بالاده در قاب عکسهای قدیمی – ۵  / عکسهای قدیمی به مرور زمان دستخوش تغییرات و آسیبهایی می شوند که گاهی ترمیم آن غیرممکن است و یا از نسلی به نسلی دیگر و از خانه ای به خانه ای دیگر، به فراموشی سپرده و یا نابود شوند. این عکسها همچون داستان سرایانی آگاه، بازگوکننده گوشه هایی از تاریخ و فرهنگ زادگاه ما بالاده و چگونگی زندگی مردم این دیار کهن هستند. شایسته و بایسته است که این عکسها را از آلبومهای شخصی – که شاید سالی یک بار هم به آن سر نزنیم- خارج کرده و اسکن دیجیتال و رتوش کردن، با نوشتن تاریخچه و زیرنویس و انتشار آنها در سایت سادوا به عرصه فرهنگی وارد کنیم و نگذاریم روزگار قدیم به فراموشی سپرده شود.

در این مجموعه که از گنجینه شخصی ام انتخاب شده، با بخشی دیگر از عکسهای قدیمی  بالاده (که ممکنست دیگر وجود نداشته باشند)، آشنا می شویم.

باشد که با دیدن این عکسها، دست یاریتان را بسوی ما دراز کنید و اگر درمنزلتان عکسهای قدیمی (از بالاده و مردم) دارید برای ما بفرستید تا در همین سایت و با نام شما منتشر کنیم. / با احترام. عین اله آزموده چهاردِه

ساخت دبستان بالاده – احتمالا تابستان ۱۳۶۴ (چپ: آقای سیدابراهیم ساداتی – استادکار- و راست: عین اله آزموده، عکاس: نامعلوم (از گنجینه شخصی عین اله آزموده) این دبستان اکنون به نام «دبستان شهید دستغیب بالاده» می باشد.

قله شاهدژ و بالاده از «قلعه پشت». ۳۱ خرداد ۱۳۷۴ / عکس: عین اله آزموده / اکنون در تمامی دشت و کشتزار و سینه کش تپه سمت راست روبرو، خانه  ساخته شده است.

پختن نان در تنور، ۳۱ خرداد ۱۳۷۴ / عکس: عین اله آزموده

ایوان خانه ای در بالاده، ۳۱ خرداد ۱۳۷۴ / عکس: عین اله آزموده

پیرزنی با کیسه خاک بر دوش، ۳۱ خرداد ۱۳۷۴ / عکس: عین اله آزموده / این خاک زرد رنگ از چاله هایی معروف به «گِلچارُن» در بیرون روستا تهیه شده و برای تزیین و گِل اندود (با نام محلی: دَست ایندو) کردن دیوار خانه ها بکار میرود.

گِل اندود (دَست ایندو) کردن دیوار خانه در بالاده، مرداد ۱۳۸۵ / عکس: عین اله آزموده

دروازه و خانه قدیمی پهلوان روحل کاردگر، مرداد ۱۳۸۵ / عکس: عین اله آزموده / این دروازه چوبی و خانه زیبای قدیمی در سال ۱۳۸۶ تخریب شده و بجایش خانه ای با اسکلت بتونی و مصالح جدید و شیروانی ساخته شده است.

………………………………………………………………………………………..

بالاده در قاب عکسهای قدیمی – ۱

بالاده در قاب عکسهای قدیمی – ۲

بالاده در قاب عکسهای قدیمی – ۳

بالاده در قاب عکسهای قدیمی – ۴

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۵ فروردین ۱۳۹۶