پاکسازی دامنه های قله شاهدژ توسط گروه کوهنوردی سادوا/ در برنامه ای یک روزه، اعضای گروه کوهنوردی سادوای ساری در چهارم مهر ۱۳۹۳، دامنه های قله شاهدژ را از وجود زباله ها پاکسازی کردند. این گروه ۱۳ نفره به سرپرستی علیرضا قاسم پور مدیر این گروه، با حرکت از ساری به سوی بحش چهاردانگه و از جاده خاکی روستای عالیکلا خود را به مراتع «کمرسر» روستای بالاده در منتهی الیه دامنه شرقی قله شاهدژ (با ارتفاع ۲۸۰۲ متر) رسانده و ابتدا این منطقه و دامنه های غربی قله «مِرادکوه» را پاکسازی کرده و سپس در هوایی بارانی و سرد به سوی گردنه «بارینگ نو» در دامنه شرقی قله شاهدژ حرکت کرده و از آنجا خود را به سختی به غار «کالُم مال » در ارتفاعات قله رسانده و ضمن پاکسازی این ناحیه، به داخل غار کالم مال رفتند و خوشبختانه داخل غار از وجود زباله ها عاری بوده است و به جز یک قوطی کنسرو، زباله دیگری در آن یافت نشد. شدت بارندگی به حدی بود که دیگر امکان صعود به قله و پاکسازی تاج آن برای اعضای گروه که به شدت خیس شده بودند، میسر نبود.

زباله هایی که در کوهستان و جنگل رها می شوند معمولاً از طرف کوهنوردان، حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی، اهالی بومی و … بوده وشامل ظروف پلاستیکی آب و نوشابه، کیسه های پلاستیکی، قوطی های شیشه های و فلزی آب میوه و نوشابه (آهنی و آلومینیمی)، کفش، لباس و … می باشد که تجزیه بعضی از این مواد مانند شیشه تا یک میلیون سال و پلاستیک تا ۶۰۰ سال طول می کشد و گاه با خورده شدن توسط حیوانات وحشی مانند چرندگان و گوشتخواران، باعث نابودی آنها نیز می شود.

از موارد تاسف باری که گروه در این برنامه مشاهده کرد، آتش زدن درختچه های خوابیده سرو کوهی دامنه های شرقی قله شاهدژ بود که توسط چهار – پنج نفر که در گردنه بارینگ نو با آنان برخورد  و خود را اهالی یکی از روستاهای شمالی قله شاهدژ معرفی کرده بودند، صورت گرفته است. این عده که از رفتارشان معلوم بود کوهنورد نبوده و به دنبال حفاری عتیقه جات به این نواخی آمده اند، از اعضای گروه پرسیدند که در این هوای بارانی به کجا می روید؟ و سپس تاکید کردند که در ارتفاعات بالاتر آتش روشن کردیم و می توانید خود را گرم کنید. اعضای گروه سادوا وقتی به ارتفاعات بالاتر رسیدند با صحنه های تاسف باری از دود و آتش درختچه های خوابیده سرو کوهی روبرو شدند.  وسعت آتش سوزی در حدود چند هزار مترمربع بوده و این درختچه های زیبا به کلی در آتش جهل این افراد سوخت.

لازم است یادآوری شود که این درختچه ها حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال عمر داشته و به دلیل شرایط سرد آب و هوایی، رشد بسیار کمی دارند و حتی ممکن است دیگر سبز هم نشوند. جا دارد تا همه ما دوستداران طبیعت به ویژه مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان ساری و بخش چهاردانگه جهت نظارت و نگهداری طبیعت پاک و زیبا، توجه بیشتری نموده و مسئولانه تر رفتار کنیم و با کسانی که باعث تخریب طبیعت می شوند برخوردی قانونی صورت گیرد.

نقل از وبلاگ گروه کوهنوردی سادوا / با سپاس از آقای علیرضا قاسم پور برای در اختیار گذاشتن این خبر.

قله مِرادکوه در مه صبحگاهی. این قله در شرق گردنه کمرسر واقع شده است / عکس: عین اله آزموده

دورنمای قله شاهدژ از چشم انداز روستای بالاده/ عکس: هادی کاردر بالادهی

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۵ مهر ۱۳۹۳
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
ساداتی تیله بنی گفت

خدا قوت و تشکر دارم و تاسفم اینکه چرا عده ناخلف طبیعت با محیط زیست اینجور بر خورد می کنند. خودم در شاهدار بادله چند سا ل پیش درختان سوخته سرو را دیدم که فکر نکنم دوباره رویش داشته باشند. ولی در آن روز سوختم از سوخته شدن درختانی که شاید میلیونها سال عمر داشته باشند.

دوستان عزیز خسته نباشید . حرکتی که از اون معدود آدمها سر زده مایه شرمساری هر انسانی هست. آنهم در دنیای کنونی که هر کسی داره سعی میکنه تا محیط زیست اطراف خودش رو حفظ کنه.!

مصطفی محمدی واوسری گفت

درود بر دوستداران طبیعت و ننگ بر ویرانگرانش!