آب را گِل نکنیم / مهندس اصغر (اسماعیل) قربانی/ پس از هوا، آب مهمترین نیاز موجودات زنده و یکی از منابع مهم چرخه محیط زیست بر روی کره زمین می باشد که زندگی و سلامت همه موجودات زنده اعم از انسان، گیاهان و جانوران به صورت مستقیم به آب وابسته است. آب در زندگی روزانه جامعه انسانی نقش پر اهمیتی دارد که  برای آشامیدن، تهیه غذا، نظافت و بهداشت، و … کابردی حیاتی دارد. آب، عامل کلیدی در توسعه ی پایدار و مولفه بزرگ قدرت اقتصادی، سیاسی و تثبیت جمعیت در عرصه های جغرافیایی کشورهاست. مشارکت عمومی، تلاش آگاهانه و برنامه ریزی خُرد و کلان برای افزایش آگاهی جامعه و همچنین حفظ کیفی و کمّی منابع آب و نهادینه کردن فرهنگ مصرف درست و صرفه جویی و جلوگیری از آلوده کردن چرخه آب از ضروریات جامعه امروزیست.

 داشتن اطلاعات جامع در بخش هایی که با زندگی و حیات موجودات به خصوص انسان ها نقش دارند، می تواند مفید باشد. در اینجا با بیان چند پرسش به آگاهیمان در باره آب بیفزاییم:

  ١-  آیا می دانید ٧۵% سطح زمین پوشیده از آب است؟

٢ – آیا می دانید ٩٧% آب سطح زمین شور بوده و در دریاها و اقیانوس هاست؟

٣-  آیا می دانید فقط ٣% آب موجود در کره زمین شیرین است؟

۴ – آیا می دانید از ٣% آب شیرین سطح زمین فقط یک درصد آن در دسترس است و بقیه به صورت یخ در قطب های شمال و جنوب، یخچال ها و یا در اعماق زمین هستند؟

۵- آیا می دانید میانگین بارندگی در جهان ٧۵٠ میلیمتر و در ایران کمتر از ٢۵٠ میلیمتر در سال است؟

۶ – آیا می دانید بیشتر سفره های آب زیر زمینی ایران به دلیل برداشت های غیراصولی، خشک و یا در حال خشک شدن هستند؟

٧-  آیا می دانید ٩٢% آب در کشور ایران صرف مصارف کشاورزی و ۶% آن صرف آشامیدن و ۲% آن صرف صنایع می شود؟

٨ -آیا می دانید با ادامه خشکسالی ها، سکونتگاه های زیادی در حال خالی شدن هست؟

  آب سرمایه جهانی، ملی، منطقه ای و محلی است. آن را دوست بداریم و از آلوده کردنش با ریختن زباله، فضولات دامی، مواد شیمیایی و شوینده و … جداً پرهیز کنیم.

چه زیبا زنده یاد سهراب سپهری گفته: آب را گل نکنیم …..  چه گوارا این آب ….  چه زلال این رود …..  مردم بالا دست چه صفایی دارند…. آب را گل نکنیم …..

مهندس اصغر (اسماعیل) قربانی/ خادم صنعت آب ایران

اسفند ۱۳۹۸

آبگیر سادوا در شمال بالاده/ عین اله آزموده/ خرداد ۱۳۸۸

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸