گزارش تصویری مراسم روز عاشورا در بالاده و منطقه دوسرشمار ۱۳۹۱/۹/۵ / بخش اول / مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و یاران در منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر بخش چهاردانگه ساری) هم چون سال های گذشته و طبق سنتی دیرینه با حضور پرشور اهالی بومی و  دیگر همولایتی هایی که به منطقه رفته بودند اجرا شد. مراسم روز عاشورا در بالاده از ساعت ۹ و نیم صبح با حرکت علمداران در جلوی دسته از تکیه بالاده به سوی «چشمه سر» و سپس با حرکت عزاداران به سوی امامزاده میرافضل تیله بن آغاز شد. آقایان عباس دهبندی (فرزند مرحوم هاشم علی) ، سیدحسین ساداتی( مرحوم میرتراب)، عمار توبه ( کربلایی حسینعلی) و سیدحمزه ساداتی (مرحوم سیدجعفر) با خواندن مرثیه که با صدای طبل و سنج و سینه زنی عزاداران همراه بود، شور و حال خاصی به این مراسم دادند.

هر چند هوای امسال به ویژه در شبها بسیار سرد بوده و در ارتفاعات چهارنو و قله شاهدژ برف سنگینی در روزهای گذشته باریده بود، ولی در روز عاشورا هوا صاف و گرم بود.

دسته عزادارن قلعه و پایین ده در وَروَرکِله با عزادارن بالاده ادغام شده و دسته ای بزرگ را شکل دادند تا به مزار امامزاده رسیدند. در مزار امامزاده، دسته عزاداران تیله بنی به عنوان میزبان این مراسم در حال زنجیر زنی بودند و سپس دسته عزاداران واوسری (که این شبها در تکیه واوسر قدیم بیاد نیاکان خود که در این روستا سکونت داشتند و در دهه ۷۰ بر اثر رانش زمین روستا از اینجا مهاجرت کرده اند، گرد هم جمع می شوند و عزاداری می کنند )، به محیط امامزاده وارد شدند.

در این گزارش، بخش اول عکس های مراسم عزاداری روز عاشورا را تقدیم خوانندگان گرامی سایت سادوا می کنیم و بخش دوم این گزارش که متفاوت با بخش اول می باشد را نیز به زودی تقدیم خواهیم کرد.

عکسها: عین اله آزموده / سایت سادوا . استفاده از عکسها با ذکر نام عکاس و لینک سایت سادوا آزاد است.

علمداران در پیشاپیش دسته عزاداران بالادهی در چشمه سر

دسته عزاداران بالاده در حال رفتن به سوی امامزاده میرافضل تیله بن

حجت الاسلام صادقعلی توبه بالادهی که در محرم امسال در بالاده، قلعه و پایین ده منبر داشتند

سیدحسین ساداتی بالادهی ذاکر اباعبدالله الحسین(ع)

جوانان بالادهی همواره در دسته های عزاداری حضوری چشمگیر دارند

سینه زنی عزاداران بالاده

دسته عزاداران پایین ده و قلعه به سوی مزار امامزاده میرافضل (قبل از وَروَرکِله )

دسته عزاداران بالاده و دسته عزاداران پایین ده و قلعه در دو راهی وَروَرکِله با هم ادغام می شوند

علمداران بالاده، پایین ده و قلعه پیشاپیش عزادارن در دو راهی وَروَرکِله

عزاداران بالاده، پایین ده و قلعه در تیله بن درّه

 

دسته عزاداران تیله بنی در ورودی امامزاده میرافضل

زنجیرزنان تیله بنی در محوطه امامزاده میرافضل


عزاداران روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر در محوطه امامزاده میرافضل در حال سینه زنی

حجت الاسلام توبه در حال سخنرانی و خواندن ذکر مصیبت اباعبدالله الحسین (ع)

نماز جماعت ظهر عاشورا به امامت حجت الاسلام اصغری در محوطه امامزاده میرافضل

نخل که نمادی از تابوت امام حسین (ع) است همه ساله پس از مراسم عاشورا و گردش به دور امامزاده میرافضل به مسجد تیله بن برگردانده می شود.

برای اطلاعات بیشتر در باره قدمت نخل و نخل گردانی در مازندران و تیله بن به مطلبی از خبرگزاری ایلنا که در سایت دوسرشمار نیز منتشر شده است، مراجعه کنید.

گزارش تصویری مراسم روز عاشورا در بالاده و منطقه دوسرشمار در سایت وزین خبرگزاری چهاردانگه نیوز نیز منتشر شده که از مسئولان این خبرگزاری برای پوشش خبری این گزارش بسیار سپاسگزاریم

…………………………………………………………………………..

از همه دوستانی که عکس و فیلم از مراسم محرم و عاشورای امسال از بالاده و سایر روستاهای منطقه دوسرشمار تهیه کرده اند درخواست می شود آن را برای ما ارسال کنند تا در سایت سادوا منتشر کنیم. ایمیل سادوا sadva86@gmail.com

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۸ آذر ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام خدمت مدیریت سایت وزین سادوا جناب آقای آزموده که خود را نسبت به بالاده و بالادهی های عزیز مسئول می داند. و تشکراز گزارش و عکسهای جالب که تهیه کردید تا کسانی همچون من که عاشق بالاده و همولایتی هایمان هستیم آن را تماشا کنیم و لذت ببریم و سپاس که ما را لحظاتی به بالاده و در مراسم عزاداری اباعبدالله حسین(ع) بردید و ما منتظر گزارش بعدی در رابطه ی بااین موضوع هستیم.
……………………………………….
سادوا: آقا کمیل عزیز سلام. ما هم سپاسگزار شما همولایتی های عزیز هستیم که همواره مشوق ما در عرصه اطلاع رسانی بوده و هستید.

کمیل توبه بالادهی گفت

آقای آزموده . گزارش دومی را هم در سایت قرار دهید.
…………………………………..
سادوا: انشاء الله به زودی گزارش دوم و هم چنین عکس هایی که دوستان گرامی برای ما فرستاده اند را در سادوا قرار خواهیم داد.

ساداتی تیله بنی گفت

ضمن عرض سلام و قبولی عزاداری تمام عزداداران و آرزوی سلامتی برای همگان بخصوص جوانان این مرز و بوم، تصاویر عزاداری جالبی هست و تشکر از تهیه کننده محترم.
امید است که این فرهنگ مذهبی به دور از تمام تعصبات قومی و اقلیمی و آلایش شده از هر گونه بدعت ها و خرافه در کمال آرامش و پذیرش عقل و منطق همه ساله انجام بگیرد. خاطرات از دوران گذشته را در ذهن تداعی می کند که بس شیرین و صمیمی است . اگرچه اینجانب دو سال است که در جمع عزاداران توفیق حضور ندارم ولی قلب و دلم برای همیشه به مردم و منطقه است.

انجمن فرهنگی تلسی گفت

با سلام خدمت مدیر محترم انجمن فرهنگی سادوا به جهت زحمت بی منت برای منطقه . ممنون از اینکه گزارش کامل مراسم عاشورای حسینی را جهت عزیزانی که در منطقه حضور نداشتند قرار دادید باور ما این است که خون حسین به این علت عالمگیر شده که زیر بار منت و خفت دوران خود قرار نگرفت و عاشورا برای همیشه زنده و ماندگار خواهد بود .
……………………………………
سادوا: سلام بر تلسی و سپاس از لطف شما.