

 ۳۰/۶/۱۳۹۲   سیدعقیل ساداتی تیله بنی

…………………………………………………………………………………

سادوا: ضمن محکوم کردن این رفتار زشت و ضد فرهنگی، باید عرض کنیم که تغییر نام رسمی منطقه دوسرشمار عملی تفرقه برانگیز و خلاف همزیستی مسالمت آمیز اهالی روستاهای منطقه دوسرشمار (بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر) بوده و چون عده ای در پناه شعائر مذهبی و شهدا می خواهند چنین بدعت و تحریفی را بر منطقه دوسرشمار تحمیل کنند، نیاز به نشست و گفت و گو هم ندارد. این آقایان مگر تاریخ منطقه را مطالعه نکرده و یا از بزرگان شان در باره نام دوسرشمار نشنیده اند؟ نشست و گفت و گو زمانی وجهه قانونی و حقوقی دارد که دو گروه بر سر یک واقعیت، درک مشترکی نداشته باشند. حال اینکه در این مورد خاص، عده ای آگاهانه و عمداً اصل واقعیت را تحریف کرده و بدنبال هدف و مقصود خاص خود هستند که همانا کاشتن بذر تفرقه و اختلاف در بین اهالی روستاهای منطقه است.

مطالب مرتبط با نام دوسرشمار …………………………………………..

دوسرشمار کجاست؟ چرا واژه ی دوسرشمار به این منطقه اطلاق می شود؟

منطقه نرمآب در کتاب های فرهنگ جغرافیای ایران و لغت نامه دهخدا

کتاب های که در آنها نامی از روستاهای دوسرشمار آمده است

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲ مهر ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام. این کار زشت از طرف هر کسی بوده، محکوم است. این جور کارها نشانه بی فرهنگی و نداشتن منطق و نشانه بی خردیه که بعضی از افراد زبون و بزدل انجام میدن. می تونم حدس بزنم اون آقایی که به هیئت امنای امامزاده تلفن زده، آقای (… … ) هست و رنگ پاشی هم بدستور ایشونه.
…………………………………………………………………………..
سادوا: سرکار خانم کاردگر. با سلام. چون نام شخص برده شده، طبق قانون جرایم اینترنتی از تایید نامش معذوریم و با حدس و گمان هم نمی توان دیگران را متهم کرد. ما از نام شخص تلفن کننده به هیئت امنا بی خبریم.

این حرکت زشت را که نشان از بی فرهنگی اقدام کننده می باشد، محکوم می کنم و از دوستانی که فرد مذکور را می شناسند استدعا دارم بخاطر خدشه دار نشدن وحدت و همدلی در منطقه، با تمام مشخصاتش به مردم معرفی شود تا در آیتده دیگر کسی جرات چنین جسارتی به فرهنگ مردمان منطقه را به خود ندهد.

جناب آقای آزموده مدیر محترم سایت وزین سادوا
حناب آقای ساداتی معلم اندیشمند
با عرض ادب و احترام، تخریب و مخدوش نمودن تابلوی زیبا از سوی هر کس، ناپسند می باشد ولی ذکر یک نکته را ضروری میدانم: طراح تابلو، خود به دوسرشمار معتقد نبود. چون می توانست به جای روستای تیله بن در سطر اول واژه دوسرشمار را عنوان نماید و در سطر آخر نیز از ذکر واژه تیله بن خوداری می نمود. این دل نگرانی برای دوسرشمار نبود، بلکه برای کثیف شدن تابلو می باشد. کوچک شما شکر.

مرگ بر نادانی. درور بر دوسرشمار.

فریاد خاموش دختر شهید گفت

از خدا بترسید با کارهایِ بزدلانه و نابخردانه تان…

با عرض سلام. این کارهای مزورانه و بزدلانه در بین مردم منطقه ما جایی نداره و بهتره این آدمای ترسو و بی خرد رو به حساب نیارید. هر چی بیشتر بهشون توجه کنین و عکس العمل نشون بدین اونا هم جری تر می شن. خدا به اینا عقل سلیم عطا بفرماید تا یه کمی فرهنگ و انسانیت یاد بگیرن و از کارهای بی فرهنگی شون دست بکشن.

خدمت آقای آتنی مفرد عزیز عرض اداب و سلام عرض می کنم.
در مورد مطلبی که در کامنت خود مطرح کردید فقط این موضوع را عرض کنم که بقعه ی امامزداه میرافضل در سازمان اوقاف و امور خیریه با نام « امامزداه میرافضل تیله بن » ثبت است. همانگونه که تنها دبستان منطقه ی دوسرشمار هم در اداره ی آموزش و پرورش با نام دبستان شهید دستغیب بالاده ثبت است.
پس فکر نمی کنم که واژه ای که در ابتدای تابلو درج شده است مشکل خاصی داشته باشد.
اطلاعات کامل بقعه ی امامزاده میرافضل روستای تیله بن که از روی سند تدوین شده ی آن توسط اداره ی اوقاف و امور خیریه ی استان سمنان ثبت است به شرح زیر است:
شماره ملک : ۶/۲۴
شماره ثبت : ۴۲/۳۶ – جلد ۳۷ – صفحه ی ۱۶۹ – دهستان شهمیرزاد – بخش ۴ اداره ی اوقاف و امور خیریه ی استان سمنان
تاریخ ثبت : ۴ آذر ماه ۱۳۷۰
نشانی و اطلاعات ملک : ۶ دانگ یک باب به مساحت ۵۳۴۳ متر مربع – پلاک ۲۴ فرعی از ۶ اصلی واقع در قریه ی تیله بن فولاد محله
لازم به یادآوری است که این سند از طرف اداره ی اوقاف و امور خیریه ی استان سمنان تدوین شده و در واقع اکثر مدارک قدیمی ثبتی املاک منطقه ی دوسرشمار در استان سمنان و در اداره های مربوطه ی آن استان سند زده شده است و به همین دلیل آدرس محل امامزاده را قریه ی تیله بن فولاد محله ذکر کرده اند.
بنده این اطلاعات را از آقای ساداتی تیله بنی دریافت کرده ام.
موفق و سربلند باشید آقای آتنی مفرد.

جناب آ قای نظری عرض با سلام ادب و احترام. اینجانب ارادت کامل به تیله بن و تیله بنی دارم و کاملا به اسناد ثبتی مربوطه نیز آ گاهم. دستان معلم فرهیخته جناب آ قای ساداتی را می بوسم. واژه دوسر شمار از آن جهت برای همه ما قابل احترام است که باعث وحدت و یک دلی منطقه می باشد. منظورم این بود که حداقل بی خیال مارک ثبتی و درج آن در سه راهی فولادمحله می شدیم.

آقای آتنی مفرد سلام،
بنده هم عرض کردم که وجود واژه ی تیله بن روی این تابلو مشکل خاصی ندارد. بله! حق با شماست. اگر این واژه روی تابلو درج نمی شد اتفاق خاصی نمی افتاد. همچنانکه قرار گرفتن این واژه روی تابلو اتفاق خاصی را به وجود نمی آورد.
مسئله ی اصلی این است که نام تیله بن بعد از قرار گرفتن واژه ی امامزاده میرافضل با توجه به اسناد ثبتی موجود تحریف و یا شیطنت و کار غیر قانونی نیست.
مثلاً ما همیشه شاهدژ را همراه با بالاده به کار می بریم و این موضوع هم هیچ ایرادی ندارد. با وجودی که شاهدژ یک قله بوده و منطقه ی وسیعی را از لحاظ جغرافیایی شامل می شود.
با این وجود بنده هم معتقدم که اگر نام تیله بن روی این تابلو قرار نداشت اتفاق خاصی نمی افتاد.
موفق و سربلند باشید آقای آتنی مفرد، دوست عزیز و بزرگوارم

بشکنه اون دستی که برای آموختن قلم به دست نمیگیره تا « ن والقلم » را بیاموزه و خشک بشه آن مغزی که فکر نمی کنه تا «یستمعون القول و یتبعون الاحسنه » را بفهمه.
با این کارهای زشت و ذبوحانه این افراد در پی چه چیزی هستن؟ هدفشون چیه؟ بیماران روانی هستن یا روانیانی هستن که خود را عاقل می نمایانن؟
نام دوسرشمار از قدیم بوده و هست و خواهد بود. آیا نام منطقه رو « امامزاده میرافضل » کنن مشکلات مون حل میشه؟ توی این سی و سه سال بعد از انقلاب این آدمای کج اندیش چه گلی به سر مردم منطقه ما زدن که حالا دنبال تغییر اسمش هستن؟
نه بابا! اینا دنبال چیزه دیگه ای هستن و چه جایی بهتر از مقدسات و نهادهای مذهبی و شهدا. خواهشن نام و اعتبار شهدا و مقدسات رو برای پیشبرد مقاصدتون استفاده نکنین.

با سلام. من با نظر آقای آتنی مفرد عزیز کاملاً موافقم.

دوست کوچک شما گفت

سلام به همه ی دوستان. روی سخنم با دوستانیه که برای پیشبرد اهداف پوچ شون مغرضانه دارن از یه چیزایی سوءاستفاده میکنن (که البته مقابله با اونا باید هوشمندانه باشه!) کاملا متواضعانه ولی جسورانه عرض میکنم: فکر کنید الان ۸۰ سالتونه و دم مرگ! دارید به این فکر می کنید که عمرتون چطور گذشته، وقتی یاد این روزا می افتید به این دعواها نمی خندید؟ از این که این عملکردتونه، پشیمون نیستید؟ این کارا براتون پوچ و بی معنی نیست؟ پس کاری کنید که سالها بعد وقتی بهش فکر کردید شرمنده خودتون نباشید!