به مناسبت برگزاری سی امین مراسم یادواره شهدای منطقه دوسرشمار / مهندس عین اله  عالیشاهی/ واقعیت این است عده ای از بهترین و پاکترین جوانان منطقه که در اوج ایمان اخلاص و شجاعت بودند، برای دفاع از دین و میهن خویش احساس تکلیف کردند و قربتاً الی الله در جبهه های جنگ حضور یافته و جان خود را در بهترین دوران زندگی تقدیم کردند. بی شک پرداخت بهایی به این گرانی برای دریافت متاعی گران بوده است و لذا این موضوع را مردم حق شناس منطقه با تمام وجود اعتقاد دارند. بنابر این قابل درک و فهم است که برگزاری مراسم یادواره عمیقاً ریشه در اعتقاد و باورهای دینی و ملی این مردم داشته باشد و این عامل موجب پویایی و استمرار برگزاری مراسم شده است.

مردم حق شناس منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل و واوسرنو بخش چهاردانگه ساری) که در سال های دفاع مقدس ۳۴ شهید تقدیم کرده اند، با برگزاری این مراسم دو هدف را دنبال می کنند. ۱٫ تجلیل و قدردانی از شهدای گرانقدر.  ۲٫ بهره برداری معنوی از مراسم یادواره شهدا. مردم قدرشناس، حضور هر ساله در مراسم را برای خود افتخار، لیاقت و نیاز می دانند و با این احساس پا در مراسم می گذارند. چرا که خود را مهمان و شهدای عزیز را میزبان مراسم می دانند. برخورداری از فضای معنوی حاکم بر مراسم و برداشتن توشه راه در حین قدردانی و تجلیل و سپاس از عزیزان به دلیل از خود گذشتگی و ایثارشان، هدف اصلی شرکت کنندگان در مراسم است. این موضوع رمز ماندگاری و بالندگی مراسم بوده و احساس نیاز من و شما برای حضور در مراسم یادواره شهدا، نیروی جاذبه ای ایجاد می کند که متناسب با میزان درک و شناخت محتوایی مراسم، افزایش و کاهش می یابد و کم یا بیش می دانیم که این نیروی جاذبه معنویت شهدا است که حضور خود جوش مردمی و همه ساله را در پی دارد.

یکی دیگر از وجوه معنوی این مراسم، دیدارهای مردم با یکدیگر در این روز است که البته با دیگر دیدارها به وضوح متفاوت است. چرا که فضایی آکنده از اخلاص و معنویت بر این مراسم حاکم است و اثرگذاری این فضا در رفتار و گفتار مردم موجب می شود دیدارها و مصاحبت ها با اخلاص تر و دوست داشتنی تر باشد.

 شاید خیلی از مردم منطقه دوسرشمار مدت های مدیدی همدیگر را ندیده باشند و حضور در مراسم یادواره شهدا این فرصت را محیا می سازد که امکان دیدار آن هم با روحیه ای متفاوت با شرایط عادی زندگی فراهم شود و این امر موجب تعمیق وحدت اجتماعی و فرهنگی و رونق زندگی دنیوی و اخروی می شود. به مفهوم دیگر شهدای عزیز به همه ما خدمت مضاعف کردند؛ چه در زمانی که در حیات دنیوی بسر می بردند و چه در زمانی که به ظاهر در بین ما نیستند. لذا اجرایی کردن وصیت نامه های شهدا حداقل توقعی است که از ما می رود. جالب اینکه عمل به وصایای شهدا قبل از آنکه سودی به دیگران برساند برای ما مالامال از سود است و خدمت دیگری است به مراتب بزرگتر به ما از طرف شهدای عزیز٫  ۲۳/۳/۱۳۹۲

……………………………………………………………..

سادوا: ضمن سپاس فراوان از جناب آقای مهندس عالیشاهی (که افتحار برادری با دو شهید گرانقدر نصرالله و نورالله عالیشاهی را دارند) برای نگارش این مقاله و ارسال آن جهت درج در سایت سادوا، لازم به ذکر است که در ایمیل ارسالی مجدد ایشان متن کوتاهی نیز نوشته اند که عیناً ذکر می کنیم.

دوست عزیزم جناب آقای آزموده سلام. متشکرم از اینکه با انجام ویرایش در تکمیل و رسایی بهتر مطلب کمک کردید.
هدف بنده از این نوشته باز کردن بابی است برای سایر علاقمندان که در چند روز باقی مانده به مراسم با نوشته هایشان که می تواند شامل موضوعات متنوع مربوط به شهدا (مقاله، شعر، خاطره، عکس و….) باشد فضا را هرچه بهتر و بیشتر برای مراسم مهیا سازند که البته نقش کلیدی را فضاهای مجازی بازی می کنند و این کار هم یک کار فرهنگی ارزشمند و هم انجام رسالتی است که شهدا بر گردن ما نهادند.
باز هم تشکر / عالیشاهی

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
رزمنده بی نام و نشان گفت

با سلام از مهندس عالیشاهی که به جنبه های دیگه ای از یادواره شهدا ( غیر از مسایل پخت و پز ) اشاره نمودن تشکر می نمایم.
نیروهای میانه رو و معتدلی مثل آقای عالیشاهی که هم تحصیلات عالیه دارن و هم قدرت تحلیل بیشتری دارن باید میدان داری کنن تا نیروهای یک سو نگر که این روزها ستادهای شهدا را در اختیار خود دارن و هیچ کاری هم جز پخت و پز دغدغه شون نیست، از ایشون یاد بگیرن که با مردم درست برخورد کنن. جوونی که تازه سر از « مرغانه چپلاق » در آورده به مردم با دید طلبکارانه نیگاه می کنه و انگار از مردم طلبکاره که مثلا در ستاد شهدا فعالیت می کنه. متاسفانه بزرگترهاشون هم در ستادها برای روشن شدن ذهن این جوونا کاری نمی کنن و انگاری خوششون میآد که یک کسی به مردم یه « ان قلتی » بزنه. اینا فراموش کردن که امام بزرگوار گفته بودن که این انقلاب مال کوخ نشین ها و پا برهنه هاست.
بخدا هر شهید صدها فامیل دور و نزدیک داره که خودشون را خادم مردم می دونن و این درست نیست که عده ای با مردم طوری دیگه رفتار کنن.

مردان بی ادعا
الا ای غیور مردان بی ادعــــا ای آنانکه شدید مهمان خدا
جان بر کف و ره حق پیمودید بس تعلّقاتــــی که زان بریدید
ره بندگی و حق پیش گرفتید زین عالم خاکی پر کشیدیـــد
تارک شدید از دنیــــــای دون کاسب شدید از عالــم مادون
شدید شما هم نشین اولیــا آری ای رادمـــردان راه خـــــدا
نوشیدیدشهدشیرین شهادت رسیدیدبه قرب الی الله وجنّت
ای شهید،ای ملائکه،بهشتی ای که واژه ی عشق رانوشتی
نوشتی آن را باسرخی خونت نشان دادی با رفتن روی مینت
گذشتی از جوانی و شکوهت گذاشتی زیرپادلبستگی وغرورت
آموختی به ما تو واژه ی ایثـار رشادتهـــا، دلیریهـــا و پیکــــــار
گذاشتی تو پدر و مادر پیـــــر گذاشتی تو زن و فرزند صغیـــر
مادری که بود چشم به راهت فرزندی که داشت عقده نگاهت
همه چیز وهمه کس راهشتی رفتی و خود را کردی بهشتــی
ای شهید به جــان مادر پیرت کن شفاعت ما را در قیامـــت
تورا به اشک چشمان صغیرت کن شفاعت ما را در قیامـــت