مشکلات بخش چهاردانگه و وعده های بی عمل مسئولان!/ مقاله زیر به قلم مهندس صابر عبدی  سخنگو و عضو شورای بخش چهاردانگه نوشته و در پایگاه خبری چهاردانگه نیوز منتشر شده است. در این مقاله به مشکلات فراوان بخش چهاردانگه از جمله وضعیت اسفبار جاده بالاده اشاره شده است. گلایه های نویسنده، درد دل همه مردم چهاردانگه هست که فریادشان به گوش مسئولان استان مازندران و شهرستان ساری نمی رسد و اکنون ۳۸ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در احقاق حقوق اولیه خود باز مانده اند. توجه شما را به خواندن این مقاله جلب می کنیم.

« بخش چهاردانگه ساری، بزرگترین بخش استان مازندران دارای مردمی زحمتکش و کم ‏توقع، بعد از سال‏ها وعده و وعیدهای مسئولان هم‏چنان مظلوم و محروم نگه داشته شده است. مسئولانی که در هنگام انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و … به سراغ مردم چهاردانگه می ‏آیند و برای جمع آوری رأی، مدام وعده و وعید می دهید، اندکی هم به انبوه وعده های عمل نشده خود مراجعه کرده و کلاه خود را قاضی کنید که بعد انتخابات چه کردید؟ شما حداقل کاری که می‏ توانستید، فکر کردن به مشکلات این بخش بوده! آیا این کار را کرده ‏اید؟

استاندار محترم استان مازندران! شما چند صباحی است که سکان مدیریت استان مازندران را در دست گرفته اید و لازم است بدانید که استانداران قبلی هیچ کاری برای چهاردانگه نکردند و حتی راه این بخش را هم بلد نبودند! آنان به مناطق غرب مازندران بیشتر از مناطق قلب مازندران توجه داشتند. نمی‏دانیم در غرب استان چه خبر هست که هر استاندار هر ماه سفر غرب استان را مرتباً انجام می‏ دهد اما کمترین توجهی به چهاردانگه ندارد! شاید در غرب استان، مشکلاتی واجب‏ تر از حمل و دپوی زباله ساری به چهاردانگه وجود دارد! شاید آنها مناطق گردشگری بی نظیری مثل چشمه سورت دارند که در حال نابود شدن است و برای نجاتش تلاش می‏ کنند! شاید هنوز راه‏های روستایی اندکی در غرب استان خاکی باقی مانده که رفت و آمد را برای تهرانی‏ ها سخت کرده و یا شاید هم مشکلات بخش چهاردانگه زیاد است و وعده و وعیدهای واهی باعث شده مسیر بازدید مسئولان تغییر کند!

اکنون روی سخنم با مسئولانی هست که در سال ۱۳۸۴ بر صندلی‏های تصمیم ‏گیری امور مهم استان و شهرستان ساری تکیه زده بودند! حتما یادتان هست که برای برگزاری مسابقات جهانی کشتی در ساری و حفظ آبروی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی نزد جهانیان، برای جمع کردن زباله ‏های دپو‏شده در کوچه‏ ها و خیابان‏ها و میادین شهر ( به واسطه اعتراض و جلوگیری اهالی منطقه سمسکنده از حمل زباله به روستایشان ) تصمیم گرفتید برای چند ماه زباله ساری به بخش چهاردانگه حمل شود تا فکری اساسی صورت پذیرد! آیا ۱۲ سال برای فکرکردن و تصمیم‏گیری بس نیست؟

شما ای مسئولان استان و ساری! اکنون ۱۲ سال از آن تصمیم نادرست‏تان گذشته است. در طول ۱۲ سال بر اثر ریزش شیرآبه‏ زباله‏ های ۵۰۰ تُنی روزانه ساری در سطح جاده ساری – کیاسر و لغزندگی اسفالت، صدها تصادف رانندگی صورت گرفته  و جان ده ها تن از مردم و مسافران از دست رفته و خانواده های زیادی سوگوار شده و یا از زندگی ساقط شده اند! در این سال‏ها محیط زیست بخش چهاردانگه در دهستان پشتکوه نابود شده و آبهای زیرزمینی به ویژه رودخانه های نزدیک جاده کیاسر آلوده به انواع آلاینده از جمله میکروب‏ها و انگل‏های بیمارستانی شده است!

باید از شهردار و اعضای شورای شهر ساری و بسیاری از مسئولان استان ( که بعضی از این آقایان متاسفانه چهاردانگه‏ای نیز هستند ) پرسید آیا بعد از ۱۲ سال، یک بار به محل دپوی زباله در روستای ولویه چهاردانگه رفته ‏اید تا عمق فاجعه را ببینید؟ در قبال ۱۲ سال حمل زباله ( که حدوداً معادل دو‏ میلیون‏ تُن می‏ شود ) چه خدمات و امکاناتی ( به غیر از وعده و وعیدهایی توخالی ) به مردم چهاردانگه داده‏اید؟ فقط هر چند‏گاهی در رسانه ‏ها و سایت‏ های وابسته به ادارات و دوایر دولتی، خبر از بازدید از محل ساخت کارخانه زباله ‏سوز ساری در نزدیکی ساری دیده می ‏شود که در پشت آن همه وعده وعید و دید و بازدیدها خبری هم نیست.

وضعیت راه‏های روستایی چهاردانگه گواه دیگری از محرومیت این بخش و بی توجهی مسئولان است. آیا مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان مازندران یک‏بار شده به بخش چهاردانگه بیاید و راه خاکی و جنگلی روستاهای تیلک، زکریاکلا، چهاررودبار، اروت، نرگس زمین، منزل‏دره و …. را بازدید کند؟ شاید نام این روستاها  برای مسئولان ناآشنا باشد اما جزیی از خاک ایران زمین است. هنوز مردم روستاهای کمرکلا و چهاررودبار با خودرو از داخل رودخانه سفیدرود رفت و آمد می کنند و  پلی که بالغ بر شش سالست در دست ساخت بوده و معلوم نیست این پروژه بزرگ! چند سال دیگر به بهره برداری می رسد جان مردم را به لب رسانده! هنوز مردم روستای بالاده و اطراف پس از شش سال از سیل ویرانگر سال ۱۳۹۰ و از بین رفتن بخشی از جاده، ناچارند از بستر رودخانه عبور کنند و حتی لوله های سیمانی بزرگی که برای ساخت پل به تیله بن دره آورده شده، همچنان بحال خود رها شده است!

برق منطقه پشتکوه، آب آشامیدنی روستاهای بخش چهاردانگه، وضعیت نامناسب مناطق گردشگری، بیکاری، مهاجرت بسیار زیاد روستائیان به شهر و نابودی دامداری و کشاورزی و …. همه و همه از بی توجهی مسئولان بخش و شهرستان و استان مازندران به این منطقه حکایت می کند.

چگونه است که برای زیرسازی جاده ایلال به بالاده و استفاده از معدن شن موجود در منطقه، از دید مسئولان نابودی محیط زیست به حساب آمده و این پروژه در منطقه ای محروم چند سال است نیمه کاره تعطیل شده ( و حتی خانم ابتکار مسئول قبلی سازمان محیط زیست کشور از این معدن دیدن می کند ) اما برداشت از معدن شن کلاج‏ خاسه در ورودی روستاهای پاجا و کنتا که معلوم نیست به کجا و برای چکاری برداشت می شود، آزاد است و مخرب محیط زیست نیست! چرا این برداشت مجاز است و آن برداشت تخریب محیط زیست؟ مردم چهاردانگه هر وقت از حق و حقوق خود دفاع کردند موضوع فوری به شورای امنیت استان مازندران کشیده و امنیتی شد و گاه نیز با مردم برخوردی امنیتی شده است!

شما ای استاندار مازندران! ای نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی ( که موکل مردم چهاردانگه نیز هستید )! فرماندار ساری! بخشدار چهاردانگه! شورای شهر ساری! اکنون مردم مظلوم و محروم چهاردانگه مطالبه ‏گر حقوق شهروندی از دست رفته خود هستند. این حقوق حقه که به دست شما از مردم چهاردانگه گرفته شده، مصداق بارز ظلم است. مردم چهاردانگه نیز منتظر امکانات عمرانی و حقوق شهروندی هستند که در دیگر بخش ‏های شهرستان ساری برای مردم انجام داده اید.

حال این مسئولیت سنگین بر دوش شماست که شر زباله ساری را از سر مردم چهاردانگه بردارید، چشمه سورت را از نابودی نجات داده و برای مردم به منبع درآمد تبدیل کنید، مناطق گردشگری چهاردانگه را ساماندهی کنید، کشاورزی و دامداری و اشتغال را رونق دهید، امنیت جاده کیاسر را  بیشتر کنید، راه های روستایی را اسفالت کنید، به داد مردم برسید و ….

در پایان توجه مسئولان را به این هشدار پیامبر اکرم (ص) جلب می کنم: « هر کس صدای مظلومی را بشنود و به او کمک نکند، مسلمان نیست». »

مهندس صابر عبدی/ سخنگو و عضو شورای بخش چهاردانگه، شهرستان ساری

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۵ آذر ۱۳۹۶