پیشنهاد برگزاری روز «سرسلامت وا»/ مهندس علیرضا صادقی فر/ وقتی سال کهنه به روزهای پایانی خود نزدیک میشود، خانواده های بالادهی برای تدارک جشن نوروز به تکاپو می افتند و سور و سات سفره هفت سین را جور می کنند و خرید میوه و شیرینی و لباس نو و … را انجام می دهند و این سنتی پسندیده، فرهنگی و نیکوست که از نیاکان ما به یادگار مانده است. در این سال اما خانواده هایی بوده اند که عزیزی را از دست داده و به سوگ نشسته اند و سفره نوروز ندارند.

 از پدران و مادرانمان آموختیم که یکی از زیباترین سنت های بجا مانده از عید نوروز، یادآوری درگذشتگان در تمام ساعات قبل و بعد از تحویل سال و دلجویی از خانواده های سوگوار است. اگر یادمان باشد غروب «سال تحویل» به یاد هر عزیز تازه درگذشته، یک مشعل (چلا) در جلوی منزل روشن میکردند (که این سنت امروزه روشن کردن شمع می باشد) و بعد از «سال تحویل»، مردم ابتدا به خانه تازه درگذشتته ها برای « سَرسِلامت وا » ی بازماندگان رفته و از آنها دلجویی کرده و برایشان آرزو می کنند تا دیگر غم نبینند.

در روز نوروز و روزهای آغازین سال، خانه تازه درگذشته ها پُر است از بستگان و هم طایفه ایها و همولایتی هایی که از روستاها و شهرهای دور و نزدیک برای دیدن آنها می آیند.

در سالهای گذشته نیز دید و بازدید از خانواده های محترم شهدای منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر منطقه دوسرشمار چهاردانگه ساری) همه ساله در روز سوم فروردین انجام می گیرد که از سوی خانواده های گرامی شهدا و ستاد یادواره منطقه دوسرشمار برنامه ریزی می شود و به همه خانواده های شهدا در ساری، نکا، بهشهر و روستاهای اطراف سر می زنند و این سنت نیز بسیار شایسته و اکنون جا افتاده است.

 با توجه به ماهیت دید و بازدید و بجا آوردن صله رحم و دلحویی از خانواده های داغدار، پیشنهاد می شود که انجمن فرهنگی سادوای بالاده نیز یکی از روزهای سال نو (بعد از سوم فروردین) را برای دید و بازدید دیگری به عنوان « آئین سر سلامت وا » انتخاب نموده و از هر یک از اعضای انجمن فرهنگی سادوا که در سال گذشته عزیزی را از دست داده باشد، دلجویی شده و یاد تازه درگذشته را گرامی بداریم.

برای این منظور می توان ابتدا اطلاع رسانی کرده و سپس در یک روز مشخصی (مثلا روز پنجم فروردین) در مسجد محل سکونت عضو انجمن سادوا مراسمی همانند مجلس یادبود برگزار نمود. این رویه می تواند در دراز مدت همه بالادهیها و دوسرشماریها را هم شامل شود. یا اگر اشخاصی خارج از اینها هم بخواهند مراسم یادبودی برای تازه درگذشته خود برگزار کنند نیز اطلاع رسانی کرده و همگی شرکت کنیم.

این پیشنهاد می تواند به عنوان یک فراخوان عمومی برای زنده کردن بخشی از سنت های قدیمی به حساب آید. در هر حال نباید در ظاهر و باطن از صرف «یادبود تازه درگذشته» جلوتر باشد.

اگر انشاالله این همنشینی جا بیفتد در وقت، هزینه، ایاب ذهاب و … هم صرفه جویی خواهد بود و هم خیلی خوبیهای دیگر خواهد داشت.

/ مهندس علیرضا صادقی فر- عضو شورای انجمن فرهنگی سادوای بالاده 

………………………………………………………………

سایت سادوا: با سپاس از جناب مهندس صادقی فر برای پیشنهاد خوبشان. ما چشم به راه اعلام دیدگاه اعضای محترم انجمن فرهنگی سادوا و سایر خوانندگان گرامی هستیم.

برای اجرایی شدن پیشنهاد فوق می توان همه ساله، اولین پنج شنبه (یا یک روز دیگر) پس از نوروز را برای این مناسبت در نظر گرفت و در یکی از مساجد محل سکونت بالادهی ها در دشت مازندران (محله زیروان، روستاهای للـه مرز و یکه توت بهشهر، روستای سمسکنده ساری و …) نشستی تشکیل داد تا هم مراسم «سر سلامت وا» به اعضایی که یکی از عزیزانشان را از دست داده اند، باشد و هم اینکه دید و بازدید  نوروزی اعضای انجمن برگزار شود و هم اندیشی در باره فعالیتهای این انجمن نیز صورت گیرد.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴