بمناسبت ۲۱ مارس؛ روز جهانی جنگل‌ها/ مهندس نرگس کاردگر بالادهی* / با سلام خدمت همه اهالی محترم سادوا و تقدیم شادباش به مناسبت آغاز بهار طبیعت، سالی سرشار از سرسبزی و سرزندگی برایتان آرزومندم. روز ۲۱ مارس (برابر با روز اول فروردین ماه)، روز جهانی جنگل‌ها است. این نام از سال ۲۰۱۳ میلادی، توسط سازمان ملل متحد تعیین شد تا همه با هم از اهمیت و ارزش جنگل، این قلب تپنده زمین بگوییم و نقش حیاتی آن را گرامی بداریم.

قرار است در چنین روزی از تهدیدات جنگل زدایی صحبت شود … ارتباط جنگل با تنوع زیستی یادآوری شده و هشدار داده شود که نابودی جنگل، انقراض بسیاری از موجودات را به همراه خواهد داشت … و آگاه باشیم که متأسفانه تنها ۳۶ درصد از جنگل‌های سطح کره زمین، مربوط به جنگل‌های اولیه یا قدیمی بوده و این مقدار رو به کاهش است! سازمان ملل هر ساله با رویکردی تخصصی، به این موضوع مهم می‌پردازد. با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد آب شیرین در دسترس، توسط جنگل‌ها تأمین می‌شود، موضوع «جنگل‌ها و آب»  به عنوان رویکرد سال ۲۰۱۶ در نظرگرفته شده که به نقش جنگل در ایجاد امنیت آبی برای موجودات اشاره می‌کند. از این رو اهمیت این منابع حیاتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

جنگل‌های منطقه دوسرشمار (بخش چهاردانگه ساری) که متعلق به ناحیه رویشی هیرکانی هستند، بخشی از این جنگل‌های باقیمانده با ارزش بوده که مورد تهدید جدی قرار گرفته اند. بنابراین در روز جهانی جنگل‌ها، بایستی از ارزش این اکوسیستم‌ها، علل تخریبشان و روش‌های حفظ، احیاء و توسعه آن ها سخن گفت.

تداوم حیات چشمه سادوای بالاده در دامنه جنوبی قله شاهدژ همچون بسیاری از منابع آبی جهان با از بین رفتن جنگل‌های اطراف با چالشی جدی روبرو خواهد شد. با این رویکرد، حفظ پایداری جنگل برای برخورداری از امنیت زیستی بسیار ارزشمندتر خواهد شد.

امید است با گام های سبز فرد فردمان در صیانت هرچه بیشتر این ذخایر ارزشمند بکوشیم و این امانت الهی را به آیندگان بسپاریم.

* مهندس نرگس کاردگر بالادهی، دانشجوی دکتری جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۶ فروردین ۱۳۹۵