پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از تسنیم: نخستین جشنواره استانی هلی ترشی با هدف معرفی تولیدات کشاورزی روستاهای مازندران در روستای بالاده ساری برگزار می‌شود. عین اله آزموده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: نخستین جشنواره هلی ترشی استان مازندران در روستای بالاده بخش چهاردانگه ساری برگزار خواهد شد. مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده افزود: این جشنواره که از سوی انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی بالاده در روز جمعه ۱۵ مرداد ۹۵ در دبستتان شهید دستغیب بالاده برگزارمی‌شود، رب آلوچه جنگلی یا هلی ترشی در مراسمی فرهنگی پخته و به دوستداران این چاشنی سنتی و ارگانیک عرضه می‌شود.

آزموده بیان کرد: در این مراسم، به طور همزمان پختن رب آلوچه یا هلی ترشی توسط بانوان بالاده انجامتا مردم به ویژه قشر جوان با چگونگی پختن هلی ترشی بیشتر آشنا شوند.

وی یادآور شد: در مراسمی که همزمان با پختن هلی ترشی در فضای باز حیاط دبستان بالاده برگزار می‌شود، بخش‌های متنوعی همچون شعرخوانی، سخنرانی، موسیقی مازندرانی، مسابقه ضرب المثل، خاطرات بزرگان بالاده، تقدیر از چند تن از دست اندرکاران فرهنگی بالاده و گنجانده شده و در انتهای برنامه با آش محلی بالاده (دُوپَتی آش) از شرکت کنندگان پذیرایی می‌شود.

 مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده تاکید کرد: این جشنواره که در بخش چهادرانگه شهرستان ساری برگزار می‌شود، با هماهنگی مسوولان فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امور روستایی استانداری، فرمانداری ساری و بخشداری چهاردانگه اجرا می‌شود.

 وی زنده کردن یکی از سنت‌های قدیمی و بومی در بین مردم منطقه، ایجاد فضایی صمیمی و شاد برای اهالی بالاده و روستاهای اطراف, ثبت جشنواره هلی ترشی بنام روستای بالاده و بخش چهاردانگه, ایجاد روحیه همگرایی و مشارکت و توجه به زادگاه آبا و اجدادی در بین اهالی بالاده و نهادهای مردمی, جلب توجه مسئولان بخش چهاردانگه و استان نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندیهای فرهنگی روستاهایی چون بالاده و لزوم توجه هر چه بیشتر دولتمردان به این دیار کهن را از اهداف برپایی این جشنواره بومی اعلام کرد.

Hali Tershi- Site

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

باسلام وخداقوت به تمامی کسانی که در هرچه بهتر برگزار شدن مراسم هلی ترشی زحمت کشیدن(آقای آزموده ودوستان)
بعد سه سال اومدیم بالاده .ورود ماهم زمان شد بامراسم هلی ترشی مراسم خوبی بوددر خور بالاده و بالادهی بودباتشکر