در روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ بار دیگر گروه کوهنوردی سادوا عزم صعود به قله زیبای شاهدژ بالاده را نمود. جمع ما همان جمع همیشگی بود به اضافه سه مهمان گرامی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که مهمان خانم نرگس کاردگر بودند. قبل از تنظیم برنامه صعود به حدود ۳۵ نفر از همنوردان ( که در ۸ سال گذشته با گروه سادوا صعود کرده بودند) پیامک دعوت فرستادم و یا تلفن زدم که البته حاصل دو هفته پیگیری، همراهی ۱۴ نفر بالادهی و پایین دهی و سه مهمان بود.

تعدادی از همنوردان، بعدازظهر روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت به بالاده رسیدند و حدود ساعت ۶ عصر به اتفاق ۹ نفر از دوستان به سوی چشمه اِمِدوا Emedva در دو کیلومتری غرب پایین ده رفتیم تا ضمن اینکه طبیعت زیبای آنجا را تماشا می کنیم، بدنمان نیز خود را با شرایط کوهستان تنظیم کند و برای صعود فردا مشکلی نداشته باشیم. هوا ابری بود و غباری رقیق همه جا را فرا گرفته بود.

قله شاهدژ از «پایین ده دره»

زیبایی های جنگل بهاری در مسیر چشمه امدوا

پس از حدود نیم ساعت پیاده روی از پایین ده، به دشت و چشمه امدوا در میان جنگل رسیدیم. از هر سویی صدای بلبلان وپرندگان خوش نغمه بگوش می رسید.

از راست: خانم  الهه احمدی دانشجوی دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، خانم نرگس کاردگر دانشجوی دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، آقای علی نظری، مهندس پورقاسم، نوجوان خانم عطیه نظری، آقای دکتر رامین رحمانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، نوجوان آقای حسین پورقاسم، خانم سیده بتول نوراللهی دانشجوی دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، و عین اله آزموده.

افروختن آتش و دم کردن چای

پس از اینکه قدری آواز سنتی خواندیم، به ناگاه، مه جنگل را فرا گرفت و با توجه به تاریک شدن هوا، راه برگشت به بالاده را در پیش گرفتیم تا به تاریکی شب بر نخوریم.

***

طبق قرار قبلی، در ساعت ۶ بامداد جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ اعضای گروه در چشمه سر بالاده گرد هم آمدیم و راه سربالایی شمال بالاده به سوی قله شاهدژ را در پیش گرفتند و پس از عبور از روستا به منبع آب رسیدیم و آقای حسین دهبندی نیز با وانت به ما پیوستند و همگی سوار بر وانت به سوی کمِرسَر KamerSar حرکت کردیم. در کنار چشمه سادوا Sadva ظرف هایمان را پُر از آب کردیم و چند دقیقه بعد در کمرسر از ماشین پیاده شدیم.

طبیعت بهاری همه جا را زیبا کرده بود و عده ای کوهنورد عضو گروه کوهنوردی البرز دامغان در حال ورزش و نرمش قبل از صعود بودند. با آنها احوالپرسی کرده و خوشامد گفتیم و صعود خاطره انگیزی را برایشان آرزو کردیم. دو سال پیش نیز با این گروه در صعود به شاهدژ بر خورده بودیم و این بار همدیگر را شناختیم.

قله شاهدژ در صبح بهاری

آبگیر سادوا

عکس یادگاری در کمرسر.

در اینجا آقای آزموده سرپرست گروه سادوای بالاده، ضمن خوشامد گویی به همنوردان، چند کلمه ای در باره ویژگی های این صعود و رعایت موارد زیست محیطی و تحکیم دوستی بین اعضای گروه در کوهنوردی صحبت کرد.

جالب اینکه پروانه ها از سرمای شب و بامداد، در لابلای علف ها و گیاهان بی تحرک بودند، گویی مُرده اند و همین عامل باعث شد تا از نزدیکترین فاصله از آنها عکاسی کنیم.

گردنه بارینگ نو در ارتفاعات شرق قله شاهدژ. در اینجا صبحانه خوردیم و یک گروه از کوهنوردان ساروی نیز برای استراحت به اینجا رسیدند.

درختان کهنسال ارتفاعات شاهدژ که هر ساله بر اثر سرما و رعد و برق از تعداد آنها کاسته می شود.

«کالُم مال» Kalom.Mal،  استراحتگاه بعدی ما بود که امسال بخاطر بارندگی کم، سرسبزی چندانی ندارد. از اینجا تا قله شاهدژ حدود ۱۰۰ متر ارتفاع باقی مانده که مسیری سنگی و بسیار سخت می باشد.

لاله های سه پَر که در ارتفاعات قله شاهدژ می روید که هر ساله از تعداد آنها کاسته می شود. نوع زرد این لاله در ارتفاعات شرقی رشته کوه چهارنو (در روبروی جنوبی قله شاهدژ) می روید که امسال بر اثر نباریدن باران، لاله زرد دیده نشده است.

وقتی بر بلندای قله شاهدژ رسیدیم، آقای علیرضا قاسم پور مدیر گروه کوهنوردی سادوا و رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان ساری به همراه آقای محمد بزرگزاده عضو گروه کوهنوردی سادوای بالاده و تعدادی از کوهنوردان ساروی در حال گفت و گو بودند و به همدیگر خسته نباشید گفتیم. برنامه صعود به شاهدژ گروه کوهنوردی سادوای بالاده با هماهنگی آقای قاسم پور انجام شد و قرار بود در بالای شاهدژ به یکدیگر ملحق شویم.

یکی از زیباترین چشم اندازها از بالای قله شاهدژ، دیدن قسمت جنوبی آن شامل رشته کوه چهارنو، روستاهای بالاده، قلعه و پایین ده و آبگیرهای سادوا و قارقچال Qareq.Chal است.

با همه کوهنوردانی که در بالای قله بودند عکس یادگاری گرفتیم و سپس یک گروه به سوی ساری روانه شدند و اعضای گروه کوهنوردی سادوا ناهار خود را در چمنزار بالای قله خوردند.

 پس از صرف ناهار، آقای عین اله آزموده درباره اسطوره شناسی شاهدژ برای کوهنوردان توضیحاتی داد و در ادامه از همه دوستانی که در ۸ سال گذشته در برنامه های گروه سادوا شرکت کرده و فرهنگ کوهنوردی را در بالاده رونق داده و توجه عموم مردم را به مسایل زیست محیطی جلب کردند سپاسگزاری نموده و اعلام کرد که بخاطر مشکلات جسمی از جمله جراحی زانو و آرتروز مچ پا و تاکید پزشک معالج مبنی بر خطر داشتن کوهنوردی برای سلامتی، از کوهنوردی خداحافظی کرد. آقای قاسم پور نیز طی سخنانی اعلام داشت که خداحافظی آقای آزموده به معنای قطع ارتباط ایشان با گروه سادوا نبوده بلکه می بایست همچنان به عنوان حامی و پشتیبان در گروه حضور داشته باشند. هم چنین دوستان بالادهی که مایل به شرکت در برنامه های گروه کوهنوردی و طبیعت گردی هستند از این پس می توانند در تمامی برنامه های گروه کوهنوردی سادوای ساری حضور یابند.

سپس از طرف گروه کوهنوردی سادوای بالاده هدیه ای توسط آقای قاسم پور به آقای آزموده اهدا شد که با تشویق اعضای گروه همراه شد.

عکس یادگاری اعضای گروه سادوا بر بلندای شاهدژ 

ردیف عقب از راست: آقای علیرضا کاردگر، آقای علیرضا قاسم پور، آقای مهندس محمد بزرگزاده، آقای مهندس عبدالرضا کاردگر، آقای امیرحسین کاردگر ( فرزند علیرضا، ۱۳ ساله که برای اولین بار به شاهدژ صعود کرده است)، آقای حبیب کاردگر ( فرزند عبدالرضا، ۸ ساله که برای اولین بار به شاهدژ صعود کرده است)، آقای علی نظری از روستای پایین ده، آقای دکتر رحمانی، خانم عطیه نظری از پایین ده (فرزند رضا، ۱۳ ساله که برای اولین بار به شاهدژ صعود کرده است)، آقای مهندس حسین دهبندی، خانم نوراللهی و آقای شاهپور ساداتی جمال الدین کلایی.

ردیف جلو از راست: آقای مهندس محمد پورقاسم و همسرش خانم نرگس کاردگر، خانم احمدی، آقای حسین پورقاسم (فرزند مهندس پورقاسم و ۸ ساله که برای سومین بار به شاهدژ صعود کرده است)، خانم زهرا بابایی تیلکی (همسر مهندس دهبندی)، خانم —، خانم —، خانم —، خانم ساداتی جمال الدین کلایی و آقای عین اله آزموده.

پس از گرفتن عکس، گروه قصد رفتن به کمرسر و برگشتن به بالاده را نمود. در بین راه هر کدام از همنوردان به عکاسی از گلها و گیاهان و درختان و طبیعت زیبا مشغول شدند و عده ای نیز سبزی های کوهی مثل سَرِه (تره کوهی)، اَلزی (نوعی دیگر از تره کوهی)، لُولا (سیر جنگلی)، اُورشیمِک (آویشن کوهی) و … چیدند تا بعنوان سوغات با خود به شهر ببرند.

نوعی گل کمیاب

درختی که خشک شده اش نیز زیبایی دارد.

گل پامچال کِرم رنگ ارتفاعات شاهدژ

بدون شرح!

در کنار چشمه کوچکی در کمرسر عصرانه خوردیم و سپس از گروه سادوای ساری که قصد رفتن به سوی روستای عالیکلا را داشتند خداحافظی کردیم و گروه سادوای بالاده نیز با وانت به سوی بالاده برگشت.

آقای علیرضا قاسم پور (راست) و آقای مهندس محمد بزرگزاده

امیدواریم این صعود در یاد همه هنموردان گرامی با خاطراتی شیرین ماندگار گردد و کاستی های سفر و پذیرایی را به بزرگواری خود بر ما ببخشایند.

دوستانی که عکسهای با کیفیت اصلی را می خواهند لطفا ایمیلشان را برای ما بفرستند تا برایشان بفرستیم. sadva86@gmail.com

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

سلام عموجان. خسته نباشین. عکسها خیلی زیبا هستن. خیلی لذت بردم.
امیدوارم همیشه تندرست باشین و سایه تون بالای سر بالاده باشه. حیفه گروه سادوا که شما حضور نداشته باشین.
…………………………………….
سادوا: سلام عموجان. از لطف شما سپاسگزارم. کاش نامتان را هم ذکر می فرمودید تا عرض ارادت بیشتری خدمتتان کنم. ارادتمند/ آزموده

خسته نباشید جناب آزموده برای تمام سالهایی که با اون کوه و مسیر و کوهنوردان از جان و دل همراه و راهنما بودید، برای تمام دلی که برای حفظ طبیعت و احترام به اون سوزاندید و برای عشقی که به اشاعه فرهنگ و فولکلور مردم کوهستانهای دوسرشمار در دل داشتید.
هر چند که افتخار همگامی با شما رو در این آخرین سفر نداشتم ولی با عکسها و نوشته های همیشه زیبای شما روحاً و در لحظه لحظه این خداحافظی با شما بودم. امید دارم نسل جوان مملکت ما قدر و ارج داشتن رادمردانی چون شما را بداند و از شما بیاموزد چگونه زیستن را. ایزد پاک یار و همراهتان باد.
…………………………………………………..
سادوا: جناب بهزادپور عزیز سلام. از محبت همیشگی شما نسبت به بنده سپاسگزارم. واقعاً جایتان خالی بود. هر چند هزاران کیلومتر از ما دورتر هستید ولی در جای جای این صعود که دو سال قبل با هم رفتیم بیادتان بودم و حضورتان را و لبخندهای چهره مهربانتان را حس می کردیم. و در طول مسیر نیز چندین بار با دوستان ذکر خیر شما را به میان آوردم.
آن تخته سنگی که اولین بار شما بر بالای آن رفتید و دستهایتان را باز کردید و از شما عکس گرفتم نیز یادآور خاطرات شیرینتان بود.
امیدوارم بار دیگر با شما به اوج شاهدژ برویم و خاطرات گذشته زنده شود.
برایتان آرزوی تندرستی و سلامتی دارم.
اردتمند شما/ آزموده

با سلام و عرض ادب به همگی
آقای آزموده ممنون از گزارش کامل و بی نقص و عکسای زیباتون.
من نهایت تشکر و سپاس را اول از خانم نرگس کاردگر دارم که من رو با یکی از زیباترین نقاط جهان و همچنین شما آشنا کرد و سپس مراتب تشکر و سپاس و قدردانی را از شما دارم که با صبر و حوصله و علاقه ما رو به سمت قله به نظر دست نیافتنی شاهدژ هدایت کردید. به نظر من شاهدژ یکی از زیباترین کوهها در سطح جهان است. صفای اهالی مقیم و غیرمقیم روستای بالاده نیز به این زیبایی اضافه کرده است.
……………………………………………
سادوا: سرکار خانم احمدی همنورد گرامی سلام. بسیار خوشوقتیم که با دوستانی گرامی چون شما در این صعود همنورد بوده ایم. نظر لطف شماست و از محبت شما سپاسگزاریم. امیدواریم همیشه در اوج قله های بلند شما را ببینیم.

سلام جناب آقای آزموده
درود و سپاس
برنامه بی نطیر و گزارش بی نظیر و با عکس ها بی نظیرتر
واقعا لذت بردیم. امیدوارم که همیشه سلامت بوده و بتوانی با گزارش و عکس های زیبایتان ما را سرافراز کنید. موفق باشید.
…………………………………….
سادوا: سلام. از لطف شما دوستان گرامی سپاسگزارم.

با سلام،
واقعاً روز خوب و به یادماندنی بود، از همه ی دوستان و همنوردانم که این روز خوب را برای من رقم زدند و همچنین از آقای آزموده و آقای قاسمپور که چیزهای زیادی از ایشان یاد گرفتم کمال تشکر را دارم.
از همه ی دوستانی هم که برای اولین بار با آنها آشنا شده و خیلی احساس نزدیکی با آنها داشتم هم تشکر می کنم. امیدوارم عمری باقی باشد تا هر سال در این برنامه ی صعود همراه دوستان باشم.
…………………………………….
سادوا: سلام. از لطف شما همنورد گرامی سپاسگزاریم. برای ما هم جای خوش وقتی است که همولایتی های ما تا این اندازه به طبیعت زادگاهشان علاقمند هستند و روح دوستی و محبت در بین شان به فراوانی وجود دارد. خسته نباشید.

سلام عموجان؛
امیدوارم روز خوب و خاطره انگیزی برای شما و همه همنوردان عزیز بوده باشد.
سال قبل که خیلی خوش گذشته بود، دوست دارم باز هم با دوستان به شاهدژ صعود کنیم. به امید آن روز٫ شمه خانابدون.
…………………………………………
سادوا: سلام عموجان. جای شما و همه دوستانی که در صعودهای قبلی با ما بودند خیلی خالی بود. ته فدا.

سلام. عالی بود. خدا قوت. عکسها دیدنی بود.
…………………………………..
سادوا: سلام جناب علامه قاسمی عزیز٫ جایتان خالی بود. هر چند خودتان دو هفته پیش از ما این زیبایی ها را به چشم دیدید و عکسهایتان را هم در سایت سادوا منتشر کردیم. سپاس از لطف شما.

سلام عموی عزیز
برنامه خیلی خوبی بود. خیلی خوشحال شدم بعد از مدت ها دوستان قدیمی گروه رو دیدم. امیدوارم این برنامه ها ادامه دار باشه و با آرزوی بهبودی شما، شاهد حضورتون در این برنامه ها باشیم. تشکر بابت هماهنگی و عکس های بینهایت زیباتون.
………………………………………
سادوا: سلام جناب مهندس بزرگزاده عزیز٫ ما هم خوشحال شدیم وقتی شما را در بالای قله دیدیم. حضور شما جوانان مهربان و باانرژی موجب شادابی برنامه و شادی اعضای گروه شده است. سپاس از حضور سبزتان.

سلام و خسته نباشید به همه هم ولایتی ها
انشالله برنامه ها و صعودهای بعدی… تشکر و سپاس از آقای آزموده عزیز٫
……………………………………
سادوا: آقاکمیل عزیز سلام. جایتان در این صعود هر چند خیلی خالی بود ولی بعنوان اولین همنورد بنده به شاهدژ، در بالای قله از شما یاد کردم. خیلی دوست داشتم در آخرین صعود گروهی نیز حضور داشتید. ارادتمند/ آزموده

سلام خدمت آقای آزموده عزیز
امیدوارم همیشه تحت توجهات پروردگار بزرگ باشین و وجودتان برای ما خیر و برکت داشته باشه. زحمات بیدریغ شما قابل تقدیر و تشکره و افتخار می کنیم که شما فرزند راستین بالاده هستین.
از اینکه برای بنده نیز پیامک دعوت فرستادین تشکر می کنم ولی بخاطر گرفتاری دانشگاهی نتونستم خدمت برسم و توفیق همسفری با شما را داشته باشم اما با تصاویر زیبایتان انگار ما را هم با خود به شاهدژ بردین.
من الله التوفیق. خدا نگهدارتان.
……………………………………………………………………
سادوا: جناب رضوی عزیز سلام. سپاس از محبت شما. جایتان خالی بود.

از گل واشده ی دور ترین بوته خاک،
به تو ای دوست سلام،
حالت آیا خوب است؟
روزگارت آبیست؟
همه اینجا خوبند،
نی لبک می‌خواند،
قاصدک می‌چرخد،
باد هم عاشق شده است،
فکر من باش که من فکر توام …

بیاد همه شما دوستان عزیز سادوایی بودم
هم در کنار چشمه زلال و همیشه جاری سادوا
هم در میان گل‌های سرخ لاله
هم بر فراز قله زیبای شاهدژ
و هم …
…………………………………………….
سادوا: خانم کاردگر درود و هزاران دورد بر شما و همراهان گرامی جناب دکتر رحمانی، خانم نوراللهی و خانم احمدی، جناب مهندس پورقاسم و حسین آقای عزیز و گل پسر نازنین. حضورتان سبزتان را ارج می نهیم و امید داریم همیشه بر اوج قله های موفقیت باشید. خسته نباشید و صعود به شاهدژ به زیباترین صعودتان تبدیل شود. امیدوارم./ ارادتمند/ آزموده

سلام به همه دوستان به ویژه دوست بزرگوارم آقای آزموده عزیز
عموجان دستتان بابت زحمات همیشگی درد نکند. به امید سلامتی دوباره برای شما و همراهی دوباره در صعود به شاهدژ.
…………………………………………
سادوا: جناب مهندس محمدی عزیز سلام و سپاس از بزرگواری و دعای خیر شما. جایتان خیلی خالی بود. به امید دیدار. ارادتمند شما/ آزموده

سلام آقای آزموده
علیخانی مدیر وبلاگ بنافت هستم، روز جمعه ۲۵ اردیبهشت برفراز قله‌ی زیبای شاهدژ ملاقات کوتاهی با هم داشتیم، دوست داشتم بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم اما گروه شما در حال فرود از شاهدژ بود و جنابعالی هم عجله داشتید، اشعار زیر را تقدیم میکنم به عاشقان چکل:

سرهوشته مه دل و هستمه نخوار
مه دست و دل دیگه نشونه به کار
بورم چکل، هیاهوجه بوم دور
بلکه دست بیارم من شه چشه نور
درد و غم ره دکردمه دوشتره
در بزومه ساغاتی بشتمه بنه
چکل شه کمه مه رو هاکرده باز
کش گیرون هاکردپه باتمه شه راز
ونه کمه مشت گل بیه و صفا
ونه بک و بو دل ره داهه جلا

ادامه شعر به صورت فایل صوتی در وبلاگ بنافت به آدرس:
http://benaft.blogfa.com/post-26.aspx
…………………………………..
سادوا: جناب علیخانی عزیز سلام. از آشنایی با شما در بلندای شاهدژ بسیار خوشوقتم. پوزش مرا بپذیرید که سرپرست گروه بودم و مسئولیت اعضا با بنده بود و زمان نیز کم. من نیز دوست داشتم بیشتر با شما صحبت کنم. امیدوارم در موقعیتی دیگر شما را ببینم و بیشتر با شما آشنا شوم. از ارسال شعر زیبایتان بسیار سپاسگزارم. به امید دیدار. ارادتمند شما/ آزموده

عکس ها عاااالیییی بودن….
واقعا خوش به حالتون:))))

سلام آقای آزموده. عکسها واقعا زیبا بود. موفق باشید.

آقای آزموده سلام
من برای اولین باره که دارم تو سایتتون پیغام می زارم لطفا اسرار نداشته باش که چرا فلانی اسمشو نمیگه، چرا رسمشو نمیگه با تمام احترامی که به شما و سایتتون دارم باید بگم نمیدونم مدیر یامدیران این سایت با تعصب بی جا و ندیدن اطرافشون (البته ندید گرفتن) چیو می خوان ثابت کنن البته حقم دارین چون اینجا نیستین که وقایع رو به روز ببینین ، راویاتونم همه سنی از آب در میان ،حالا بماند که از عکس گذاشتن و مطالب گذاشتن تو سایتتون از بالاده خارج نمیشین و این منو اذیت میکنه.ما تو روستامون وقایع زیادی اتفاق میوفته درسته کارگریم و به این کارگریمون افتخار میکنیم ولی آدمای مهم اعم از ورزشکار قهرمان،تو زمینه های علمی رتبه های بالا، مدیران استانی و…هم کم نداریم تو خودمون ولی دریغ از یک بار معرفی این افراد . این درد دل نه تنها من بلکه واسه همه هم محلیامونه اگه میخواین همین جوری ادامه بدین یه خواهش عاجزانه دارم ازتون که اسم روستای مارو از تو سایتتون حذف کنید. درسته چند نفر مثال آقای ع٫س واستون پست های خوشکل می زارن ولی صدای دیگرانو بشنوید. لطفا پست رو به اجرا بزارین تا نظرات کسای دیگرو ببینیم
با تشکر
درد و دل یه محلی
…………………………………………….
سادوا: با سلام. سایت سادوا پایگاه اطلاع رسانی انجمن فرهنگی سادوای بالاده می باشد و بنابر این در حوزه روستای بالاده، اخبار و موضوعات و عکس منتشر می کند. البته سایت سادوا موضوعات مهم و مشترک مربوط به منطقه دوسرشمار مثل یادواره شهدا و جاده و … را تحت پوشش خبری و گزارشی قرار میدهد. هر روستای منطقه دوسرشمار برای خود سایت و وبلاگ دارد و چنانچه شما با وبلاگ آفتاب تیله بن همکاری کنید این وبلاگ هم می تواند فعالتر شود.
هم چنین لازم به یادآوری هست که حذف لینک یک وبلاگ از سایت سادوا فقط با تقاضای مدیر آن وبلاگ امکان پذیر است.

آقای عزیز اون وبلاگ هایی که ازشون اسم میبری همه به محوریت شما هدایت میشن تازه شما که دم از منطقه میزدی چطور فقط شد ب ا ل ا د ه, آقای سید محمد ساداتی ف مرحوم یوسف تو کشتی قهرمان کشور شده به مسابقات جهانی میره شما اصلا خبر نداری ,نوه فلانی تو فلان رشته یه پست کوچولو میگیره تو عرشه این چیزایی که تو جملاتتون استفاده کردین دلیل قانع کننده ای نیست

آقای عزیز اون وبلاگ هایی که ازشون اسم میبری همه به محوریت شما هدایت میشن تازه شما که دم از منطقه میزدی چطور فقط شد ب ا ل ا د ه؟
آقای سیدمحمد ساداتی ف مرحوم یوسف توی کشتی قهرمان کشور شده به مسابقات جهانی میره شما اصلا خبر نداری, نوه فلانی تو فلان رشته یه پست کوچولو میگیره توی عرشه! این چیزایی که تو جملاتتون استفاده کردین دلیل قانع کننده ای نیست.
……………………………………….
سادوا: دوست عزیز سلام.
اولاً اگر یک بار توضیح دادیم و گفتیم سایت سادوا فقط در حوزه فرهنگی و اجتماعی بالاده فعالیت می کند، پس شما باید قانع شده و بپذیرید که هر سایتی چارچوب محتوایی در حوزه جغرافیایی خودش را دارد.
دوم اینکه همه روستاهای اطراف وبلاگ و سایت دارند.

تازه کار درستی نمیکنی بلاکم میکنی

سلام. آقای آزموده این دوست ( ت ی ل ه ب ن ی ) خیلی جهت دار صحبت میکنه. خوب چه دلیلی داره سایت سادوای بالاده، خبرای یه روستای دیگرو بذاره؟ آخه خودشون یه وبلاگ دارن دیگه. پس ….
…………………………………………..
سادوا: سلام آقااسحاق
شاید این دوستان از سایت سادوا انتظار دارند خبرهای سایر روستاها را هم تحت پوشش قرار بدهد ولی این کار عملاً برای ما مقدور نیست. دلیلش را هم در جواب آن دوست تیله بنی یادآوری کرده ام.

آقای آزموده لطفا بخاطر آبروی اهالی تبله بن هم شده آن دو نظر کذایی و مزخرف را پاک کنید. خدایی هیچ تیله بنی آنرا ننوشته است. هر کسی اینکار را انجام دوست واقعی سادوا و اهالی منطقه نیست.
………………………………………………..
سادوا: دوست گرامی جناب موسوی عزیز سلام
در یادداشت های دوست تیله بنی هیچگونه توهینی وجود ندارد و ایشان هم نظر خود را گفته و ما هم پاسخ دادیم. هر کسی این حق را دارد تا در فضای سایت سادوا با رعایت اصول اخلاقی و موازین قانونی نظر و یادداشت بنویسد.

آقای آزموده لطفا بخاطر آبروی اهالی تبله بن هم شده آن دو نظر کذایی و مزخرف را پاک کنید. خدایی هیچ تیله بنی آنرا ننوشته است. هر کسی اینکار را انجام دوست واقعی سادوا و اهالی منطقه نیست.

آقا سادوا سلام
لطفا به اهالی یک روستا نگذارید توهین کنند. لطفا پاک کنید. خدا لعنت کند کسانیکه بنام یک روستا پیغام می گذارند. اینها دوست سادوا و مردم منطقه نیستند.
………………………………………………..
سادوا: دوست گرامی جناب موسوی عزیز سلام
در یادداشت های دوست تیله بنی و سایر دوستان هیچگونه توهینی وجود ندارد و خواهش می شود از لعن و نفرین دیگران نیز خودداری کنید تا فضای مجازی همچنان برای اظهار نظر دیگران سالم بماند.

آقا آزموده باز هم سلام به همه دوستان. در آن دو نظر حداقل توهین و کوبیدن افرادی از تیله بن است. متاسفم برای کسانیکه بی جهت به افراد موجه فرهنگی و بسیار صادق محل عمو س٫ توهین می کنند. از سادوا هم متاسفم و دیگر به سادوا سر نخواهم زد چونکه به محل و افرادی از تیله بن توهین شده است و چنین برداشت می شود که سادوا اینقدر غرور دارد که همه سایت ها را می خواهد زیر نظرش باشد. این انتظار از آزموده نداشتم. چونکه هیچکس به آن دو نظر مزخرف بی ادبانه نظری ندارد جز یک نفر. به قول سهراب چشم را باید شست جور دیگری باید. عمو ع٫ شما و آفتابتان را حمایت می کنم اگر چه مثل شما مورد بی مهری قرار بگیرم.
…………………………………………
سادوا: سلام جناب موسوی. دوباره نظر تیلبنی را خواندم. واقعاً چیزی به نام توهین به اهالی محترم تیله بن و کوبیدن افراد در آن دیده نمیشود. حال شما چگونه آن را به حساب توهین به اهالی تیله بن و عمو س٫ و عمو ع٫ گذاشته اید را نمیدانم.
نیاز به یادآوری نیست که سایت ها و وبلاگهای منطقه دوسرشمار کاملاً از یکدیگر مستقل هستند ولی همکاری تنگاتنگی بین ما وجود دارد و این به معنای زیر نظر بودن همه سایتها توسط سادوا نیست. البته این نوع قضاوت کردن اصلاً درست نیست.
باز هم امیدوارم دوستان گرامی هم چنان سادوا را از خودشان بدانند.

آقا آزموده باز هم سلام به همه دوستان. در آن دو نظر حداقل توهین و کوبیدن افرادی از تیله بن است. متاسفم برای کسانیکه بی جهت به افراد موجه فرهنگی و بسیار صادق محل عمو س٫ توهین می کنند. از سادوا هم متاسفم و دیگر به سادوا سر نخواهم زد چونکه به محل و افرادی از تیله بن توهین شده است و چنین برداشت می شود که سادوا اینقدر غرور دارد که همه سایت ها را می خواهد زیر نظرش باشد. این انتظار از آزموده نداشتم. چونکه هیچکس به آن دو نظر مزخرف بی ادبانه نظری ندارد جز یک نفر. به قول سهراب چشم را باید شست جور دیگری باید. عمو ع٫ شما و آفتابتان را حمایت می کنم اگر چه مثل شما مورد بی مهری قرار بگیرم.

دایی آزموده عزیز
سلام. دست شما درد نکند با عکسهای زیبایی که گرفتید. آرزوی ما تندرستی و بهروزی شما دایی گرامی می باشد.

آقای آزموده تشکر از قضاوت صحیح شما. من به خودم اجازه نخواهم داد به کسی توهین کنم. خدایش انتشار بعضی از خبرها مثل قهرمانی سیدمحمد حتی لینکش باعث افتخار ولایتی هایی بالادهیست. این بنده خدا دچار سو تفاهم شدن.