سه سال پیش که در برنامه دید و بازدید نوروزی از خانواده های گرامی شهدای منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل واوسر و واوسرنو) توفیق حضور یافته بودم، پیشنهاد تدوین و چاپ کتاب جامع شهدای منطقه دوسرشمار با عنوان «فرهنگ نامه شهدای منطقه دوسرشمار» را به اعضای ستاد یادواره و دیگر حاضران ارائه دادم و مقر گردید این پیشنهاد را در سایت سادوا هم قرار دهم تا اعضای ستاد و دیگر خوانندگان گرامی اعلام نظر کنند. تلاشم این بود که کتاب پیشنهادی برای یادواره سی و دوم که تابستان امسال در بالاده برگزار میشود، منتشر گردد. (لطفاً ابتدا متن کامل و جزئیات پیشنهاد را مطالعه کنید)

انجمن فرهنگی سادوای بالاده که تجربه تدوین و چاپ کتابچه (بروشور) و هم چنین نرم افزار مولتی مدیای شهدا را ( به همراه سایر دوستان فرهیخته در بالاده و منطقه دوسرشمار) در یادواره سال ۱۳۹۰ بالاده داشت، چنین باور داشته و دارد که می توان این کتاب را به عنوان بزرگترین دایره المعارف ۳۴ شهید منطقه دوسرشمار منتشر کرد و از این روی بود که مسئولیت تدوین و چاپ آن را بر عهده گرفت و بنده از همان زمان با نهادهای دست اندرکار فرهنگی در سطح کشور نیز ارتباطاتی برقرار کردم تا در صورتیکه با این پیشنهاد موافقت شود، پیشاپیش بخشی از کارها را هماهنگی شده در پیش روی داشته باشیم.

البته بر من روشن بود که ستاد یادواره شهدا از چنین پیشنهادهایی استقبال نمی کند و این ستاد در سال های اخیر بجای کار فرهنگی در جهت پاسداست راه شهدا و تقویت هدفمند فرهنگ ایثار و شهادت، بیشتر به چگونگی برگزاری کمّی مراسم و پخت و پز ناهار و پذیرایی تمرکز داشته و اندیشیدن به چنین پیشنهادهایی عملاً برای آنها امکان پذیر نمی باشد.

از سویی همه مدعی هستند که باید راه شهدا را ادامه داد و بر مردم (به ویژه جوانانی که پس از گذشت ۳۰ سال بالطبع با فرهنگ شهادت آشنایی چندانی مانند نسل قبل از خود ندارند) نهیب می زنند که «عکس شهدا را دیدید و عکس شهدا عمل کردید!» و از طرفی برگزاری پرسابقه ترین یادواره شهدا در ایران هر ساله با صرف هزینه ای حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان عملاً بدون هیچ دستاورد فرهنگی ماندگاری به راه خود ادامه می دهد. بنابر این، توجه به مقوله فرهنگی یادواره شهدا می بایستی برای دست اندرکاران این مراسم به مراتب ارزشی بالاتر از پذیرایی داشته باشد.

مدتهاست که به عنوان یک فعال رسانه ای و فرد کوچک فرهنگی، انتقاد از عملکرد حوزه های مختلف ستاد یادواره شهدای منطقه دوسرشمار را بخاطر نبودن گوش شنوا و عدم پاسخگویی به انتقادها و برابر دانستن نقد دلسوزانه با تخریب و … کنار گذاشته ام و شاید این عدم توجه به پیشنهاد مسئولانه ای چون تدوین و چاپ «فرهنگ نامه شهدای منطقه دوسرشمار» را به نوعی بی توجهی به فرهنگ شهید و شهادت تلقی می کنم که باز برایم جای گلایه شده است.

امیدوارم در سومین سالگرد پیشنهاد تدوین «فرهنگ نامه شهدای منطقه دوسرشمار»، این بار ستاد یادواره شهدای منطقه دوسرشمار برای احترام به شهدا و مردم شهید داده هم شده به این گلایه یک همسنگر شهدا پاسخ بدهد.

می گویند گذر عمر و شتاب روزگار، بسیاری از فرصتها را از ما می رباید که دیگر امکان دست یابی و یا جایگزینی برایش وجود نخواهد داشت.

با احترام / عین اله آزموده. مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

۱۶ فروردین ۱۳۹۴

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۶ فروردین ۱۳۹۴
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

داداش جان
قربون دل مهربونت برم
سی سال دیگه هم بهت جواب نمیدن. پس خودت یه کاری برای شهدا بکن.

خدمت جناب آقای آزموده سلام و عرض ارادت دارم. سال نوی شما و خانواده گرامی مبارک باشه.
امیدوارم هر کس برای ادامه راه شهدا تلاش می کنه در راه مقدس خودش موفق باشه و هر کس هم به این جور پیشنهادهای ارزنده بی توجه هست، خداوند اهل و عاقلش کند. چاپ این کتاب میتونه در سطج کشور هم مطرح بشه.
اجرتان با شهدا. آمین.

سلام
شما اگر خیلی فعال هستید و همیشه این ادعا را دارید انجام دهید (…..)
……………………………………….
سادوا: سلام. برای روشن شدن ذهن شما لازمست توضیح داده شود که گردآوری مطلب، عکس، زندگینامه، نوشتن و تدوین کتاب و چاپ آن بر عهده یک تیم و با نظارت ستاد یادواره شهدا و همکاری مستقیم آنها باید انجام گیرد. پیشنهاد ما هم این بوده که از هر خانواده شهید یک نفر با ما همکاری کند. ضمن اینکه چاپ این کتاب نیازمند حمایت مالی می باشد.
مطلب داخل (….) بخاطر رعایت نکردن اصول اخلاقی پاک شده است. دلیل ناراحتی شما نویسنده گرامی این یادداشت را نمیدانیم ولی امیدواریم ادب و نزاکت را در یادداشت خود رعایت کنید.

امیدوارم دستی از آن آستین بیرون بیاد و در این کشوری که میلیونها هزینه برای هزاران کار غیرفرهنگی میشه کمی هم به این مهم که دایره المعارف کوچک شهدا هست پرداخته بشه. تا جائیکه ما یادمونه بچه های اون دوران با یه لقمه نون خالی رفتن و جنگیدن و از همه چیز این دنیا گذشتن. حالا ما رو چه شده که یاد اونها رو با شکمهای پر و دماغ های چاق میخوایم زنده نگهداریم …

سلام آقای آزموده
وقت شما بخیر و خسته نباشید.
در جواب اون (بالادهی از بهشهر ) میخوام بگم که برادر من! این کار برای شهداست و امثال آقای آزموده از این جور طعنه ها و نیش قلمها دلسرد نمیشن. این وسط وظیفه ستاده که بایستی قدردان افرادی باشه که برای شهدا زحمت میکشند.
بهتره اول افراد را بشناسی بعد براشون قضاوت بکنی.