زمین خواری در بالاده به شیوه جدید/  دکتر سیداکبر ساداتی بالادهی / روستای بالاده از روزگار قدیم تاکنون از نظر فرهنگ و تمدن یکی از کهن ترین و با سابقه ترین و معروفترین روستاهای منطقه دودانگه قدیم و چهاردانگه جدید و زبانزد خاص و عام بوده است. با گسترش زندگی شهری و به دنبال آن مشکلات شهرنشینی، بازگشت دوباره به بالاده در دو دهه گذشته، آهنگ شتابانی گرفته و هر روز شاهد ساخت و سازهای جدید در بافت قدیمی و نیز خارج از بافت روستا و در زمین های کشاورزی و منابع طبیعی هستیم و زمین ها دارای ارزش ریالی بالایی شده است.

متاسفانه چند سالی است که بعضی اشخاص آگاهانه و یا ناآگاهانه و با سوء استفاده از جایگاه خود و به دلیل عدم حضور مالکان اصلی و یا ورثه آنها، به زمین های دیگران چشم طمع دوخته و مدعی مالکیت آن  شده و با تجاوز غیرقانونی به زمین های مردم بالاده (که همه ما هم نوع و هم خون یکدیگر نیز هستیم)، به سندسازی و ثبت دادن به نام خود اقدام کرده اند که یقینا کاری غیرقانونی و زشت بوده و مصداق بارز زمینخواری و قابل پیگرد قضایی است.

اگرچه بسیاری از زمین های بالاده بی سند هستند اما مالکیت و حریم و مرز هر زمین مشخص است و همه مردم به ویژه کهنسالان و پیران، زمین های یکدیگر را می شناسند و به آنها آگاهی دارند و به حریم یکدیگر احترام می گذارند.

نمای کلی زمین های کشاورزی بالاده از چشم انداز قله شاهدژ/ عکس: عین اله آزموده

تصاحب و چشم طمع داشتن به زمین دیگران برای آبروی قومی و اجتماعی و فرهنگ غنی بالاده بسیار زیان آور و غیرمنطقی و چون سمی مهلک است و زمینه ی بروز اختلافات و درگیری ها را فراهم می آورد (کما اینکه الان نیز پرونده های زیادی در دادگاه کیاسر از جانب بالاده بر سر اختلافات ملکی و زمین وجود دارد که جای تاسف دارد) و نیز باعث آسیب به شخصیت فردی و اجتماعی و خانوادگی شخص جاعل می شود.

لذا خواهشمندیم برای احترام به مردگان ما هم که شده، نسبت به زمین های گذشتگان بالاده که سال ها روی زمین هایشان عرق ریختند و کار کردند و الان در زیر خاک خوابیده اند و منتظر عمل نیک از شما ورثه ها و بازماندگان هستند،  دست از جعل سند بردارید. اگرچه بزرگان ما مرده اند، اما بدانید که تاریخ هیچ وقت نمی میرد و به نوشتن عمل نیک و بد ما مشغول است و دیری نخواهد گذشت که آبروی اشخاص جاعل و زمین خوار پیش عموم مردم بالاده خواهد رفت.

جا دارد شورای محترم اسلامی به عنوان نماینده قانونی و رسمی مردم بالاده (چه آنانی که همه ساله به بالاده می روند و چه آنانی که در طول عمرشان به وطن آباء و اجدادی خود نرفته اند) نسبت به این موضوع توجه لازم را مبذول داشته و پیگیری نماید.

با تشکر از توجه شما مردم فرهنگ دوست روستای بالاده.

نوشته: دکتر سیداکبر ساداتی بالادهی (فرزند مرحوم حاج سیدحسین)

خرداد ۱۳۹۹

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹