گزارش نشست انجمن فرهنگی سادوای بالاده، ۱۳۹۵/۱/۵- نشست اعضای انجمن فرهنگی سادوای بالاده با حضور ۳۰ نفر از اعضا و دوستداران فرهنگ در ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه (با ۴۰ دقیقه تاخیر) روز پنجشنه ۵ فروردین ۱۳۹۵ در حسینیه باب الحوائج محله زیروان بهشهر برگزار شد.  آغاز جلسه با صلوات بر پیامبر گرامی و خاندانش مزین گردید و سپس آقای عین اله آزموده مدیر این انجمن ضمن خوشامدگویی، با نام بردن از ۱۵ متوفای بالاده در سال ۱۳۹۵، به اعضایی از انجمن فرهنگی سادوا که در سال گذشته یکی از بستگان خود را از دست داده اند، «سر سلامت وا» و تسلیت گفت و برای رفتگان، آرزوی آمرزش و شادی روح و ادای احترام کرده و ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم. وی ادامه داد: در میان رفتگان ما، زنده یاد کربلایی سعدالله توبه با اهدای اعضای بدنش برای همیشه زنده مانده است و با مرگ خود به چندین نفر حیات دوباره بخشید.

مدیر انجمن فرهنگی سادوا در ادامه با ارائه گزارش کامل فعالیتهای انجمن فرهنگی سادوا از سال ۱۳۸۶ (زمان تاسیس تا پایان ۱۳۹۴) بیان داشت: تاکنون حدود ۸۱۰ پست مطلب، ۱۷۰۰ قطعه عکس و سند از بالاده در سایت و وبلاگ سادوا و سایت جهانی گوگل ارت بارگذاری شده و تا پایان ۱۳۹۴، حدود ۴۹۵۰۰۰ بار مورد بازدید قرار گرفته است.(گزارش کامل فعالیتهای انجمن فرهنگی سادوا به زودی و در مطلبی جداگانه منتشر میشود).

وی هم چنین تاکید کرد که انجمن فرهنگی سادوا در ۹ سال گذشته با حداقل امکانات مالی و با برپایی چندین همایش فرهنگی و ماندگار در بالاده و قلعه، راه اندازی وبلاگ و سایت در فضای مجازی و هم چنین همکاری با ستاد یادواره شهدای بالاده و نیز نهادهای فرهنگی کشور، نام و بزرگی بالاده را دوباره زنده کرده و باعث همگرایی و اعتماد به نفس مردم و شناخت و آشنایی نسل نوجوان و جوان با ریشه های فرهنگی بالاده شده و امروز هر کس در هر نقطه از ایران و جهان میتواند از طریق سایت سادوا با فرهنگ بالاده و خبرهای آن آشنا شود.

آقای آزموده با توجه به نشستهای قبلی این انجمن بیان داشت: در تمامی ۱۵ نشست قبلی انجمن فرهنگی سادوا هرگز مشاجره و درگیری گفتاری صورت نگرفته و همه به نوبت دیدگاه خود در باره موضوعات نشست را بیان کردند و این روش می تواند زمینه آموزشی و تمرینی برای سایر نشستهای بالادهیها باشد تا در کنار یکدیگر و با کمال آرامش و احترام به حرفهای یکدیگر حتی اگر مخالف دیدگاه ما هم باشد گوش داده و هر کس نظر خود را بیان کند.

وی در ادامه با ابراز ناخرسندی از روند کنونی فعالیت انجمن فرهنگی سادوا بیان داشت: با همه این فعالیتهایی که شده متاسفانه همکاری تحصیلکردگان و نخبگان بالاده و حتی تعداد زیادی از اعضای انجمن بسیار اندک و ضعیف می باشد و آنگونه که باید به فرهنگ نیاکان خود اهمیت نمیدهند و حتی با گسترش خدمات الکترونیکی و اینترنتی نیز نتوانستیند برای فرهنگ خود گامی بردارند.

آقای آزموده با اشاره به نامهربانیهایی که در طول ۹ سال گذشته با خادمین فرهنگی بالاده شده، بیان داشت: ما هیچگاه به کسی نگفتیم که به انجمن کمک مالی کنید تا افراد از دادن حداقل پولی که امروزه ممکن است پول توجیبی فرزندش هم محسوب نشود، از ما گریزان باشند بلکه همواره درخواست کردیم که با ما همکاری محتوایی و معنوی کنید تا بتوانیم فرهنگ کهن دیارمان را جمع آوری و خفظ کنیم. اما عده ای نه تنها کمترین قدمی برای فرهنگ زادگاه خود برنمیدارند بلکه با انواع کارشکنیها و سنگ اندازیها، توهینها، تهمتها، بدگویی، فحاشی و …. که واقعاً دلیلش را نمیدانیم، فعالیتهای صادقانه اعضای این انجمن را زیر سوال می برند و مردم را نسبت به آن بدبین و اعضا را دلسرد می کنند. شاید این عده دوست دارند که مردم با هویت فرهنگی خود بیگانه شوند. حال اگر مشکلشان بنده هستم که ۵ سال پیش در جلسه انجمن اعلام کردم کسی بجای من مدیریت این انجمن را برعهده بگیرد تا عده ای فکر نکنند من دنبال منافع شخصی هستم. من بازنشسته ام و سی سال در سطح کلان فرهنگی مازندارن و کشور فعالیت کردم و نیازی به چیزی ندارم و اکنون تجربیات خود را با آگاهی و دلسوزی و احساس حظر از آینده در اختیار فرهنگ دیارم قرار داده ام.

مدیر انجمن فرهنگی سادوا، ادامه فعالیت در چنین شرایطی را بسیار دشوار خوانده و بیان داشت: وقتی در طول دو هفته گذشته بارها در فضای مجازی دعوت به حضور در جلسه کرده ام، به ۵۸۰ نفر پیامک دادم، شب گذشته با موبایل شخصی ام به ۱۸۰ نفر از افراد تحصیلکرده بالاده و ۳۰ نفر از تحصیلکرده های دوسرشماری پیام داده ام و فقط سی نفر با یک ساعت تاخیر حاضر می شوند، وقتی  که با ۴ نفر از تحصیلکردهای بالاده به توافق میرسم که عضو شورای انجمن شوند و امروز نیز می بایستی در جلسه  حضور یابند، فقط یک نفر حضور می یابد، عملاً راه هرگونه تصمیم گیری برای فعالتر شدن انجمن سد می شود و به بن بست میرسیم. در چنین شرایطی احساس می کنم که مردم بالاده به ویژه قشر فرهنگی و تحصیلکرده نیاز به انجمن فرهنگی و فعالیتهای فرهنگی ندارند و با کمال تاسف امروز انحلال موقت انجمن فرهنگی سادوا را اعلام میدارم و چنانچه تا تیر ماه امسال (زمان سررسید تمدید سالانه سایت سادوا) همکاری صورت نگیرد، ناچار به انحلال دایم انجمن هستیم که به دنبال آن سایت سادوا، وبلاگ سادوا و سامانه پیام کوتاه سادوا و تمامی فعالیتهای فرهنگی نیز تعطیل میشود و دیگر هیچ چیزی از بالاده در فضای اینترنت وجود نخواهد داشت. امیدوارم کسانی دیگر راه ما را ادامه بدهند و از فرصتها و فضای مجازی برای رشد و اعتلای فرهنگ بالاده و منطقه دوسرشمار نهایت بهره را ببرند.

سپس هر یک از حاضرین نظر خود را بیان داشتند که خلاصه آن به شرح زیر است: – انجمن فرهنگی سادوا، چراغ روشن بالاده است و همه باید کمک کنیم تا خاموش نشود. – فعالیتهای این انجمن چنان زیاد و مهم است که حتی در شهری مثل کیاسر هم چنین فعالیتهایی صورت نگرفته است. – باید آسیب شناسی کنیم که چرا قشر تحصیلکرده انگیزه همکاری برای فرهنگ بالاده را ندارند -  باید روی نوجوانان سرمایه گذاری کنیم و آنها را جذب کنیم – باید از مردم درخواست کنیم که کمک مالی کنند – من به مدیر انجمن سادوا حق میدهم، چون هیچکدام از ما موقعیت او را درک نمیکنیم و تنهایش گذاشتیم – انجمن سادوا نام بالاده را در جهان مطرح کرده و حیف است منحل شود – فرهنگ مردم بدون انجمن فرهنگی هم به راه خود ادامه میدهد. در صدر اسلام، دین مردم ایران عوض شد ولی نوروز همچنان باقیست – تحت هیچ شرایطی نباید بگذاریم انجمنی که این همه فعالیت داشته، نابود شود – باید در این تصمیم تجدید نظر شود – کم کاری ما در همکاری با سایت سادوا قابل توجیه نیست – برخی با انحلال انجمن که سالهاست منتظرش هستند خوشحال میشوند و به آرزویشان میرسند – و …

در پایان نشست، مقرر گردید تا همه اعضای انجمن فرهنگی سادوا و سایر اهالی بالاده همکاری خود با این انجمن را بیشتر کرده و برای تقویت سایت سادوا نیز مطلب و عکس تهیه و به مدیر انجمن داده شود و چنانچه تا تیر ماه امسال وضع به همین گونه باشد، تصمیم به انحلال انجمن شکل واقعی و قطعی خواهد یافت.

جلسه در ساعت ۱۹:۳۰ با پذیرایی و صلوات به پایان رسید. شایان گفتن است که تمامی هزینه های مراسم «سرسلامت وا» شامل خرید خرما و میوه و شیرینی از سوی انجمن فرهنگی سادوا تامین شده است.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۷ فروردین ۱۳۹۵
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
ذبیح اله کاردگر بالادهی گفت

در زمانه ای که نیاز به تشکل ها و سمن ها فراوان احساس می شود، نغمه انحلال، خبر مایوس کننده ای است که ناشی از بی مهری هاست.
شاخصه نظامهای مردم سالار ، مسئولیت پذیری می باشد. عدم احساس مسئولیت ناشی از فرهنگ منیت و فردگرایی است. جوامع پیشرفته، توسعه کشور خود را در مدیون این هستند که منفعت شخصی را در منفغت جمع می بینند. فرهنگ جامعه و خرده فرهنگ های منطقه اصالت ماست که با نگاه به گذشته، و با امید به آینده، فردایی بهتر را برای خود و فرزندانمان بسازیم تا راه را گم نکنیم.
همچنانکه هزینه کردن برای آموزش و سلامتی، سرمایه گذاری شناخته می شود، هزینه کردن مادی و معنوی در امور فرهنگی نیز یک سرمایه گذاری محسوب می شود که برای سلامتی روح و روان بشریت و ارتقاء امنیت اجتماعی انجام می پذیرد.

انشاءالله مسیر سادوا که ۹ سال است در حال پیموده شدن می باشد با اهتمام دوستان در تولید محتوای فرهنگی اعم از اخبار منطقه، خاطرات، مقالات، تصویر و … تداوم داشته باشد.
با تشکر از آقای آزموده مدیر دلسوز و مسئول سادوا و آرزوی بهروزی و پیروزی در امور فرهنگی برای ایشان به مدد همراهی و همکاری همولایتی ها.

احمدرضا چهاردهی گفت

سلام علیکم
جناب آزموده عزیز
تمامی دلنوشته های (دل گب) جنابعالی به دلیل ارادت قلبی و تعصب شما به این آب و خاک می باشد.
در تمامی موارد مربوط به انفعال مردم عزیز بالاده و عدم همکاری حداکثری ایشان کاملاً حق با جنابعالی هست.
اما خیلی از دوستان هم هستند که چشم امیدشان به دستان هنرمند و سخت کوش جنابعالی هست. حیف است این همه تلاش و زحمت بی اثر شود.
پایدار بمانید