سادوای جان ما . شعری کوتاه از امیر خلیلی واوسری/ « خدا را شکر که قله شاهدژ دارد منطقه را از گمنامی بیرون می آورد و هر از چند گاهی وقتی می شنوم کوهنوردان بر فراز قله می روند از ته ته دل خوشحال می شوم و همین جا این قول را به قله  شاهدژ و شما عزیز می دهم که تابستان با خانواده مهمان قله خواهیم بود ».

شه دژ ای کوهِ بلندِ آرزو
از سکوت برفِ سنگینت بگو
پای تو در دامن دشتی فراخ
می دمد چوپان به نی، در های و هو
چشمه هایت « سادوا » ی جان ما
مثل بر یک تشنه، صهبای سبو
از « کَمِرسَر »، « نِزب » می آید به پیش
تا که بر گیرد عرق از روی رو
شیهه اسب و صدای واق سگ
می برد ما را به بالا مو به مو
« مَشد اَسِن »! در کومه ی «خِل سَر » چه هست؟
تا که تر گردانم از «خیکش» گلو
قند و چای و کتری رویی کجاست؟
تا که برگردد به چشمم کور سو

قله شاهدژ از ارتفاعات دامنه کوه چهارنو. عکس: علیرضا شهابی / برگرفته از سایت دوسرشمار

سادوا …………………………………………………………………………….

قله شاهدژ با بلندی ۲۸۰۲ متر در شمال روستای بالاده و منطقه دوسرشمار قرار دارد و سمبل و نماد این منطقه باستانی است. / سادوا چشمه ای است در دامنه جنوبی قله شاهدژ با آبی خنک و گوارا که نام سایت سادوا نیز از این چشمه است / کمرسر مرتعی در شرق قله شاهدژ و حد فاصل آن با قله مِرادکوه / نزب در زبان تبری مردم منطقه دوسرشمار به مِه گویند /مشد اسن به مشهدی حسن در زبان محلی گویند /  کومه خانه ای کوچک و چوبی با برگ های درختان که چوپانان در آن زندگی می کنند / خِل سَر محل بنه دام چوپانان است / خیک یعنی مشک آب /  کتری رویی به کتری از جنس فلز روی گوییم.

یادداشت و شعر بالا را جناب آقای امیرحمزه خلیلی واوسری در بخش یادداشت یکی از مطالب سایت سادوا نوشته اند ( صعود کوهنوردان جویباری به قله شاهدژ از مسیر بالاده ) و به نظرم این شعر می تواند به عنوان یک پست مطلب در سایت سادوا قرار گیرد تا خوانندگان عزیز سادوا و همه کسانی که صبح خود را با سادوا و نسیم خنک و آب گوارایش شروع می کنند دیده بر شعر زیبا و با احساس شما نیز بگشایند.

آقای خلیلی که این روزها دومین سالگرد فراق پدر بزرگوارشان حاج کریم خلیلی و مادر گرامی شان می باشد از شاعران توانای منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه و واوسر بخش چهاردانگه ساری) هستند که در بسیاری از مراسم فرهنگی منطقه، اشعار زیبای خود را برای مردم می خوانند. خداوند والدین ایشان را بیامرزد و با فرزند شهیدشان علی خلیلی عزیز محشور کند. با احترام/ عین اله آزموده . مدیر سایت سادوای بالاده

مطالب بیشتر …………………………………………………………………….

صریر / سایت اشعار و نوشته های ادبی امیرحمزه خلیلی واوسری

شهیدی که نماز نمی خواند / امیر حمزه خلیلی واوسری

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۳ خرداد ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

درود و سلام خدمت آقای خلیلی واوسری شاعر توانای منطقه ی دوسرشمار.
آقای امیر خلیلی واوسری به قول یکی از دوستان « اویس منطقه » هستند که با وجود دوری از وطن و زادگاه نیاکان خود و سکونت در تهران دلشان همیشه با منطقه است.
خداوند پدر بزرگوار و مادر گرامی شان را رحمت کند. انشاءالله

با سلام و درود خدمت آقای آزموده
از اینکه اشعار زیبای هنرمندان شاعر منطقه را در سادوا به نمایش می گذارید متشکریم.
ما هم از خداوند طلب مغفرت برای والدین آقای خلیلی و درگذشتگان شما برادر عزیز و همه درگذشتگان و شهدای منطقه را خواستاریم. شادی روح همه اموات بر محمد و آلش صلوات.
…………………………………
سادوا. سلام جناب اصغری . سپاس از لطف شما. انتشار اشعار شعرای منطقه دوسرشمار می تواند در دراز مدت و کوتاه مدت فوائد زیادی برای فرهنگ دیار ما داشته باشد که شاید همگان بر این فوائد آگاهی داشته باشند.
خداوند درگذشتگان همه ما را بیامرزد. اللهم صل علی محمد و آل محمد (ص)

با سلام خدمت اقای آزموده و جناب امیر خلیلی
سپاس ویژه از امیر خلیلی به خاطر سرودن اشعار زیبا در وصف دوسرشمار. شعر زیبای ایشان در مراسم شب شعر شاهدژ دیدگان همه ما را پر از اشک نمود و حس نوستالوژیک را در ما زنده کرد. امیدواریم از امیر خلیلی در مراسم تابستان ۹۱ و در یادمان چنار قلعه استفاده ببریم و از همین جا بوسه بر دستان تمامی اهل قلم و فرهنگ منطقه بزرگ دوسرشمار.

با سلام خدمت آقایان آزموده و خلیلی
واقعا از آقای خلیلی به خاطر سرودن چنین شعرهای زیبایی کمال تشکر را دارم و از اینکه توانسته ام در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ شاگرد ایشان باشم بسیار خرسند و شاد هستم و امیدوارم ایشان رابطی بین شعر نو و فرهنگ منطقه دوسرشمار شوند. ضمناً از آقای آزموده هم به دلیل اطلاع رسانی بسیار متشکرم و این قول را به ایشان میدهم که در اسرع وقت هر خبری که بدست بنده رسید برای ایشان ارسال کنم. با تشکر
…………………………………………..
سادوا: آقا مصطفی عزیز سلام. امیدواریم که همکاری و همگرایی اهالی بالاده با اهالی روستاهای دوسرشمار باعث رونق و رشد فرهنگی منطقه کهن ما شود. از همکاری شما هم پیشاپیش سپاسگزاریم

تشکر می کنم از آقا امیر عزیز که همیشه اشعار نغزی می گن و تشکر از سایت بالاده که این اشعار را برای ما منتشر کرده.