یادمان شهید عباس دهبندی، هفدهمین شهید بالاده / بمناسبت ۳۰ مهر سالگرد شهید دهبندی/ عباس دهبندی فرزند مرحوم کربلایی ولی در سال ۱۳۱۷ در روستای بالاده (چهاردانگه ساری) در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. دوران نوجوانی و جوانی را به کار و تلاش برای تامین مخارج خانواده مشغول بود و پس از ازدواج در روستای مهدی آباد (در نزدیکی روستای زینوند) شهرستان بهشهر ساکن شد. عباس از بنیانگذاران انجمن اسلامی و بسیج روستای مهدی آباد و یکی از اعضای فعال شورای اسلامی این روستا بود و همیشه در کارهای عام المنفعه پیشقدم بود. با شروع جنگ تحمیلی و علی رغم داشتن همسر و فرزند، دوشادوش رزمندگان به دفاع از میهن پرداخت و سرانجام در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۶۵ بر اثر بمباران هواپیماهای متجاوز دشمن بعثی به مقر لشکر ۲۵ کربلا در منطقه هفت تپه خوزستان به فیض شهادت نائل آمد. پیکر پاکش با شکوه فراوان و با حضور خیل عظیم مردم قدرشناس در بهشهر تشییع شده و در گلزار شهدای زاغمرز (در غرب روستای زینوند شهرستان بهشهر) به خاک سپرده شد. از شهید ۳ دختر و یک پسر به یادگار مانده است. شهید دهبندی  بیست و چهارمین شهید منطقه دوسرشمار و هفدهمین شهید روستای بالاده (چهاردانگه ساری) است.

فرازی از وصیت نامه شهید: بنا به اظهارات همرزمان شهید، پس از بمباران هواپیماهای متجاوز دشمن بعثی و شهادت عباس دهبندی، وصیت نامه به همراه وسایل شخصی اش در آتش کینه دشمن سوخت و از بین رفت.

 

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

نقل از کتابچه ویژه یادواره شهدا، ۱۳۹۰/ بالاده

 

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۹ مهر ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

روحش شاد

با سلام خدمت برادر بزرگوار آقای آزموده
۱ . شاید یکی از خواسته های بحق خانواده معظم شهدا، رزمندگان و ایثارگران، دوستداران و علاقندان به فرهنگ ایثار و شهادت، همین یادآوری یادمان های شهدا می باشد که پس از مدتی وقفه مجدداً چند ماهی است که به صورت منظم توسط وب سایت سادوا منتشر می شود. البته این موضوع از شهریور ماه به صورت جدی جزء برنامه های وبلاگ «وطنم واوسر» بوده که متناسب با وسع این فضا مورد توجه قرار گرفت. امید است که تمام وب سایت های فعال منطقه علی الخصوص وبلاگ گلباغ شهدا که برای معرفی ۳۴ شهید گلگون‌کفن و سرافراز روستاهای بالاده، واوسر، قلعه، پایین‌ده و تیله‌بن (منطقه دوسرشمار بخش چهاردانگه ساری / مازندران) ایجاد شده است. و چند ماهی است که به روز نشده در دستور کار و مورد پوشش قرار بگیرد.
۲ . با توجه به بررسی انجام شده از منابع موجود و آثار جمع آوری شده ی شهدا (کتاب ره یافتگان وصال، نرم افزار چند رسانه ی گالباغ شهداو…) تناقضاتی در روز شهادت این شهید والا مقام مشاهده می شود: (۳/۷/۱۳۶۵و۳۰/۷/۱۳۶۵). لذا شایسته است که ستاد یادواره شهدای منطقه نسبت به اصلاح نواقص موجود جهت بهره برداری خواندگان عزیز و دوستداران شهدا اقدامات لازم را بعمل آورد.
…………………………………………………
سادوا: جناب آقای محمدی عزیز٫ سلام. یادآوری از شهدای عزیز کمترین کاری است که ما می توانیم انجام بدهیم و یا در یادواره شهدا نیز خدمتگزار شهدا باشیم.
وبلاگ گالباغ بخاطر نداشتن سروری برای آپلود عکس، با مشکل روبرو بوده و عملاً تعطیل شده و وقت گذاشتن برای آن زحمت دوباره و چند باره می باشد. قرار است به زودی بجایش سایتی دایر کنیم. از ستاد یادواره شهدا نیز چندین بار تقاضای همکاری کردیم که تاکنون بی پاسخ مانده است. شاید صلاح در این است که مسئولیت این سایت نیز بر عهده دست اندرکاران وبلاگ گالباغ باشد. از جنابعالی و سایر خانواده های گرامی شهدا و دوستداران شهدا نیز برای مدیریت این سایت درخواست همکاری می شود.
در باره تاریخ شهادت شهدا نیز متاسفانه این مشکل از کتاب ره یافتگان وصال شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. در این کتاب اشتباهات تایپی زیادی خصوصاً در وصیتنامه شهدا وجود دارد. در تدوین نرم افزار و کتابچه یادواره شهدا (بالاده ۱۳۹۰) نهایت تلاش خود را کرده ایم تا این اشتباهات اصلاح و به حداقل برسد. ولی اشتباهات همیشه هست.
تاریخ شهادت شهید عباس دهبندی نیز تاریخ های ۳ و ۳۰ مهر ۱۳۶۵ ذکر شده که بر ما هم معلوم نیست کدام درست هست. در کتابچه مذکور نیز تاریخ ۳ مهر از طرف ستاد بالاده اعلام شده است ولی چون اعضای بسیج بالاده جمعه گذشته ۲۶ مهر ۱۳۹۲ به دیدار خانواده این شهید رفته اند احتمالاً تاریح ۳۰ مهر درست هست.
ما نیز همواره منتظر اعلام نظر ستاد یادواره شهدا در باره تاریخ دقیق شهادت و سایر اطلاعات در باره شهدا و همکاری در سایت گالباغ هستیم.

سیداسماعیل ساداتی گفت

با سلام. تاریخ دقیق شهادت شهید دهبندی۳۰ مهر ۶۵ می باشدو مکان مزار ایشان نیز گلزار شهدای زاغمرز می باشد.
…………………………………..
سادوا: سلام. از تذکر شما سپاسگزاریم. اصلاح گردید.