گزارش مراسم فرهنگی چهلمین روز درگذشت حاج جبار خاسب / حاج جبار خاسب از بزرگان خاندان چهاردهی بالاده در روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ درگذشت و روز جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ مراسم چهلمین روز درگذشتش در مسجد روستای حسین آباد بهشهر (محل سکونتش ) از سوی خانواده اش برگزار شد. این برنامه که با مراسم ختم های دیگر به لحاظ اجرا و موضوعات مطرح شده در آن بسیار متفاوت بوده و دارای ارزش فرهنگی می باشد، در ساعت ۱۰ و سی دقیقه صبح با تلاوت کلام الله مجید برگزار گردید. مجری این برنامه آقای عبدالکریم خاسب برادرزاده آن مرحوم بودند.

آقای عبدالصمد کاظمی قاری قرآن کریم

آقای عبدالکریم خاسب مجری برنامه

در ادامه برنامه آقای غفار خاسب فرزند زنده یاد حاج جبار ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این برنامه بیان داشتند که « در این مراسم اشاره کوتاهی خواهیم داشت به فعالیت های فرهنگی انجام شده در خصوص تجلیل از این بزرگوار و زنده نگهداشتن یاد و خاطره ایشان. – هر چند که به نظر بنده بسیار کم و در شأن ایشان نبوده و نخواهد بود – در مراسمی که به مناسبت سومین و هفتمین روز در همین مکان برگزار شد بخش کوتاهی از فعالیت های مذهبی و اجتمایی ایشان را به نمایش در آوردیم و در ادامه همین موضوع که آن مرحوم خود به بنده و دیگران سفارش می کردند ” که صدای ایشان فراموش نشود ” و تا جایی که می توانیم طنین صدای ایشان، که در رسای اهل بیت (ع) خصوصاً امام حسین (ع) و برادر بزرگوارش ابوالفضل العباس (ع) به مداحی و نوحه  سرایی می پرداختند خاموش نگردد و امروز هم بخش دوم این برنامه را تقدیم دوستدارانش می کنیم. امیدوارم روح بلندشان از ما راضی باشد».

آقای غفار خاسب در حال تشریح برنامه های مراسم

سپس از لوح فشرده (سی دی) آثار حاج جبار خاسب رونمایی شد که در آن ۸۴ قطعه عکس ایشان از روزگار جوانی تا مراسم خاکسپاری، ۳۵ قطعه از آثار صوتی ( شامل مناجات، سحرخوانی، حکایت، چاووشی خوانی، مداحی، نوحه و مرثیه و سینه زنی، مصاحبه و … از روزگار جوانی تا زمان رحلت)، سه قطعه ویدئو (شامل مرثیه خوانی و سوال و جواب عزاداران روز عاشورا) و هم چنین لینک های اینترنتی (آف لاین) مربوط به ایشان از سایت سادوای بالاده با عنوان « یادها و خاطره ها /  حاج جبار خاسب / بخش یکم » و نیز خبر فوت ایشان گنجانده شده است. این سی دی در ۵۰۰ قطعه و با همت خانواده اش و با همکاری انجمن فرهنگی سادوای بالاده تهیه شده و به شرکت کنندگان در این مراسم تقدیم شد. هم چنین در ادامه این مراسم، صدای مرحوم حاج جبار خاسب به همراه تصاویر و عکس های ایشان به صورت ویدئو پروژکتور پخش گردید.

سی دی آثار حاج جبار خاسب

لوازم و وسایل شخصی حاج جبار خاسب در موزه ای شیشه ای جمع آوری و در مراسم به نمایش گذاشته شد.  قرآن کریم، کتاب های مرثیه، خود نویس، عینک، کلاه، جا نمازی، عصا و وسایلی دیگر محتویات این موزه کوچک را تشکیل می دهند.

آقای نعمت الله آزموده چهاردِه نیز قطعاتی ادبی در وصف شخصیت معنوی و بزرگ منشی حاج جبار قرائت کردند.

هم چنین در این مراسم با اهدای لوح تقدیری از سوی خانواده خاسب از آقای عین الله آزموده چهاردِه برای طراحی تصویر روی سی دی، ویرایش صدا و تصاویر آن و نیز تکثیر سی دی قدردانی شد که بعلت اینکه ایشان در این مراسم حضور نداشتند این لوح به برادر ایشان آقای نعمت الله آزموده داده شد.

آقای نظام زاده مداح اهل بیت در حال مداحی

بخشی از شرکت کنندگان در مراسم

حجت الاسلام شعبانی سخنران مراسم

یکی از صفحات آلبوم عکس از سی دی

یکی دیگر از صفحات آلبوم عکس از سی دی

یادش گرامی و روحش شاد

در پایان مراسم از میهمانان به صرف ناهار پذیرایی گردید.

با سپاس از جناب آقای غفار خاسب که این گزاش را به همراه عکس هایش تهیه و برای ما ارسال کرده اند.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
کمیل توبه بالادهی گفت

با سلام/ خدایش رحمت کند، کار فرهنگی بسیارجالبی بود. إن شاءالله خداوند اجرش را بدهد.

باسلام/ از ایزد منان خواستارم که روح پاک آن بزرگوار را در پناه رحمت متعالی خود جاودانه سازد.

همه از خداییم و بسوی خدا باز میگردیم
زحمات فرزند آن مرحوم همچنان که در دوران حیاتشان مایه دلگرمی پدر بزرگوارشان بود، پس از مرگشان عاملی موثر در معرفی ایشان بعنوان یک الگوی معنوی و اجتماعی می باشد. اینجانب شخصاً از قدرشناسی فرزندش آقا غفار نسبت به آن مرحوم بشدت تحت تاثیر قرار گرفتم.
امیدوارم ایشان و همچنین سایر فرزندان بتوانند با پیروی از دستورات حق تعالی در تمامی زمینه ها، مایه آبرو و باقیات الصالحات برای آن مرحوم باشند.
…………………………………………………..
سادوا: با شناختی که ما از فرزندان گرامی حاج جبار خاسب داریم یقیناً چنین بوده و خواهد بود. خدایش بیامرزاد که فرزندانی صالح به یادگار گذاشته اند.

مصطفی محمدی واوسری گفت

خدایش بیامرزد
اجر زحمت کشان این مراسم با خداست

منصور اشرفی- بندرترکمن گفت

با سلام واحترام، ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی مرحوم حاج جبار خاسب
مداح اهل بیت، بنده حقیر با خانواده مرحوم بواسطه دوستی پدر عزیزم رفت وآمد بیش از ۳۰ ساله دارم، فرزندان بسیار قدرشناس و عاشق پدر، که در دوران بیماری سخت خدا بیامرز تک تک فرزندانشن بر بالین پدر حاضر بودند و مراقبت ویژه ای داشتند، خدا اجرشان دهد، کار فرهنگی اجرا شده در مراسم چهلم مرحوم حاج جبار خاسب قطره ای از اقیانوس بیکران زحمات ایشان در راه عشق به امام حسین(ع) بوده که کاری بسیار ارزشمند می باشد که به همت و تلاش دوست و برادر عزیزم غفار (حاجی) خاسب و خانواده محترم تدارک دیده شده بود، جا دارد از طرف خانواده خودم قدردانی و تشکر نمایم.

خوب بود. فیلمی از برنامتون ندارید؟ حیفه. بذارید استفاده کنند. عکس کلی خانواده بزرگ خاسب رمضان و پدر مرحوم تون بزارید. امیرم همسایتون. خداحافظ.
…………………………………………..
سادوا: ظاهراً فیلمی هم از مراسم تهیه شده و انشاء الله از طریق فرزندان اطلاع رسانی خواهد شد. عکس های مرحوم حاج غفار، مرحوم حاج جبار و همسرشان، حاج رمضان خاسب و همسرشان و نیز عکس شهید خاسب را قبلاً در بخش « چهره مردم بالاده » سایت سادوا منتشر کرده ایم.