نقدی بر تلسی و همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه (۱) / عین ا.. عالیشاهی / با خبر شدم دوستان و عزیزان انجمن فرهنگی تلسی قلعه با همکاری انجمن فرهنگی سادوای بالاده اقدام به اجرای مراسمی ابتکاری و نو در عین حال شاد با نیم نگاهی به گذشته تحت عنوان در سایه سار چنار قلعه نموده اند. از حیث کیفیت و پیامی که این مراسم می تواند داشته باشد در آینده نزدیک خواهم نوشت اما در انتخاب زمان برگزاری آن و عدم هماهنگی با مهمترین مراسم منطقه یعنی یادواره شهدا حرف برای گفتن دارم.

۱٫ انتخاب زمان برگزاری مراسم بلافاصله روز بعد از مراسم یادواره شهدا انهم بدون هیچگونه هماهنگی با مسئولین برگزاری مراسم یادواره جای تعجب داشته و سئوال برانگیز است بنده وقتی از طریق اینترنت از ماجرا با خبر شدم بسیار متاسف شدم تاسف بیشتر بنده اینکه با وجود اینهمه جوانان و پیشکسوتان تحصیل کرده و دانشگاه دیده قلعه چرا باید هماهنگی و تجمیع افکار و عقاید در محل آنقدر قلیل باشد تا مرتکب چنین اشتباه فاحش شویم و حرمت مراسم را پاس نداشته و بلافاصله اقدام به برگزاری چنین مراسمی نماییم. آیا بهتر نبود برای حفظ حرمت شهدا این مراسم با فاصله زمانی مناسب حداقل یک هفته قبل یا بعد مراسم یادواره برگزار می شد یا اگر این امکان نبود لااقل با هماهنگی ستاد یادواره و جزئی از مراسم یادواره و با رنگ و بوی آن برگزار می شد؟

۲٫ آیا بهتر نبود بجای تبلیغ و پردازش مفصل مراسم در سایه سار چنار به مراسم یادواره بیشتر می پرداختیم، می نوشتیم و از خاطرات با شهدای قلعه یا منطقه می گفتیم و شعر می سرودیم؟ آن علاقمند به شعر گفتن وقتی می تواند در وصف چنار بگوید چرا در وصف شهدا نتواند بگوید (با توجه به قرابت با یادواره) چرا….؟

۳٫ مگر دوستان شما با برگزاری مراسم یادواره کار فرهنگی نمی کنند و شما که هدفی غیر از کار فرهنگی ندارید چرا به سهم خود در حد و اندازه انتظار ظاهر نشدید؟ شما دوستان شاهد دوندگی ها و تلاش شبانه روزی برادران و خواهران ستاد یادواره بوده اید آنها زحمت کشیدند اما ما چه کردیم برای جوانانی که جان بر کف از همه آمال و آرزوی خود دست شسته و برای حفظ دین و وطن جنگیدند و رفتند تا دین بماند و ما بمانیم؟ بنده قبلاً نیز توصیه هایی دلسوزانه به انجمن فرهنگی تلسی کردم که اگر به آنها توجه می شد شاید امروز تلسی بهتر عمل می کرد.

در پایان امیدوارم از نوشته بنده که از سر دلسوزی است ناراحت نشده باشید و برای انجام کار فرهنگی جامع تر از تمامی ظرفیت ها و استعدادهای محل استفاده نماییم تا کارها پخته تر انجام شود که در این راه بنده آماده هرگونه همکاری هستم.

عالیشاهی  ۵/۵/۱۳۹۱

………………………………………………………………..

جوابیه انجمن فرهنگی تلسی قلعه:

برگزاری یادواره شهدای گرامی در سی سال گذشته، اکنون به فرهنگی والا برای مردم منطقه دوسرشمار و عاملی برای گرد هم بودن آنان تبدیل شده و به هیچ عنوان نمی توان ایام برگزاری مراسم یادواره را برای روزهایی که اوج حضور جمعیت در منطقه هست، فقط برای برگزاری این مراسم محدود کرد. باید از تمام ظرفیت های پنهان و پیدای این یادوراه استفاده بهینه کرد که در لابلای جواب، به این موارد هم پرداخته می شود:

۱٫ برگزاری این مراسم آن هم یک روز بعد از یادواره شهدا، بهترین زمان ممکن بوده است؛ زیرا از یک طرف از برکت وجود شهدا در این دو روز ( یعنی روز پنجشنبه که مراسم یادواره و روز جمعه که مراسم چنار بوده) بیشترین جمعیت در منطقه حضور دارند و پس از این دو روز، مردم منطقه به شهرها بر می گردند و جمع کردن دوباره آنها کاری محال است.

۲٫ برای اطلاع رسانی یادواره شهدا، تریبون های گوناگونی در اختیار ما بوده و از آنها استفاده هم کردیم ( مثل اعلام در مراسم مختلف مذهبی قبل از یادواره در منطقه و یا ارسال پیامک برای ۴۰۰ نفر از اهالی دوسرشمار از طریق سامانه سادوا)، اما برای برگزاری مراسم در سایه سار چنار کهنسال قلعه به ۴ تا بنر کوچک و ارسال یک پیامک بسنده کردیم و با اینکه تبلیغات زیادی هم نکرده بودیم، اما مردم حضور چشمگیری در این مراسم داشته اند..

در حالیکه در منطقه دوسرشمار شاعران خوبی وجود دارند که در سال های قبل نیز در مراسم شهدا شعر می خواندند، اما امسال مسئولان یادواره شهدا، شاعری از سوادکوه دعوت کردند و حتی برای قرائت قرآن نیز از قاریان غیر بومی استفاده کردند. یقیناً مراسمی چون یادواره شهدا، فرصتی مناسب برای معرفی بیشتر و استفاده بهتر از نیروهای متخصص بومی از جمله شاعران و هنرمندان و قاریان قرآن و مقاله نویس ها و مداحان … است. برنامه ریزی مراسم یادواره نیز بر عهده مسئولان ستاد هر روستا است و آنان هستند که تصمیم می گیرند چه برنامه و توسط چه کسی اجرا شود.

۳ . برگزاری یادواره شهدا و مراسم در سایه سار چنار کهنسال قلعه و هر مراسم دیگری فی نفسه یک کار فرهنگی است که در ماهیت و اجرا تفاوت هایی با هم دارند و هر کدام برنامه ریزی و ظرفیت ها و راهکارهای خاص خود را دارند و اصلاً قرار نیست برای برگزاری یادواره از دیگر کارهای فرهنگی غافل بمانیم. امری که در سی سال گذشته بدان توجه ای نشده است. برگزاری مراسم در سایه سار چنار، اولین مراسم فرهنگی در روستای قلعه بوده که به گفته همگان، بهترین برنامه ریزی و اجرا را داشته است. اگر شهدا جانشان را فدا کرده اند، همسنگران دیروز و فرهنگ دوستان امروز آنها نیز ادامه دهنده همان آرمان های شهدا یعنی خودآگاهی و خوباوری و تلاش برای آبادانی فرهنگی مردم ایران هستند.

همه اعضای انجمن فرهنگی تلسی در یادواره شهدا حضوری فعال و چشمگیر داشته و زحمت کشیدند. حتی مدیر انجمن فرهنگی سادوای بالاده هم از سال گذشته ( ۶ ماه قبل از برگزاری یادواره و چندین نوبت تلفنی و حضوری ) به مسئولان ستاد یادوراه قلعه برای تبلیغات حرفه ای اعلام آمادگی کردند. هر چند مسئولان ستاد یادواره قلعه از وجود هنرمند متعهدی چون ایشان استفاده نکردند.

برگزاری مراسم در سایه سار چنار قلعه هیچ گونه منافات و مغایرتی با حرمت شهدا ندارد و ما عمیقاً ابراز تاسف می کنیم که چرا برگزاری یک مراسم فرهنگی بی حاشیه را با به خدمت گرفتن واژگان و مفاهیم القایی منفی زیر سوال می برید؟ مگر همین اعضای انجمن های فرهنگی تلسی و سادوا از رزمندگان دوران دفاع مقدس و جانبازان و یا خانواده های شهیدان نیستند که در تمامی یادواره های قبلی همکاری شایسته ای با ستادهای یادوراه شهدا داشته اند؟ جای بسی مباهات برای ما است که عزیزانی چون حاج رمضان خاسب (پدر شهید عبدالخالق خاسب)، آقای امیرحمزه خلیلی (برادر شهید علی خلیلی) و علی اصغر کاردگر (برادر شهید ولی اله کاردگر) در مراسم در سایه سار چنار کهنسال قلعه حضور داشته و شعر خواندند.

از نقد دلسوزانه شما تشکر می کنیم و معتقدیم که اینگونه نقدها می تواند باعث رشد و نمو و تجربه اندوزی مجریان و متولیان فرهنگی در برگزاری هر چه بهتر برنامه های آتی شود. اعتلای فرهنگ روستاهای منطقه ما نیازمند تلاش افرادی آگاه به مسائل فرهنگی در نقد مراسمی چون یادواره شهدا، شب شعر، همایش چنار قلعه و … است که خوشبختانه در این دیار کم نیستند افرادی که دستی بر قلم داشته و برای بهتر شدن فعالیت های فرهنگی، نقد می نویسند.

با احترام/ انجمن فرهنگی تلسی

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۸ مرداد ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با سلام
خدمت جناب آقای عالیشاه عزیز عرض کنم که وقتی شما در هیچکدام از دو مراسم مذکور حضور نداشتین چطور تونستین اینهمه برداشت منفی داشته باشین؟!
این به این معنا نیست که جنابعالی شاید کلاً مخالف با برگزاری همچین مراسمی هستین ؟
چرا به جای بحث در این مورد منطقی فکر نمی کنین ؟
یادواره شهدا یک مقوله ی جداست نسبت به برنامه ی در سایه سار چنار
انتقاد خیلی خوبه اما بشرطی که دلسوزانه باشه نه مغرضانه جناب آقای عالیشاه.

با سلام خدمت همه دست اندر کاران مراسم یادواره شهدا و همایش چنار
جناب برادر عالیشاهی شما که خود در مراسم یادواره شهدا حضور نداشتید و هم در مراسم همایش چنار چگونه قضاوت می کنید و همه را متهم به کم کاری در مراسمی می کنید که خود میزبان بوده ولی حضور نداشتید؟ ای کاش عینک بدبینی را از چشم هایمان برداریم و منطقی به مسائل نگاه کنیم. در این همایش از همه اقشار و صنوف و مردم عادی حضور داشتند (همایش چنار) و می توانستیم اتحاد و یکرنگی و لبخند را در چهره مردم منطقه ببینیم. چطور دوستان زحمت کش در تلسی و سادوا که بدون هیچ چشمداشتی زحمت این همایش را برعهده گرفتند با اعضای ستاد یادواره هماهنگ نبودند ولی دبیر ستاد یادواره و بیشتر اعضای ستاد یادواره حضوری چشمگیر در همایش داشتند؟ من خودم شاهد بودم که همین بچه های تلسی و سادوا در مراسم شهدا پادویی می کردند آنوقت شما بصورت کنترل از راه دور همه را می سنجید و نمره می دهید؟ جناب آقای عالیشاهی مردم را اینگونه متهم نکنید و یاد بگیرید که در حین نقد تشکر کردن از مردم را .

مصطفی محمدی واوسری گفت

سلام خدمت آقای عالیشاه
آقای عالیشاه من شما را نمی شناسم اما می دانم که از اهالی فهیم روستای قلعه هستید پس لطفا در حد همین مردم و شما هم در حد انتظار ظاهر شوید: کار فرهنگی جوانب و ابعاد و همچنین مراحل مختلفی دارد که برگزاری یادواره شهدا و همایش چنار دو نوع کار فرهنگی در جهت اعتلای آن است و هر کدام در جهتی است و فواید خود را دارند. به عبارتی” هرکدام به جای خود”
ضمن تائید جوابیه انجمن فرهنگی تلسی، خدمت تان عرض می کنم که اگر این نقد را که دلسوزانه نوشتید کمی مغرضانه می نوشتید شک نداشتم که قصد مغلطه دارید آخر شما دو موضوع جدا و همراه هم را با یکدیگر قاطی کرده اید!
بیایید از همه ی جهات و نه یک بعدی، رشد کنیم