گزارشی مختصر از مراسم ماه مبارک رمضان در روستای بالاده ( تابستان ۱۳۹۰ )

مراسم شب های ماه مبارک رمضان در روستای بالاده هم چون روزگاران گذشته در مسجد امامزاده اسماعیل برگزار می شود و مومنان پس از افطاری در منزل برای اقامه نماز جماعت به مسجد می روند. پس از نماز جماعت و پذیرایی با چای و یا خرما و شیرینی، دعای افتتاح خوانده می شود.

در ماه رمضان امسال (۱۳۹۰) حجت الاسلام سید یوسف ساداتی بالادهی روحانی محل شبها سخنرانی می کنند و مردم به امامت ایشان نماز جماعت می خوانند. مراسم شب های احیاء نیز با افطاری و اجرای مراسم شب های قدر ادامه می یابد و روزه داران مراسم مخصوص این شب مثل خواندن دعای جوشن کبیر و ” قرآن به سر ” برای آمرزش گناهان و کسب ثواب را به جا آورده و در رثای مولی متقیان حضرت علی (ع) به سوگواری می پردازند.

در بعضی از شبها تعدادی از خیرین روستا افطاری می دهند که مراسم افطار در شب نوزدهم ماه رمضان امسال را آقای احمد جعفرپور ، شب بیستم را آقای حاج اسماعیل ساداتی فرزند شهید سید خلیل ساداتی ، شب بیست و یکم را آقای حاج ولی کاردگر ، شب بیست و سوم را آقای حامد چهاردهی و مراسم افطار دهی در شب بیست و هفتم را آقای عسگر چهاردهی تقبل نمودند. امسال به خاطر حضور مردم در بالاده ، شبها جمعیت خوبی در مسجد حضور پیدا می کنند و در ایام تعطیل نیز جمعیت زیادتری از شهرها به سوی بالاده می روند.

نمای گلدسته ها و ساختمان مسجد امامزاده اسماعیل

زنان بالادهی همیشه در کارهای خیر حضوری چشمگیر دارند / خدا قوت به همه آنها

سفره ای برای باز کردن افطاری

آقای حاج نعمت حسین پور در حال دادن چای به روزه داران

روزه داران در حال افطاری

 اقامه نماز جماعت به امامت حجت الاسلام ساداتی

حجت الاسلام ساداتی در حال موعظه

در آخرین جمعه ماره مبارک رمضان که به فرموده حضرت امام حمینی (ره) روز قدس نامیده شده ، مردم روزه دار منطقه دوسرشمار نیز همگام با سایر مسلمانان برای محکوم کردن جنایات اسرائیل غاصب و اعلام همبستگی با مسلمانان فلسطین ، از روستاهای خود تا امامزاده میرافضل روستای تیله بن راهپیمایی کرده و این روز را گرامی می دارند.

اما با پایان یافتن ماه رمضان و اعلام عید فطر، مراسم عید با اجرای نماز عید فطر در مسجد امامزاده اسماعیل برگزار می گردد و بعد از نماز، مومنان بطور دسته جمعی به خانه های یکدیگر رفته و با حلوای محلی و شیرینی و خرما پذیرایی می شوند.

با آرزوی قبولی روزه و عبادات مسلمانان به ویژه روزه داران عزیز روستاهای منطقه دوسرشمار ( بالاده – پایین ده – تیله بن – قلعه و  واوسر )

……………………………………………………..

با تشکر از جناب آقای محمد آتنی مفرد آموزگار بالاده / عضو شورای انجمن فرهنگی سادوا و عضو شورای اسلامی بالاده که این گزارش را تهیه کردند.

و با تشکر از جناب آقای مهندس ذبیح اله کاردگر عضو انجمن فرهنگی سادوا که زحمت تهیه عکس و ارسال گزارش را تقبل کردند.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲ شهریور ۱۳۹۰
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام آقای آزموده با آرزوی قبولی نماز و روزه شما و تمام اهالی بالاده در ماه مبارک رمضان و دیگر ایام سال ، امید از خداوند متعال دارم که تمام اهالی دو سرشمار در انجام مراسم عبادی و انسانسازی موفق و موید بو ده باشند واینجانب چون خود سعادت چند روز حضور در ماه رمضان را در منطقه داشتم بی اغراق عرض می کنم که واقعا یک صفا و صمیمیت غیر قابل توصیف در منطقه و هم نشینی مردم در مساجد حاکم بود .

آرزوی قبولی طاعات وعبادات وامیدوار از اینکه اهالی منطقه دوسرشمار با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز قدس یاد و خاطره سردار شهید رسول علینژاد را زنده کنند.

عید سعید فطر را به تمام هم ولایتی های عزیز بالادهی به خصوص بالادهی های مقیم لله مرز تبریک عرض می کنم .

عید رمضان آمد , ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد , صد حیف که آن رفت

گلخنده شوال به ناهید مبارک

ابروی خوش ماه به خورشید مبارک

آمد خبر از عرش و وداع رمضان است

عید است به یاران خبر این عید مبارک

فرازهایی از دعای وداع امام سجاد(ع) با ماه رمضان:
بدرود ای بزرگترین ماه خداوند و ای عید اولیای خدا…
بدرود ای ماه دست یافتن به آرزوها…
بدرود ای یاریگر ما که در برابر شیطان یاریمان دادی…
بدرود ای که هنوز فرا نرسیده از آمدنت شادمان بودیم
و هنوز رخت برنبسته از رفتنت اندوهناک.

سلام
اگه عکسی از راهپیمائی روز قدس دارید ضمیمه فایل می کردید
ممنون می شدم
واقعا ” ……………………………………..