گزارش برنامه سومین صعود سراسری بانوان مازندران به قله شاهدژ/ همایش تیم بانوان کوهنورد استان مازندران به میزبانی و اجرای هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بهشهر در روستای بالاده و با صعود به قله شاهدژ (به بلندی ۲۸۰۲ متر) برگزار شد.

در ساعت ۶:۳۰ صبح پنجشنبه برای برگزاری مطلوب این همایش دو روزه، آقایان عبدالهادی اشرفی ریاست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بهشهر، احمدرضا محمدزاده معاونت هیئت و مسوول تدارکات و غذای همایش، فتح الله جباری مسوول امداد نجات و ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان، احمد آهنگری امدادگر کوهستان، حسین آهنگری امدادگر کوهستان، مهدی خدادادی سلوط امدادگر کوهستان و خانمها مهشاد عبادیان نایب رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بهشهر و امدادگر و میترا درویشی عکاس گروه و امدادگر و آقای سیدفضل الله صباغ میزبان ما در بالاده و راهنمای محلی بعنوان تیم اجرایی و زودتر از گروه کوهنوردان از بهشهر به سوی بالاده حرکت کردیم.

 پس از حدود دو ساعت رفتن با خودرو در جاده ساری – سمنان، به سه راهی کیاسر معروف به سه راهی دارپشت رسیدیم و برای نصب بنر جهت راهنمایی کوهنوردان توقف نمودیم. از اینجا تا بالاده حدود ۳۵ کیلومتر راه روستایی و پرپیچ و خم کوهستانی و جنگلی آسفالته و شن ریزی شده هست و بدون نصب تابلوهای راهنما (اگر فردی بومی همراه نباشد) پیداکردن مسیر با مشکل روبرو می شود.

در دارپشت متوجه حادثه ای شدیم که از بسته شدن کاپوت موتور خودروی پژو  ۴۰۵ و ماندن انگشتان مادر راننده لای درِ کاپوت (که پیرزن ۷۵ ساله بود) اتفاق افتاده بود و ما بی درنگ جهت امدادرسانی و آزادسازی دست اقدام کردیم و پس از معاینه، متوجه شکستگی یکی از انگنشتان و ترومای انگشت دیگر شدیم. سپس انگشتان مصدوم را پانسمان کرده و آتل بستیم و پیرزن توسط پسرش به درمانگاه کیاسر اعزام شد.

از ابتدا تا انتهای مسیر کیاسر به بالاده، بنرهایی جهت راهنمایی کوهنوردان توسط آقای سیدفضل الله صباغ و دیگر دوستان نصب کردیم و ساعت ۱۲ ظهر به بالاده رسیدیم. ناهار را در خدمت همسر آقای صباغ که بسیار زحمت کشیدند، بودیم. پس از استراحت کوتاه، تیم مجری جهت پذیرش گروه آماده شد و کار آماده سازی حسینیه و مکان شب مانی و تدارکات تا ساعت تقریبا ۸:۳۰ شب پایان یافت.

این همایش با حضور جمعاً ۴۸ خانم کوهنورد و ۲۵ کوهنورد و همراه از آقایان در شب پنجشنبه در حسینیه بالاده اجرا شد و پس از سخنرانی کوتاه و اهدا جوایز و تقدیرنامه، شام که سبزی پلو با گوشت بود، صرف گردید و پس از آن، درب حسینیه بالاده که محل اسکان بانوان بود، جهت استراحت بسته و این مکان در اختیار بانوان قرار گرفت و آقایان در گروه های چند نفره توسط آقای صباغ به منازل فامیل جهت استراحت هدایت شدند.

 در صبح روز دوم (جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴) و در ساعت ۵ بامداد بر پا داده شد و ساعت ۶:۳۰ جهت پیمایش و صعود به قله شاهدژ، گروه حرکت خود را آغاز کرد. تقریباً ساعت ۱۲ به قله شاهدژ رسیدیم  و پس از عکاسی و استراحت کوتاه به سمت پای کوه حرکت نمودیم. در این حین یکی از کوهنوردان بانو مرضیه اسکندری به علت سُر خوردن روی برف و افتادن روی سنگ دچار ترومای کمر لگن شده که پس از انتقال ایشان توسط مهدی خدادادی سلوط و بنده تا چشمه پای کوه و طی تماس با مسوول ستاد پیشگیری و اطلاع رسانی مازندران و آمبولانس مستقر در بالاده و با اعزام تیم امداد به همراه آمبولانس، مصدوم به بالاده منتقل و از آنجا به درمانگاه کیاسر فرستاده شد و پس از معاینه و مراقبت و پس از دو ساعت مرخص شدند. ناگفته نماند تیم همایش که متشکل از کوهنوردان شهرهای بهشهر، رستمکلا، نکا، ساری، بابل، آمل، چالوس و دیگر شهرهای استان مازندران بودند تقریبا ساعت ۴ و۳۰ به حسینیه بالاده رسیده و پس از استراحت و صرف چای و تغذیه سبک به شهرهای خود مراجعت نمودند.

تیم اجرایی پس از جمع  آوری لوازم و وسایل، همگی به سمت بهشهر و آقایان اشرفی و صباغ و خانم صباغ و بنده جهت مطلع شدن از وضعیت مصدوم به درمانگاه کیاسر رفته و پس از مرخص شدن خانم اسکندری به همراه امدادگران گروه، محل را جهت رفتن به شهرمان ترک‌کردیم. لازم به ذکر است از لطف و همکاری مدیر عامل هلال احمر مازندران جناب آقای ولیپور و معاونت محترم جناب آقای دکتر فخاری و ریاست محترم هلال احمر شهرستان بهشهر جناب آقای موسی زاده که قبول زحمت فرموده و در این برنامه ما را یاری نمودند تقدیر و تشکر کنیم و برای همه یاران موفقیت آرزومندم.

من الله توفیق.

فتح الله جباری

مسوول ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان مستقر در بالاده و شاهدژ.     

 …………………………………………………………….

تقدیر و سپاس

بنام خدای زیباییها، بنام خدای کوه و بنام خدای محمد

صعود موفقیت آمیز ۷۳ تن از  کوهنوردان استان مازندران را در سومین صعود فصلی بانوان (فصل زمستان) به قله ۲۸۰۲ متری شاهدژ در استان مازندران (کیاسر، روستای بالاده) که به میزبانی هیات کوهنوردی شهرستان بهشهر در روزهای پنچشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ برگزار شد، و هم چنین دهه فجر و سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب را خدمت همنوردان تبریک میگوئیم.

این صعود دسته جمعی به ما نشان داد که پتانسیل کوهنوردی بانوان استان مازندران بالاتر از اطلاعاتی است که ما در پرونده ها و بایگانیها داریم و این مهم، مسئولیت ما را بیشتر میکند.

کوهنوردان شهر و استانمان در این همایش درس خوبی در همکاری و همدلی و دوستی بما دادند و خاطرات زیبا و شیرینی برای همه شرکت کنندگان به یادگار ماند و امروز همه با افتخار گفتند از پذیرش دوستان، از مراسم تجلیل، از پذیرایی، از بیدارباش صبح و از صعود و از فتح قله. فتح انسانیت، فتحی که مهمان جلودار بود و میزبان در آخر حرکت میکرد، اتمام برنامه قله و برگشت دوباره کوهنوردان به نقطه شروع حرکت صبح، همان حسینه بالاده و به سلامت برگشتن همنوردان به شهرهای خود. و تمام همنوردانی که با افتخار در خدمت این همایش بودند و با غیرت و تعصب نگذاشتند چرخ همایش متوقف شود و در روز جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ افتخاری دیگر برای کوهنوردی بهشهر به ثبت رساندند و بنا به گفته حضوری یا تلفنی بزرگان کوهنوردی استان مازندران، نمره بدون نقض به دوستان پرکار ما دادند.

تشکر میکنم از:

  • تمام دوستانی که در این همایش شرکت کردند و تمام مسائل مسائل مادی و معنوی همایش فصلی زمستانه بر  دوش آنها بود. 
  • جناب آقای سیدفضل الله صباغ که مسوولیت اسکان کوهنوردان و راهنمای مسیرهای همایش را بر عهده داشتند.
  • سیدمصطفی هاشمی نسب رئیس گروه کوهنوردی فراز بهشهر که همیشه یار و یاور هیات کوهنوردی و کوهنوردان شهرستان بهشهر بوده اند.
  • معاونت هیات جناب احمدرضا محمدزاده مسئول هماهنگیها، مسوول رفت و آمد بهشهر به کیاسر و مسئول پخت غذا. (به به عجب سبزی پلویی بود. دستش درد نکنه).
  • جناب فتح الله جباری مسئول امداد نجات و پیشگیری از حوادث کوهستان و  تدارکات همایش.
  • سر کار خانم مهشاد عبادیان نایب رئیس هیات که به عنوان سرپرست همایش زحمت زیادی را متحمل شدند.
  • سر کار خانم خدیجه اصغری مسئول گروه بانوان سماء که با حضور پررنگ خود و تعدادی از کوهنوردان گروهش، همه جا مخصوصاً در کارهای تجهیز و تدارکات کمک رسان خوبی در این همایش بودند.

هم چنین یادی کنم از دوستانی که بدون کمترین تاخیر و با نهایت مهربانی برای برگزاری همایش تلاش نمودند:

  • آقایان محمد جعفری، حسین قدرتی، شعبانعلی مهرپویان، مجید اصغری، مهدی خدادادی سلوط، حسین آهنگری، احمد آهنگری، محمد وطن خواه، سیدجعفر هاشمی نسب، حسن عموزاد خلیلی و علی اعلایی.
  • دوستانی که دلشان با همایش بوده اما به علت مشکلات نتوانستند حضور پیدا کنند.
  • جناب آقای حسین موسی زاده رئیس جمعیت هلال احمر بهشهر که به صعود زمستانه بانوان کمک کردند.
  • جناب آقای ولی پور مدیریت جمعیت هلال احمر استان مازندان و معاونش جناب آقای دکتر غلام فخاری اشرفی که در رابطه با اعزام پزشکیار و آمبولانس به این صعود زمستانه بانوان توجه ویژه ای کردند.
  • جناب دکتر بابایی مدیریت منابع طبیعی استان
  • جناب مهندس باقری ریاست منابع طبیعی بهشهر
  • جناب مهندس اصغری مدیر عامل طرح نکاء چوب که سوخت گرمایشی برای شب مانی کوهنوردان در حسینیه بالاده را با یک دستگاه تریلی به محل حمل کردند و تحویل دادند.
  • جناب مهندس محمد مقدم و جناب علیرضا موحدی و جناب حسین زمانی و جناب جمال یزدانی  که همیشه در خدمت هیات کوهنوردی هستند.
  • پیشکسوتان عزیزمان که همیشه یار و یاور کوهنوردی بهشهر هستند.
  • سرکار خانم مرضیه اسکندری که در کارهای طراحی لوگو و بنر و طراحی های دیگر به هیات کمک میکند.
  • جناب مهندس علیرضا کوچکی و سرکار خانم اعظم السادات حسینی دو عضو محترم شورای اسلامی شهر بهشهر که در این همایش پشتیبان هیات کوهنوردی شهرستان بهشهر بودند. 
  • جناب آقای افشین احمدی ریاست محترم هیات کوهنوردی استان مازندران و حضور در جمع کوهنوردان و صعود به قله شاهدژ که باعث خوشحالی همگان گردید.
  • جناب آقای علیرضا قاسم پور ریاست هیات کوهنوردی شهرستان ساری. 
  • محمدرضا ضابط که همیشه زحمت کارهای خبری و تبلیغی به عهده ایشان میباشد. 

در پایان چنانچه نامی از قلم افتاد پوزش میخواهم. البته همه بزرگوارید و حقیر همه را دوست میدارم و تشکر میکنم.

خدایا چنان کن سر انجام  کار       تو خوشنود باشی و ما رستگار .

هادی اشرفی/ هیات کوهنوردی شهرستان بهشهر

سایت سادوا از جناب آقای علیرضا قاسم پور ریئس محترم هیئت کوهنوردی شهرستان ساری برای فرستادن گزارش و عکسهای همایش سپاسگزاری ویژه می کند.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴