برپایی اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوغلامان حسینی واوسر + یک پیشنهاد / نقل از وبلاگ واوسرسلام . به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان آقا ابا عبدلله الحسین، وبلاگ واوسرسلام (هلی چال) با همکاری هیئت امنای مسجد روستای واوسر« اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوغلامان حسینی روستای واوسر » را برگزار می کند. لذا از همه پیرغلامان بالای ۵۰ سال و نوغلامان زیر ۱۲ سال واوسری (بخش چهاردانگه ساری) دعوت می شود تا در این مراسم معنوی که شب عاشورا در مسجد صاحب الزمان (عج) این روستای برگزار می شود شرکت کنند. به پیرغلامان و نوغلامان شرکت کننده در این مراسم هدیه ای به رسم یادبود از طرف وبلاگ واوسر سلام (هلی چال) اهدا خواهد شد.
اشکی که در قیامت برای شفاعت انسان محسوب می شود از سوز صدای پیرغلامان امام حسین(ع) بیرون می آید. پیرغلامان امام حسین(ع) کسانی هستند که سن و سالی از آنها گذشته و سالها در ایام محرم مداحی می کنند. پیرغلامی امام حسین (ع) یک افتخار است و تقوی، مطالعه و خالصانه گفتن از مهمترین ویژگی های پیرغلام است. 

……………………………………………………………………………….

پیشنهاد سادوا: ضمن ستایش از دست اندرکاران برگزاری «اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوغلامان حسینی واوسر» به خاطر اقدام شایسته فرهنگی – مذهبی شان، لازم است دیدگاه و پیشنهاد خود را در این باره اعلام نماییم:

موضوعات مختلف فرهنگی می تواند دست مایه برگزاری همایشی فرهنگی در هر یک از روستاهای منطقه دوسرشمار (بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر) بخش چهاردانگه ساری شود. هر همایشی می تواند در مقیاسی کوچک و در سطح یک روستا و با تبلیغ و تاثیر و بازخوردی اندک اجرا شود و یا در گستره ای وسیعتر و در سطح منطقه دوسرشمار با برنامه ریزی و تاثیر و بازخوردی به مراتب بیشتر. اجرای اینگونه برنامه های فرهنگی که می تواند به صورت مشترک در منطقه دوسرشمار اجرا شود، مستلزم مدیریت و برنامه ریزی و هماهنگی و اطلاع رسانی همه جانبه ای هست که دست اندرکاران امور فرهنگی (انجمن های فرهنگی) و امور مذهبی (هیئت امنای مساجد و تکایا و هیئت های عزاداری) هر یک از این روستاها نیز می توانند در آن مشارکت مسئولانه داشته و همایشی بزرگ را تدارک ببینند.

اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوغلامان حسینی چنانچه در سطح همه روستاهای منطقه دوسرشمار و به صورت مشترک برنامه ریزی و اجرا می شد می توانست در روز عاشورا و در مراسم مشترکی بر مزار امامزاده میرافضل تیله بن که همه دسته جات عزاداری در آنجا جمع می شوند، اجرایی و به همایش بزرگ تمامی پیرغلامان این روستاها که در دشت مازندران و سایر شهرها پراکنده هستند، منجر شود. چنانچه سایر روستاها بخواهند در سال های آینده چنین همایشی را برگزار کنند ناخودآگاه ذهنیت کپی برداری از همایش واوسر در اذهان عمومی خطور خواهد کرد و دست اندرکاران امور فرهنگی نیز عموماً از اجرای دوباره و ذهنیت ساز اینگونه همایش ها دوری می کنند.

امیدواریم در باره موضوعاتی که می تواند با مشارکت و همکاری همه روستاهای منطقه دوسرشمار اجرایی شود دقت نظر بیشتری داشته باشیم و اجرای اینگونه همایش های مشترک را به عاملی برای همدلی و وفاق هر چه بیشتر مردم این روستاها تبدیل نماییم.

مقاله پیوست را با دقت بخوانید و تصحیح شده

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۹ آبان ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام خدمت آقای آزموده عزیز، بزرگوار و استاد بنده
اولاً تشکر از جنابعالی به خاطر درج خبر اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوغلامان واوسر در سایت وزین و پر مخاطب سادوا
دوماً خدمت شما عرض شود که این همایش رو بنده می خواستم در روز عاشورا در تیله بن آقاسر بین نماز یا هر وقت دیگری که دوستان نظر دادند انجام بدم ولی بخاطر کمبود وقت برای شناسایی عزیزان پیرغلامان و نوغلامان و از طرفی نمی دانستم مسئول برنامه ریزی های روز عاشورا در آقاسر کیه، دوستانی مثل آقای ساداتی و آقای نظری و دیگر عزیزان هم همین پیشنهاد را دادند به آنها هم عرض کردم که امسال در واوسر این کار انجام می دهیم و در سالهای بعد امام حسین (ع) به ماعنایت کنه و اگه عمری باشد و ما باشیم حتماً این کار را در تیله بن آقاسر انجام خواهیم داد و من هم با تمام وجود در خدمت پیرغلامان و دوستان دیگر هستم و هر کاری که از دستم بر می آید انجام میدهم. با تشکر شمه خانابدون.
……………………………………….
سادوا: سلام جناب مسلمی عزیز٫ امیدواریم حرکت فرهنگی شما منشاء خیر برای شناسایی هرچه بیشتر فرهنگ معنوی منطقه دوسرشمار گردد. آرزوی انجام هر چه بهتر این مراسم را داریم.

عین الله جان. من که نبودم ولی به روایت تصویر امسال تکیه واوسر گرم بود از حضور مردم و برنامه های خوب دوستان مخصوصاً تجلیل از پیرغلامان. راستی مدتی است که از رویکرد تعاملی سایت ها و وبلاگ های منطقه کمتر مطلب در فضای مجازیست. نکند خدای نخواسته دوستان از بعضی بی مهری ها ناراحت شده باشند. کار بزرگ مخالفت های بزرگ هم دارد و باید مثل همیشه صبور باشید.
………………………………………………………..
سادوا: سلام امیرجان. متاسفانه رویکرد بعضی از دوستان تاثیرگذار در منطقه دوسرشمار نسبت به هر مطلبی که با دیدگاه شان سازگار نباشد غیرتعاملی و تخریب گرایانه است. یا در سایت ها و وبلاگها که به موضوعاتی ازاین دست پرداخته می شود شدیداً غیر حرفه ای و چالش برانگیز (از نوع منفی اش) هست و ضرورتی به پرداختن به این موصوعات هم نیست.
امیدوارم هر کدام از مدیران سایت ها بنا بر سیاست های خود و بر اساس منافع مردم منطقه مطالبی تعاملی بنویسند.