سی و دومین یادواره ۳۴ شهید منطقه دوسرشمار بخش چهاردانگه ساری (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر) در ۹ مرداد ۱۳۹۴ در روستای بالاده برگزار شد. برگزاری چنین مراسم بزرگی در دورترین منطقه جغرافیایی مازندران و هم مرز با استان سمنان، در ناحیه ای کوهستانی و با برخورداری از تمامی مشکلات ریز و درشت در جای خود قابل ستایش بوده و خواهد بود.

آنچه در این یادداشت بنای گفتن آن را دارم نه نقد و انتقاد (که نقاط ضعف یادواره را مسوولان برگزاری آن بهتر از بنده می دانند و اینکه چقدر در رفع مشکلات آن کوشا هستند را هم خودشان نیک می دانند)، بلکه پیشنهادی از سر دلسوزی و وظیفه شناسی به خانواده های گرامی شهداست (هر چند پیشنهادهایی که تاکنون داده ام از سوی ستاد یادواره شهدا بی پاسخ مانده است. مثل چاپ دایره المعارف جامع شهدا که سه سال و نیم است مطرح کرده ام، یا طراحی سایت ویژه شهدا که حتی دامین و هاست نیز خریدیم و بطور آزمایشی در تابستان سال ۱۳۹۳ راه اندازی کردیم اما بخاطر عدم همکاری ستاد و علی رقم وعده های داده شده، ناچار به بستن آن شدیم).

***

یکی از مشکلاتی که در یادواره امسال به روشنی دیده می شد و دست و بال برگزارکنندگان یادواره به ویژه در بخش فرهنگی را بسته بود، مشکلات مالی و چگونگی جمع آوری و تأمین هزینه های مالی مرتب با برگزاری مراسم یادواره بوده است.

همگی بخوبی می دانیم که در این زمانه با وجود تورم کمرشکن در سایه تحریم های ظالمانه بین المللی، جمع آوری چند ده میلیون تومان پول از اهالی یک روستا برای برگزاری چنین مراسم بزرگی با حدود ۳۰۰۰ نفر مهمان کاری بس دشوار می باشد. از سویی مردم دستشان تنگ است و نمی توانند آنگونه که شایسته سپاسگزاری از شهدای عزیزشان باشد، کمک مالی کنند و از سویی دیگر آبروی و حیثیت یک روستای کهن و بزرگ چون بالاده با ۲۰ شهید در میان است. از سویی دیگر نهادهای دولتی هم بودجه چندانی نمی توانند برای اینگونه امور که ردیف مشخص و ثابتی در بودجه مصوب دولتی ندارد، اختصاص دهند. به ناچار بار مسوولیت مالی بر دوش خانواده های شهدا و اهالی هر کدام از روستاهای برگزار کننده یادواره شهدا سنگینی می کند.

اکنون مدتی است که برگزاری مراسم یادواره به پایان رسیده، برای سال ۱۳۹۸ چه باید کرد؟ آیا در ۴ سال آینده که دوباره نوبت برگزاری یادواره به نام روستای بالاده خواهد بود باز هم مشکل مالی خواهیم داشت و باز هم برای پختن برنج مراسم شهدا، دیگ را از فلان روستا خواهیم آورد؟

بگذارید بی رو در بایستی مشکل مالی یادواره را با هم بررسی کنیم و کسی را متهم به فلان و بهمان نکنیم. اگر منصفانه و عادلانه و از سر تدبیر و دلسوزی با مشکلات برخورد کنیم حتماً راهکارهای ارائه شده نیز طرفدارانی خواهد داشت.

سخن از روستای با سابقه ی بالاده است. روستای بزرگ و مشهوری که پیرامون پنجاه سال پیش چنان اعتبار و ارزشی در مازندران و شهمیرزاد و دامغان و سمنان و اطراف داشت که هر که آوازه اش را می شنید آرزو می کرد روزی پای در این روستا بگذارد. همگان می دانیم که گذر زمان بسیاری از ارزشها را دچار دستخوش و دگرگونی می کند و به مرور زمان روستایی چون بالاده از اوج شهرت و اعتبارش کاسته میشود و می شود همین وضعیتی که امروزه با آن مواجه هستیم. اما آیا گفتن چنین موضوعی دردی از مشکلات ما را دوا خواهد کرد؟ یقیناً برای حل یک مشکل، ابتدا باید بپذیریم که چنین مشکلی وجود دارد و سپس اراده ای برای حل آن وجود داشته باشد. پس از آن خرد جمعی را به یاری بطلبیم و سر آخر بهترین راه حل را بررسی و اجرایی کنیم.

پیشنهاد میشود برای برون رفت از مشکلات مالی برگزاری یادواره، صندوقی بنام شهدای بالاده تاسیس شود و تمامی خانواده های ۲۰ شهید بالاده در آن عضو شوند. سپس برای هرشهید، سهمیه نفراتی از خانواده اش تعریف شود. به این صورت که برای هر شهید از بین خانواده اش مثلاً ۵ نفر و یا به تعدادی آزاد عضو صندوق شوند و هر نفر ماهیانه فقط ۱۰/۰۰۰ تومان به صندوق واریز کند. به این تعداد اضافه کنید سایر بستگان شهدا و همرزمان شهدا و دیگر داوطلبان افتخاری صندوق را.

با یک حساب سرانگشتی، اگر برای هر شهید، ۵ نفر از اعضای خانواده اش کمک مالی کنند، چنین محاسبه ای بدست می آید:

۲۰ شهید ضرب در ۵ عضو از خانواده = ۱۰۰ عضو

۱۰۰ عضو ضرب در۱۰/۰۰۰ تومان عضویت ماهیانه = ۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان

۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان ضرب در ۱۲ ماه ضرب در ۴ سال = ۴۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان

به این مبلغ اضافه کنید کمک های سایر اعضا، خیرین و ادارت دولتی را.

پس به راحتی هزینه ای بیشتر از خرج کرد آبرومندانه یک یادواره را جمع آوری خواهیم کرد و می توان با باقیمانده پول برای یادواره اقلامی چون دیگ و ظروف، لوازم صوتی و تصویری، موکت و فرش و …. خریداری کرد که تا سالها خواهد ماند.

***

 از اکنون تا مرداد ماه ۱۳۹۸، چهار سال زمان پیش روی داریم و با بررسی راه های مناسب و عملی، به چگونگی پیروز شدن بر مشکل مالی بیندیشیم. از عموم مردم بزرگوار بالاده، خانواده های گرامی شهدا، نخبگان و فرهیختگان عزیز میخواهم دیدگاه ها و راه حل های خود را ارائه دهند و در این سایت با هم به تبادل اندیشه بپردازیم.

از اعضای محترم ستاد یادواره شهدا موکداً درخواست میشود نظر خود در باره رد یا پیگیری این پیشنهاد و سایر پیشنهادهایی که دیگران ارائه خواهند نمود را از طریق سایت سادوا به اطلاع مردم بالاده برسانند و با برگزاری نشستی، راه های عملی تامین بودجه یادواره سال ۱۳۹۸ را بررسی کنند.  

با احترام/ عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام خدمت آقای آزموده.
این مشکل مالی را چند سالی میشه باهاش روبرو هستیم. با پیشنهاد شما و عملی شدن آن، به نظرم دیگه مشکل مالی نخواهیم داشت.
خداوند تندرستت بدارد و به والده گرامیتان شفا عناین بفرماید. الهی آمین.
…………………………………….
سادوا: سلام خدمت خانواده گرامی شهید (که کاش خود را معرفی نیز میفرمودید). از دعای خیر شما بسیار سپاسگزارم. ارادتمند/ آزموده.