به بهانه نقدی بر مراسم یادواره شهدا / نقد حاضر را دوست گرامی ام جناب آقای مهندس عین الله عالیشاهی بر مطلبی سه گانه تحت عنوان « نقدی بر یادواره شهدا » که در سایت سادوا در روزهای اخیر منتشر کرده ام، نوشته و برای این سایت ارسال نموده اند. ضمن سپاس فراوان از جناب آقای عالیشاهی عزیز که این نقد را بر نقدهای بنده نوشته اند، انتظار دارم دوستان و به ویژه اعضای ستادهای یادواره شهدای روستاهای منطقه دوسرشمار (بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، واوسر ) که مخاطب اصلی بنده بوده اند نیز نقطه نظرات خود را برای سایت سادوا فرستاده تا مورد استفاده همه همولایتی های گرامی قرار بگیرد.

لازم به یادآوری است که جناب آقای مهندس عالیشاهی برادر شهیدان گرامی نصرالله و نورالله عالیشاهی ( از روستای قلعه ) می باشند. با احترام/ عین اله آزموده مدیر سایت سادوا.

آقای مهندس عین الله عالیشاهی / ۳/۱/۱۳۹۰  عکس: از عین اله آزموده

……………………………………………………………………………..

به نام خدا

برگزاری مراسم یادواره شهدا بهانه ایست به اینکه ایجاد فضای معنوی با نام و یاد شهدای گرانقدر کرده باشیم و در این فضای معنوی قرارگرفته، توشه ای برای آخرت خویش تهیه کنیم. ما محتاج چنین مراسمی هستیم. ما گدای در مراسم یادواره شهدا هستیم. آنقدر ارزش ومقام شهدا نزد خداوند والاست که اگر ما را لایق دانسته و اذن حضور در مراسم یادواره بدهند باید به خود ببالیم و افتخار کنیم. البته حضور با آمادگی قلبی؛ چرا که با این حضور است که می توانیم از فضای معنوی حاکم بر مراسم که به برکت مقام والای شهدا ایجاد می شود استفاده کنیم. به همین دلیل است که مردم قدرشناس منطقه هر سال با شکوهتر از سال قبل در مراسم یادواره شخدا حضور پیدا می کنند تا بلکه از اجر معنوی آن برخوردار شوند.

اگر درک عمیق و درستی از ارزشها و فواید مراسم یادواره داشته باشیم قطعاً نگاه ما نسبت به آن نگاهی دقیق و عمیق بوده و از روزنه درستی می توانیم ببینیم و کمی ها و کاستی ها را بدرستی پیدا کرده و برای رفع آنها نیز پیشنهادات درستی را مطرح  کنیم. بنابر این مهم است اول از هر چیزی بدانیم میزان ارتباط ما با فرهنگ شهید و شهادت تا چه اندازه است و هر چه این ارتباط قویتر و عمیق تر باشد بهتر و خالص تر می توانیم برای مراسم یادواره مفید باشیم. لذا با این روحیه آنانکه دستی در قلم دارند با قلم شان به بهترین نحوی این فرهنگ غنی را ترویج می کنند و آنانکه شعر می گویند اشعاری قوی و عمیق و موثر می سرایند.  چرا که در حال و هوای عادی به هیچ وجه نمی توان در وصف شهدا مطلب نوشت و یا شعر گفت. باید ارتباط معنوی لازم برای نویسنده، گوینده و شاعر برقرار شود و برای برقراری این ارتباط خوب، باید آنها نیز آمادگی لازم را داشته باشند. داشتن این آمادگی خود بسی سخت و حاصل سال ها درس در کلاس مکتب شهادت که البته بسیار ارزشمند است، می باشد. افرادی که در بخش تبلیغات علاقمند به همکاری هستند قبل از هر چیزی بهتر است آن ارتباط زیبا را با فرهنگ شهید و شهادت برقرار کنند و با اعتقاد قلبی به این سمت حرکت کنند. چرا که هر چقدر با این روحیه در بهتر برگزار کردن مراسم یادواره تلاش کنند موفق تر، مفیدتر وموثرتر و از اجر معنوی بیشتری برخوردار خواهند بود و به هیچ وجه در این راه احساس خستگی نخواهند کرد. چرا که این کار از جنس دنیوی نیست.

دوست عزیزم آقای آزموده، این مقدمه کوتاه را عرض کردم تا در فضایی قرار بگیریم که راحت تر صحبت کنیم. جنابعالی از کمی و کاستی های مراسم یادواره مطلب نوشتید. آن را خواندم. همین قدر که دلسوزانه علاقمند هستید با رفع کمی ها و کاستی هایی که بر شمردید در هر چه با شکوهتر برگزار شدن مراسم دخیل باشید و هم مراسم یادواره آنقدر برای جنابعالی مهم است که تصمیم گرفته اید طی چند مرحله بنویسید وهم اینکه برای اولین بار در فضای مجازی باب پردازش نسبت به مراسم یادواره را باز نموده تا بنده و امثال بنده از این باب وارد شویم جای بسی تشکر است. با توجه به نیت خیری که در جنابعالی می بینم قطعاً به نتیجه مطلوب منتهی خواهد شد.

دوست عزیزم! اولاً هر دو در دوران دفاع مقدس آتش جنگ را چشیده ایم و با چشمان خود و با تمام وجود عزیزانی که شهید شده اند را از نزدیک با آن حال و هوای معنوی و بزرگی درک کرده ایم که وقتی آن را به یاد می آورم، حقارت تمام وجود بنده را فرا می گیرد و از طرفی خوب می دانیم برگزاری مراسم یادواره بهانه ای بیش نیست تا ما خود را در فضای معنوی مهیا شده توسط شهدای گرانقدر قرار داده و توشه ای برای آخرت خراب خویش برداریم .

اشاره به این نکته  ضروریست که بدانیم ما همه در مراسم یادواره، مهمان شهدای عزیز هستیم و برای دعوت شدن از طرف شهدا ( با حضور قلبی ) لازم است خود را آماده کنیم تا بتوانیم از معنویت این مراسم به خوبی بر خوردار شویم. بنده با شناختی که از جنابعالی دارم معتقد هستم هدف جنابعالی نقد مراسم یادواره نبوده بلکه بیان کمی ها و کاستی های آن بوده است که اگر بر طرف شود به مراتب، بهتر برگزار خواهد شد.

اگر مجموعه مطالبی که جنابعالی در خصوص کمی ها و کاستی های مراسم یادواره نوشته اید را به دو بخش « موارد ریز و کلیدی » تقسیم نماییم به نظر بنده طرح « موارد ریز » در فضای مجازی شاید نیاز نبوده است. چرا که این نوع از ایرادها که شاید بیشترشان وارد است در جلسات کارشناسی قابل بحث و بررسی است و انعکاس آن در افکار عمومی کمکی در حل مشکل نخواهد کرد و باید برای تشکیل جلسات کارشناسی با دوستان و مسئولین یادواره همفکری و از حضور افراد متخصص در موضوعات مرتبط بجد مدد جست.

اما در « موارد کلیدی و اساسی » مطالب جنابعالی برای اینکه از پتانسیل فکری و فرهنگی منطقه استفاده شود به نظر می رسد نیاز بود به قضاوت افکار عمومی گذاشته شود که بنده نیز نظر شخصی خود را خلاصه به شرح ذیل اعلام می دارم:

۱- اینکه مراسم در هر چهار سال یکبار برگزار شود بنظرم در راستای هدف برگزاری مراسم که قبلاً بیان شد نخواهد بود. نیاز معنوی ما مردم منطقه به فرهنگ شهید و شهادت ایجاب می کند که این مراسم همه ساله برگزار شود و هم اینکه از بانیان اصلی مراسم یادواره یعنی شهید رسول علینژاد نیز چنین اعتقادی داشت.

۲- در خصوص هزینه برگزاری مراسم که عمدتاً مربوط به پذیرایی از مهمانان شهدای عزیز است با توجه به هدف والایی که در برگزاری مراسم دیده شده به نظرم این هزینه ناچیز است ولی باید مدیریت مالی مناسب اعمال شود. بعنوان مثال در خصوص تشکیل صندوق شهدا با جنابعالی هم عقیده هستم چرا که این کار در حل  مشکلات مربوط به نحوه اخذ مبالغ هزینه موثر است. هر چند باید در نحوه و چگونگی انجام هزینه نظارت مستمر ستاد مرکزی یادواره باشد تا بتوان با کمترین هزینه بیشترین کارایی را داشت.

۳- تا آنجا که بنده با خبر هستم ستاد مرکزی یادواره به آن صورت متشکل و رسمی وجود ندارد. لذا از ضروریات مراسم یادواره است که این ستاد از طریق اعضای ستادهای یادواره تشکیل شده تا خط و مشی های لازم که از طریق آن مشخص می شود به ستادهای یادواره بسته به شرایط سال برگزاری ابلاغ گردد ( وجود ستاد مرکزی فعال و کاردان در فراگیر کردن مراسم در سطح منطقه کمک اساسی خواهد نمود ). البته با توجه به رسالت سنگین ستاد مرکزی در انتخاب اعضای آن باید دقت شود که اولاً اعتقاد قلبی به فرهنگ شهید و شهادت داشته باشند. ثانیاً و ترجیحاً از تخصص های مرتبط برخوردار باشند. همانطوری که در پاسخ فرزند بزرگوار شهید که انصافاً از قلمش پیداست که بخوبی آشنا به فرهنگ شهید و شهادت است، فرمودید جنس کلام متفاوت است و به سختی میتوان آنگونه نوشت و فکر کرد. پس ما را معاف کنید از بیان این جنس مطالب. باید افرادی که دارای چنین خصیصه ای هستند و ترجیحاً تخصص لازم را دارند پا به این میدان بگذارند. چرا که همانطوری که میدانیم کار کردن در این وادی آسان نیست. طرح پیشنهاد تشکیل جلسه برای شکل گیری یا تقویت ستاد مرکزی با حضور دوستان فعا ل در عرصه یادواره طی بیست و نه ساله منطقی است.

۴- رسیدگی به موارد ریز کمی و کاستی ها نیز طی جلسه ای با حضور دوستان و مسئولین یادواره و دعوت از افراد متخصص در موضوعات مرتبط بعد از شکل گیری یا تقویت ستاد مرکزی و رسمی شدن آن به خوبی ممکن است.

۵- برگزاری این مراسم با توجه به قداستی که برخوردار است باید به دور از هرگونه گرایش سیاسی بوده و فقط در جهت هدف آن ( ترویج فرهنگ شهید و شهادت ) باشد و این امکان را برای همگان با هر فکر و سلیقه ای مهیا سازد تا به راحتی در مراسم شرکت نموده و از فوائد معنوی آن بهره مند شوند.

۶- دوستان انجمن های فرهنگی نیز می توانند با توجه به فضای مجازی مهیا شده در تحقق هر چه بهتر اهداف مراسم یادواره، دست فعالان را در این عرصه بفشارند و در ترویج فرهنگ شهید و شهادت تلاش کنند و با وجود استعدادهای خوبی که از قلم های دوستان انجمن های فرهنگی پیداست حیف است از این پتانسیل در مراسم یادواره  به خوبی استفاده نشود.

۷- بنده اعتقاد ندارم هیچ یک از مراسم فرهنگی که می تواند در منطقه برگزار شود در مقابل مراسم شهدا است بلکه از نیازهای جدی منطقه بوده و در راستای کار ارزشمند فرهنگی است و حتی می تواند تقویت کننده فرهنگ شهید و شهادت نیز باشد. لذا برگزاری مراسم  مشابه « همایش در سایه سار چنار » نیز یک کار فرهنگی اما با جنس متفاوت از یادواره و برای منطقه لازم است ولی باید در نحوه برگزاری آنها تمامی جهات را دید تا خدای ناکرده موجب تضعیف یکدیگر نشوند هر چند بنده مرا سم یادواره را قابل قیاس با هیچ مراسمی نمی دانم.

با تشکر / عالیشاهی ۳۰/۵/۱۳۹۱

مطالب مرتبط ………………………………………………………………….

نقدی بر یادواره شهدای منطقه دوسرشمار / قسمت اول/ عین اله آزموده

نقدی بر یادواره شهدای منطقه دوسرشمار / قسمت دوم/ عین اله آزموده

نقدی بر یادواره شهدای منطقه دوسرشمار / قسمت سوم/ عین اله آزموده

یادواره شهدا و چند نظر و پیشنهاد  ۱۴/۵/۱۳۸۸ / عین اله آزموده

تحلیلی بر یادواره شهدای منطقه و حواشی آن در سال ۱۳۹۱ / سادتی تیله بنی

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۶ شهریور ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
بگذار ناشناس بمانم گفت

با سلام و خسته نباشید به همه دوستان دوسرشمار و سلام بر روح شهدای گرانقدر ایران و منطقه دو سرشمار
سلام ویژه به جناب آزموده عزیز و جناب مهندس عالیشاهی
جناب مهندس از مقدمه بدون حاشیه تان لذت بردم و آیا شما این موارد را میدانید که هر سال مراسم شهدا با هزینه ها و سر و صدای زیادی برگزار می شود و خروجی کمتر؟ پس هدف از فضای معنوی که فرمودید در اینجا کمتر دیده شده و بیشتر به حاشیه پرداخته شده است و از ۶ ماه قبل رایزنی می کنیم که چه مسئولی دعوت شود پس باز هم موضوع از بعد معنوی خارج می شود و رنگ و بوی سیاسی می گیرد و همانطور که مستحضرید خیلی ها با گرفتن امتیاز ( درمانگاه- مرکز ict روستایی ) در برگزاری مراسم شهدا موافق نیستند و دلایل خودشان را دارند و محترم. پس علت دعوت از این دوستان و هیئت همراه برای چیست؟ قبلاً هم گفتیم ما مخلص بلامنازع شهدا هستیم و دوستداران همان مردان بی ادعایی که بدون هیچ چشمداشتی رخت از دنیا بسته و چهره های نورانی شان چراغ راه آینده و عبرتی برای دنیا دوستانی است که چشم خود را به تمام داشته های معنوی شهدایمان بستند.
جناب مهندس٫ در بند ۵ فرمودید که مراسم بدور از هر گونه گرایش سیاسی باشد ولی همانطور که می دانید این مراسم صددرصد سیاسی برگزار می شود و آنقدر که به حاشیه آن پرداخته شده است از اصل ماجرا غافل شده ایم و از کیفیت آن اعم از پذیرایی – طبخ غذا و… کاسته می شود.
در بند ۶ فرمودید که همه باید کمک کنند حتی گروه های فرهنگی ولی شما که مشاور متفکر ستاد یادواره هستید می دانید که دایره دوستان در ستاد یادواره بسیار کوچک بوده و گویا قصد هم ندارند مداد پرگار ستاد یادواره را کمی به عقب تر هدایت کنند تا شاید در دایره وسیعتر دوستان بیشتری را گرد ستاد یادواره جمع نماید و شاید هم سفارش این چنین باشد که گروهی خاص عهده دار مراسمی باشند که متعلق به همه مردم است و باز هم از رنگ و بوی معنویت در دایره دوستان هم چیزی نمی یابیم. در کدام یک از این مراسم از فرزندان شهدا و خانواده های شهدا ( نخبه و مدال آور ) تقدیر شد و مورد توجه اعضای ستاد یادواره قرار گرفتند فقط به دو مورد اشاره میکنم:
الف: جناب یاسر خاسب در چندین فستیوال از جمله بازی در تئاتر گل – هدیه مرموز و زمین مادری در سیاتل امریکا و پانتومیم عروسکی هدیه مرموز ” نمایش ویژه در یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی مبارک ‏تهران؛ ۱۳۸۵‍‍‍ / در جشنواره بین المللی پرفورمنس هلند، دسامبر؛ ۲۰۰۷ / اجرا در ‏شهرهای: آمستردام – رتردام – گرونینگن ) حضور در جشنواره بین المللی تئاتر لوراخ – آلمان -اکتبر ‏‏۲۰۰۷‏ وهمچنین حضور در فستیوال بهار ایرانی در پاریس فرانسه آوریل؛ ۲۰۰۸‏ / حضور در فستیوال بین المللی پرفورمنس ایتالیا آگوست؛ ۲۰۸‏ / حضور در جشنواره بین المللی پرفورمنس بوسکا کمدیا کراکوف لهستان سپتامبر؛ ‏۲۰۰۸‏ / آغاز پرو‍ژه مشترک پرفورمنس با دودا پایوا هنرمند برزیلی در آمستردام هلند ‏ سپتامبر؛ ۲۰۰۸‏ / اجرای نمایشهای تک نفره دانشگاهی و ورک شاپ پانتومیم هفته فرهنگی و هنری ایرانیان در بانکوک ‏تایلند؛۲۰۰۸‏ و … .
ب . همچنین سرکار خانم مهندس نرگس کاردگر بانوی فرهیخته دو سرشمار و فرزند شهید ولی کاردگر که مقالات زیادی را در دانشگاه های مختلف ارائه دادند. البته اشخاص موفق دیگری هم در بین فرزندان و خانواده شهدا حضور دارند که شناسایی آنها را بعهده دوستان قرار می دهم.
مگر چه کسی نزدیکتر از فرزندان شهدا به خود شهید است که حالا آنها غریب شدند و بقیه کاسه داغ تر از آش؟ چه موقعی که آنها با غم بی پدری بزرگ شدند و سر بر سایه و دامان مادر گذاشتند شما و دوستان از آنها حمایت کردید و با دیدن هر پدری که فرزندش را به آغوش می گرفت آهی سرد را در دلهایشان جاری شد و موقع ازدواج و عروسی شان چه کسی از ستاد یادواره به کمکشان شتابید و گفتند این هم هدیه دوستان بجا مانده از کاروان عشق و دستی به نشانه محبت بر شانه های گریانشان بزنیم؟ و چه میدانیم چه کشیدند آن عزیزان که بدور از هر تنش و نگاهی فقط و فقط با آبرو زندگانی گذراندند و امروز به یاد عزیزانشان نیستیم؟ پس رسالت ستاد یادواره برای چیست؟ و حتی برای معرفی این عزیزان هم کم کاری کردیم!
جناب مهندس٫ من هم اکنون که در حال نوشتن این خطوط هستم اشک بر چشمانم جاری و شرمنده همه فرزندان و خانواده های عزیزشان هستم. به یاد خاطراتی از یکی از شهدای سردار افتادم که شب قبل از عملیات نامه ای بدستش رسیده بود که حاوی عکس فرزندش بوده و به قول همرزمش که فلانی چرا نامه را باز نمی کنی تا بخوانی؟ او گفت میدانی داخل نامه چیست؟ عکس دخترم! گفتم بازش کن! گفت بخدا اگر باز کنم و مهرش به دلم بیافتد شاید فردا شب برای رفتن به عملیات تردید کنم. دوستش می گفت آن سردار آن شب نامه را در آغوش گرفت و تا صبح برای فرزندش لالایی خواند و خودش خوابش برد!
بله برادر عزیزم! امروز همان دختر کوچک نرگسی شده و همان پسر کوچک یاسری که ما در قبال شان مسئولیم و هیچ نکردیم. بگذریم.
شما در بند ۵ فرمودید که یادواره شهدا بدور از هر گرایش سیاسی باشد. ولی در بند ۳ متذکر می شوید که انتخاب باید گزینشی باشد (اعتقاد قلبی )! مگر شهدا سیاسی بودند؟ مگر می شود کسی به شهدای ما اعتقاد نداشته باشد؟ شما چه می دانید که اگر برادر شهید شما زنده بود با نظر شما موافق بودند و یا خیر؟
ترا به خدا مقام والای این عزیزان را با رنگهای غیر متعارف نسنجید!
همه مردم فهیم کشور ما به مقام والای شهید و فرهنگ شهادت احترام گذاشته و برگزاری هر چه بهتر مراسم مسلماً از رسالت و وظیفه همه مردم می باشد. مشکل شهید و شهدا نیستند. مشکل من و شما هستیم که تاب تحمل هم را نداریم آنها که بدور از هر خط و سمتی در بهشت برین نزد خدای خویش آرام گرفتند و تا وقتی نگاه ها و برداشت ها از اشخاص این چنین باشد فاصله ها بیشتر خواهد شد و برای من مشخص نشد پادویی کردن مراسم شهدا چه تخصصی می خواهد که ما از آن بی خبریم و شما فرمودید که کارها باید تخصصی باشد؟
جناب مهندس٫ به دوستان ما در ستاد یادواره سلام برسانید و بفرمائید می توان کارها را تکنیکی تر و ارزشمند تر انجام داد تا خروجی مراسم بیشتر باشد. هستند کسانی که امروز نیازمند حمایت من و شما هستند و شاید فردا در بین همان افراد، انسان هایی مثل خود شما – یاسر خاسب – عین اله آزموده و …. بیرون بیایند.
با تشکر از تمام دوستان ستاد یادواره و انجمن های فرهنگی و مردم خوب دوسرشمار
……………………………………………..
سادوا: سلام بر دوست عزیز ناشناسم که ایکاش شناس تر بودید.
البته بنده در نقد سه گانه ام به زوایای پنهان زیادی از یادواره نپرداختم و آن را بر عهده خوانندگان گرامی سادوا گذاشتم و اکنون از اینکه اینگونه به جنبه های مختلف یادواره شهدا پرداخته اید جای بسی خوشوقتی است که دوستان ما در دوسرشمار نیز بیشتر از بنده بر امور یادواره شهدا خود را مسئول می دانند. از شما سپاسگزارم/ با احترام / عین اله آزموده

راستی یه پیشنهاد که ممکنه ارزش کارتون را صدچندان کنه. البته به نظر بنده کار خداپسندانه ای هم هست
اگه سایت را موضوع بندی کنید خیلی جالب تر و یافتن مطالب سهلتر میشه
مثلا وفیات/ازدواج/موالید/که میشه آمار سالیانه ثبتی هم داشت
مقالات
معرفی شخصیتها
معرفی آثار بالادهیها در حوزه های مختلف
معرفی شهدا و ایثارگران و بیان ویژگیها
برنامه های پیشنهادی برای بالاده
معرفی شاغلین و شماره های محل کار
معرفی بیکاران بالاده و رزومه جهت کاریابی توسط شاغلین بالاده که میتونید از طریق سایت و سامانه اطلاع رسانی کنید برای ثبت نام.
معرفی پروژه های عمرانی انجام شده در سالهای گذشته.
معرفی سرویسهای سواری و مینی بوس و شماره ها و ایستگاه های پایانه بالاده جهت افراد.
جدول برنامه کوهنوردی و شماره های تماس مسئولین گروه
بخش تقدیر و تشکر.
مصاحبه ها.
و هر برنامه دیگری که صلاح میدونید
ممنون از همه زحمتهایی که متحمل میشوید
بااحترام
نادر چهاردهی بالادهی

اون شیوه ثبتی که تو وبلاگ ارائه کرده بودید با اینکه کار، کار خوبی بود ولی باید بصورت موضوع بندی و جدا جدا در ستون سمت چپ یا راست چیدمان میشد که به سهولت قابل رویت و دسترسی باشه
خدا خیرتون بده

سلام بر دوست عزیز بگذار ناشناس بمانم
ایکاش مطالب تان را شماره گذاری می کردید تا بتوان بند به بند با شما صحبت کرد.
اما کوتاه اینگونه عرض کنم که بهشت را به بها میدهند نه به بهانه. خانواده شهید بودن بهانه ایست ارزشمند، اما بهایی دارد به عظمت خون شهیدان.
آنچه خانواده شهید باید بدان مقید باشند ادامه دادن راه شهیدان است نه یدک کشیدن عنوان آن. مطمئناً اگر شهدای ما امروز بودند خود سکان دار فعالیت های فرهنگی در جامعه می شدند که یادواره شهدا نمادی شاخص از امورات فرهنگی است.
اما اینکه یادواره شهدا باید کانون پیگیری درخواست های بحق مردم منطقه باشد امریست بدیهی اما اشکال کار اینجاست که بعضی ها می خواهند به بهانه ی عقب ماندگی منطقه، فلسفه ی وجودی یادواره را زیر سوال ببرند که اینکار عقلاً و منطقاً درست به نظر نمی رسد.

باتشکر

با سلام نظرات در مورد یادواره خوب است نه در حدی که برگزاری یادواره را زیر سوال ببرد و تازه بعد از این همه سال با شک و تردید که آیا برگزار بشه یا نشه و یا بیاییم از وجوهات جمع شده درمانگاه و … احداث کنیم و مثل مدرسه ها و مخابرات بعد از مدتی واگذار بشه واقعا” چه مخ هایی داریم آقای آزموده عزیز از این مخ ها حتما استفاده بشه در مورد یادواره بگم تا به امروز فقط یادواره بالاده پارسال دارای بار معنوی و انسجام خوبی بوده .

فیزیوتراپیست میرعمادی(عضو هیئت تحریریه اراءنیوزومدیر وبلاگ بچه های سفید کوه اراء) گفت

با سلام به شما و خوانندگان گرامی سایت سادوا
۱ . نقد و بررسی و … هیچ ایرادی ندارد، اما به چالش کشاندن مراسماتی این چنینی آن هم با قلم توانای آقای آزموده بسیار نگران کننده خواهد بود. با توجه به اینکه دشمنان نظام از برگزاری مراسم یاد شهدا بسیار نگران و هراسانند و از فرهنگ سازی در این مراسم برای نسل آینده به عنوان شستشوی مغز ها یاد می کنند، بنابر این چالش زایی در قالب هایی این چنینی مسموم و مذموم خواهد بود.
۲ . ما در مراسم یاد شده شرکت کردیم، با تمام انتقاداتی که حضرتعالی از این مراسم داشتید، بسیار عالی و با شکوه برگزار شد.
چه اشکال و ایرادی دارد که:
مجری چفیه ایی نداشت و مجبور شد یک چفیه از روی ماکت واره جایگاه بردارد!
یا اینکه مراسم یکساعت دیرتر شروع شد!
یا اینکه تا شروع مراسم ما در و دیوار را نگاه کردیم و ستاد برنامه ایی نداشت تا ما از آن استفاده کنیم!
یا اینکه کلیپ بهتری می شد ارائه داد که مرتبط به منطقه و شهدایش باشد!
یا اینکه به ما ناهار ندادید و زور شما و آقای نظری نچربید که برای من و دوست خودتان در چهاردانگه نیوز ناهار بگیرید و ما مجبور شدیم برویم تلمادره آش دوغ بخوریم و هنوز حسرت ناهار یادواره ی بیست و نهم شما را داریم! …
یا اینکه جنابعالی و دیگر دوست تان، مدیر سایت تان (چهاردانگه نیوز ) را نشناختید و آنرا به حساب سن و سال گذاشتید! و ….خوب: در مراسم اجلاس سران غیر متعهد نیز دو دقیقه سیستم صوتی مختل شد
و باز هم تاکید می کنم که مراسم بسیار خوب و در حد و شأن روستای میزبان برگزار شد و بسیار تاثیر گذار بود. بخصوص در نمایشگاه و ماکت عملیات، مداحی و اشعار شهدای دوسرشمار که خوانده شد. حضور حجت الاسلام انگیسه. ۳ الی ۴ نماز جماعتی که خوانده شد، حضور حداکثری مسئولان استان در مراسم، حضور جمعیت و شکوه مراسم، نمایشگاه جداگانه خواهران، یاد از خادم الشهدا، طریقه دادن درخواست به آقای بشارتی توسط عزیز جانباز، درخواست های معقول ستاد از آقای بشارتی و مواردی دیگر ….
۳ . حال گروهی ایراد هایی می گیرند منجمله خود حضرتعالی که فلان و بهمان که به نظر می رسد که این ف . ب ها بهانه ی اختلافات درونی خواهد بود که خدای ناکرده این افتخار ۲۹ یادواره در این منطقه که شاید در سرتاسر ایران بی نظیر باشد دچار خللی شود که در این صورت من شخصا خواهم گفت که آقای آزموده زیرکانه ترمز دستی این افتخار را کشید .
۴ . دوست عزیز و زحمتکش این منطقه! با توجه به اینکه به تمامی دغدغه های شما واقفم، اما در نقد های شما نوعی من گرایی دیدم. اینکه هر چه شما بگویید درست و حرف دیگران نادرست و عمل گرایی شما استاندارد و کار دیگران فاقد مهر استاندارد، قابل هضم نیست، بد نیست در اینجا اشاره ای به خاطره ی تلخ همراهی گروه بیست و چند نفری ما با گروه چند نفری شما به شاهدژ داشته باشیم. با اینکه گروه آماتور ما فاقد تجربه کوهنوردی کلاسیک مد نظر شما بود ( که سکوت کامل در کوهستان را تاکید داشتید و مواردی درست دیگری که نیاز به هماهنگی قبلی با ما داشت و اینکه هم خوانی گروه ما باعث رنجش شما و کوهستان و حیات وحش سفید کوه و شاهدژ شده بود) و اینکه گروه ما در اثر من گرایی حضرتعالی دچار تقابل گرایی شده بود (توسط یکی دو نفر از اعضا) که نهایت آن نیز نوشتن « خسته نباشید » روی سنگ شاهدژ و به گفته ی شما حتی در مسیر، که از دیده ما پنهان بود که اگر هسته ی اصلی گروه از این عمل زشت اطلاع داشتند شدیداً برخورد می کردند و پس از دیدن صحنه و ماجراهایی که گذشت، تمامی اعضا ( به جز فرد خاطی ) از شما و گروه بیش تر از حد معمول! عذرخواهی کردند و فقط دست شما را نبوسیدند و از شما درخواست نمودند که این موضوع را رسانه ای نکنید و حتی خود من و همسرم چندین بار و حتی هنگام خداحافظی خواهش کردیم که این اشتباه را در محیط مجازی ننویسید که در نهایت شما آنطور نوشتید و مازندنومه با شیطنت یکی از دوستان شما طوری دیگر نوشت. نتیجه آنکه گروه « بسا » ( سادوا: بچه های سفیدکوه اراء ) که پیشگام مبارزه با دپوی زباله در گویچاله ولویه و احداث پالایشگاه نفت در خجیردشت بود دیگر حرفی برای گفتن نداشت و از آن گروه جوان و فعال و پویای تحصیل کرده و دانشگاهی و حوزوی فقط دو نفر ماند و بس!!! و ممنون شماییم که نقد های شما اینگونه موثر می افتد که افراد افتاده بر زمین دیگر نای ایستادن هم ندارند چه برسد به قدم برداشتن.
آقای آزموده ی جان: تلاش های شما مستور نیست و همگان دیده و می بینند.
۵ . اینکه تلاش شما ( گرچه اکثراً محدود به شاهدژ و دوسرشمار) باعث شناسایی بیشتر شاهدژ و منطقه شده شکی در آن نیست. اینکه محیط زیست منطقه دوسرشمار به فرهنگ سازی شما افتخار می کند و خواهد کرد شکی در آن نیست. اینکه حضور موثر شما در یادواره های سابق شهدای دوسرشمار بسیار موثر بوده شکی در آن نیست. و اینکه مقاله شما در مورد ” چهاردانگه ساری و جای خالی خبرگزاری مستقل ” جرقه ای شد تا سایت چهاردانگه نیوز را ایجاد نمایید و….. ولی به ظاهر می رسد شاید نیاز باشد با توجه به بافت و فرهنگ منطقه کمی بیشتر دقت را چاشنی کارتان نمایید تا آنچه را از شما می بینند و آنچه را هم که دیگران نمی بینند برایتان افکارزا نشود تا مجبور نشوید نقد بنویسید و قلم فرسایی کرده و مواردی چالش زا ایراد نمایید.
۶ . دوست گرامی! “همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه” را عملی خوب و نیکو می دانم اما برگزاری چنین مراسمی که هیچ ربطی به یادواره نداشت و کارهایی از این دست از شما را منتقدم. حال که در ایام یادواره این مهم را انجام می دهید چه ایرادی داشت که لااقل فضای اطراف چنار را یادواره ای می کردید و کلا در فعالیت های شما جای خالی معنویت احساس می شود، گرچه من شما را فردی موجه و دیندار دیدم.
۷ . دوست عزیز! معتقدم مراسم یادواره ی شهدا، با هر توانی که انجام شود تاثیر خود را خواهد گذاشت و هر توان مالی نیز در آن گذاشته شود جای دوری نمی رود و این همه هزینه های سرسام آوری که می بینیم، حتی در مراسمات شخصی خودمان چیزی نیست و به چشم نمی آید ولی در یادواره ها حرف و حدیث دشمنان را گفتن دور از انصاف خواهد بود که در برخی نظرات تایید شده که اکثرا موافق گفتار شما بوده است!!! دیده می شود. خرج کردن از شهدا یا فرزندان شهید در راستای به کرسی نشاندن حرف و حدیث خود عملی ناشایست و به دور از انصاف خواهد بود که خود می دانند که برگزاری این مراسمات است که درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران را استوار و پایدار نگاه داشته و در آخر با عذرخواهی از اینکه اگر مطلبی را که در تعجیل نوشتم باعث رنجش عزیزی شده باشد، کلامی از امام خامنه ای را به شما هدیه میکنم، باشد که رهروی واقعی شهدا و سالار شهیدان امام حسین (ع) باشیم: “وظیفه قدردانی از ایثارگران بویژه شهیدان، فریضه ای عینی و تعینی و همیشگی است.”
ممنون و سپاسگزار / فیزیوتراپیست میرعمادی

………………………………………………………………………….

سادوا: دوست عزیزم جناب آقای میرعمادی سلام. از شما در نوشتن یادداشت بلند بالای تان سپاسگزارم و با توجه به اینکه چند روزی مسافرت بودم و به اینترنت دسترسی نداشتم لذا پس از مطالعه یادداشت تان، آن را به چند بخش شماره گذاری کردم تا جواب های روشن تری برای هر شماره داده باشم:
۱ . همواره معتقد بوده و هستم که نقد کردن برای بهتر شدن امور مفید است و حتی گاهی به چالش کشاندن یک کار لازم است تا آن کار بهتر انجام شود. ( مثل همین نقد شما بر بنده ) و عمیقاً معتقدم اگر درهای نقادی را ببندیم و چند خط نقد دلسوزانه برای بهتر شدن یادواره شهدا را به چالش کشاندن ماهیت آن بدانیم ( البته با تعریف شما از نقد یادواره که آن را مسموم و مذموم می دانید !!) و اینکه هر نقدی برای یادواره شهدا را مصادف با « خلل وارد کردن » به آن می دانید و آن را ناشی از بهانه ها و اختلافات قدیمی می دانید اصلاً درست نیست. به نظر من کارهای محتوایی و اجرایی یادواره شهدا باید نقد شود تا پس از ۲۹ سال بهترین مراسم را برگزار کنیم. اینکه دشمنان نظام همیشه حرف های پوچ و بی محتوای خود را خواهند زد و البته کسی هم به حرف هایشان گوش نخواهد داد چیزی طبیعی است. اگر امثال بنده به عنوان یکی از دست اندرکاران مراسم شهدا آن را نقد نکند چه کسی نقد خواهد کرد؟ آیا دشمنان باید ما را نقد کنند؟ و ایرادات کوچک ما را بر طبل بکوبند و بر علیه ما استفاده کنند؟ شما هم حق دارید برداشت خودتان را داشته باشید و با توجه به همین برداشت تان این نقد را نوشتید. دیگران هم حق دارند هر گونه که می خواهند برداشت کنند ( غلط یا درست ). پس به شما و همه خوانندگان سایت سادوا این حق را می دهیم تا دیدگاه خود را بیان کنند. همانگونه که دوستان نظرات خود را نوشتند و ما نیز تایید کردیم.
۲ . در باره اشکالاتی مثل « نداشتن چفیه برای مجری و دیر شروع شدن مراسم و به در و دیوار نگاه کردن یک ساعته شما و نمایش کلیپ ضعیف و ناهار نخوردن جنابعالی و دوستان و … » که حضرتعالی بیان فرمودید به اعضای ستاد قلعه برمی گردد تا جواب بدهند. اینکه چرا پس از ۲۹ یادواره مهمان عزیزی چون حضرتعالی این ایرادات را بیان می فرمایند دقیقاً همان جان مایه نقدهای بنده است. در حالیکه بنده به این امور اشاره نکرده بودم و خوب شد حضرتعالی بیان فرمودید. در باره نشناختن آقای قادری عزیز نیز بنده قبل از آن فقط چند دقیقه ای ایشان را در سمنان دیده بودم و نشاختن یک نفر پس از دو ماه آن هم در جایی که انتظار دیدنش را ندارد، امری طبیعی است و آن را به حساب ضعف حافظه کوتاه مدت من بگذارید و از اینکه ناهار نخوردید هم صمیمانه از طرف خودم از شما و همه مهمانان عزیز عذرخواهی می کنم. امید که جبران کنم.
۳ . در باره بهانه ها و اختلافات درونی که بیان فرمودید نیز باید ابراز کنم که اختلافات مرزی و چراگاهی هیچ ربطی به نقد یادواره شهدا ندارد و یادواره شهدا محلی برای گسترش وحدت و همدلی بین اهالی روستاهای دوسرشمار شده است. هر چند اختلافات این چنینی روستاها نیز وجود داشته باشد. مطلب دیگر اینکه ترمز دستی مراسم بزرگی چون یادواره شهدا با نقدهای ما هرگز کشیده نخواهد شد. یادواره شهدا ریشه در جان مردم منطقه ما دارد و ما نیز همواره خدمتگزار شهدا بوده و هستیم.
۴ . در باره برنامه کوهنوردی به شاهدژ نیز قبلاً مفصل برای شما نوشته و ایمیل کردم و یا در وبلاگ سادوا نیز مطلب نوشته شده است. حال اگر یک بار دیگر آنها را مطالعه بفرمایید بهتر است. اینکه مدیر سایت مازندنومه خلافی کرده و مطلبی را از سایت خودم به عنوان یک گزارش به نام خودم منتشر کرده !! یک شیطنت رسانه ای بوده و شدیداً با مدیرش برخورد کردم که ناچار شد آن مطلب کذب را اصلاح کند. اینکه دوستان کوهنورد « بسا » هنوز هم آن را از چشم بنده می بینند جای تاسف دارد و این نشان می دهد که گاهی واقعیت در میان سوء ظن ها گم می شود و بنده نیز هر چه بگویم نه شما باور می کنید و نه دوستان کوهنوردتان! از این بابت متاسفم. بیش از شما، این بنده بودم و هستم که هنوز هم تحت فشار هستم و به عنوان بانی دعوت از شما و مسبب این شعار نویسی بر روی بدنه صخره های شاهدژ موأخذه می شوم! شاید آن « من گرایی » که از بنده توصیف کردید واقعاً استنباط نادرستی باشد که از این کوهنوردی ناشی شده است و به این برداشت شما هم احترام می گذارم. سعی خواهم کرد در این باره بیشتر دقت کنم تا من و منیت و من گرایی را به دنبال نداشته باشد.
۵ . در باره توصیف از عملکردم در باره امور فرهنگی و زیست محیطی منطقه ( اگر چه محدود به بالاده و دوسرشمار و شاهدژ و … باشد ) سپاسگزارم. من هم مثل همه فرزندان محروم چهاردانگه دوست دارم دیارمان پیشرفت کند و همچون حضرتعالی دغدغه های فرهنگی داشته و دارم. گاهی هم نقد می نویسم که چاشنی آن به چالش کشیدن است. مثل نقدهایی چالشی که برای زباله های چهاردانگه می نویسم و … گاهی هم در نوشتن نقد کمی دقت لازم است که هر نقدنویسی ممکن است آن را با نوعی برداشت شخصی و حرفه ای ببیند. کسانی نقد را مصلحت اندیشانه می بینند و چنان می نویسند که به کسی بر نخورد، کسانی نقد را تخریب دیگران می بینند و کسانی هم آن را منطبق بر واقعیت می نویسند و … و البته برای خوانندگان نیز این موارد مصداق دارد.
۶ . مراسم « در سایه سار چنار قلعه » و « مراسم « یادواره شهدا » دو مراسم جدای از هم و با دو رویکرد متفاوت ولی هر دو با هدفی فرهنگی برگزار شده اند. اینکه ما فضای محیطی مراسم چنار را با تبلیغات یادواره شهدا آذین کنیم ( که نسبت به آن انتقاد دارید ) روش معقولی نیست. در همایش چنار، فرهنگ شهدا و ارزش های دینی را در قالب و شکل دیگری دنبال کرده ایم و به مردم ارائه داده ایم. مردم هم آن را پسندیده اند و ما هم تصور می کنیم نقدهایی چون نقد حضرتعالی و دیگران می تواند برای بهتر شدن مراسم فرهنگی در آینده مفید باشد.
۷ . در باره بحث مالی یادواره نیز بیشتر به نحوه جمع آوری پول برای برگزاری یادواره شهدا انتقاد می شود و از اینکه برای زنده نگهداشتن یاد و اهداف شهدا باید هم هزینه شود با شما کاملاً موافقم. متاسفانه در مراسم یادواره شهدای دیار ما آنگونه که به پختن ناهار و پذیرایی پرداخته می شود به بحث محتوایی کمتر پرداخته شده است. اینکه اکثر نظرات دوستان در سایت سادوا در باره امور مالی با نوعی انتقاد همراه است ( و به زعم شما موافق دیدگاه من !!) باید به روش و عملکرد مالی ستادهای یادواره مربوط شود و در صدد بهتر شدن آن گام برداریم و
امیدوارم همه ما یاوران خوبی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره و آرمان های شهدای عزیزمان به ویژه شهدای چهاردانگه و منطقه دوسرشمار باشیم.
از اینکه زحمت کشیدید و این نقد را نوشته و هم حوصله کردید جوابیه بنده را خواندید سپاسگزارم. بدرود.

با سلام
دوستان عزیز، آیا بهتر نیست به جای انتقاد ( البته به مفهوم کوبیدن یکدیگر در اینجا) به هوای بی نظیر و طبیعت چشم نواز این منطقه بیش از این ظلم نکنید؟ بس است دیگر یک عمر نیاکان و پدرانمان با هم جنگیدند و راه به جایی نبردند واین میراث بد را برای ما فرزندان گذاشتند و حالا نوبت ماست؟؟؟
بیایید از مطالب زیبا در این سایت بنویسید، عکس های طبیعت بکر را ارسال کنید، پیداست همه آنهایی که با اسامی مستعار و یا هویدا ایمیل می فرستند از افراد تحصیلکرده هستند، بخدا هیچ کجای دنیا امثال مردم این منطقه پیدا نمی شوند. …..
در ابتدا که وارد سایت شدم شعری از آقای چهاردهی خواندم به فکر فرو رفتم، دیدم نظرات همه شاعرانه است، بعد که موضوعات دیگر را مطالعه کردم حالم دگرگون شد.
حیف واقعاً حیف این هوای ناب با این مردمان. هر بار که وارد این سایت می شوم می بینم با مشت و لگد در قالب کلمات مودبانه به جان هم افتادید، قرن بیست و یکم است و عصر کامپیوتر. دیگر دست از این کارها بردارید.
………………………………………………
سادوا: سلام بر دریا. نقد و یا یادداشت شما حاوی چند نکته است:
اول اینکه نقد و نقادی یکی از راه های بهتر شدن امور است و سایت سادوا این فرصت را در اختیار خوانندگانش قرار داده تا حرف خود را بزنند.
دوم اینکه مگر در قرن بیست و یکم و عصر کامپیوتر نباید از کارهای یکدیگر نقادی شود؟ مگر نقادی به معنی « با مشت و لگد در قالب کلمات مودبانه به جان هم افتادن » است؟

فیزیوتراپیست میرعمادی(عضو هیئت تحریریه اراءنیوزومدیر وبلاگ بچه های سفید کوه اراء) گفت

جناب آقای آزموده
چون نظر اینجانب تایید نشد، بنا براین جمعه، پس از بازگشت از اراء، نظر فوق را در وبلاگ های منطقه خواهم زد.
“موفق باشید”
…………………………………………………
سادوا: سلام حناب آقای میرعمادی عزیز
چون بنده در مسافرت ( بهشهر) بودم و به اینترنت دسترسی نداشتم لذا نظرات حضرتعالی و همه دوستانی که در یک هفته گذشته در سادوا نوشته بودند را پس از برگشت ( ظهر امروز چهارشنبه ۱۵/۶/۱۳۹۱ ) تایید کردم. پوزش مرا بابت این تاخیر بپذیرید.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این نظر را جناب آقای حجت الاسلام صادقعلی توبه بالادهی در سایت دوسرشمار و در زیر همین مطلب نوشته اند:

جوابیه دوست گرامی جناب آقای مهندس عالیشاهی را به دقت خواندم و جا دارد از سعه صدر و متانت ایشان در ارائه پاسخ کمال تشکر را نمایم ولکن مزید بر اطلاع به عرض می رساند که:
ستاد یادواره شهدا تا اکنون چند تا جلسه کارشناسی با حضور دیگر صاحب نظران جهت تجزیه و تحلیل برنامه های اجرا شده برگزار نمودند ؟
مطلب دیگر اینکه ای کاش معظم له در مراسم امسال قبول زحمت می فرمودند و تشریف فرما می شدند قطعاً به برخی دیگر از نقاط قوت و ضعف مراسم دست پیدا می کردند.

با سلام دوباره
آقای آزموده کدامیک از افرادی که به شما ایمیل می زنند منتقد هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر کس این مطالب را بخواند متوجه جنگ های داخلی در منطقه می شود، بین روستاهایی که در ظاهر یکی و در باطن ….. و میان طایفه های مختلف خود بالادهی نیز چنین است. خدایی بالاده این روزها با آن بالاده ای که خودتان در مطلبی تحت عنوان “چشمه سر” نوشتید، متفاوت نیست؟
دوم: بنده از هوای بالاده تعریف نمودم نه مردمش، چون وصف مردم را در جمله قبل نوشتم، منظورم این بود که این دو، دو سر طیف هستند.
سوم اینکه در طول قدمت بالاده که این همه جلسه و غیره تشکیل شده کی چیزی به نفع این روستا ایجاد شده؟ همیشه دو دستگی و دعواهای طایفه ای مشهود بود، کی دیدید از هم تعریف کنند، همه چیز ظاهری است!!
………………………………………….
سادوا: با سلام به دریا
در بین فرهنگ ما دوسرشماری ها و ایرانی ها، گاهی انتقاد را با بدگویی و بدجنسی و زیرآب زدن اشتباه می گیریم. گاهی هم مثل شما رفتار یک یا چند نفر را به حساب همه مردم بالاده می گذاریم. انتقاد یادآوری ضعف و یا اشتباه یک نفر یا گروه در قبال رفتاری و یا روش انجام کاری را گویند که با یادآوری آن، به بهتر شدن امور کمک می شود.
اگر منظورتان از منقدان و ایمیل هایشان ( به نظرم یادداشت هایشان باید باشد زیرا کسی از ایمیل های من با خبر نیست ) این است که چه می نویسند و آیا به عنوان منتقد می توان آنها را شناخت یا نه، باید بگویم که « همین مقدار که بقول شما پس از دعواهای قدیمی حالا می توانیم حرف و انتقاد خود را بدون درگیری و دشمنی بزنیم باید خدا را شکر کنیم و این قابل تقدیر است.»

نوع گفتمان آقای میرعمادی ارائی از نوع تحکم، تهدید و ریاکارانه می باشد که تنها از افراد غیر فرهنگی و نظامی بر می آید.
با نوع گفتمان ایشان همه باید محکوم و مطیع باشند.

سلام بر آقای آزموده
به آقای میرعمادی ارائی سلام برسونین و بگید اگر در اون روز کوهنوردی بخاطر آقای آزموده و دوستان فهیم و خانواده های بالادهی نبود معلوم نبود سر اون دو تا جوان ارائی که بی ادبی کرده بودن و به شاهدژ و گروه ما توهین کرده بودن چی می آوردیم!! جدی می گم!! خدا را شکر که آقای آزموده صبوری بخرج دادن و نذاشتن ما دست بکار بشیم. شاهدژ برای ما بچه های دوسرشمار مثل ناموس ماست و هر گونه دست درازی به اون را شدیداً پاسخ میدیم.
حالا آقای دکتر از چی دفاع می کنه؟ از بی ادبی شون؟ از ترانه های مبتذل خوندن هاشون؟ از شکستن سکوت کوهستان؟ از رعایت نکردن توصیه هاتون که در کمرسر برای همه گفتین؟ خدا را شکر که فقط همون یک بار بود که با اونا رفتیم و خیلی چیزا دستگیرمون شد.
ما بچه های دوسرشماری هر بار که کوهنوردی میریم هیچ مشکلی نداریم که اگه داشتیم این همه کوهنوردی نمی رفتیم و با دوستی های بیشتر بر نمی گشتیم! حالا چرا ارائی ها با یک بار رفتن به شاهدژ اینجوری آب رفتن، بر می گرده به خودشون!
با مهندس کاردر عزیز موافقم که نوع ادبیات آقای میرعمادی از نوع نظامی است و دستوری و توهین آمیزه. جواب شما آقای آزموده نشانه فرهنگی بودن تون هست و نوشته های آقای دکتر هم که معلومه!
آقای دکتر! بهتره سرتون به کارهای بر زمین مانده روستای اراء و زباله های منطقه تون و یادواره شهدای اراء و چهاردونگه باشه و در منطقه ما دخالت نکنین. ما خودمون بلدیم پس از ۲۹ سال چه جوری یادواره برگزار کنیم و از هم انتقاد کنیم تا شما از ما ایراد نگیرین. امسال به یادواره و مراسم چنار عیب و ایراد می گیرین و لابد سال دیگه هم از فرهنگ ما و دیگر چیزامون! مگه انتقاد کردن گناهه که شما اونو چالش می دونید و با دسیسه های دشمنان نظام برابر می دونین؟ اگه انتقاد بده چرا شما انتقاد کردین؟
آقای دکتر! یک قراری بزار تا یک ناهار مشتی در یکی از رستوران های ساری به شما بدیم تا از دل تون در بیاد که ناهار یادواره رو نخوردین. یا شماره حساب بدین تا پول ناهار رور به حساب تون واریز کنیم.

بگذار ناشناس بمانم گفت

با سلام به همه مردم خوب دوسرشمار
خدمت دوست عزیز قلعه سری عرض میکنم که آقای میرعمادی را چرا دکتر خطاب می کنید؟ (……. ) در ضمن آقای میرعمادی و دوستان فرهیخته شان در اراء از همه ارث پدر می خواهند و با تحکم و دستور همه را به باد انتقاد می گیرند. ایشان منطقه ما را با منطقه نظامی اشتباه گرفتند و بهتر بود به جای این همه سهم خواهی و لحن طلبکارانه قدری صعه صدر داشتند و می دیدند که آقای آزموده حتی به بچه های ستاد یادواره هم که روی سنگ نوشتند ایراد گرفتند و شاید هم ناراحتی ایشان بخاطر زنده شدن خاطره گروه شان می باشد. از مهندس ذبیح هم متشکریم و برای همه طلب بخشش داریم منجمله میرعمادی عزیز٫
……………………………………
سادوا: بعضی از دوستانش و مردم اراء آقای میرعمادی را دکتر صدا می زنند و آقای میرعمادی از زحمتکشان عرصه فرهنگی روستای اراء هستند و سال هاست که سایت « اراء نیوز » و « بچه های سفیدکوه اراء » را مدیریت می کنند.

انتقاد حق هر خواننده مطالب نوشته شده است و جواب آن انتقاد باید با ادبانه باشد. بعضی از دوستان به انتقاد آقای میرعمادی جواب خوبی نداده اند. انگار در آن یک کینه قدیمی نهفته است (به آقای میرعمادی ارائی سلام برسونین و بگید اگر در اون روز کوهنوردی بخاطر آقای آزموده و دوستان فهیم و خانواده های بالادهی نبود معلوم نبود سر اون دو تا جوان ارائی که بی ادبی کرده بودن و به شاهدژ و گروه ما توهین کرده بودن چی می آوردیم!! جدی می گم!!) خدایی این جواب در شأن یک هم ولایتی هست؟ و یا (آقای دکتر! یک قراری بزار تا یک ناهار مشتی در یکی از رستوران های ساری به شما بدیم تا از دل تون در بیاد که ناهار یادواره رو نخوردین. یا شماره حساب بدین تا پول ناهار رو به حساب تون واریز کنیم.) خدا پدر آقای احمدی نژاد را بیامرزه که به بعضی از دوستان یاد داد که یه شماره حساب داشته باشن و به رخ بقیه بکشن ….
………………………………………………..
سادوا: نظر خوانندگان سادوا در باره دیگران از جمله آقای میرعمادی عزیز بی ادبانه و از روی کینه نیست. هر جا احساس شود که یک نظر، توهین به شخص و یا گروهی باشد آن را اصلاح و یا حذف می کنیم. در باره ناهار دادن هم بیشتر به شوخی می ماند تا خدای نکرده توهین. شاید نوع ادبیات آقای میرعمادی برای خوانندگان سادوا کمی سنگین بوده است که جواب های این چنینی داده اند. اگر یک بار دیگر دو تا یادداشت آقای میرعمادی ( یادداشت بلند و تذکر تهدیدآمیز ) را بخوانید بهتر است و بیشتر روشن می شوید.

جناب آقای فیزیوتراپیست میرعمادی (عضو هیئت تحریریه اراء نیوز و مدیر وبلاگ بچه های سفید کوه اراء)
( …. ) قرار بگذارید به اتفاق اهالی، برج میلاد ناهار در خدمت تان باشیم
توهین شما به آقای آزموده از نظر ما نابخشودنی است و باید به شما عرض کنم منتظر عواقب این توهین های خود به یک بالادهی باشید.
………………………………………
سادوا: جناب افشین عزیز٫
آقای میرعمادی عزیز از دوستان بنده هستند و برداشت شخصی شان از نقدهایم بر یادواره شهدا را نوشتند و آن را توهین ندانید. هر کس به فراخور ذهنیتش از یک موضوع، برداشت متفاوتی دارد و ایشان هم هر طور صلاح می دانسته مرا امر به معروف و نهی از منکر کرده اند و از این بابت از ایشان سپاسگزارم. صلاح نیست ما هم نظرات تند و تیز و حمله وار برای ابراز نظر دیگران داشته باشیم. با احترام/ آزموده

از بچه های وبلاگ سفید کوه اراء گفت

با سلام
جسارت های دوستان به آقای میرعمادی که شخصی زحمتکش و خستگی ناپذیر در عرصه فرهنگی و جذب جوانان هستند قابل تحمل نیست و نشانگر هدفدار بودن نظرات برخی از آقایان است.
من کل مطالب را خواندم نقد آقای میرعمادی و جوابیه آقای آزموده خیلی منطقی و به دور از هرگونه اهانت و جسارت بود که این نشان دهنده تعقل این بزرگواران است.
اما بعضی از دوستان برایشان وجود روستای اراء عالم پرور و شهید پرور که دارای نخبگان در عرصه های مختلف هستند انگار کمی غیر قابل تحمل است و عقده هایشان را سر میرعمادی خالی می کنند.
به نظر من خیلی مهم است که مهمانی در یادواره شهدا بیاید و شما نتوانید از همه آن ها پذیرایی کنید و حق مهمان است که اگر گله ای داشت مطرح کند ولی شما به مهمان بی احترامی کردید ( … حذف گردید).
هر خواننده ی فهیمی می فهمد که وقتی مهمان دعوت کردید باید دست به سینه باشید و بهترین پذیرایی را داشته باشید و اگر هم حرفی از او شنیدید بی احترامی نکنید (این از اصول دینداری است) ولی خوب با جسارت هایتان از مهمان پذیرایی کردید. صحبت یک لقمه غذا نیست که الحمدلله آقای میرعمادی را همه می شناسند که منظورشان برکت غذای یادواره بود.
اگر یک نفر در روز یادواره قلعه غذا نخورد بدانید که کوتاهی شده و نقد، نقد بجایی است. ای کاش مثل روستای اراء که بیش از سه هزار نفر جمعیت در یادواره حاضر بودند و وقتی احساس شد شاید غذا به میهمانان نرسد (که به برکت شهدا غذا به اندازه رسید) و خود اهالی روستای اراء به احترام مهمانان از مجلس خارج شدند شما هم غذا نمی خوردید و به رستوران و برج میلاد می رفتید تا مهمانتان غذا می خوردند. شما نقد مهمان (به قول شما توهین مهمان را) با توهین هایتان خوب جواب دادید.
آقای قلعه سری هم که خود را از بچه های دوسرشمار میداند ( سادوا: مطلبی با بار حقوقی فردی که حذف گردید ) حال چه شده که شاهدژ را ناموس شخصی خود می داند و با خطاب به دور از ادب با آقای میرعمادی صحبت می کند. از اهانت هایی که به آقای میرعمادی کردید و نشانگر ( … حذف گردید) شماست بسیار متاسفم.
و آقای افشین، بالادهی ها انسان های شریفی هستند و نقد را می پذیرند. خانواده های شهدا که گل سرسبد قلعه هستند در یادواره شهدای چهاردانگه در روستای اراء اشک شوق می ریختند. اما بالاخره افرادی هم مثل شما در هر جایی پیدا می شوند که نمی توانند خودشان را جمع کنند چه برسد به اینکه دیگران را تهدید کنند.
و در پایان جناب آقای آزموده من به عنوان یک ارائی از زحمات بی دریغ شما در عرصه فرهنگی منطقه چهاردانگه تشکر می کنم ولی برخی مواضع شما برای ما بچه های سفیدکوه اراء گنگ است. فرمودند « اجتنبوا من مواضع التهم » خودتان را از مواضع تهمت دور کنید. ولی شما گهگاهی خودتان را در این معرض قرار می دهید و دل دوستانتان را رنجور می سازید. که انشاالله با شفاف سازی و مرزبندی هایتان دغدغه های خاطر را برطرف سازید.
………………………………………………
سادوا: سلام بر یکی « از بچه های وبلاگ سفید کوه اراء ». متاسفانه حضرتعالی در رد رفتار به زعم شما توهین آمیز دیگران، خود راه و رسم توهین و تهمت را در پیش گرفته اید و این برای جواب دادن به دیگران مطلوب نیست. هیچ کس با « روستای اراء عالم پرور و شهید پرور که دارای نخبگان در عرصه های مختلف هستند » مشکلی ندارد و این برداشت شما شاید کمی عجولانه و غیر منصفانه باشد.
اگر جناب میرعمادی نقدی بر نقدهایی که به یادواره شهدای منطقه دوسرشمار وارد شده، نوشته اند و از جمله آنها نخوردن ناهار و چند مورد دیگر را مطرح کرده اند، این دقیقاً بیان کمبودهاست که آقای آزموده به گوشه های دیگر و مهمتری از آنها اشاره کرده اند ( که از نظر آقای میرعمادی این نقدها نگران کننده و مسموم و مذموم بوده است!!) اگر نقد محتوای یک برنامه ( و نه کمبودهای عادی آن ) مسموم و مذموم است چرا خود جناب میرعمادی ناهار نخوردن و دیر شروع شدن یک ساعته و به در و دیوار نگاه کردنش را برشمردند؟ حق با شماست و ما هم معتقدیم که ناهار نخوردن حتی یک نفر از مهمانان از کوتاهی صاحب مجلس است و بار دیگر از این بابت از همه مهمانان عزیز پوزش می خواهیم ( هر چند ما در ستاد یادواره قلعه کاره ای نبودیم و این وظیفه آنهاست که پوزش بخواهند )
اینکه نام دوسرشمار دیگران را ناراحت می کند عمومیت ندارد و هر کس حق دارد از هر اسمی ناراحت شود. مثل بکار بردن اسم منطقه « پشت کوه » بجای « سفیدکوه » که سال هاست خود شما بچه های اراء برای آن مبارزه کردید. آیا می توانیم بگوییم که همه مردم از این موضوع ناراحت بودند؟ اگر ناراحت بودند که نام منطقه شما را « قدمگاه » نمی گذاشتند.
در ضمن شما روز پیاده روی کجا بودید که از زبان خانواده های گرامی شهدای بالاده حرف می زنید و آنها را متهم به گناه و غیبت کردن پشت سر دیگران می کنید؟ خوشبختانه رابطه ما با خانواده های گرامی شهدا بقدری صمیمی هست که اگر مشکلی باشد آن را مستقیماً به خودمان بگویند.
در پایان، مواضع ما بالادهی ها چه ارتباطی با بچه های سفیدکوه اراء دارد؟ لطفاً جسارت را از حد اندازه نکنید و پای تان را از گلیم تان فراتر نگذارید. شما به همان امور خودتان و مواضع خودتان برسید بهتر است. مواضع ما همین است که در سایت سادوا منتشر می شود و آن قدر شفاف هست تا همه آن را بفهمند. خدا را شکر مواضع ما فرهنگی بوده و نه سیاسی است و نه با کسی و گروه و جناحی مشکلی داریم و اینکه کدام مواضع ما گنگ است و بعضی از دوستان !! را رنجور می سازد، جای سوال دارد.
امیدوارم با این بحث های اینترنتی دلخور نشوید و شخصیت دیگران را با شناخت اندک تان نقد، تخریب و رد نکنید.

از بچه های وبلاگ سفید کوه اراء گفت

توهین آقای افشین را هیچ کس نمی پذیرد و جوابشان به جا بود شما چرا از انسانی که توهین کرده دفاع می کنی. گفتم که برخی از نظرات هدفدار است.
در روستای کوات سه اسم پیشنهاد شد سورت سفیدکوه و قدمگاه که الحمدلله قدمگاه تصویب شد و ما هم با کمال افتخار پذیرفتیم.
گفتم در رابطه با خانواده های شهدا که در بهشهر هستند تحقیق کنید که از این اسم راضی نیستند و نتایج تحقیق را منعکس کنید. شما پیش خود از زبانشان حرف نزنید. نتیجه را منعکس کنید.
در هر صورت شما حرفتان در بی حرمتی یکی است و شاید سوره فلق را زیاد بخوانید خوب باشد تا کمی حس حسادت تان فروکش کند.
اگر شهدایی فکر می کنید و رابطه تان با خانواده های شهدای بالاده و دیگر جاها خوب است لطفا اخبار مربوط به یادواره شهدا ی چهاردانگه را پوشش دهید. با تشکر از حد صبرتان که کمی کم است
…………………………………………
سادوا: شکر خدا خوانندگان فهیم سادوا خود می توانند از موضوعات مطرح شده و نظرات خودشان دفاع کنند. مگر شما که نظر می نویسید و توهین و تهمت می زنید و دخالت و تحریک در امور منطقه ای دیگر می کنید بی هدف این کارها را می کنید که دیگران نظرات شان هدف دار است؟ چون شما را نمی شناسیم و شما هم نام تان را ننوشتید بنابر این بحث کردن با شما در این سایت بی فایده هست. خودتان هر چه می خواهید ببافید و بگویید.
شاید لازم باشد تا چشم هایتان را کمی بازتر کنید و دیگران را متهم به چیزهایی نکنید که باعث شک و شبهه گردد و شرمندگی شما را هم فراهم کند. هم روزشمار یادواره شهدای چهاردانگه را در سایت سادوا گذاشتیم و هم به محض انتشار گزارش تصویری در سایت وزین چهاردانگه نیوز در روز شنبه ۱۸/۶/۱۳۹۱، آن را در سایت سادوا قرار دادیم.
خداوند به همه ما درک و فهمیدن درست آیات قرآن را عطا فرماید تا انتقادها و نظرات دیگران ا به حساب حسادت ( به چه چیزی از آدمی که نمی دانیم کیست و شهامت معرفی خود را هم ندارد! ) نگذاریم.

سلام آقای آزموده. خسته نباشی. می خوام بپرسم که به این آقایون ارایی چه ربطی داره که این جوری کاسه داغ تر از آش شدن؟ لطفا نظرات توهین آمیزشان را حذف کنین تا بیشتر از این روی اعصاب ما راه نرن. عجب آدمایی پیدا می شن که ناهار نخوردن رو بهانه ای برای تسویه حساب ها و عقده های صعود به شاهدژ قرار می دن تا بگن که مثلن مواضع آقای آزموده برایشان گنگه. یا بگن نقد یادواره شهدا از قلم آدمی فرهنگی و رزمنده چون آقای آزموده نگران کننده است. اینا از چی ترسیدن؟ از نقد یا از چیزی دیگه؟ واقعن خنده دار و مضحکه که شما یک آقایی را نشناختین و این آقای عمادی اونو بهانه ای برای تمسخر شما قرار میده و شما هم با بردباری از آن گذشت می کنین!!!!!!!!!!!!!!!!!
” آهسته بیان و آهسته برن که گربه شاخ شون نزنه ” مصداق کامل این آقایون هستش که همه رو با ذره بین بدبینی نگاه می کنن. به نظر من همون جوری که شما در جوابشون گفتین اینا زیادی دارن پر رویی می کنن و به خودشون اجازه میدن در کارهای ما بالادهی ها دخالت کنن.
آهای بچه وبلاگ سفیدکوه اراء آهای آقای فیزیوتراپیست با شماهام اینقدر روی اعصاب ما راه نرین که کار خیلی بدیه و اعصاب ما به هم ریخته بشه دیگه نمی دونم چی پیش بیاد …
……………………………………………………………..
سادوا: دوست گرامی آقا محسن عزیز٫ شاید همان دو سه تا جوابیه بنده در پانویس یادداشت این دوستان کفایت کند و لازم به این همه های و هوی نباشد. شما هم بر اعصاب تان مسلط باشید و قدرت تحمل تان را بالا ببرید. آنها هم نظرشان را بیان کردند. دقیقاً مثل شما. اینکه در اظهار نظر زیاده روی می کنند و در اموری دخالت می کنند که به آنها ربطی ندارد هم باید مورد توجه آنها قرار بگیرد. بدرود .

محمدحسن چهاردهی گفت

درود و صد درود بر بالاده
عمو آزموده عزیز سلام. این بچه وبلاگی ارایی داره زیادی حرف های بی ربط و بزرگتر از دهنش می زنه و لازمه دهنشو ببنده. بچه جان اگه شهامت داشتی خودتو معرفی می کردی یا شماره تلفن تو می دادی تا حسابی از خجالتت در بیاییم. حالیت شد؟

فیزیوتراپیست میرعمادی(عضو هیئت تحریریه اراءنیوزومدیر وبلاگ بچه های سفید کوه اراء) گفت

آقای آزموده سلام
نقدی بر نقدهای شما نوشتم و هنوز برگفته های خود ایمان دارم. در برخی جملات سوءتفاهم هایی بوجود آمد که بد نیست برطرف شود:
۱) چند انتقاد کوچکی که من از یادواره ۲۹ شما داشتم به این منظور بود که بگویم من هم می توانم انتقاداتی فراتر از این چند بند از کل مراسم داشته باشم که کار بسیار شاقی نیست که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد و بهتر است این انتقادات در محافل خصوصی تان مطرح شود نه در محیط مجازی که البته نظر شما نیز محترم است.
اینکه صحبت ناهار شد طعنه ای به شما بود که با اینکه می دانستید موقع ناهار است ما را پای چنار کشاندید و عکس یادگاری گرفتید و آنقدر حرف زدید تا اینکه مسئولین عازم رفتن شدند و چون آقای قادری با آقای امینی قرار گذاشته بود آقای بشارتی را به مکان دپوی زباله ببرد، ما سریع عازم شدیم و هر چه با طعنه و کنایه حرف از ناهار زدیم آقای آزموده نشنیده گرفت و مطمئنا اگر می ایستادیم غذا مهیا بود و بیخود میزبان را مقصر جلوه ندهیم که غذا کم بود و …. و شما نیز بسیار محبت نمودید و تعارف زدید که به منزل بیاییم که بدلیل کمی وقت نشد که انشاءالله در اولین فرصت دوست دارم که مزاحم تان بشوم که این دوستی ها می ماند. دوستان دیگر هم اگر اهل سفره هستند ما در خدمتیم، و لازم نیست در برج میلاد و یا ساری! ما به یک لقمه نان خالی راضی تریم و مهمترین چیز حفظ دوستی هاست تا به پیشرفت منطقه کمکی شود. یادم می آید قرار بود از استانداری هیئتی به اراء بیایند، امیدوارم که حافظه یاری تان کند که با شما تماس گرفتم و گفتم از محل شما مشکلی هست که بیان کنم که فرمودید مشکل جاده را بگویید و این موضوع به عرض رسید. حال خیلی بد است که دوستی بگوید:
آقای دکتر! بهتره سرتون به کارهای بر زمین مانده روستای اراء و زباله های منطقه تون و یادواره شهدای اراء و چهاردونگه باشه و در منطقه ما دخالت نکنین.
واقعا متاسفم که چنین دیدگاهی وجود دارد و حضرتعالی آنرا تایید می کنید. حال چگونه فرد بی اطلاعی که رعایت ادب هم نمی کند زباله را مشکل اراء می داند، که جای بسی تامل دارد. این را بدانید که زباله برای روستای اراء تنها ۱۰ درصد تهدید است و آنهم احتمالا آلودگی آبدره چوپین و گرنه ۹۰ درصد اراء فارغ از تهدید زباله است و بد نیست بدانید که مکان زباله هر ساله به سمت فولادمحله در حال پیشروی است.
الحمدالله به یمن برگزاری یادواره ۱۹۵ شهید در روستای اراء قبل از برگزاری یادواره اهالی روستای اراء به درخواست هایی که داشتند رسیدند و تا سالی دیگر صبر نخواهند کرد:
۱-آسفالت جاده روستایی که آسفالت شد و تحویل داده شد
۲-آماده نمودن زمین ورزشی که از سال ۷۲ تا بحال درگیر بودیم و کسی هم جوابگو نبود که شاید حدود ۳۰۰ میلیون هزینه آماده سازی این زمین شد که به همت اعضای ستاد و بدون دریافت هیچگونه مبلغی از جایی ،باکمک اداره راه و قسمت های دیگر این امر میسر شد
۳- رساندن برق به زمین ورزشی که یک روز به یادواره این امر محقق شد.که دراین آمر آقای کارگرد در تربیت بدنی که همولایتی شما نیز هست کمک شایانی قرار شد بکند (نقل از آقای بخشدار)
۴)حصار کشی کامل دور مزار
۵)نوسازی مزار شهدا
۶)آبرسانی به زمین ورزشی
۷)ساخت ۸ دستگاه سرویس بهداشتی در کنار زمین ورزشی
۸)از همه مهمتر حضور حداکثری مردم چهاردانگه در مراسم یادواره نهم
و مردم اراء حداقل سال های سال قدردان مراسم یادواره و همت والای اعضای ستادشان خواهند بود.
و دوستان مجازی نویس بهتر است کمی در گفتار و رفتار خود تجدید نظر کنند و حرف هایی از جنس تهدید و ارعاب نزنند که هدف گروه های مجازی نویس منطقه این نیست و امیدوارم که شما نیز این حرف مرا تایید کنید آقای آزموده!
۲) گفتم: حال گروهی ایراد هایی می گیرند منجمله خود حضرتعالی که فلان و بهمان که به نظر می رسد که این ف . ب ها بهانه ی اختلافات درونی خواهد بود
چرا شما مورد را به اختلافات مرزی و چراگاهی ربط دادید. « بود » ما را « شد » بکنید جمله را کاملا متوجه خواهید شد.
۳) و در مورد کوهنوردی: ما میهمان شما بودیم، ما اشتباه نکردیم، یک نفر فکر کرد که با اینکار خستگی ها را از تن می زداید و چه فکر اشتباهی!!! افسوس که هنوز هم باور ندارد که کارش نادرست بوده! و آنی شد که گفتیم آقای آزموده ننویس٫ که این می شود که شد! و در مورد خواندن ترانه های مبتذل !!! یک نوحه شبه ترکی را دوست تان می گوید ترانه مبتذل! خدا از سر تقصیرات ما بگذرد. امیدوارم که بیشتر در کنار هم باشیم نه اینکه خارج بزنیم و سر هم را ببریم
۴) در مراسم « در سایه سار چنار قلعه » علیرغم اصرار شما نشد که بیاییم و اینکه در همایش چنار، فرهنگ شهدا و ارزش های دینی را در قالب و شکل دیگری دنبال کرده اید و به مردم ارائه داده اید، پس من ندانسته بیراهه رفتم و من هم همین پیشنهاد را داشتم، حال روز یادواره هم می توانستید به نوعی این اهداف را بیان می کردید شاید ما هم می آمدیم (البته اگر دوستان تان ناراحت نشوند)
۵) مراسم خیر را خدا خودش کمک می کند حال عروسی باشد یا عزا و فاتحه خوانی یا مراسم دهه های محرم و صفر که خود شما نیز به نوعی شاید نذر و نیازی داشته باشید و مراسم شهدا را خود شهدا کمک می کنند و چه بد است به آن بزرگواری که هر سال برنج یادواره را می دهد بگوییم به جای این کار مثلاً به دو تا جوان نیازمند کمک کن و یا ….
باز هم اعتقاد دارم مراسم شهدا و مراسم محرم و صفر را نباید به گونه ایی چالش زا انتقاد کرد و اگر اختلافات درونی هست یا اختلاف سلیقه باید اندرونی حل شود و به محیط های مجازی نکشد که موجباتی دیگر را فراهم خواهد کرد.
آقای آزموده در تایید نظرات هم گاهی بد نیست بیشتر دقت شود تا به قوم یا گروه یا روستایی به خاطر یک نفر توهین نشود که این رویه بسیار خطرناک می باشد و عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت، به نمونه های ذیل دقت کنید:

-دل دوا سادوا: … تبلیغات مراسم شهداء به میزبانی روستای اراء در سرازیری منتهی به تلمادره نیز یکی دیگر از این نمونه هاست …. ( سادوا: منظور تبلیغات و شعار نویسی روس سنگ ها و حاشیه جاده است )
-آقای قلعه سری: …اگر در اون روز کوهنوردی بخاطر آقای آزموده و دوستان فهیم و خانواده های بالادهی نبود معلوم نبود سر اون دو تا جوان ارائی که بی ادبی کرده بودن و به شاهدژ و گروه ما توهین کرده بودن چی می آوردیم…
- چرا ارائی ها با یک بار رفتن به شاهدژ اینجوری آب رفتن، بر می گرده به خودشون!
-جواب شما آقای آزموده نشانه فرهنگی بودن تون هست و نوشته های آقای دکتر هم که معلومه!
-بهتره سرتون به کارهای بر زمین مانده روستای اراء و زباله های منطقه تون و یادواره شهدای اراء و چهاردونگه باشه و در منطقه ما دخالت نکنین.
-آقای ناشناس: …. در ضمن آقای میرعمادی و دوستان فرهیخته شان در اراء از همه ارث پدر می خواهند و با تحکم و دستور همه را به باد انتقاد می گیرند.
-آقای افشین: ….. باید به شما عرض کنم منتظر عواقب این توهین های خود به یک بالادهی باشید.
-آقای کاردگر: -…. می خوام بپرسم که به این آقایون ارایی چه ربطی داره که این جوری کاسه داغ تر از آش شدن؟ – همون جوری که شما در جوابشون گفتین اینا زیادی دارن پر رویی می کنن و به خودشون اجازه میدن در کارهای ما بالادهی ها دخالت کنن. آهای بچه وبلاگ سفیدکوه اراء آهای آقای فیزیوتراپیست با شماهام اینقدر روی اعصاب ما راه نرین که کار خیلی بدیه و اعصاب ما به هم ریخته بشه دیگه نمی دونم چی پیش بیاد …
-و خود شما: دقیقاً مثل شما. اینکه در اظهار نظر زیاده روی می کنند و در اموری دخالت می کنند که به آنها ربطی ندارد هم باید مورد توجه آنها قرار بگیرد
- و جناب آقای چهاردهی: عمو آزموده عزیز سلام. این بچه وبلاگی ارایی داره زیادی حرف های بی ربط و بزرگتر از دهنش می زنه و لازمه دهنشو ببنده. بچه جان اگه شهامت داشتی خودتو معرفی می کردی یا شماره تلفن تو می دادی تا حسابی از خجالتت در بیاییم. حالیت شد؟
بخدای احد و واحد قسم این راه عاقبت خوبی ندارد و تمامی زحمات ما را به هدر خواهد داد و در همین جا از تمامی مردم فهیم اراء عذر خواهی می کنم که اینگونه مورد هجمه قرار گرفته اند و از دوستان ارایی خود نیز می خواهم نظر هایشان بدور از هر گونه توهین باشد تا فضای فرهنگی منطقه بیشتر از این آلوده و متشنج نگردد که در این صورت من قلم را می بوسم و کنار می گذارم.
دوست عزیز موفق باشی و پیروز٫ به تمامی دوسرشماری ها سلام و درود من و اهالی اراء را برسانید.
…………………………………………..
جناب میرعمادی عزیز٫ درود بر شما. دوست گرامی و فرهنگی ام. از اینکه در روز یادواره بنده مسبب ناهار نخوردن شما شده ام صمیمانه عذرخواهی می کنم. امیدوارم به زودی به اتفاق آقای قادری یک ناهار سه نفره به حساب من بخوریم.
دوست گرامی. به خوبی می دانید که متاسفانه فضای مجازی فضای ندیدن ها و حرف زدن ها و اظهار نظر کردن هاست. هر کسی می تواند با نام واقعی و یا مستعار هر حرفی را بزند ولی آیا می توان هر نظری را تایید کرد؟ سایت سادوا حتی بعضی از مطالب را تعدیل و یا حذف می کنیم.
شما هم حق دارید استدلال ها و نقدهای ما را پذیرید یا نپذیرید که شما هم « هنوز برگفته های خود ایمان دارید » و ظاهر امر چنین است که نمی خواهید حرف های مرا بپذیرید و هر نظری و جوابی را به حساب توهین به مردم شریف اراء می گذارید. کاش می توانستم دو سه تا نظر جدیدی که « یکی از بچه های سفیدکوه اراء » نوشته را تایید کنم که این شخص با نام « سفیران – حسن » که شاید خود را ارایی جا زده باشد! چه توهین هایی که به نویسندگان یادداشت های سادوا و شخص بنده نفرمودند!!
کسی این حق را ندارد و ما هم چنین چیزی را تایید نمی کنیم که کسی بخواهد به مردم یک روستا و یا شخص توهین بکند. خواهش می کنم یک بار دیگر یادداشت های وارد شده به نظرات خودتان را بخوانید. هر کجایش توهینی به مردم شریف اراء باشد را اطلاع دهید و مطمئن باشید این شهامت را دارم که از تک تک مردم اراء عذرخواهی کنم.
بنابر این به همین جوابیه مختصر بسنده می کنم و زیادتر از این وقت شما و خوانندگان گرامی سادوا را نمی گیرم. درود همه مردم بالاده و دوسرشمار بر شما و مردم نیک نهاد اراء به ویژه آق مدیر عزیز آقای شبیر عباسی.
خداوند به همه ما تحمل شنیدن نظرات مخالف را بدهد و ما را از نقد دیگران بی نیاز نگرداند. آمین.

آقای آزموده
منظور بچه سفید کوه اراء در مورد نام منطقه از خانواده شهدایی که در بهشهر هستند تحقیق کنید یعنی چه؟ و در مورد کدام منطقه حرف می زنند قدمگاه یا دوسرشمار؟ روشن کنید این مسأله را لطفاً.
…………………………………………….
سلام جناب آقای نظری عزیز٫ منظورشان نام منطقه دوسرشمار است و اینکه چرا یک آقای ارایی که خود را معرفی نکرده!! باید از زبان خانواده های محترم شهدای بالاده در بهشهر حرف بزند خیلی هم جالب است.
با توجه به اینکه این دوستان ارایی پشت سر هم یادداشت می نویسند و به یادداشت های دوستان بالادهی و دیگر خوانندگان سادوا اعتراض و گاهی هم توهین می کنند لذا سایت سادوا این حق را برای خود قائل است که از انتشار یادداشت هایی که در آن توهین و تحکّم و تهدید و تخریب شخصیت افراد دو طرف از جمله مدیر سایت سادوا دیده می شود و همچنین از انتشار یادداشت های نامربوط به مسایل فرهنگی سایت سادوا که فقط انرژی ما را می گیرد، خودداری کند. زیرا بعضی از این تهمت ها و تهدیدها و تخریب ها مصداق بارز جرم و بزه بوده و قابل پیگرد قانونی هم می باشد و چون مثلاً شخصی با نام « یکی از بچه های … » مجهول الهویت می باشد و فقط از طریق آی پی می توان آن را ردگیری کرد، لذا بهترین کار منتشر نکردن نظرات اینگونه است.

آقای آزموده سلام
من از همه ی دوسرشماری های و ارائی های عزیز و همینطور شما عاجزانه تقاضا می کنم که به این موضوع خاتمه دهید. باور کنید نه بچه های دوسرشمار و نه بچه های اراء هیچ منظور بدی از گفته ها و اظهار نظرهایشان ندارند. ولی اگه این موضوع کمی بیشتر ادامه پیدا کند ممکن است خداناکرده مسائلی پیش بیاید که نه به نفع مردم خونگرم دوسرشمار باشد و نه به نفع مردم شریف اراء و از همه مهمتر مردم محروم و مظلوم چهاردانگه.
باور کنید که عده ای از این موضوع سوء استفاده خواهند کرد، پس چه بهتر که ما موجبات این سوء استفاده ها را فراهم نکنیم.
فقط و فقط در سایه ی اتحاد تمام مجازی نویسان و صاحبان رسانه در چهاردانگه است که منطقه محروم چهاردانگه از این وضعیت اسفبار نجات پیدا خواهد کرد و اگر شرایط عمرانی و فرهنگی و اقتصادی منطقه ی دوسرشمار و چهاردانگه را با چند سال گذشته مقایسه کنیم به این حرف من خواهید رسید.
باز هم از تمام دوستان عاجزانه تقاضا می کنم که به این موضوع خاتمه دهند.

با تشکر
علی نظری / مدیر وب سایت دوسرشمار

با سلام خدمت همه خوانندگان سادوا
من از طرف خودم و همه مردم فهیم ایران نسبت به هر توهینی که به آنها شده عذرخواهی می نمایم. چون معتقدم که توهین کردن و بد حرف زدن کار بسیار ساده ای است . کاری است که سر سوزن عقل در آن دخالت ندارد. حتی احساس دوستی نیز در آن نیست و هیچ قدرتی هم نمی خواهد. در عصری که خیلی از کشورها مرزهای خود را به روی یکدیگر باز کردند ما به دنبال مرزهای دام های خود می گردیم در حالی که همه جا شعار می دهیم که همه جای ایران سرای من است .
دوستان عزیز! در شرایط صلح و دوستی همه خوبند، کسی قدرتمند است که در شرایط سخت و دشمنی یا کدورت و ناراحتی بزرگواری را به نمایش بگذارد.
دوستان: چون در محیط مجازی سیر می کنید قرار نیست چون چشم در چشم نیست دهان ها باز گردیده و ادب و نزاکت قورت داده شود.
بیایید از همدیگر انتقاد کنیم اما درست، و با احترام.
سپاس از حوصله شما. ارادتمند همه دوستان.