شرحی بر همایش در سایه سار چنار قلعه / مهندس عین الله عالیشاهی / هرچند از انتخاب زمان برگزاری همایش در سایه سار چنار، بشدت انتقاد کردم ولی نتوانستم از نوشتن شرحی بر همایش بدلیل ارتباط خوبی که با بنده برقرار نموده بگذرم. در این شرح از حیث محتوایی مراسم به آن می پردازم. استنباط بنده بر این است که هدف از برگزاری این مراسم در مجموع ایجاد فضای نشاط و وفاق و همدلی برای مردم منطقه بوده است. بنابر این باید دید تا چه اندازه در تحصیل آن توفیق داشته است. به همین منظور دوستان انجمن فرهنگی تلسی باید مکانی را برای برگزاری مراسم انتخاب می کردند تا متناسب با هدف برنامه باشد. بدون اغراق شاید مکانی بهتر از پای چنار قلعه نمی توانستند بیابند؛ چرا که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به نحوی با این مراسم ارتباط برقرار نموده اند چه حضوری و چه غیر حضوری با چنار قلعه خاطرات شیرینی را در دوران زندگی خویش تجربه کرده اند که این عامل در پیوند آنها به جهت اشتراک موضوع تاثیر گذار بوده است.

برگزیدن نام این مراسم که از سه کلمه « سایه – سار – چنار » تشکیل شده نیز هر کدام را در جای خود بدین صورت تعبیر می توان کرد که: سایه همان سایه چنار است که در تابستان های هر سال، کودکان و بزرگترها در زیر چنار جمع می شدند و کودکان به انواع بازی های ساده اما بسیار جذاب با هر وسیله ای می پرداختند شامل سنگ، چوب، باطری چراغ قوه، گردو، تیله و… بزرگترها نیز مشغول گفت و گو که عمدتاً با شور و شعف فراوان همراه بود، می شدند و یا زنان و دخترانی که مشغول بشور بشور با شر شر آب جاری زیر چنار بودند. علاوه بر مردم که از سایه درخت چنار حد اکثر استفاده را می بردند پرندگان نیز درلابلای شاخه های پر برگ با آن ارتفاع و قامت بلند، با نهایت احساس امنیت از سایه بهره مندمی شدند که اشاره به سار، بنظرم پرنده ای به نمایندگی تمامی پرندگان شامل گنجشکان فراوان، کلاغها، دارکوبها، کبوترها، جغدها و …که همسایگان چنار بخوبی در طول مدت شبانه روز آواز و صدای آنها را بیاد دارند. و اما چنار که خود میزبان و پذیرای همه وقایع برای ماجرای دور و برش بوده نیز در انتخاب نام مراسم دیده شده است که با شنیدن واژه چنار در این نام، ناخود آگاه شنونده به یاد دوران پر خاطره و شیرین کودکی و جوانی می افتد. در مجموع باید گفت انتخاب نام نیز به حق بدرستی انجام شده و عمیقاً در جهت اهداف برنامه بوده است و نشان از کار فکری وفرهنگی قوی در این راستا است که باید به دوستان انجمنهای فرهنگی تلسی و سادوا از این ابتکار بسیار خوبشان تبریک گفت.

و اما در بخش اجرای همایش در سایه سار چنار چگونه عمل شد؟

افرادی که در این برنامه برای ایفای نقش که همانا در جهت ایجاد فضای نشاط و وفاق باشند، دعوت شده بودند عمدتاً از افراد خود محل بوده اند که البته بجا بوده است؛ چرا که با توضیحات رفته، بهترین ایفا کنندگان نقش می توانستند افرادی باشند که با چنار خاطراتی دارند و آنها را می توان به سه گروه سنی ریش سفیدان، بزرگسالان ومیان سالان تقسیم کرد که حضور هر کدام از آنها درجایگاه اجرای نقش از دید مردم حاضر در صحنه، خود خاطره انگیز است. با دیدن آنها با توجه به فضای حاکم بر صحنه، خاطرات شیرین گذشته تداعی شده و عمیقاً احساس شور و شعف کردند. بگونه ای که شاید لحظاتی خود را در جوانی های خود یافتند که از چهره های خندان و خوشحال آنها به وضوح این مدعا را دریافت کردم. از طرفی در حین ایفای نقش با خواندن اشعار بر آمده از جان با لهجه شیرین محلی توانستند هرچه تمامتر بر میزان شوق و شعف مردم بیفزایند. دعوت از ریش سفیدان محل و قرار گرفتن آنها در جایگاه و جلوی دیدگان مردم حاضر در مراسم نیز موجب شد آنها را به سالهای خیلی قبل تر برای افراد مسن ببرد. به نظر می رسید هرچه سن افراد حاضر در مراسم بیشتر بود از شور و شعف بیشتری سهم می بردند.

در مجموع باید گفت این مراسم بیشتر برای مردم قلعه خاطره انگیز بود تا سایر روستاهای مجاور. هرچند دوستان انجمن فرهنگی سادوا کمر همت بسته و به یاری دوستان انجمن فرهنگی تلسی شتافتند که جای تشکر و قدردانی دارد. چرا که باید بپذیریم بیشترین و موثرترین نقش را در برگزاری مراسم بازی کردند. البته زحمات دوستان انجمن تلسی نیز در جای خود محفوظ است.

و اما علاوه بر مردم قلعه از روستاهای مجاور نیز استقبال خوبی از مراسم شده است که آنها را می توان به دو گروه شرکت کنندگان و ایفا کنندگان نقش تقسیم کرد. مردم منطقه از شور و شوق مردم قلعه تاثیر پذیرفته از مراسم، بهره مند شدند و ساعاتی را در وضعیت نشاط و شادی بسر بردند ولی از آن پیوند قوی ای که این مراسم با مردم قلعه برقرار کرده بود بر خوردار نبودند و افرادی که ایفای نقش کردند بیشتر در وصف درخت چنار گفتند و اشعار سرودند. بنابر این شاید بتوان گفت این مراسم از حیث انتخاب محل برگزاری و نام از فراگیری که مدّ نظر دوستان انجمن فرهنگی تلسی بوده است برخوردار نبوده که شاید در این بخش می بایست تأمل بیشتری می شد.

در پایان ضمن تشکر از بانیان این مراسم که زحمت و تلاش زیادی را برای برگزاری این مراسم کشیده اند تقاضامندم در سالهای آتی همانطوری که امسال با دقت در انتخاب نام و مکان به نتیجه مطلوب رسیدند در انتخاب زمان برگزاری مراسم مشابه نیز دقت لازم را به عمل آورند تا چنین مراسم فرهنگی – هنری با محتوای بسیار خوب بتواند با تمام ظرفیت خود عمل نماید .

با تشکر/ عین لله عالیشاهی۱۲/۵/۱۳۹۱

………………………………………………………………………………….

تلسی: جناب آقای مهندس عین الله عالیشاهی. از اینکه شرحی بر « همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه » نوشته و در اختیار سایت تلسی قرار داده اید جای تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم حضرتعالی و سایر بزرگان و فرهیختگان روستای قلعه نیز در جهت رشد و زنده کردن فرهنگ به یاری فرزندان فرهنگی خود شتافته و با راهنمایی و کمک های معنوی خود ما را در پیشبرد اهداف فرهنگی مان تشویق نموده و روز به روز بر محتوا و بهتر برگزار شدن اینگونه مراسم فرهنگی که امروزه نیاز مردم قلعه و دیگر روستاهای منطقه ما می باشد، بیفزاییم. این مراسم اولین برنامه فرهنگی بوده که اجرا کردیم و شاید در اجرا و دیگر موضوعات مرتبط با همایش دارای عیب و ایرادی باشد که امیدواریم با تجربه اندوزی از اجرای این مراسم و استفاده از نظرات دیگران بتوانیم مراسم بهتری را در آینده برگزار کنیم.

انجمن فرهنگی تلسی همواره خود را نیازمند نقد عزیزانی چون شما دانسته و خوشحال خواهیم شد تا همه کسانی که این مطلب را می خوانند نیز نظرشان را درباره کم و کیف این همایش بنویسند.

نقل از سایت تلسی

………………………………………………………………………………….

سادوا : جناب آقای مهندس عالیشاهی. آنچه در این همایش برگزار شد، بخشی از هویت فرهنگی روستای قلعه و منطقه دوسرشمار بوده کو لازم است به آن از زوایایی دیگر نیز بنگریم. البته از اینکه انجمن فرهنگی سادوای بالاده در اجرای این همایش در کنار دوستان فرهیخته انجمن فرهنگی تلسی بوده، بسیار خوشحالیم.

طبیعت بکر، ریشه های مشترک فرهنگی، توانایی برگزاری همایش های فرهنگی توسط انجمن های فرهنگی تلسی و سادوا، برخورداری از نیروهای فرهنگی و دلسوز و با شخصیت در منطقه، موضوعات و بهانه های فراوان فرهنگی و … باعث می شود تا همه ما به سوی اعتلای این فرهنگ کهن گام برداریم و مردم به ویژه نسل جوان را با هویت فرهنگی دیارمان بیشتر آشنا کنیم. با این جوانان با زبان روز و مدرن باید سخن گفت تا آنان نیز که آینده سازان این کشور هستند با ما همراهی و همکاری کنند. امری که در طول چند سال گذشته همواره به آن توجه ای خاص داشته ایم.

اینجانب مراتب سپاسگزاری خود و انجمن فرهنگی سادوای بالاده را از سه مقاله و نقد شما اعلام کرده و امیدواریم اینگونه همایش ها با نقدهایی این چنینی به مرحله پختگی برسد. با احترام/ عین اله آزموده

موضوعات مرتبط ……………………………………………………….

گزارش تصویری همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه

نقدی بر تلسی و همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه (نقد ۱) / عین ا… عالیشاهی

نقدی بر تلسی و همایش در سایه سار چنار کهنسال قلعه (نقد ۲) / عین ا… عالیشاهی

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
یک دوست بدون حاشیه گفت

با سلام خدمت همه خوانندگان مطالب نقد و طعنه آمیز آقای عالیشاهی که در این چند روزه با واژگان غریب و طلبکارانه درپی اظهار وجود شخصی بودند و سعی داشتند که حق السهم خود را از مردم دریافت دارند که این ترفند به بار ننشست اما اینبار در مقام مقایسه دو انجمن بر امده و درپی شیطنت دیگری هستند ازایشان خواهشمندیم که از فضای پر حاشیه پیله اطراف خود خارج و سعی در بهم زدن این دوستی های وحدت آفرین نباشند و کمتر باب صحبت باز نمایند که شیطنت از همه ابعاد آن جاری است.

با سلام خدمت مهندس عالیشاهی
با توجه به مطالب قبلی احساس می کنم یا من زیاده روی کردم و یا شما زود رنج شده اید. اول بگویم معذرت و اما در باره نقد دوم:
برادر خوبم تقسیم آن همه مردم حاضر در مراسم به “دو گروه شرکت کنندگان و ایفا کنندگان نقش ” خوب نیست. گوش تا گوش مسجد مملو از مرد و زن از واوسر؛ بالاده؛ پایین ده؛ تیله بن و قلعه بود. در سایه چنار کوچه سرشار از آدم _ نه ببخشید فرشته_ بود که بیشترین نقشی که ایفا کردند گوش دادن و لذت بردن و سکوت کردن و صد البته نشستن بر سفره دوستی برای تناول آش بود. برگزار کنندگان که خدا قوتشان دهاد آنقدر نبودند.
تقسیم دیگر شما از حاضران “ریش سفیدان، بزرگسالان و میان سالان” بود که چون در مراسم یادواره شهدا نبودید؛ باز دچار اشتباه شدید. روز همایش در سایه سار چنار، لبریز از جوانانی بود که معمولاً برنامه ها را _ در همه جای ایران _از بلندگو گوش می کنند و همان ها یا جوانانی دیگر در مراسم و برپایی آن بودند.
کاش بودی که محتوای مراسم مخصوصاً پای چنار آدم را چگونه دچار پارادکس می کرد. خیلی ها را دیدم که با اشک خنده می کردند و با لبخند اشک می ریختند که بیشترشان جوان بودند.
جالب بود برایم که گفتید “در مجموع باید گفت این مراسم بیشتر برای مردم قلعه خاطره انگیز بود تا سایر روستاهای مجاور” اگر مردم به قول جناب عالی “مردم روستا های مجاور بی خاطره این همه حضور داشتند پس باید دست مریزاد گفت به تلسی نشینان و سادوا نوشان که چند خانواده را از واوسرنو به قلعه کشاندند.
به هر حال از آشنایی قلمی با شما خوشحال شدم و امیدوارم هر جا که هستید موفق باشید.

جناب آقای عالیشاهی در جواب آقای خلیلی نوشتن که « چه اصراری داریم بگوییم زمان برگزاری این مراسم هیچ ایرادی ندارد » حال این سوال رو می پرسم که « چه دلیلی دارید که می گویید زمان برگزاری این مراسم ایراد داشته؟ » به نظر همه خوانندگان تلسی و سادوا ( به غیر از حضرتعالی ) همه می گن که زمان برگزاری همایش بهترین زمان ممکن بوده و اون وقت شما باز هم اصرار بر حرف خودتون دارین.
به نظر شما آیا امکانش بوده که ده روز بعد از مراسم شهدا این جمعیت رو که هر کدومشون به شهر بر می گردن و به دردی گرفتارن رو یکجا جمع کرد؟
اگه شما می تونین این کار رو بکنین که حق با شماست در غیر این صورت اصرار بیهوده فایده ای نداره و این همایش هم در خوب موقعی برگزار شده است.

یک مهندس بالادهی گفت

من اگه جای آقای برادر عالیشاهی بودم با گفته بدخواهان و حسودان قضاوت و نقد نمی کردم تا اینجوری از هر طرفی بهم حمله نشه. مگه می شه آدم با حرفای دیگرون یک همایشی به این زیبایی رو نقد بکنه و حالا هی براش جوابیه و دلیل و نذیر بیارن که آقا اینجوری که به عرضتون رسوندن نبوده؟