گزارش نشست نوروزی انجمن فرهنگی سادوا – ۱۳۹۷ / در پنجمین روز از سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۵ نفر از اعضای انجمن فرهنگی سادوای بالاده برای عید دیدنی و گفت‏ و‏گو پیرامون مسایل فرهنگی بالاده دور هم جمع شدند. این نشست که در منزل آقای نعمت اله آزموده در ساری برگزار شد و قرار بود در ساعت ۴ شروع شود که بخاطر تاخیر عده‏ ای از اعضا که از نکا و بهشهر و روستاهای اطراف می آمدند، با یک ساعت تاخیر شروع شد.

در ابتدای نشست آقای عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوا پیرامون شرایط فرهنگی بالاده و برگزاری دومین جشنواره هَلی ‏تِرشی در مرداد ۱۳۹۶ در این روستا و نیز میزان خرج کرد و هزینه‏ های دریافتی (از اعضای انجمن فرهنگی سادوا، شورای اسلامی و مردم) توضیحاتی بیان داشته و ضمن سپاسگزاری از همه دست اندرکاران و حامیان مالی و معنوی برگزاری جشنواره  گفت: این انجمن در طول ۱۱ سال فعالیت و برگزاری هفت همایش فرهنگی در بالاده، راه اندازی سایت سادوا و …. حتی یک ریال هم از ادارات دولتی کمک مالی نگرفته و اساساً این انجمن برای حفظ هویت مردمی خود و وامدار نشدن مردم بالاده به دولت، معتقد به دریافت کمک مالی دولتی نمی ‏باشد اما از هدایای غیرمالی اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در دو جشنواره هلی‏ترشی اخیر (برای قدردانی از زحمتکشان فرهنگی بالاده) برخوردار بودیم که این حمایت آنها قابل تقدیر است. هم چنین تاکنون در بخش عوامل اجرایی جشنواره (طراحی گرافیک، مجری، نوازندگان موسیقی، شاعران، خاطره گویی، سیستم صوتی، عکاسی و فیلمبرداری، پذیرایی و …) از تخصص نیروهای توانمند بومی برخوردار بودیم و این خود از نقاط مثبت جشنواره هلی ‏ترشی می ‏باشد.

وی سپس به جایگاه جشنواره فرهنگی هلی ‏ترشی بالاده اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری این جشنواره نه تنها باعث اعتلای نام بالاده شده بلکه در استان مازندران و خارج آن به «جشنواره هلی‏ ترشی مازندران» شهرت یافته است و در بین فرهنگ ‏دوستان، جایگاه فرهنگی خود را یافته است و این مهم حاصل نشد مگر با هماهنگی سه نهاد مردمی انجمن فرهنگی سادوا، شورای اسلامی و پایگاه بسیج و حمایت خوب و یاری و مشارکت دلگرم کننده مردم بالاده.

در ادامه هر یک از حاضران دیدگاه خود را بیان داشته و هر جا نیاز به توضیح و یا پاسخی بوده مدیر انجمن فرهنگی سادوا روشنگری کرده است.

آقای غفار خاسب (عضو انجمن فرهنگی سادوا) / ما باید در فضای مجازی نسبت به معرفی فرهنگ بالاده «تولید‏ محتوای فرهنگی» کنیم و در جشنواره هلی‏ ترشی، روی بندبند چیزهایی که از تریبون گفته می ‏شود دقت کنیم. اگر بتوانیم از دو مجری استفاده کنیم خیلی بهتر خواهد بود. تا زمان برگزاری سومین جشنواره یکی دو نشست دیگر هم برگزار کنیم.

آقای علیرضا قاسم‏پور (عضو انجمن فرهنگی سادوا) / نیاکان ما این حق را بر گردن ما فرزندان خود دارند که نسبت به حفظ جایگاه ‏شان و اعتلای نام بالاده تلاش بیشتری کنیم. ما به فرهنگ اصیل و ریشه ‏دار خود باور داریم که امروز اینجا جمع شده ایم. ما بدون کمک گرفتن از دولت توانستیم دو جشنواره هلی‏ ترشی و چند همایش فرهنگی برگزار کنیم و نام بالاده را در استان مازندران مطرح کنیم. کارهای اجرایی جشنواره باید تقسیم وظایف شود و هر کس وظیفه محوّله خود را انجام دهد. تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی جشنواره را جدی ‏تر بگیریم و برای مهمانان غیربومی جشنواره می‏ توان از طریق عرضه خوراکی‏ های بومی در بازارچه از آنها پذیرایی کرد.

دکتر استاد سیداکبر ساداتی (عضو انجمن فرهنگی سادوا) / ما در طول سال‏ های گذشته با برگزاری همایش ‏های فرهنگی و جشنواره ‏های هلی ‏ترشی نشان دادیم که از همفکری و همگرایی و هم‏ افزایی خوبی در بالاده برخوردار هستیم و بخوبی توانستیم از توانایی‏ های مردم بهره ببریم و فرهنگ بالاده را معرفی کنیم. ما باید نقاط مثبت کارها را تقویت و نقاط ضعف را شناسایی و برطرف کنیم.

مهندس ذبیح اله کاردگر (عضو شورای انجمن فرهنگی سادوا و مسوول رسانه ‏ای جشنواره) / فرهنگ فرایندی دیر بازده است و باید با صبر و حوصله این راه را برای نسل‏ های آینده بالاده هموار کنیم. جشنواره هلی‏ ترشی یکی از راه ‏های آگاهی و همگرایی به ویژه برای قشر نوجوان و جوان است و ما امسال باید در جشنواره هلی‏ ترشی بیشتر به این موضوع توجه کنیم تا فرزندان ما با فرهنگ نیاکان شان بیشتر آشنا شوند. اهداف جشنواره در قالب بنر در سطح روستا تبلیغ شود.

مهندس علیرضا صادقی‏ فر (عضو شورای انجمن فرهنگی سادوا) / از نقاط مثبتی که در برگزاری جشنواره هلی ‏ترشی شاهد آن هستیم همکاری و برنامه ‏ریزی و اجرای خیلی خوب انجمن فرهنگی سادوا و شورای اسلامی و بسیج است و این همکاری و مدیریت مشترک باعث شده تا جشنواره خوبی را اجرا کنیم. ما باید برای اهداف و محتوای فرهنگی جشنواره انرژی بیشتری صرف کنیم و غرفه های سنتی را برای معرفی و فروش محصولات بومی بالاده بیشتر کنیم.

آقای علی نظری (مدیر پایگاه خبری چهاردانگه ‏نیوز و عضو انجمن فرهنگی سادوا) / در برگزاری همایش‏ های فرهنگی و جشنواره‏ های قبلی هلی ‏ترشی شاهد برخی مخالفت ‏ها و یا کارشکنی‏ ها بودیم. ما نباید انرژی و وقت خود را برای حاشیه ‏ها و مخالفت ‏ها صرف کنیم، چون انرژی و وقت را از ما گرفته و  از اهداف اصلی جشنواره باز می ‏دارد. باید با توانمندی روزافزون، این فعالیت‏ های خوب فرهنگی را ادامه بدیم.

خانم سیده سکینه رضوی (عضو انجمن فرهنگی سادوا و مسوول کارگروه آماده سازی هلی ‏ترشی) / ما برای چیدن و شستن و پختن هلی ‏ترشی باید نیروهای بیشتری را هماهنگ کنیم. سال گذشته برای چیدن هلی در جنگل ‏های منطقه تِروک حدود ۲۰ نفر همراهی کردند که خیلی خوب بود. برای امسال هم باید این هماهنگی و همیاری بیشتر شود.

خانم سید‏اعظم ساداتی (عضو انجمن فرهنگی سادوا و مسوول بخش لباس ‏ سنتی جشنواره) / برگزاری این جشنواره ‏ها باعث شده تا مردم همدیگر را در بالاده ببینند و طایفه‏ ها در چنین روزی برای دیدار اقوام از شهر به روستا بیایند. در دو سال گذشته هشت دست لباس سنتی زنانه برای انجمن دوخته ‏ام و امسال هم اگر انجمن صلاح ببیند چند دست دیگر لباس محلی زنانه خواهم دوخت. پیشنهاد می کنم مردان دست اندرکار برگزاری جشنواره هم لباس سنتی بالاده را بپوشند.

- توضیح مدیر انجمن: برای دوخت لباس مردانه باید برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم به مرور و به تعداد کافی لباس تهیه کنیم. مشکل بودجه یکی از علت‏ های تاخیر در این کار است.

آقای سیدفخرالدین ساداتی (عضو انجمن فرهنگی سادوا و عضو شورای اسلامی بالاده) / اهداف برگزاری جشنواره هلی ‏ترشی برای مردم بیشتر تبیین شود و به آگاهی مردم برسد. میتوانیم در روز برگزاری جشنواره، خانه بهداشت بالاده را به صورت ویژه فعال کنیم. برای حمایت مالی می ‏توانیم اسپانسر بگیریم و در کنار جشنواره برای معرفی اسپانسر هم تبلیغ کنیم. صندلی ها برای نشستن مردم را بیشتر کنیم. پیگیر ثبت جشنواره هلی ‏ترشی بنام بالاده باشیم. می‏ توان غرفه‏ های مواد خوراکی و سنتی را در حیاط مرکز بهداشت دایر کنیم. پختن هلی‏ ترشی باید تا قبل از شروع مراسم به پایان برسد و در جشنواره به صورت نمادین روی اجاق باشد. مکان بهتری برای برگزاری جشنواره در نظر بگیریم. توزیع آش مدیریت شود.

- توضیح مدیر انجمن: اهداف برگزاری جشنواره را در سایت سادوا منتشر کرده ایم و دوباره نیز این کار را خواهیم کرد. برای افزایش صندلی باید راهکاری پیدا کنیم. با توجه به اینکه اجاره و آوردن و بردن صندلی از ساری برای ما گران تمام می ‏شود پیشنهاد می‏ کنم افرادی خود را موظف به خرید صندلی بدانند و در طی چند سال تعداد صندلی‏ ها را به میزان شرکت کننده ‏ها (حدود ۶۰۰-۵۰۰ نفر) برسانیم. برای مکان جشنواره نیز باید دنبال شرایطی باشیم تا مردم راحت تر باشند. در باره اسپانسر هم از بین صاحبان مشاغل و تولیدی ‏های بالاده باید با یک یا چند شخص یا شرکت مذاکره کنیم. ثبت جشنواره را هم پیگیری خواهیم کرد.

مهندس محمد قربانی (عضو انجمن فرهنگی سادوا و مسوول شورای اسلامی بالاده) / برای پذیرایی از مهمانان جشنواره و پذیرایی از آنها باید راهکاری پیدا کنیم. به مهمانان دعوتنامه بدهیم تا تعداد مهمانان با ظرفیت ما جور در بیاید. سقف محوطه اجرای جشنواره را با سایه‏ بان بپوشانیم تا آفتاب مردم را اذیت نکند و در این مورد شورا می ‏تواند مسوولیت آن را تقبل کند.

- توضیح مدیر انجمن: معمولاً رسم است کسانیکه به عنوان گردشگر و دوستدار فرهنگ در جشنواره های بومی شرکت می کنند، آب و خوراک با خود می برند. بنده نیز تاکنون در چندین جشنواره در کنار و گوشه ایران شرکت کردم و  خوراک را یا با خود بردم و یا در همان جشنواره خریدم. در این جشنواره نیز می توان مهمانان را به سوی غرفه‏ های سنتی و خرید از غرفه‏ ها راهنمایی کرد. در مورد توری سقف نیز همه جشنواره های مردمی و روستایی در فضای آزاد برگزار می شود و فعلن نمی‏توانم نظری بدهم. زیرا هم هزینه دارد و هم شرایط خاصی برای نصب باید فراهم شود ضمن اینکه برای فیلمبرداری و عکاسی ایجاد مزاحمت نوری می کند. شاید در روز جشنواره هوای منطقه مه ‏آلود و یا ابری باشد.

آقای عمار آریافر: (عضو  انجمن فرهنگی سادوا)/ از گوشه و کنار شنیده می ‏شود که برخی افراد با برگزاری جشنواره و یا فعالیت‏ های فرهنگی در بالاده مخالفت می کنند. این مخالفت‏ ها تازگی ندارد و جشنواره هلی‏ ترشی در بین مردم بالاده خیلی خوب جا افتاده و مردم به آن علاقمندند. این جشنواره دیدارها را تازه می کند و باعث بازگشت مردم به ریشه های خودشان شده است. در کنار جشنواره می توانیم دوشیدن گاو، آوردن جَردِه (هیزم) از جنگل ، دست ایندو کردن خانه ‏ها را اجرا کنیم.

آقای نعمت اله آزموده (عضو انجمن فرهنگی سادوا و مسوول بخش تدارکات جشنواره)/ انجمن فرهنگی سادوا متعلق به یکایک مردم بالاده است. باید اهداف جشنواره برای مردم بازگو شود و اینکه منظور از فرهنگ، خانوارهای دَویگار است یا مهاجر؟ ما بالادهی ها، سابقه درخشان فرهنگی و تاریخی باید خود را باور کنیم و برای فرهنگ خود ارزش بیشتری قائل شویم. در باره مهمانان جشنواره هر کدام از ما مهمانان مطرح و تاثیرگذار خودمان را دعوت کنیم و از آنها پذیرایی کنیم. غرفه‏ های جشنواره باید تولید محصولات بالاده باشد. برای انجام بهتر کارها باید کارگروه های مختلف با افرادی مشخص را ایجاد کنیم و تقسیم وظایف شود.

-  توضیح مدیر انجمن: یقیناً فرهنگ بالاده متعلق به همه مردم است و هدف از فعالیت های فرهنگی نیز هر دو طیف دویگار و مهاجر است.

آقای یوسف چهاردهی (ف. مشهدی داود. عضو انجمن فرهنگی سادوا)/ ما باید پیگیری کنیم تا بالاده را به منطقه ویژه گردشگری هدف تبدیل کنیم و از این طریق سالانه بودجه ای برای توسعه روستا از دولت دریافت کنیم. در بالاده کارهای فرهنگی خوبی انجام شده و جشنواره هلی‏ ترشی هم به رشد فرهنگی ما کمک کرده است.

جمع بندی این نشست:

۱ . زمان دقیق برگزاری جشنواره هلی ترشی، پس از گذشت یک ماه از فصل بهار و مشخص شدن وضعیت هلی در جنگل‏ های اطراف بالاده مشخص می ‏شود.

۲ . برای جشنواره امسال، سه یا چهار دست لباس سنتی زنانه دوخته خواهد شد.

۳ . محل تامین مالی جشنواره همچنان از سوی اعضای انجمن فرهنگی سادوا، شورا و مردم بالاده خواهد بود.

۴ . تعداد غرفه ‏های بازارچه سنتی بیشتر خواهد شد و فقط محصولات بومی بالاده عرضه خواهد شد.

۵ . بزودی از سوی مدیر انجمن، شرح وظایف کارگروه های جشنواره و مسوولان آن اعلام خواهد شد.

۶ . مکان برگزاری جشنواره همانند سال‏ های قبل در دبستان بالاده خواهد بود و در این رابطه با مسسولان آموزش و پرورش استان مازندران و بخش چهاردانگه مکاتبه اداری خواهد شد.

۷ . برای حمایت مالی با یک یا چند شخص یا شرکت بالادهی جهت اسپانسری مذاکره خواهد شد.

۸ . اهداف جشنواره در قالب بنر در سطح روستای بالاده تبلیغ خواهد شد.

این نشست در ساعت ۷:۳۰ شب و با پذیرایی خانواده آقای نعمت اله آزموده و گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید که جا دارد از آقای نعمت اله آزموده و خانواده گرامیشان بابت مهمان ‏نوازی و پذیرایی و از همه عزیزانی که از راه ‏های دور شرف حضور یافتند صمیمانه سپاسگزاری نماییم.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۰ فروردین ۱۳۹۷