یادداشت دبیر محترم ستاد یادواره شهدای بالاده بر نقدهایی از یادواره شهدا / پس از انتشار نقدهایی بر مراسم برگزاری یادواره شهدای منطقه دوسرشمار در سایت سادوا، دبیر محترم ستاد یادواره شهدای بالاده یادداشتی برای این سایت ارسال کرده اند که آن را تقدیم خوانندگان گرامی می کنیم. یادداشت جناب آقای منصور علی نژاد دبیر محترم ستاد یادواره شهدای بالاده ( در سال ۱۳۹۰ ) هر چند کوتاه بوده و به بعضی از موارد کلی از جمله یادداشت ها و دیدگاه های مختلف خوانندگان سادوا اشاره دارد، برای ما قابل ستایش و احترام می باشد و صمیمانه از ایشان سپاسگزایم.

لازم به یادآوری است که دبیر ستاد شهدای بالاده در هر سال و با مشورت اعضای ستاد انتخاب می شود و ممکن است یک نفر فقط یک بار و یا دو بار و بیشتر به عنوان دبیر ستاد یادواره شهدای بالاده انتخاب شود و جناب آقای علی نژاد نیز دبیر ستاد یادواره سال ۱۳۹۰ بالاده می باشند.

………………………………………………………………………………………………..

مدیر محترم انجمن فرهنگی سادوا
با سلام و عرض خسته نباشید و با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت معلم خستگی ناپذیر حاج سیدیوسف ساداتی بالادهی یکی از اعضای ستاد یادواره شهدای بالاده.

بدون هیچ گونه بیان مقدمه، نظر حضرتعالی را به وصیت نامه شهدا پیرامون کمبودها و نارسائی های اقتصادی جامعه از زبان شهدا جلب می نمایم و نیازی به هیچ گونه نقد یا جوابی ندارد. زیرا خود شهدا اولین و آخرین نقاد بودند و راه را روشن و تعیین کردند و نظر ما قطره ای در مقابل وصیت آنها نمی باشد. شهیدان می فرمایند که ما برای دنیا شهید نشدیم؛ نمونه اش شهید یداله، شهید اصغر، شهید حبیب اله و ….

مورد دیگر، کسی که شهامت ندارد که نام و فامیلی اش همراه با نام پدر را در نقدها بیاورد بهتر است نقاد نباشد و شما نیز سعی کنید اینگونه نقدها را منعکس ننمایید که مایه تخریب است ( بعنوان نمونه : دل دوا، هم ولایتی، همرزم، دل شکسته، هم محلی، ناشناس، بالادهی، قلعه سری و …. ) .

مطلب بعد، ستاد یادواره شهدای منطقه تا سال ۱۳۶۸ با ترکیبی که سردار شهید علی نژاد ساماندهی کرده بودند تحت عنوان یک ستاد بوده و اعضای ستاد را از هر روستا ۳ نفر تشکیل می دادند و پس از گذشت شش سال فعالیت به دلایل مختلف که بیان آن ضرورت ندارد به روستاهای تابع واگذار و در هر روستا ستاد مستقل شکل گرفت.

حرف آخر، در مورد ستاد یادواره شهدای بالاده می باشد که خودتان در این یکی دو سال اخیر که در جریان کامل هستید، همه بالادهی های عزیز اعضای ستاد یادواره شهدا هستند و به تعداد خاصی از افراد هم برنمی گردد، این شعار نیست بلکه یک حقیقت است و هر فردی ادعایی غیر از این دارد این حقیر حاضرم شخصاً به حضورشان برسم و پاسخگوی ادعای خویش باشم.

با تشکر / منصور علی نژاد

دبیر ستاد یادواره شهدای بالاده در سال ۱۳۹۰

………………………………………………………………………………………………..

سادوا:

دبیر محترم ستاد یادواره شهدای بالاده جناب آقای منصور علی نژاد. با سلام. از اینکه قبول زحمت فرموده و بعنوان اولین ستاد یادواره شهدا از ۵ ستاد روستاهای منطقه دوسرشمار جوابیه ای بر نقدهای یادواره شهدا داده اید بسیار سپاسگزارم.

اینکه شهدای عزیز اولین و آخرین نقاد بوده اند کاملاً درست است و امروزه ما بازماندگان کاروان شهدا، فقط به روش های اجرایی و گاهی محتوایی یادواره های شهدا آن هم از سر دلسوزی و برای بهتر شدن امور نقد می نویسیم و امیدوارم باعث سوء برداشت برای بعضی از دوستان نشود. اگر نقد و نقادی و بیان انتقادات و ارائه پیشنهادات را جدی تر دنبال کنیم یقیناً نقاط قوت و تلاش عزیزان زحمتکش و ستادهای یادواره شهدا پر رنگتر و  نقاط ضعف آن هم برطرف می شود.

در باره یادداشت های خوانندگان و معرفی نکردن خودشان، کاملاً حق با شماست و بنده نیز بارها اعلام کرده ام دوستانی که یادداشت می نویسند به ویژه اهالی محترم بالاده، خود را نیز معرفی کنند و از این درخواست دلایل خاص خودم را دارم که بر همگان روشن است. مدتی یادداشت های بی نام و نشان را منتشر نمی کردم که بنده و انجمن فرهنگی سادوا را شدیداً متهم به سانسور !! کردند و بعضی از افراد هم با نام واقعی می نویسند که ما آنها را نمی شناسیم. گاهی برای دوستانی که می شناسیم تلفن زده و تایید می کنند که خودشان نوشته اند. بنابر این در این باره مشکل داریم و راه حل آن را هم در منتشر نکردن یادداشت هایی که توهین و تهمت و دروغ و خلاف قانون و اخلاق و مصالح نظام و افراد و … باشد قرار داده ایم و این حق را برای خوانندگان سایت ( مثل همه سایت های دیگر ) قائل هستیم تا دیدگاه های خود را در باره موضوعات مربوط به بالاده و منطقه دوسرشمار اعلام کنند.
به نظر بنده و بعضی از دوستان دیگر که یادداشت نوشته اند، داشتن ستاد مرکزی یادواره شهدا برای مدیریت امور یادواره ها لازم است و در آن صورت بسیاری از ضعف های اجرایی و محتوایی یادواره ها برطرف شده و نقاط قوت نیز تقویت می شود. هم چنین مسایلی که در چند سال اخیر در یادواره ها دیده می شود و اساس نقدها را شکل داده است، نیز برطرف می شود.
همانگونه که اشاره فرمودید بنده نیز که در دو یادواره قبلی بالاده حضوری مستقیم داشته ام، یکدلی همه مردم بالاده و همراهی آنان با ستاد یادواره و تلاش های حضرتعالی و دیگر اعضا را می ستایم و این همدلی و ارتباط نزدیک بین مردم و ستاد را باعث موفقیت هر چه بیشتر ستاد یادواره بالاده می دانم.
در پایان به روان پاک برادر بزرگوار حاج سیدیوسف ساداتی بالادهی که حضوری فعال و تاثیرگذار در یادواره های شهدا در بالاده داشته اند، درود می فرستم.

با احترام/ عین اله آزموده/ مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده

۲۰شهریور ۱۳۹۱

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

باسلام باتشکر فراوان از آقای علینژاد و آزموده . چند بار اعلام کردم که اعلام نام و نشانی را خواستن و پی گیریهای بعدی خلاف شرع و دین و عرف و اخلاق است برای هر مورد دلایلی از آیات و روایات و قانون دارم شما باید بدانید طرف شما چی گفته ، نه اینکه طرف کی است و فرزند چه کسی ؟ که بعداً تحت نعقیب قرار بگیرد و شاهد زیادی در این موارد دارم، بگذارید مردم حرفها درست و یا نادرست را بگویند و شما نقد و پاسخ گوید، هیچ کس به برگزاری مراسم شهدا ایراد ندارد فقط به تنگ نظریها و و خود محوریها و خودخواهی های ماها اعتراض دارند که باید با عموم و خصوص مردم مطابق باشیم.

۱- از اینکه بالاخره یکی از دوستان ستاد پاسخی (هر چند کوتاه و غیر جامع) داده اند سپاسگزارم. چون مسئولیت همواره با پاسخگویی عجین می باشد.
۲- شخصا قائل به این هستم تا حدالامکان افرادی که نظر می گذارند و نقدی را بیان می کنند با اسم حقیقی شان باشد.
۳- بهتر است اعضای ستاد با عنوان مسئولیت در ستاد و یک بخشی از کار را بر عهده بگیرند. اینکه بگوییم همه عضو ستاد هستند کفایت نمی کند، چون هر فرد مسئولی باید پاسخگو باشد.
۴- اعتقاد دارم شهدا در زمان خاص خود، به خاطر احساس مسئولیت پذیری بالایشان ایثارگری کرده و راه خود را پیدا کرده و به آن درجه رفیع نائل شده اند.
۵- اکنون نیز به دور از سوء استفاده از این مراسم برای اشخاص، گروه های سیاسی و حتی منطقه ای باید اخلاق اسلامی را در این جامعه رواج داد.
۶- ساختار قدرت با توجه به ساختار نفتی و رانتی ایجاد فرصت طلبی می نماید و ما را از عدالت به دور، پس بهتر است هدف اصلاح کلّیت امور با توجه به اخلاق اسلامی باشد، نه اینکه خودمان برای رسیدن به امکانات منطقه ای یا شخصی و گروهی بر خراب تر شدن اوضاع کمک نماییم.
۷- خدای ناکرده این افتخار نباشد که بگوییم روستای ما یا منطقه ما تعداد بیشتری شهید داده تا از رانت استفاده نماییم، این عین بی عدالتی است. متاسفانه این قضیه مستمسکی شده برای گرفتن امتیازهای غیر قانونی.
۸- متاسفانه خیلی از نقدها و جواب نقدها با حب و بغض بوده و منیت در آن وجود دارد، امیدوارم یاد بگیریم که چگونه دیگران را تحمل کنیم.انشالله خداوند سعه صدر به ما عنایت فرماید.

بگذار ناشناس بمانم گفت

با سلام خدمت جناب آزموده و دوست خوب و معترض جناب منصور علین‍‍ژاد
آقای علینژاد درست می گویند. من به تنهایی شهامت این را ندارم که بعداً تحت ترور شخصیت و تهمت های ناروای دوستان باشم. از کالیفرنیا هم نیامدم. بچه همین دیارم و به شخصه اعتقاد دارم که باید پاسخ های مناسب و درخور و قانع کننده به نقاد داده شود. در همه سایت ها خیلی ها نمی توانند و یا نمی خواهند که با نام حقیقی کامنت بگذارند تا بعداً دوستان نتوانند ایجاد مزاحمت نمایند.
جناب علینژاد خیلی عصبانی هستند و بیشتر به دنبال کار تفحص و پیدا کردن نقادها هستند تا پاسخ به نقد. کاری که در این سالها زیاد هم شاهد بودیم. از آقای آزموده هم به خاطر رفتار حرفه ای انتظار نداشتیم که حق را به آقای علینژاد بدهند حق با ایشان نیست که بخواهند هویت اشخاص مورد شناسایی ایشان باشد تا هر طور خواستند پاسخگو باشند و در کنار پاسخ طعنه های خانوادگی را چاشنی پاسخ های کوتاه خود نمایند. نباید از عنوان شهید و فرهنگ شهادت برای اشخاصی پل هایی ساخت تا ایست و بازرسی های خودی در آن باشند و هر که خواستند از پل عبور دهند و هر که را نخواستند از بالا به پائین پرت کنند. به دنبال پاسخ های مثبت باشیم و قانع کننده نه به دنبال شناخت هویت و تسویه حساب. مهندس ذبیح خیلی با شهامتی و به شما افتخار هم می کنم.
……………………………………….
سادوا: جناب ناشناس٫ سلام. در سایت سادوا، همه شناس هستند و همه ناشناس٫ دوستانی که خود را معرفی می کنند حتماً در معرض ترور شخصیت نیستند. ما هم به همین جوابیه اندک جناب علینژاد دلخوشیم و اگر دوستان دیگر ستادها هم جوابی بدهند خوشحالتر.
البته شنیده ام بعضی از اشخاص، تمام یاداشت ها را آن طوری که خودشان اذعان کردند، پرینت می گیرند و به این و آن نشان می دهند!! حال برای چه منظوری هست نمی دانم!! ولی بیان یک سری ایرادات و مشکلات بالاده و منطقه دوسرشمار واقعیتی ملموس است که وجود دارد و نیاز به معرفی گوینده هم نیست و بیان آنها هم رد این شخص و یا آن ارگان نیست. این مشکلات، الان بازگو می شود و شاید واقعاً هم این گفتن های ما بی تاثیر باشد و یا شاید هم تاثیری داشته باشد. زیرا آنان که باید تاثیرگذار باشند سایت سادوا را نمی خوانند و از زبان این و آن مسایل را می شنوند و تحلیل و نقد می کنند و آنانی هم که می نویسند دست شان به جایی بند نیست ولی افکار عمومی را روشن می کنند تا واقعیت ها را بیشتر بدانند.
انتظار شما از بنده هم بحق است و گاهی اینگونه ام که باید میانه بروم.

نه هر کلاه کج گذارد سروری داند / نه هر که سر تراشد قلندری داند . متاسفم که هنوز بجای اثبات یا رد مطلبی در تلاش این هستیم که خودمان را با هر نوع افکاری سازگاری دهیم. هنوز نمی توانیم در گفتار خود صادق و ثابت باشیم. گاهی به نعل و گاهی هم به میخ می زنیم. بیایم یا زنگی زنگ باشیم و یا رومی روم. دو پهلو گفتن را کنار گذاریم. آقا! به صراحت بدانیم که عده ای از مردم فرهیخته و محترم که بسیار زیاد هستند از این نوع شیوه برگزاری مراسم شهدا و انتقادات عده ای علیه مراسم با دلیل مخالف و بلکه نظری دیگر دارند. اینها مخالف شهدا و دشمن برگزار کنند گان نیستند. اینها به ما می گویند که شما ها قیم تام الاختیار معنویت شهدا نیستید که هر گونه مورد سلیقه شما هست آنان را به تفکر اجتماعی بکشانید. بیاییم در گفتار صادق و در رفتار عامل و در عمل عاقل باشیم دو پهلو و کج دارمریز کار فرهنگی نکنیم و کلی گویی جواب نگویم و در پی کشف بنچاق شخصی مردم نباشیم که نظر دارند. به قول مولا علی (ع) «انظرو ما قال و لا انظر من قال» نگاه کنید به گفته ها نه به گوینده.
……………………………………..
سادوا: جناب آقای ساداتی عزیز٫ این روزها هر که هر چه بنویسد یک نقد و « اِن قَلتی » بر آن وارد است.
واقعاً بپذیریم که تبعات نقدهایی که نه از سر سیاه نمایی و یا رد این و آن، بلکه از سر دلسوزی و بیان واقعیت ها و برای برطرف کردن ضعف های مراسم شهدا نوشته می شود، چندان خوشایند نیست و به مذاق عافیت اندیشان نیز تلخی می کند و شاید در آینده کسی جرأت نکند که نقدی بر عملکرد یادواره بنویسد. چون این نقدها از یک طرف گفته می شود و طرف مقابل خود را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی نمی داند و مردم نمی دانند که چگونه باید قضاوت کنند، مگر به دیده ها و شنیده های خود.
بسیار مایل هستم تا دیگر ستادهای یادواره شهدای منطقه دوسرشمار هم در رد نقدها و یا اثبات فعالیت های خود مطلبی برای ما ارسال می کردند.
حضرتعالی خود از این موضع کاملاً آگاهید که بعضی از برداشت ها در نقد یک موضوع، نه از اصل سخن که به گوینده آن سخن ربط داده می شود و چون گوینده ی سخن فلانی است پس باید گوینده اش را نقد کنند و نه سخنش را. شاید آیه شریفه « فَبَشِّرْ عِبَادِی الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ » مصداق این کلام باشد.

سلام به همه دوستای سادوایی ام. از آقای علینژاد ممنونم که همین چند جمله رو نوشتن و نشون دادن که می توان یک نقدی را نوشت و در آن به این و اون بخاطر ننوشتن اسمشون هم کنایه ای زد. بگذریم. امیدوارم که همه مسئولان ستادها مثل آقای علینژاد چند جمله ای بنویسند تا ما از میون این نقدها و پاسخ گفتنا به یه جمع بندی برسیم.
از آقای ساداتی تیله بنی هم که اینجوری برای دیگرون نقد می نویسن ممنونم. نعل و میخ دست شماست ببخشید ریش و قیچی دست شماست. شاید بد نباشه واقعیت ها رو خیلی عریان نکنیم و اونو پنهان تر مطرح کنیم. ما خود می دونیم چی می گید و به کی می گید. هر کی یه جوری برای گفتن درد دلهاش، ادبیات انتخاب می کنه.
………………………………………………………………..
سادوا: سلام . انشاء الله مسئولان ستادهای دیگر هم جواب های خود را برای سادوا بفرستند. از جناب علی نژاد و جناب ساداتی و همه دوستانی که نظرات خود را سریع و صریح و جامع می نویسند سپاسگزاریم.

سلام و درود خدمت همه دوستان. از همه دوستان خواهشمندم به چند نکته توجه کنند. حقیر با مطالعه نقدها و نظرات چند نکته را متذکر می شوم.

اول: اجرای مراسم شهدا منطقه در طول این سال های مدید در سطح کشور کم نظیر حتی می توان گفت بی نظیر بوده است.

دوم: هدف اصلی برگزاری این مراسم زنده کردن یاد و خاطره شهدا و در کنار آن وحدت و همدلی مرم منطقه بوده است.

سوم: دوستان بزرگوار از شما سوالی دارم مخصوصاً برادر عزیز جناب آقای آزموده مدیریت محترم سایت وزین سادوا آیا اگر مراسمی در خانواده شما برگزار شود مثلا {عزا یا عروسی}آیا اشکالات آن را در بوق و کرنا کرده و به اطلاع عموم رسانده و از عموم میخواهید نظرشان را در وبلاگ یا سایتها بدهند؟

چهارم: آیا اشکالات و کمبودهای اینگونه مسائل به دیگرانی که از سایت شما دیدن می کنند ربطی دارد؟

پنجم: البته نیت همه ما برای بهتر برگزار شدن این مراسم است. فکر نمی کنید اشخاصی که از ابتداء برگزاری این مراسم مخالف این امر خطیر بودند دنبال سوء استفاده از این بحث هایی که جای آن در خلوت و جلسه خاص است، می شود.

ششم: برادر آزموده و برادر ساداتی و … امثال آقای منصور علی نژاد و دیگر دوستانی که در این دوره طولانی خالصانه از جان و مال و وقتشان مایه گذاشتند مستحق توبیخ در ملاء عام آنهم در جایی که هر بیننده ای از هر جای عالم می تواند ببیند هستند؟

هفتم: به عنوان یک طلبه از طلاب منطقه از شما خواهشمندم این مباحث را از دید چشم عموم پاک کرده و مباحث را در خلوت با حضور جوانان و اعضای ستاد و صاحب نظران به تبادل نظر بنشینید.

هشتم: براستی ما همه اعضاء یک خانواده بوده و حفظ اسرار و احترام بر همه ماواجب است

نهم: برادر عزیز ساداتی مراسم شهدا منطقه بحث فرهنگی است نه بحث مرغ و سیاست و ورزش و … که ما بخواهیم امثال سایت هایی مثل خبر آنلاین و انتخاب و … نظر داده و رد بشویم. اعضاء و خادمین هم اشخاص حقیقی هستند نه حقوقی که از عملکردشان نقد و اشکال کرده و بی نام رد شویم.

دهم: اصلاً شاید این عزیزان دسترسی و توانایی استفاده از اینترنت را نداشته باشند یا نخواهند هر حرف و مشکلی را در چنین محیطی مطرح کنند.

یازدهم: از کجا معلوم آنکه ساز مخالف یا موافق زده و اسمی از خود بجای نگذارد اصلا عضوی از منطقه ما باشد؟ شهدا به ما درس مردانگی دادند.

دوازدهم: دوستان بزرگوار دلسوز، شما خود پدر هستید پدرانه برخورد کنید. عیوب را در خفا برطرف نمائید.

سیزدهم: در آخر از همه شما خواهشمندم هدف اصلی برگزاری مراسم شهدا را فراموش نکرده و کار را به جایی نرسانید که عموم مردم را دلسرد کنید.
ومن الله توفیق / مهدی اصغری

……………………………………….

سادوا: برادر گرامی جناب آقای اصغری عزیز٫ سلام. از اینکه چهار بار یادداشت تان را ارسال کردید و بنده بخاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستم به شما زودتر از این جواب بدهم پوزش می خواهم.
جناب اصغری! در بندهای اول، دوم، چهارم، هشتم، نهم و یازدهم با شما موافقم و این مباحثی که بیان فرمودید بسیار متین است و عقیده بنده و همه دوستانی که نقد نوشته اند نیز چنین است. در باره بندهای دیگر نیز به ترتیب جواب می دهم تا ابهامی باقی نماند.

سوم: در باره بیان ایرادات و کاستی های مراسم بزرگی مثل یادواره شهدا ( که با مراسم عروسی و یا عزای شخصی کاملاً متفاوت است )، هدف اصلی رفع این ایرادات است و انتقاداتی را که دیگران در پشت سر می کنند و آنرا مهملی برای سوء استفاده قرار می دهند، ما به عنوان دوست در پیش روی مطرح کردیم. مگر غیر از این است که طبق فرمایش معصوم (ع) برادر مسلمان باید عیب برادرش را پیش رویش بگوید؟ اکنون شرایط گفتن ایرادات ( و نه عیب ها ) هم متفاوت شده و رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی این وظیفه را بر عهده دارند. متاسفانه دوستان ما در ستادهای یادواره شهدا به این انتقادات که جدیداً ( و قبل از نقدهای بنده ) کمی فراگیر شده، توجهی نمی کنند و شاید خود را مستحق نقد نمی دانند!

پنجم : اگر تصور می فرمایید که دیگران از نقد سازنده ما سوء استفاده می کنند، چرا ما نباید این نقدها را جدی گرفته و بعد از سی یادواره در پی برطرف کردن ایرادات باشیم؟ در آن صورت به صرف سوء برداشت اشخاصی باید درهای نقد و انتقاد و پیشنهاد را بست!

ششم: ما نیز به زحمت های عزیزانی چون جناب آقای منصور علی نژاد و همه دوستانی که در این دوره طولانی خالصانه از جان و مال و وقتشان مایه گذاشتند، ارج می نهیم و انصافاً کسی در پی توبیخ ایشان نیست و فقط مردم نظرات خود را بیان می کنند.

هفتم: حضرتعالی به عنوان روحانی بزرگوار در دل همه ما جای دارید و ما نیز سعی خواهیم کرد تا جایی که امکان داشته باشید ایرادات ریز و درشت را مستقیماً به خودشان بگوییم و از حضرتعالی نیز این تقاضا را داریم که امکان نشستی جامع برای بیان ایرادات و رفع آنها فراهم آورده و به دوستان ستادهای یادواره این موضوع را یادآوری نمایید که ارتباط خود را با دوستان فرهنگی منطقه صمیمانه تر نمایند و اشخاص فرهنگی و زحمتکشان عرصه های فرهنگی که بر حسب وظیفه همواره در ستادهای شهدا انجام وظیفه می کنند را به چشم غریبه و نامحرم نپنداشته و ما را به دلخواه خود تفسیر نکنند.

دهم: تا جایی که اطلاع داریم اکثریت مطلق دوستان ستادهای یادواره شهدای منطقه دوسرشمار به اینترنت دسترسی دارند و مطالب دیگران را خوانده و پیگیری می کنند. اینکه نخواهند این بحث ها در اینترنت و برای افکار عمومی جواب داده شود موضوع دیگری است که ما هم به آن واقفیم.

دوازدهم: بفرموده شما، گاهی همه ایرادات را نمی توان برای عموم نوشت. باور بفرمایید که قبلاً هم نقدهایی چه از طرف بنده و مردم که از سوی خانواده های گرامی شهدا و بعضی از روحانیت محترم منطقه هم بر چگونگی اجرای مراسم شهدا و یا بعضی از موارد آن وارد شده و هر سال هم این ایرادات وجود دارد و از اینکه مردم چیزی ندانند، مشکلات بیشتر شده و کمتر بدان توجه خواهد شد.

سیزدهم: با شما هم عقیده ام که اهداف مراسم یادواره شهدا برای ما همیشه دارای اهمیت بوده و نوشتن نقد نیز دقیقاً به این مهم بر می گردد. گمان نکنم با گفتن ایرادات و دادن راهکار و پیشنهاد برای برطرف شدن ایرادات، بخواهیم مردم را خدای نکرده دلسرد کنیم. در آن صورت کسی نباید چیزی بنویسید و ایرادات را بگوید که مبادا مردم دلسرد شوند. اکنون در سطح ملی هم ایرادات کشوری به وفور از طریق رسانه ملی و مطبوعات گفته می شود ولی مردم دلسرد نمی شوند.

از اینکه جواب های بنده بیشتر از فرمایشات شما شده، پوزش می خواهم. شاید برای روشن تر شدن موضوع لازم بوده است.
با احترام فراوان / آزموده

با سلام خدمت برادر عزیز آقای آزموده
با تشکر از جنابعالی و همه کاربران محترم سادوا
بعرض می رساند حقیر هیچ سمتی در ستاد یادواره ندارم و اگر توفیقی بدست بیاید بعنوان خادم الشهدا در خدمتگزاری حاضرم
البته هیچ کاری بدون اشکال نیست با اینحال بنده به نوعی بعلت دور بودن از محیط و زندگی در جوار امام رضا جهت تحصیل نمی توانم براحتی در جلسات حضور یابم. انشالله در اولین سفرم به نکا با لطف باری تعالی تلاش خود برای برگزاری چنین جلسه ای با عنایت اعضاء ستاد و جوانان دلسوز را می نمایم.
البته حقیر از بیرون به قضیه نگاه می کنم و با بعضی از بیانات شما در پاسخ به عرایضم مخالف هستم که اگر جناب عالی صلاح بدانید در آینده حضوری صحبت نماییم. انشاالله باشد برای دیدار جنابعالی در سفر آتی. ضمنا تعدد ارسال عمدی نبوده. با تشکر مهدی اصغری
…………………………………..
سادوا: جناب آقای اصغری عزیز٫ التماس دعا از شما داریم وقتی که به ضریح مبارک امام هشتم دست تبرک می رسانید.

من نقدهای آقایان آزموده و عالیشاهی رو خوندم. در این یادداشت ها اشاره ای به کمبودها و نارسائی های اقتصادی جامعه نشده که آقای علی نژاد توجه نویسندگان رو به وصیت نامه شهدا حواله میدهن. آیا این روش یعنی ارجاع دادن به وصیت نامه شهدا نوعی شانه خالی کردن از جواب دادن به افکار عمومی نیست؟
آیا اگر تعدادی از این شهدا اکنون زنده بودن، اینگونه یادواره برگزار کردن رو نقد نمی کردن؟ یا در جایی دیگر فرمودن « شهدا اولین و آخرین نقاد بودند و راه را روشن و تعیین کردند و نظر ما قطره ای در مقابل وصیت آنها نمی باشد. ». به نظر ایشون چگونه شهدا برای امروز بهترین نقاد هستند در حالیکه در روزنامه ها و سایت های بزرگ کشور موضوعات مهمی چون عملکرد دولت و نظام و بسیج و شهدا و مجلس و قوه قضاییه و … نقد می شوند ولی کسی نمی گه نقد نکنین چون شهدا بهترین نقاد بودن؟ این یعنی مراسم شهدا را چون برکه ای بزرگ و زلال در نظر بگیریم که نذاریم آب زلال به آن وارد نشه و نقاد مثل شناگریه که خودش رو به خطر می ندازه تا ناپاکی های درون این برگه زلال را نشون بده و از آن در بیاره.
به نظرم این حرف های آقای علی نژاد هیچ ارتباطی به نقدهای بر یادواره شهدا نداشته و نمی تواند جوابیه مناسبی باشه و به نوعی می گه که « لال بشید و دیگر حرف نزنین چون من نمی خوام به شما جواب بدم». پس شهدا رو پیش روی شما قرار میده. یک تیر و دو نشون: هم به نقدتون جواب داده و هم چیز خاصی در نقدش نیست که بدرد مردم بخوره!! ایشون هم همون حرفای آقای عالیشاهی را در پخش نکردن نظرات مخالف دارن و با این اوضاع و احوال بهتره که سایت سادوا هم دیگه چیزی در این مورد ننویسه و برای این آقایون یک حصار امنی دورشون کشیده بشه که کسی جرات نکنه نقدشون کنه چون اونو مخالف شهدا معرفی می کنن!!
…………………………………………………………………
سادوا: جناب آقای همسنگر
ابتدا می خواستم طبق درخواست پایانی شما این یادداشت را منتشر نکنم ولی ما هر چه خوانندگان سادوا بنویسند را بررسی می کنیم و بعد تصمیم می گیریم.
از اینکه پس از دو سه ماه که از زمان آن نقدها می گذرد یادداشتی نوشتید برایم جالب است. جالب از این نظر که هر موضوعی را تا زمانی که گرم هست باید به آن وارد شد. شاید الان دیگر کمتر کسی به آن نقدها رجوع کند. با این حال از شما سپاسگزارم که نظرتان را نوشتید.
اجازه بدهید همین مقدار جوابیه مختصر جناب آقای علی نژاد را قبول کنیم و به فال نیک بگیریم. نظر آقای علی نژاد با توجه به شناختی که بنده سال هاست از شخصیت ایشان دارم اینگونه که شما بیان فرمودید نیست و جا دارد تا از ایشان و همه دلسوزانی که نقدهایم را نقد کردند و یا اعلام نظر کردند سپاسگزاری کنم. یادواره شهدا بقول شما همان برکه بزرگ و زلالی است که سی سال است هم چنان زلال هست و تشبیه شما را در باره نقاد و حصار امن و منتشر نکردن یادداشت ها و … را قبول ندارم. شاید به این دلیل که نوشتن همین نقدهای سادوا دلیلی بر رد ادعای شماست.
باشد تا همه ما با صحه صدر و شکیبایی نظرات مخالف را بشنویم و به آن احترام بگذاریم. با احترام / آزموده ۹/۸/۱۳۹۱