گزارش نشست پیرامون هماهنگی برای برگزاری جشنواره هلی ترشی ۱۳۹۵/۳/۱۴ بالاده/ اعضای انجمن فرهنگی سادوا و جمعی از اهالی روستای بالاده و تعدادی از علاقمندان به فرهنگ بومی در نشست هماهنگی جهت بررسی راهکارهای اجرایی برگزاری جشنواره هَلی تِرشی در روستای بالاده حضور یافتند و به تبادل نظر پرداختند. این نشست در ساعت ۱۷:۵۰ روز جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (با ۱ ساعت تاخیر) در حسینیه بالاده تشکیل شد. ابتدا آقای عین اله آزموده مدیر انجمن فرهنگی سادوا با تشکر از شرکت کنندگان که از راه های دور خود را به بالاده رسانده بودند، پیرامون اهمیت برگزاری جشنواره هَلی تِرشی و کارکردهای اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی آن در بالاده توضیحاتی داد و تاکید کرد که بخاطر بارش برف در نیمه اول فروردین ماه و سرمازدگی و از بین رفتن شکوفه ها، امسال میوه هلی بسیار کم بوده و شاید دچار کمبود هلی برای پختن هلی ترشی شویم. وی سپس کارهای انجام گرفته در رابطه با برگزاری جشنواره هلی ترشی (از نشست ۵ فروردین ۱۳۹۵ انجمن فرهنگی سادوا تاکنون) را به اطلاع حاضرین رساند.

خلاصه کارهای انجام گرفته در رابطه با برگزاری جشنواره تا ۱۵ خرداد ۱۳۹۵:

  • تاریخ جشنواره: نیمه مرداد ۱۳۹۵ (اعلام تاریخ دقیق آن که بستگی به تاریخ برگزاری یادواره شهدا در قلعه دارد)
  • محل اصلی برگزاری جشنواره: بالاده (چشمه سر، جمبام بن یا حیاط مدرسه)
  • تامین مالی جشنواره: توسط انجمن فرهنگی سادوا و همیاری چند تن از فرهنگ دوستان بالاده
  • این جشنواره در دو روز برگزار خواهد شد: روز نخست: برای چیدن هَلی و جمع آوری هیزم بصورت دسته جمعی با تراکتور یا وانت به جنگلهای اطراف بالاده خواهیم رفت.  روز دوم: زنان بالاده هلی را خواهند پخت و ما نیز در کنار پختن هلی ترشی و از ساعتی خاص (بستگی به مدت زمان پختن هلی ترشی دارد)، مراسمی رسمی را شروع خواهیم کرد که شامل تلاوت قرآن، سرود ملی، خوشآمدگویی، خاطره گویی، موسیقی و خوانندگی، شعرخوانی، سخنرانی و اهدای لوح تقدیر به هلی پج ها، مراسم خرید هلی ترشی و … می باشد.

تاکنون مسوولیت فعالیتهای زیر مشخص شده است:

  1. انجمن فرهنگی سادوا: مدیریت، برنامه ریزی و مالی جشنواره، خرید همه لوازم مورد نیاز جشنواره و پختن آش مراسم، عکاسی و فیلمبرداری، دعوت از صداوسیما و مسوولان فرهنگی استان و بخشدار و مسوولان بخش چهاردانگه، طراحی و چاپ بنر (پوستر و استند طراحی شد)، طراحی و چاپ بروشور
  2. مهندس ذبیح الله کاردگر: مسوول اطلاع رسانی (در سایت، گروه تلگرام و کانال بالاده، ارسال پیامک، اطلاع دادن به خبرگزاریهای استان و …)
  3. آقای کاوه کاردگر: اجرای موسیقی محلی
  4. سیدمحمد موسوی، یاسر آریافر (توبه) و حسین چهاردهی: جمع آوری مطلب و نوشتن مقاله در باره هلی و هلی ترشی
  5. سیداسحاق ساداتی: مسوول هماهنگی با زنان دویگار هلی پج
  6. آقای حسین چهاردهی و میثم کاردگر: مسوول خرید ظرف برای فروش هلی ترشی در اندازه نیم و یک کیلویی
  7. خانم سیده سکینه رضوی: مسوول تهیه آش مراسم (با هزینه شخصی) با همکاری چند تن از زنان بالاده در پختن آش

کارهایی که نیاز به مسوول دارد: همچنین در بخشهای زیر نیاز به همکاری جهت پذیرش مسوولیت می باشیم و امیدواریم شما اهالی محترم و اعضای انجمن با قبول مسئولیت های زیر ما را در اجرای هرچه بهتر جشنواره یاری رسانید. لازم به گفتن است که تمامی اعضای انجمن فرهنگی سادوا در تمام کارها حضوری فعال در کنار مسوول مربوطه خواهند داشت:

  1. مسوول درست کردن فضا و مکان اجرای جشنواره، تهیه دیگ و اجاق و …
  2. مسوول غرفه جهت فروش محصولات بومی ( هلی ترشی، لب
  3. مسوول فروش محصولات فرهنگی بالاده مانند پوستر، کتاب، و …

مدیر انجمن همچنین بیان داشت که تمام هزینه های اجرایی جشنواره هلی ترشی بر عهده انجمن فرهنگی سادوا می باشد و تاکنون برای اجرای همایشهایی که در سالهای قبل در بالاده برگزار کرده ایم از مسوولان دولتی کمک مالی تقاضا نکرده ایم و تمام هزینه ها از سوی این انجمن و اهالی فرهنگ دوست بالاده تامین شده است..

سپس هر یک از شرکت کنندگان در این نشست، دیدگاه های خود را پیرامون برگزاری جشنواره هلی ترشی بیان داشتند که به شرح زیر می باشد:

  1. جشنواره هلی ترشی می تواند بهانه ای برای دور هم بودن و دیدار دوباره اهالی با یکدیگر در مراسمی فرهنگی باشد.
  2. سخنران مراسم درباره مراقبت و حفظ محیط زیست و درختان هلی در منطقه تاکید کند.
  3. نهادهای رسمی بالاده ( شورای اسلامی، ستاد یادواره شهدا، پایگاه بسیج و انجمن فرهنگی سادوا) با وحدت و همدلی به یکدیگر کمک کنند و جهت برگزاری جشنواره هلی ترشی نیز حضور همه این نهادها موثر است.
  4. سایر مراسم عمومی در بالاده مانند راهپیمایی روز عید فطر، یادواره شهدا و آبادانی روستا مورد توجه همگان قرار گیرد.
  5. وحدت و همدلی لازمه و هدف برگزاری هر مراسم فرهنگی در بالاده از جمله جشنواره هلی ترشی  باشد.
  6. در سالهای آینده در هنگام درختکاری، گونه های محلی و اصلاح شده درخت آلوچه در بالاده کاشته شود.
  7. هر یک از اهالی بالاده و تحصیلکرده ها می بایست با نوشتن مطالبی برای نشر در سایت سادوا، بالاده را زنده تر از گذشته نمایند.
  8. علت بی توجهی و شرکت نکردن قشر تحصیلکرده در جلسات عمومی روستا از جمله همین نشست بررسی شود (که هر یک از حاضرین دلایل خود را نیز بیان کردند)

همچنین در پایان نشست، موارد زیر تصمیم گیری شد:

  1. چنانچه در اطراف بالاده وضعیت میوه هلی مناسب نباشد، از مناطق دیگر هلی تهیه کنیم که در این رابطه جهت کسب اطلاع از وضعیت هلی در اطراف بالاده و حتی مناطق دورتر مقرر شد: الف: آقای علی نظری و خانم زهرا بابایی تیلکی برای مناطق اطراف روستای پایین ده، خانم سیده سکینه رضوی برای مناطق یانه سر نکا مانند روستای کِنِت و لایی، آقای عین اله آزموده برای مناطق بندبن و رودبارک چهاردانگه و آقای شکرالله آخوندی برای مناطق تیلک، آتنی، گلخوران و آغوزگاله و نیز آقای منوچهر دهبندی از مناطق اطراف کسب اطلاع کنند و نتیجه را تا یک هفته آینده به انجمن فرهنگی سادوا اطلاع دهند.
  2. مسوول مدیریت در چیدن و شستن هلی و هماهنگی برای آوردن هیزم از جنگل را آقای شکرالله آخوندی قبول کردند.
  3. کسب اطلاع از ستاد یادواره شهدای قلعه جهت برگزاری دقیق مراسم یادوا در سال ۱۳۹۵ توسط آقای آزموده
  4. نوشتن مقاله ای در باره حفظ طبیعت و ارزش اکولوژیک، تعادل در بهره برداری از آلوچه جنگلی و … توسط  خانم دکتر نرگس کاردگر و مهندس محمد پورقاسم (تا پایان خرداد ماه در ۳-۲ صفحه)
  5. تهیه بروشور دو صفحه ای (در قطع A4) از مجموع مقاله های تهیه شده در باره هلی و هلی ترشی و … و نیز تهیه پرینت آن توسط عین اله آزموده
  6. بررسی امکان ایجاد غرفه جهت فروش محصولات بومی مانند انواع محصولات هلی و ترشیجات جنگلی، آب زرشک، لبنیات، نان تنوری و … در محل برگزاری جشنواره
  7. اهداف جشنواره در قالب مقاله ای تهیه و بصورت استند (بنر) چاپ گردد و در سایت نیز اطلاع رسانی شود.
  8. نوشتن و خواندن شعر بومی: آقای نعمت اله آزموده و یکی دیگر از شعرای بالادهی (و یا روستاهای اطراف).

یکی ازموارد قابل توجه در این نشست، حضور چند تن از همسران افراد بالاهی و یا اهالی روستاهای اطراف بود که حضور گرمشان را ارج می نهیم و صمیمانه سپاسگزار بزرگواری آنها هستیم: آقای علی نظری (روستای پایین ده و مدیر پایگاه خبری چهاردانگه نیوز)، خانم زهرا بابایی تیلکی (روستای قلعه و عروس گرامی بالاده)، آقایان مهندس محمد پورقاسم، محسن سیرادقی و سیدتقی هاشمی (دامادهای عزیز بالاده) که علاقه آنها به فرهنگ بالاده و همتشان جهت همکاری و همیاری ستودنی است.  هم چنین حضور سه تن از نوجوانان عزیز (امیرمحمد آزموده، علی دهبندی و نیکان نیک بین) را ارج می نهیم.

این نشست در ساعت ۱۹:۵۰ با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

اسامی شرکت کنندگان در نشست:

خانمها: دکتر نرگس کاردگر، لیلا کاردگر، زهرا بابایی تیلکی و سیده سکیه رضوی.

آقایان: یزدان فولادی، مهندس علیرضا صادقی فر، منوچهر دهبندی (شِکوه اکبر)، نعمت اله آزموده، یوسف چهاردهی (زنده یاد مشدی مرتضی)، شکرالله و امیر چهاردهی (زنده یاد مشدی مصطفی)، سیدتقی هاشمی، علیرضا کاردگر (زنده یاد اسدول حیبُ الله)، محسن سیرادقی، سیداسماعیل ساداتی (فرمانده پایگاه بسیج بالاده)، علی نظری، عین اله آزموده، مهندس محمد پورقاسم، شکرالله آخوندی، احمد چهاردهی (محمد/ اصغر عادلی).

همچون همیشه، ما را از دیدگاه های ارزنده خود بهره مند گردانید.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
سیدرضا حسینی (ساداتی بالادهی) گفت

برادر بزرگوار جناب آقای آزموده
ضمن عرض سلام به جنابعالی و کلیه دوستان عضو انجمن سادوا و دیگر همولایتی های گرامی

تشکر و سپاس از زحمات و پیگیری دوستان و معذرت بابت عدم حضور بعلت بیماری امیدوارم این همفکری و همنشینی و همدلی و همکاری منشا خیر و برکات برای منطقه بویژه بالاده شود
بنده به سهم خود ضمن تشکر مجدد اعلام میدارم اگر کاری بوده و در توان اینجانب باشد قطعا با تمام وجود در خدمتم
به امید آبادانی بیشتر منطقه بویژه بالاده
…………………………….
سادوا: جناب آقای سیدرضا حسینی (ساداتی بالادهی) درود. از حمایتهای همیشگی شما نسبت به فرهنگ دیار آباء و اجدادی سپاسگزاریم. با توجه به وضعیت فعلی شما، دعا می کنیم هر چه زودتر شفا بیابید و در مراسم جشنواره حضور داشته باشید.