سفر استاندار به چهاردانگه و نگرانی مردم / اختصاصی اراء نیوز – چهاردانگه ی شهرستان ساری مساحتش بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع می باشد و مرکز این بخش، شهر کیاسر می باشد که تا مرکز استان مازندران حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. کیاسر قابلیت های فراوانی دارد که متاسفانه این شهر از حداقل امکانات شهری محروم است. به طور حتم می توان گفت بزرگترین سرمایه بخش چهاردانگه مردمان انقلابی و ولایتمدار این منطقه است که بیش از ۲۰۰ شهید تقدیم انقلاب نموده اند و همچنین طبیعت زیبا و خدادای آن که مدت هاست مورد بی مهری مسند نشینان مرکز استان قرار گرفته است. صورت این زیباروی مازندران، به شدت از سیلی های پی در پی گروهی که خواسته یا ناخواسته کمر همت به نابودی آن بسته اند، سرخ است ولی هنوز چشم انتظار نوازش مهربانانیست که به این سرزمین علوی با دیده ی مهر و محبت می نگرند.
این دیار کوهستانی رنجور، نه از دوران سازندگی نصیبی برد و نه از سیاست ورزان اصلاحات و گفتمان های مدنی! مجالی برای رفع محرومیت زدایی از این دیار خسته داشتند و تنها کار ناجوانمردانه و نابخردانه مردان اصلاحات آوردن زباله های شهرستان ساری به این کوهستان بود. (سادوا: زباله ها در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به چهاردانگه آورده شده است). دولت عدالت شعار (دولت های نهم و دهم) هم جز وعده و وعید هیچ کاری نتوانست برای مردمان زحمتکش و ساعی این منطقه انجام دهد و حضور وزیر کشور وقت برای زدن کلنگ پالایشگاه نفت در روستای کردمیر، آنچنان گروهی را ذوق زده کرد که صدای مظلومیت چهاردانگه در هیاهوی هیچ و پوچ  شنیده نشد و خیال پروران احداث پالایشگاه نفت در کیاسر می توانند فقط عکس یادگاری مراسم افتتاح ساختمان شرکت باباجان کیاسر در خیابان پیوندی ساری را در آلبوم افتخاراتشان ثبت کنند و توقعی هم نداشته باشند، چرا که ما به ساده لوحی آنان بسیار خندیدیم و می خندیم!
البته با افتخار باید گفت، سفر مقام معظم رهبری در دهه هفتاد به این منطقه و لمس چهره ی محروم و خسته این منطقه گره گشای بسیاری از مشکلات ابتدایی منطقه گردید و در ادامه آن تصویب بودجه ی میلیاردی بابت برطرف کردن مشکلات مطرح، بارقه های امید فراوانی را در جهت رشد و شکوفایی برای اهالی منطقه روشن کرد ولی این مسیر تعالی نیاز به مدیران طراز بالا در منطقه و استان داشت  که متاسفانه اختلافات بزرگ مردان ما و سپس خودزنی نفراتی از چهاردانگه که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد باعث و بانی عقب ماندگی این قسمت از خاک عزیز مازندران شد و تاکید می کنم اگر مقدار کمی گرد و غبار از چهره ی این دیار زدوده شد، مطمئناً از برکات سفر مقام معظم رهبری بود و بس٫
و اکنون چهاردانگه نگران حضور استاندار دولت تدبیر و اعتدال در این دیار است و نگرانی ما بی مورد نیست. اینکه استاندار چه هدفی را دنبال می کند و چه افکاری در سر دارد و تیم همراه ایشان چه خط و خطوطی را به ایشان پیشنهاد خواهند کرد بر تشویش و دل نگرانی مردم این منطقه می افزاید. به طور حتم استاندار ، چند طرح به جا مانده از دولت های قبلی را افتتاح خواهد کرد و شاید نیز کلنگی بر پیکره ی بی جان چند نقطه از این خاک هم بزند که با خزانه خالی دولت یازدهم کاریست عبث!
اما آیا تغییرات اتوبوسی در چهاردانگه ساری هم اعمال خواهد شد؟ و ما هنوز نمی دانیم که استاندار مازندران با کلید می آید و یا با داس؟ چهاردانگه اکنون مردان مسئولی را در خود می بیند که دلسوزانه برای مردم کار می کنند و حرف مردم را فریاد می کنند و ما به خدمت گزارانی این چنینی افتخار می کنیم و از دل و جان دوست شان داریم و امیدواریم موج تغییرات دولت تدبیر و امید به کیاسر نرسد. امیدواریم که استاندار مازندران کلید حل مشکلات چهاردانگه را به همراه خود بیاورد تا این منطقه مستعد به آنچه استحقاق دارد برسد.
چهاردانگه نیاز شدید به دلجویی مسئولان استان دارد، و باید روسای ادارات مختلف دستی بر سر و روی چهاردانگه به خصوص شهر کیاسر بکشند و فکری به حال بزرگترین مشکل مردم منطقه که «انتقال زباله ساری به گویچاله روستای ولویه» است بنمایند.
آقای استاندار! اهالی چهاردانگه متفق القول خواهان انتقال محل دپوی زباله های شهر ساری به مکانی دیگری در خارج از چهاردانگه می باشند ولی متاسفانه کسی صدای ما را نمی شنود و از طرفی دوباره زمزمه های انتقال زباله های صنعتی به روستای پشرت شنیده می شود. این خلاف شعار تدبیر و امید می باشد و عین بی تدبیری و نا امیدی برای مردم می باشد و این معنا را اهالی خوب می فهمند.
آقای استاندار! چهاردانگه نیاز شدید به دانشگاه دارد و این خلاء شدیداً در منطقه احساس می شودو  جای تعجب بسیار دارد که چرا تا بحال هیچ دانشگاهی حاضر به تاسیس شعبه ای در این منطقه نشده است؟
آقای استاندار! بیکاری در این منطقه بیداد می کند و جوانان چهاردانگه اکثراً جهت پیدا کردن شغل به شهرستان سمنان  (و دشت مازندران) کوچ می کنند و این باعث کوچک شدن و از بین رفتن واحدهای دامپروری و همچنین کشاورزی منطقه شده است. در روستاهای این منطقه که دامپروری رواج داشت به سختی چند راس دام دیده می شود و حمایت و احیای دامپروری و کشاورزی منطقه کمک شایانی به بازگشت جوانان به دیار خودشان خواهد بود.
آقای استاندار! هنوز جاده های روستاهای مختلف ما نیاز به آسفالت و پل سازی دارند که بدلیل کمبود اعتبار نیمه کاره رها گشته و یا اصلاً کاری صورت نیافته است.
آقای استاندار! هنوز آب آشامیدنی بسیاری از روستاهای چهاردانگه جیره بندی و نامناسب است و افتتاح مجتمع آبرسانی تلمادره در دهستان سفید کوه هم نتوانست مشکلات کمبود آب آشامیدنی چندین روستا را حل نماید.
آقای استاندار! تامین آب کشاورزی نیاز به زیر ساخت های استاندارد امروزی دارد و از طرفی نیز بدلیل نبود مدیریت همان مقدار موجود به هرز می رود و کشاورزان ما هیچ وقت پیشرفت نداشتند و فقط زحمت بیهوده کشیدند و شخم زدند و بذر پاشیدند تا زمین هایشان بدست سازمان مراتع نیفتد و تنها سودشان همین بود و تا شما حمایت نکنید، همان آش و همان کاسه.
آقای استاندار! وضعیت چشمه سورت که نمونه اش را فقط در چند کشور انگشت شمار می توان دید و… و دیگر هیچ که خود بهتر از هر کسی می دانید حدیث مفصل از این مجمل را !
آقای استاندار! مشکلات احداث خط لوله گاز دامغان به ساری نیاز به انصاف و همدلی دارد. چگونه می توان توقع داشت زمینی که ده ها سال به خاندانی آب و نان داده است با اندک پول مصوب از چنگشان در آید و در این اوضاع بیکاری و تورم، کشاورز بی زمین چه بکند؟
آقای استاندار! خدمات تربیت بدنی در این دیار، با صفر برابری می کند. روستاهای این منطقه که جوانان و نوجوانان علاقمند به ورزش دارند چشم انتظارند و بسیار متوقع، به دادشان برسید
آقای استاندار! وضعیت درمانی منطقه بسیار ابتدایی و قرون وسطایی است، مرکزی دکتر دارد، دارو ندارد؛ آمبولانس دارد، راننده ندارد؛ بیمارستانش تخت دارد، دکتر ندارد، و و و …. هزاران فریاد برای جان های از دست رفته.
و صنعت خسته ی چهاردانگه نیز نیاز به اعتبارات ویژه دارد، به جای دپوی زباله، صنایع مربوط به کشاورزی و دامداری را به این منطقه بیاورید، به جای ریختن شیرابه بر سر و روی ما مقداری تجهیزات کشاورزی مدرن به منطقه ما بیاورید
به جای پخش ریزگردهای زباله توسط پرندگان و حیوانات و باد و … پول در این منطقه خرج کنید و طلا ببرید و این برای دولت تدبیر و امید دور از ذهن نیست، مگر اینکه شما هم در ستاد دکتر روحانی شعار داده باشید و ماحصلش ۴ سال تکیه زدن بر این مسند زود گذر باشد!     

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۱ آبان ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
مصطفی محمدی واوسری گفت

سلام بر دوستان/ جانا سخن از زبان ما میگویی! ولی کو گوش شنوا؟
در مورد محل دفن زباله باید بگم که اگه این روش باطل و عصر حجری دفن زباله کمی امروزی تر بشه و از تکنولوژی روز نه! حتی اگه از تکنولوژی دیروز و پریروز هم کمک بگیرن بازم خیلی از مشکلات این محل رفع میشه!
مشکل اینجاست که مثل خیلی جاهای دیگه از دولت، آدم باسواد و دلسوز و … برای گرفتن تصمیمات کارشناسانه پشت میز ننشسته!

ساداتی تیله بنی گفت

خدا قوت. این دل اگر دل من و این ناله اگر ناله توست / آن چیز که بجایی نرسد فریاد است / ……………
……………………………………..
سادوا: شکل درست این شعر «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست *** آنچه البته به جایی نرسد فریاد است» می باشد.