سیاه کردن واژه دوسرشمار، منطقی نادرست و …
سیاه کردن واژه دوسرشمار، منطقی نادرست و …/ نقل از وبلاگ آفتاب تیله بن/ آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید، منطق نادرست و کار زشت و پلید مخالفان واژه ی تاریخی و اجتماعی و مردمی «دوسرشمار» می باشد. مخالفان کلمه ی دوسرشمار با چندین جلسه مباحثه همراه با ادله تاریخی و جفرافیایی (نقشه) و گفتار پیران منطقه که به بیان واقعیت تاریخی در مورد اسم منطقه پرداخته اند، هنوز ناراضی بنظر می رسند. چون نتوانستند در مقابل دلیل های روشن و قانونی نام دوسرشمار جوابی درست و منطقی داشته باشند، متاسفانه در همین جهت دست به اقدامی نادرست و زشت زدند و آنهم پاک کردن واژه دوسرشمار از روی تابلوی شناسایی امام زاده میرافضل منطقه دوسرشمار. این حرکت نادرست، در زمانی اتفاق افتاد که عده ای غافل و سودجو و غارتگر اموال تاریخی و اجتماعی مردم و مخالف فرهنگ و هنر و آثار مذهبی، اقدام به کندن امام زاده میرافضل تیله بن در تاریخ 1392/6/18 نمودند، که خوشبختانه با هوشیاری اهالی تیله بن و بسیجیان منطقه، یک نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی و دو نفر دیگر اقدام به فرار می نمایند. شاید دست این مخالفان و آن سودجویان متجاوز به حقوق مردم ناخواسته در یک منجلاب بوده باشد؟ (الله آعلم) به هر حال سیاه کردن واژه دوسرشمار از روی نوشته ها، کاری بس ناپسند است که حتی تعدادی از مخالفان منصف واژه دوسرشمار، از این کار اعلام انزجار نمودند.
تصویر شماره 1 – تابلوی شناسایی امامزاده میرافضل منطقه ی دوسرشمار – نصب در سه راهی جاده ساری – سمنان تاریخ 1392/5/6
تصویر شماره 2 – تخریب تابلو و سیاه کردن نام دوسرشمار – تاریخ 1392/6/26
باید عرض کنیم که در مورد سابقه تاریخی واژه دوسرشمار در وب سایت های منطقه دوسرشمار مفصل بحث شده است. ولی در مورد مخالفان واژه دوسرشمار باید عرض کنم که آنان چند دسته اند:
الف – گروهی اصل این واژه را نمی دانند و در ذهنشان جای ندارد و گهگاهی روشن می شوند ولی هیچگاه اهانت و بی احترامی به موافقان دوسرشمار و کلمه خاص آن ندارند.
ج – گروهی دیگر که بعضی هایشان منتسب به نهادهای فرهنگی و اجتماعی و مذهبی جامعه می باشند، متاسفانه با توجه به حسن شهرت اجتماعی شان، کم مطالعه و گاهی بی منطق بنظر می رسند. اگر چه تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمی رسد ولی خودشان را به نوعی قیم مردم و نهادهای اجتماعی و تجسم کامل حامیان مردم و انقلاب و شهدا جلو می دهند. تصورشان اینست که فقط آنان می دانند و بس. فقط آنها هستند که دارای افکار درست و روشنند. این گروه بدون هیچ دلیلی که قابل قبول باشد با واژه تاریخی و ثبتی «دوسرشمار» مخالف بوده و گاهی این واژه را قدیمی، گاهی بی معنی و گاهی هم ناشناخته می دانند، گاهی می خواهند تعیین اسم برای منطقه کنند و گاهی هم تغییر اسم منطقه را بر سر زبانها می اندازند و گاهی هم اسم یک روستا و یا یک مکان و شخص را برای منطقه رواج می دهند و گاهی هم دیگران را تهدید و تحقیر می نمایند که فلان خواهد شد و فلان خواهیم کرد. این گروه متاسفانه خود نمی دانند که چه می کنند؟ نمی دانند که آزار و اذیت رساندن به مردم و مشوش کردن افکار آرام جامعه، خود گناهی نابخشودنی است؟
تابلوی شماره یک در تاریخ 5/5/1392 توسط هیات امنای امام زاده میرافضل تیله بن در سه راهی جاده آسفالته ساری – سمنان به منطقه دوسرشمار نصب شد و چند روز بعد یکی از همین مخالفان واژه منطقه دوسرشمار طی تماس تلفنی با یکی از اعضای هیات امنای امام زاده با شدت تمام ایشان را مورد خطاب قرار داده و حتی با کلماتی سنگین و بدور از شأن و شخصیتش، هیات امنا را مورد سرزش برای درج کلمه ی دوسرشمار کرد. به هر حال آنچه در شب 1392/6/26 توسط فرد یا گروهی بر روی تابلو شناسایی امام زاده روی داده، کاری بسیار زشت و قبیح است.
مخالفان و مسببین و مباشیرین این نوع کارها بدانند که با رنگ کاری و پاره نمودن بنرها، نهایت عجز خود را می رسانند. اگر صلاح می دانند حاضریم در هر جلسه ای با هر تعدادی که پیشنهاد دارند، گفتگو کنیم و نظرات خودمان را بیان نماییم تا هم مردم قضاوت کنند و هم به نتیجه ای منطقی درست و سالم برسیم. چه مخالفان و چه موافقان بدانند که با زور و تهدید و سیاه کاری و کندن پارچه ها و گاهی مانع شدن برای نصب این بنر ها، نمی توان افکار عموم را قانع کرد. والله این نوع کارها و توهین و تهمت زدن ها، متهم کردن دیگر به انواع و اقسام کارها ناکرده، غضب و عذاب الهی را بدنبال داشته و خارج از شأن انسانهای محترم بویژه افراد فهیم و متشخص منطقه دوسرشمار می باشد. بیاییم با هم برادرانه یک موضوع کوچک را حل و فصل کنیم. هر گونه مدارک تاریخی، جغرافیایی ( نقشه ها و…) گفتار و شهادت پیران منطقه، فرهنگ لغت تاریخی و معتبر فارسی و غیره بخواهید، گواه این است که نام منطقه از قدیم الایام «دوسرشمار» بوده است وا گر نظر فرهیختگان منطقه بر تغییر و تعیین اسم جدید باشد، باید در یک جمعی دوستانه تصمیم گیری شود نه کارهای شبیه به شبیخون خصمانه توسط گروهی اندک در شب و تاریکی. پیشنهاد موافقان دوسرشمار است که در یک جلسه ایی با حضور حداقل 50 تا 100 نفر از افراد فرهنگی و فرهیخته ی روستاهای منطقه در یک زمان خاص این مساله را حل نماییم.
نظر شما موافقان و مخالفان چیست ؟
30/6/1392 سیدعقیل ساداتی تیله بنی
…………………………………………………………………………………
سادوا: ضمن محکوم کردن این رفتار زشت و ضد فرهنگی، باید عرض کنیم که تغییر نام رسمی منطقه دوسرشمار عملی تفرقه برانگیز و خلاف همزیستی مسالمت آمیز اهالی روستاهای منطقه دوسرشمار (بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر) بوده و چون عده ای در پناه شعائر مذهبی و شهدا می خواهند چنین بدعت و تحریفی را بر منطقه دوسرشمار تحمیل کنند، نیاز به نشست و گفت و گو هم ندارد. این آقایان مگر تاریخ منطقه را مطالعه نکرده و یا از بزرگان شان در باره نام دوسرشمار نشنیده اند؟ نشست و گفت و گو زمانی وجهه قانونی و حقوقی دارد که دو گروه بر سر یک واقعیت، درک مشترکی نداشته باشند. حال اینکه در این مورد خاص، عده ای آگاهانه و عمداً اصل واقعیت را تحریف کرده و بدنبال هدف و مقصود خاص خود هستند که همانا کاشتن بذر تفرقه و اختلاف در بین اهالی روستاهای منطقه است.
مطالب مرتبط با نام دوسرشمار …………………………………………..
دوسرشمار کجاست؟ چرا واژه ی دوسرشمار به این منطقه اطلاق می شود؟
منطقه نرمآب در کتاب های فرهنگ جغرافیای ایران و لغت نامه دهخدا
کتاب های که در آنها نامی از روستاهای دوسرشمار آمده است
سلام به همه ی دوستان. روی سخنم با دوستانیه که برای پیشبرد اهداف پوچ شون مغرضانه دارن از یه چیزایی سوءاستفاده میکنن (که البته مقابله با اونا باید هوشمندانه باشه!) کاملا متواضعانه ولی جسورانه عرض میکنم: فکر کنید الان 80 سالتونه و دم مرگ! دارید به این فکر می کنید که عمرتون چطور گذشته، وقتی یاد این روزا می افتید به این دعواها نمی خندید؟ از این که این عملکردتونه، پشیمون نیستید؟ این کارا براتون پوچ و بی معنی نیست؟ پس کاری کنید که سالها بعد وقتی بهش فکر کردید شرمنده خودتون نباشید!
با سلام. من با نظر آقای آتنی مفرد عزیز کاملاً موافقم.
بشکنه اون دستی که برای آموختن قلم به دست نمیگیره تا « ن والقلم » را بیاموزه و خشک بشه آن مغزی که فکر نمی کنه تا «یستمعون القول و یتبعون الاحسنه » را بفهمه.
با این کارهای زشت و ذبوحانه این افراد در پی چه چیزی هستن؟ هدفشون چیه؟ بیماران روانی هستن یا روانیانی هستن که خود را عاقل می نمایانن؟
نام دوسرشمار از قدیم بوده و هست و خواهد بود. آیا نام منطقه رو « امامزاده میرافضل » کنن مشکلات مون حل میشه؟ توی این سی و سه سال بعد از انقلاب این آدمای کج اندیش چه گلی به سر مردم منطقه ما زدن که حالا دنبال تغییر اسمش هستن؟
نه بابا! اینا دنبال چیزه دیگه ای هستن و چه جایی بهتر از مقدسات و نهادهای مذهبی و شهدا. خواهشن نام و اعتبار شهدا و مقدسات رو برای پیشبرد مقاصدتون استفاده نکنین.
آقاي آتني مفرد سلام،
بنده هم عرض كردم كه وجود واژه ي تيله بن روي اين تابلو مشكل خاصي ندارد. بله! حق با شماست. اگر اين واژه روي تابلو درج نمي شد اتفاق خاصي نمي افتاد. همچنانكه قرار گرفتن اين واژه روي تابلو اتفاق خاصي را به وجود نمي آورد.
مسئله ي اصلي اين است كه نام تيله بن بعد از قرار گرفتن واژه ي امامزاده ميرافضل با توجه به اسناد ثبتي موجود تحريف و يا شيطنت و كار غير قانوني نيست.
مثلاً ما هميشه شاهدژ را همراه با بالاده به كار مي بريم و اين موضوع هم هيچ ايرادي ندارد. با وجودي كه شاهدژ يك قله بوده و منطقه ي وسيعي را از لحاظ جغرافيايي شامل مي شود.
با اين وجود بنده هم معتقدم كه اگر نام تيله بن روي اين تابلو قرار نداشت اتفاق خاصي نمي افتاد.
موفق و سربلند باشيد آقاي آتني مفرد، دوست عزيز و بزرگوارم
جناب آ قای نظری عرض با سلام ادب و احترام. اینجانب ارادت کامل به تیله بن و تیله بنی دارم و کاملا به اسناد ثبتی مربوطه نیز آ گاهم. دستان معلم فرهیخته جناب آ قای ساداتی را می بوسم. واژه دوسر شمار از آن جهت برای همه ما قابل احترام است که باعث وحدت و یک دلی منطقه می باشد. منظورم این بود که حداقل بی خیال مارک ثبتی و درج آن در سه راهی فولادمحله می شدیم.
خدمت آقاي آتني مفرد عزيز عرض اداب و سلام عرض مي كنم.
در مورد مطلبي كه در كامنت خود مطرح كرديد فقط اين موضوع را عرض كنم كه بقعه ي امامزداه ميرافضل در سازمان اوقاف و امور خيريه با نام « امامزداه ميرافضل تيله بن » ثبت است. همانگونه كه تنها دبستان منطقه ي دوسرشمار هم در اداره ي آموزش و پرورش با نام دبستان شهيد دستغيب بالاده ثبت است.
پس فكر نمي كنم كه واژه اي كه در ابتداي تابلو درج شده است مشكل خاصي داشته باشد.
اطلاعات كامل بقعه ي امامزاده ميرافضل روستاي تيله بن كه از روي سند تدوين شده ي آن توسط اداره ي اوقاف و امور خيريه ي استان سمنان ثبت است به شرح زير است:
شماره ملك : 6/24
شماره ثبت : 42/36 – جلد 37 – صفحه ي 169 – دهستان شهميرزاد – بخش 4 اداره ي اوقاف و امور خيريه ي استان سمنان
تاريخ ثبت : 4 آذر ماه 1370
نشاني و اطلاعات ملك : 6 دانگ يك باب به مساحت 5343 متر مربع – پلاك 24 فرعي از 6 اصلي واقع در قريه ي تيله بن فولاد محله
لازم به يادآوري است كه اين سند از طرف اداره ي اوقاف و امور خيريه ي استان سمنان تدوين شده و در واقع اكثر مدارك قديمي ثبتي املاك منطقه ي دوسرشمار در استان سمنان و در اداره هاي مربوطه ي آن استان سند زده شده است و به همين دليل آدرس محل امامزاده را قريه ي تيله بن فولاد محله ذكر كرده اند.
بنده اين اطلاعات را از آقاي ساداتي تيله بني دريافت كرده ام.
موفق و سربلند باشيد آقاي آتني مفرد.
با عرض سلام. این کارهای مزورانه و بزدلانه در بین مردم منطقه ما جایی نداره و بهتره این آدمای ترسو و بی خرد رو به حساب نیارید. هر چی بیشتر بهشون توجه کنین و عکس العمل نشون بدین اونا هم جری تر می شن. خدا به اینا عقل سلیم عطا بفرماید تا یه کمی فرهنگ و انسانیت یاد بگیرن و از کارهای بی فرهنگی شون دست بکشن.
از خدا بترسید با کارهایِ بزدلانه و نابخردانه تان…
مرگ بر نادانی. درور بر دوسرشمار.
جناب آقای آزموده مدیر محترم سایت وزین سادوا
حناب آقای ساداتی معلم اندیشمند
با عرض ادب و احترام، تخریب و مخدوش نمودن تابلوی زیبا از سوی هر کس، ناپسند می باشد ولی ذکر یک نکته را ضروری میدانم: طراح تابلو، خود به دوسرشمار معتقد نبود. چون می توانست به جای روستای تیله بن در سطر اول واژه دوسرشمار را عنوان نماید و در سطر آخر نیز از ذکر واژه تیله بن خوداری می نمود. این دل نگرانی برای دوسرشمار نبود، بلکه برای کثیف شدن تابلو می باشد. کوچک شما شکر.
این حرکت زشت را که نشان از بی فرهنگی اقدام کننده می باشد، محکوم می کنم و از دوستانی که فرد مذکور را می شناسند استدعا دارم بخاطر خدشه دار نشدن وحدت و همدلی در منطقه، با تمام مشخصاتش به مردم معرفی شود تا در آیتده دیگر کسی جرات چنین جسارتی به فرهنگ مردمان منطقه را به خود ندهد.
با سلام. این کار زشت از طرف هر کسی بوده، محکوم است. این جور کارها نشانه بی فرهنگی و نداشتن منطق و نشانه بی خردیه که بعضی از افراد زبون و بزدل انجام میدن. می تونم حدس بزنم اون آقایی که به هیئت امنای امامزاده تلفن زده، آقای (… … ) هست و رنگ پاشی هم بدستور ایشونه.
…………………………………………………………………………..
سادوا: سرکار خانم کاردگر. با سلام. چون نام شخص برده شده، طبق قانون جرایم اینترنتی از تایید نامش معذوریم و با حدس و گمان هم نمی توان دیگران را متهم کرد. ما از نام شخص تلفن کننده به هیئت امنا بی خبریم.