نقدی بر ستاد یادواره شهدای دوسرشمار / علی نظری / آقای سیدعقیل ساداتی تیله بنی در وبلاگ انجمن فرهنگی آفتاب تیله بن نقدی را بر بخش هایی از یادواره ای سی ام شهدای منطقه ی دوسرشمار نگاشته اند که آن را در وب سایت دوسرشمار منتشر کردیم. این نقد ما را بر آن داشت تا نظر و عقیده خود در ارتباط با اساسی ترین بخش نقد آقای ساداتی یعنی تغییر نام منطقه داشته باشیم. امیدواریم که دوستان و دست اندرکاران برگزاری یادواره ی شهدا از ما دلگیر نباشند و انگشت اتهام به سمت ما دراز نکنند و نگویند که خدای ناکرده ما مخالف برگزاری یادواره شهدا هستیم که اگر اینگونه باشد انصافاً بی مهری است، چون همه ی دست اندرکاران ستادهای مختلف یادواره ی شهدای منطقه ی دوسرشمار می دانند که ما همه ساله تمام توان و انرژی خود را برای پذیرفتن گوشه ای از کارهای فرهنگی ستادها به کار می بندیم و با جان و دل در آن قدم می گذاریم. هدف ما از این نقد ها تنها پوشاندن کمی ها و کاستی های یادواره برای دوره های بعد است و البته روشن شدن برخی مسائلی که احساس می کنیم اگر گفته نشود در این امر قصور کرده ایم.

نقدهایی که آقای ساداتی نسبت به برگزاری یادواره ی شهدا، البته در بخش هایی از آن داشتند به جا بوده و باید گفته می شد، چون به نظر من نگفتن آن مشکلات بیشتری را در آینده برای منطقه به ویژه در ارتباط به تغییر نام ایجاد خواهد کرد.

نکته ی اصلی و مهم در ارتباط با نام منطقه این است که اکنون که بنده در حال نوشتن این متن هستم نام منطقه ی ما دوسرشمار است و تا جایی که من خبر دارم تا کنون نام دیگری برای آن ثبت نشده است، پس تا زمانی که نام آن دوسرشمار است به کار بردن هر نامی غیر از آن کاری بسیار ناپسند است. اگر هم قرار است که نام منطقه عوض شود، باید به شکل کاملاً قانونی و با نظر اکثریت اهالی منطقه ی باشد نه به شکل القاء کردن و یا جا انداختن آن در ذهن مردم.

در لغت نامه ی دهخدا در مورد نام دوسرشمار اینگونه آمده است: « دوسرشمار. [ دُ س َ ش ُ ] (اِخ ) نام منطقه ی ییلاقی است از دهستان نرم آب بخش دودانگه ی شهرستان ساری که دارای ۵ آبادی نزدیک بهم است: بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، واوسر. (ازفرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳). »

در لغت نامه ی دهخدا در ابتدای معنی واژه ی دوسرشمار عبارت ( اِخ ) آمده است که به معنی اختصاصی است و این به آن دلیل است که این نام در هیچ جای دیگری استفاده نمی شود و در ضمن مرحوم علی اکبر دهخدا که بیش از ۴۰ سال از عمر خود را صرف نگاشتن این لغت نامه ی عظیم فارسی در ۱۶ جلد نموده از منبع معتبری چون فرهنگ جغرافیایی ایران نام برده است که یکی از معتبرترین فرهنگ نامه های جغرافیایی است. در نقشه هایی که یکی از اصلی ترین متولیان تهیه ی آن سازمان نقشه برداری ارتش جمهوری اسلامی ایران است هم نام دوسرشمار آمده است.

با این اوصاف باید بر این نکته که نام منطقه ی ما دوسرشمار است اطمینان پیدا کرد، حالا آیا این نام اکنون هم در بین اهالی منطقه مستعمل است یا خیر امر جداگانه ای است. آن چیز که در این بین مهم است این است که نام منطقه دوسرشمار است.

ما ایرانیان در ارتباط با نام خلیج همیشه فارس بسیار حساس هستیم و بر این عقیده هستیم که نام این خلیج از ابتدا فارس بوده و تا انتها هم خواهد بود و به حق هم همینگونه است. کشورهای حوزه ی خلیج فارس با شیطنت ها و توطئه هایی سعی در تغییر نام این خلیج به نام جعلی ( خ ل ی ج ع ر ب ی ) دارند و با اقداماتی از قبیل تغییر نام بر روی Gogle Earth و نام گذاری لیگ فوتبال امارات متحده عربی به این نام جعلی سعی دارند با القا کردن و سر زبان ها انداختن این نام جعلی را جا بیاندازند. ما ایرانیان نیز برای ثابت کردن اینکه این خلیج از قدیم الایام با نام فارس خوانده می شده و همیشه فارس خواهد ماند به کتب ، نقشه ها و سند های قدیمی رجوع کرده و البته اسناد بسیاری در این ارتباط موجود است و در واقع هیچ سند معتبری مبنی بر اینکه نام این خلیج به غیر از خلیج فارس بوده باشد وجود ندارد. این امر در مورد نام منطقه ی ما هم صادق است. ما برای اینکه ثابت کنیم که نام منطقه ی ما از قبل دوسرشمار بوده به اسناد و کتبی از جمله فرهنگ نامه ی دهخدا ، فرهنگ جغرافیایی ایران و نقشه های سازمان نقشه برداری ارتش رجوع می کنیم پس بی انصافی است که بگوییم نام منطقه ی ما دوسرشمار نیست و یا اینکه اصلاً دوسرشمار به چه معنی است؟ البته به این اسناد باید کتاب های معتبری که در مطلب « کتاب هایی که در آنها نامی از روستاهای دوسرشمار مشاهده شده است » که در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۷ در وب سایت دوسرشمار منتشر شده بود را نیز اضافه کنیم.

در باره چرایی این نام گذاری هم مطلبی تحت عنوان «  دوسرشمارکجاست؟ چرا واژه ی دوسرشمار به این منطقه اطلاق می شود؟ » در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۷ در وب سایت دوسرشمار منتشر شده بود که می توانید با مراجعه به آن از چرایی آن مطلع شوید.

در نقشه ای که محدوده ی هزار جریب بزرگ را نشان می دهد و در بازار هم موجود است، عیناً واژه ی « دوسرشمار » به کار رفته است و این واژه روی نقشه دقیقاً ۵ روستای این منطقه یعنی ( بالاده ، پایین ده ، تیله بن ، قلعه و واوسر ) را نشان می دهد و پس از آن نیز واژه ی نرم آب آمده است که روستاهای این بخش را نیز نشان می دهد. این نقشه و لغت نامه ی دهخدا و فرهنگ جغرافیایی ایران آیا دلیل محکمی بر اینکه نام این منطقه دوسرشما بوده است نیست. و آیا جایی شنیده ایم و یا اصلاً جایی ثبت است که نام این منطقه عوض شده باشد. پس تا زمانی که نام این منطقه دوسرشمار است و این اسناد دلیلی بر وثوق آن، نباید با القا کردن و جا انداختن به شکل غیر قانونی در صدد تغییر نام آن بود.

 

منطقه ی دوسرشمار در نقشه ی هزار جریب بزرگ

واژه ی دوسرشمار و نرم آب در نقشه ی هزار جریب بزرگ/ برای دیدن تصویر در اندازه ی بزرگتر و تفکیک پذیری بهتر بر روی نقشه و یا اینجا کلیک کنید

دانلود نقشه ی هزار جریب بزرگ در اندازه اصلی

در یادواره امسال بر روی بنرهایی که در محل اجرای یادواره ی شهدا در مسجد امام رضا (ع) روستای میرافضل و بیلبرد بزرگی که در ابتدای راه ورودی منطقه ی دوسرشمار از سمت فولادشهر و بنر هایی که برای دعوت از اهالی محترم منطقه ی دوسرشمار در سطح این روستاها نصب شده بود عبارت « سی امین یادواره ۳۴ شهید امامزاده میرافضل چهاردانگه » درج شده بود. واژه ی امامزداه میرافضل و پس از آن واژه ی چهاردانگه این ذهنیت را ایجاد می کند که این ۳۴ شهید عزیز اهل جایی به نام امامزداه میرافضل هستند که در چهاردانگه ساری قرار دارد. حجت الاسلام میر عمادی امام جمعه محترم خرم آباد و نماینده ی ولی فقیه در استان لرستان نیز در حین سخنرانی خود از واژه ی « منطقه ی امام زاده میرافضل » استفاده کرده اند که مطمئن هستیم این امر سهوی و به شکل نا خواسته رخ داده و دلیلی این اشتباه نیز برداشتی است که حجت الاسلام میر عمادی از همین بنر ها در ذهنشان ایجاد شده است، وگر نه فردی که از یک استان دیگر دعوت می شود چطور می تواند از نامی برای این منطقه استفاده کند که هیچ جا ثبت نشده و به کار هم برده نمی شود. البته حجت الاسلام میر عمادی اهل روستای اراء هستند و به خوبی روستاهای اطراف آن را می شناسند و بعید می دانم که نام منطقه ی امامزاده میرافضل را اشتباهاً به جای روستای میرافضل به کار برده باشند.

 

 

 

 

 همانطور که آقای ساداتی گفتند، اینکه بنر پایگاه بسیج امامزاده میرفضل منطقه ی دوسرشمار فقط به خاطر اینکه در ذیل آن نام دوسرشمار نوشته شده است در مکان اجرای یادواره ی شهدا نصب نشده است کار پسندیده ای نیست. این پایگاه به همین نام ثبت است و دلیل ندارد که فقط به خاطر این واژه از نصب بنر آن خودداری شود. همه ما را متهم می کنند که از اصرار بر نام دوسرشمار چه انگیزه ای دارید در صورتی که ما بر نام دوسرشمار اصرار نداریم بلکه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نام این منطقه دوسرشمار است پس اصرار ما برای اجرای صحیح قانون و برای یک امر قانونی است نه برای تغییر یک جریان، آن هم به شکل غیر قانونی!

در پایان باید عرض کنم که بنده و آقای ساداتی که نقدهایی را بر یادواره ی شهدا نگاشته ایم و همچنین دوستان دیگری که مطمئناً نقدهایی را در این ارتباط خواهند نگاشت و البته من هم توصیه می کنم که چنین باشد، هیچ مخالفتی با برگزاری یادواره نداریم و این مسئله را با بر عهده گرفتن بخشی از مسئولیت ستادهای مختلف برای برگزاری یادوارها ثابت کرده ایم. پس خواهشاً این نقد ها را از منظر انصاف بخوانید.

از همه ی دوستان دیگری که اهل قلم هستند و نقد های دیگری و حتی انتقادی بر نقدهای ما دارند خواهش می کنم که قلم به دست گیرند و آنچه در ذهن و قلب خود دارند بنگارند و در وب سایت ها و وبلاگ های منطقه منتشر کنند تا همه از نکته نظراتشان مطلع شوند. بیایید از این بستری که تکنولوژی در اختیارمان قرار داده است به نحو احسن استفاده کنیم نه اینکه با نگاه بدبینانه و رفتارهایمان خود را از این بستر مناسب محروم کنیم.

با تشکر / علی نظری  ۱۷ تیرماه ۱۳۹۲    نقل از سایت وزین دوسرشمار

……………………………………………………………..

سادوا: جناب آقای نظری مدیر محترم سایت دوسرشمار. از نقد بسیار زیبا و مستند شما سپاسگزارم. به نظرم نقد شما حاوی ترسی در درون خود است. در ابتدای نقد تلاش دارید تا خودتان را اثبات نمایید « امیدواریم که دوستان و دست اندرکاران برگزاری یادواره ی شهدا از ما دلگیر نباشند و انگشت اتهام به سمت ما دراز نکنند و نگویند که خدای ناکرده ما مخالف برگزاری یادواره شهدا هستیم که اگر اینگونه باشد انصافاً بی مهری است، چون همه ی دست اندرکاران ستادهای مختلف یادواره ی شهدای منطقه ی دوسرشمار می دانند که ما همه ساله تمام توان و انرژی خود را برای پذیرفتن گوشه ای از کارهای فرهنگی ستادها به کار می بندیم و با جان و دل در آن قدم می گذاریم.  » و یا در انتهای نقدتان نوشته اید که « در پایان باید عرض کنم که بنده و آقای ساداتی که نقدهایی را بر یادواره ی شهدا نگاشته ایم و همچنین دوستان دیگری که مطمئناً نقدهایی را در این ارتباط خواهند نگاشت و البته من هم توصیه می کنم که چنین باشد، هیچ مخالفتی با برگزاری یادواره نداریم و این مسئله را با بر عهده گرفتن بخشی از مسئولیت ستادهای مختلف برای برگزاری یادوارها ثابت کرده ایم. پس خواهشاً این نقد ها را از منظر انصاف بخوانید ». این نقد به شمای فرهنگی که شخصی متدین بوده و سال هاست در ستادهای یادواره شهدای منطقه دوسرشمار با جان و دل زحمت می کشید وارد است که چرا سعی دارید خود را به عنوان شخصی موجه و نقدتان را نقدی موجه نشان دهید؟ چه نیازی به این کار هست وقتی عملکرد شما بیشتر از هر فرد دیگری در خدمت ارمان های والای شهداست؟ آیا این نوشته های شما دلیل بر مسموم بودن فضا و بازار تهمت و افترا و ترس از نقد نیست؟ وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند که همه حق دارند مرا نیز نقد کنند دیگر چرا ما و شما باید از نقد روشنگرانه بترسیم و خواهش کنیم که « منصفانه » آن را بخوانند؟ »

به نظر شما تاکنون انگشتان اتهام بعضی از کوته نظران به سوی ما دراز نبوده؟ مگر کم تهمت و افترا و دروغ از سوی بعضی از مدعیان به ما بسته شده؟ مگر بعضی از همین دوستان در پی تعطیلی سایت سادوا نبوده اند؟ مگر کسی می تواند ما و شما را متهم به چیزهایی کند که بیانش شرم آور هست؟ مگر کسی می تواند مخالف برگزاری یادواره شهدا به شکوه و عظمتی که امسال در واوسر برگزار شد باشد؟ البته که عملکرد ستاد یادوراه نیازمند نقد هست. من و شما تا روزی که زنده هستیم بفرموده حضرت امام (ره) « مدیون خون شهدا هستیم ». عملکرد شما خود بیانگر شخصیت فرهنگی و صادقانه شما هست و نیاز به اثبات ندارد. جسارت بنده را ببخشید که ناچار شدم بیان کنم.

به زودی سایت سادوا نیز در اعتراض به این تحریف نقدی مستند خواهد نوشت.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۷ تیر ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

آقای آزموده سلام،
راستش را بخواهید من در ابتداء از نوشتن این نقد و پیامدهای بعد از آن نگران بودم و به همین دلیل سعی کردم همه ی موضوعاتی که در ذهنم داشتم را بیان نکنم و البته بیشتر سعی خود را در ارائه بخشی از اسناد موجود در ارتباط با نام منطقه ی دوسرشمار داشته باشم.
به نظر من نقدهایی هم در ارتباط با کارهای فرهنگی یادواره ی سی ام وارد است که بنده به احترام زحمت هایی که دست اندرکاران ستاد شهدای واوسر برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن آن کشیده اند و همچنین به احترام خیل عظیمی از مردم که به یادواره آمده بود از آن چشم پوشی کردم.
امیدوارم فضای اجتماعی کشور به گونه ای باشد که من و امثال من برای بیان یک نقد ساده اینقدر صغری کبری نچینیم و برای منصف بودن در خواندن نقدمان عجز و ناله نکنیم! منتظر نقد شما دوست عزیز هم در ارتباط با یادواره ی سی ام هستم.
با تشکر. علی نظری / یکی از مدیران وب سایت دوسرشمار
……………………………………
سادوا:‌ جناب نظری عزیز٫ سلام. خوشبختانه فضای حاکم بر منطقه دوسرشمار روز به روز به سمت فرهنگی شدن و لمس بیشتر موضوعات فرهنگی پیش می رود. چنانچه هر کدام از ما در نقد خود واقعیت های موجود را بررسی کنیم جای هیچ نگرانی نیست. زیرا ما برای نقد، هرگز دیگران را تخریب نمی کنیم و از کارهای خوب هم تقدیر می کنیم و این شهامت را هم داریم که از حقوق مردم محروم منطقه دوسرشمار دفاع کنیم.
به نظرم برگزاری مراسم یادواره در میرافضل اوج شاهکار و زحمت مردم بزرگوار واوسر بوده و در سی سال گذشته بی نظیر بوده و دست یکایک دست اندرکارانش را می بوسم. حال اگر یک جاهایی کمی و کاستی تدارکاتی وجود داشته به احترام شهدا و این مردم بزرگوار باید نادیده گرفته شود ولی اگر اشتباهاتی عمدی و سهوی در ماهیت موضوعی بوجود آمده که باعث تخریب این زحمات می شود باید نقد کرد تا اصلاح شود.

سلام و خسته نباشید. بنده برای اولین بار در این مراسم شرکت کردم و در ابتدای ورودی هم بلافاصله با چنین نوشته ای مواجه شدم و باعث شد ذهنم کاملا درگیر این موضوع بشه که به نظرم کار درست و منطقی نیست. باید ببینیم که چه کسی یا کسانی از این تغییر نام سود میبرند و هدفشان واقعا چیست.
موضوع دیگری که در این مراسم فکر منو مشغول کرده اینه که چرا این افرادی که در این مراسم با شور خاصی شرکت کرده اند در زمانی که به آنها احتیاج پیدا میشه اصلا وجود خارجی ندارند. باور کنید اگر این افراد در سال فقط ۱۰۰۰۰ تومان برای کمک به منطقه اقدام کنند، بیشتر مشکلات منطقه که کم هم نیست بر طرف میشه. بنده با شناختی که در مدت چند سال گذشته پیدا کردم زیاد به حل مشکلات توسط اهالی منطقه خوش بین نیستم.
ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست
بی باده گلرنگ نمی شاید زیست
این سبزه که امروز تماشاگه توست
تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست
(خیام)

آقای علی نظری و آقای سیدعقیل ساداتی! اینهایی که گفتید نقد هست یا میخواستید این اسم منطقه دوسرشمار رو یکم سر زبونتون بچرخونید؟ لطفا خود این دو نفر جواب بدهند.