یادی از ملاعلی توبه، بزرگ مردی از روستای بالاده / روستای بالاده در منطقه دوسرشمار بخش چهاردانگه ساری و در ناحیه ای دور افتاده و کوهستانی واقع شده و علی رغم دور افتادگی از مناطق شهری، در گذشته ای نه چندان دور انسان های وارسته و بزرگ مردان و بزرگ زنانی را در دامن خود پرورش داده که آوازه پرهیزگاری و اجتهاد آنها از حدود مرزهای جغرافیایی بالاده فراتر رفته است. زنده یاد ملاعلی توبه یکی از این بزرگان است که در علوم دینی و مسایل شرعیه سرآمد روزگار خود بود که در اواخر روزگار قاجار و اوایل حکومت رضاشاه پهلوی زندگی می کرد. مراتب زهد و تقوی و آشنایی به علوم مذهبی و شرعیه باعث شده بود که حضرت آیت الله ابوالحسن موسوی اصفهانی به ملاعلی نیابت داده تا در امور شرعیه طبق فتاوی ایشان به ارشاد مردم مسلمان بالاده و روستاهای اطراف بپردازد.

در این مطلب دستخط مرحوم آیت الله ابوالحسن موسوی اصفهانی جهت اجازه در مسایل شرعیه به ملاعلی توبه منتشر می شود. از جناب آقای مهران توبه (روحانی) فرزند مرحوم محمدرضا (نوه حاج اکبر روحانی و نتیجه ملاعلی) برای در اختیار قرار دادن این سند بسیار سپاسگزارم. امید که انتشار اینگونه سندهای ارزشمند معنوی، گذشته پر بار فرهنگی بالاده را به نسل جوان بیشتر بشناساند.

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والعابقة للمتقین والصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم و مخالفهم من الآن الی یوم الدین

و بعد؛ جناب مستطاب عمدة المحدثین آقای ملاعلی زید توفیقه خلف مرحوم حاج روح الله دودانگی مازندرانی ساکن قریه بالاده از جانب احقر مجاز و ماذونند در نقل اخبار و آثار راجعه بمواعظ و نصایح و مصائب آل اطهار از کتب معتبره متداوله علمای امامیه رضوان الله علیهم از قبیل کتب اربعه و مصنفات صدوقین و ابن طاووس و کتب علامه مجلسی از عربی و فارسی و غیرها که نقل روایات از آنها جایز و صحیح است، نقل روایات نموده و بیان مسائل حلال و حرام بین العوام مطابق فتاوی احقر نموده، مومنین و مسلمین به فیض کامل برسانند و احقر در مظان اجابت دعوات از دعا فراموش ننمایند./ الاحقر ابوالحسن الموسوی الاصفهانی

 ……………………………………………………………

سادوا: ابوالحسن محمّد بن عبدالحمید بن محمّد موسوی اصفهانی، از مراجع تقلید شیعه – متولد سال ۱۲۷۷ ﻫ . ق در روستای مدیس شهر لنجان استان اصفهان، و از علمای بزرگ ایران و عراق. متوفی به سال  ۱۳۶۵ ﻫ . ق در کاظمین و در نجف اشرف به خاک سپرده شد. از مهمترین تألیفات ایشان: وسیلة النجاة، حاشیه بر تبصره علامه، حاشیه بر نجاة العباد، شرح کفایة الاصول، منتخب الرسائل، ذخیرة الصالحین، انیس المقلدین، حاشیه بر عروةالوثقی، ذخیرة العباد لیوم العباد، صراط النجاة، مناسک الحج، وسیله النجاة الصغری. (خلاصه شده زندگینامه آیت الله اصفهانی از سایت شیعه ها گرفته شده است).

……………………………………………………………..

از کسانیکه از تاریخ تولد، تاریخ فوت، محل دفن و زندگینامه زنده یاد ملاعلی با خبر هستند و یا در باره زندگی وی مطالبی از بزرگان خود شنیده اند و یا عکس و آثار دستخط از وی دارند، درخواست می شود آن را با ذکر نام راوی مطلب و نام و شماره تلفن خود برای سایت سادوا ارسال کنند تا در همین مطلب مورد استفاده قرار گیرد.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۷ تیر ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
کمیل توبه بالادهی گفت

با سلام/ در باره ی نیاکان بالاده علم نداشته ام، افزون شده. از بانی این مطلب و عمو عین اله تشکر میکنم.

ساداتی تیله بنی گفت

سلام نماز و روزه تان قبول. خیلی عالی است. در تعجبم چرا در سند نوشته شده تاریخ قمری یا شمسی وارد نشده و در متن هم نیامد. در داخل مهر دقت بیشتر شود شاید عدی نوشته شده باشد در هر صورت موجب مباهات برای منطقه ی دوسرشمار است.
………………………………….
سادوا: گشتم نبود، نگرد نیست.

سلام آقای آزموده خسته نباشید ببخشید آقای ملاعلی توبه چه نسبتی با آقای ملامحمدمهدی توبه معروف به « مِل مَـمِّدی » پدر مادربزرگم دارند؟
………………………………………….
سادوا: سلام. نسبت فامیلی که حتماً دارند ولی بهتر است از بزرگان خانواده بپرسید تا جواب دقیق تری بدهند.

عرض سلام و ادب دارم خدمت شما جناب آقای آزموده.
شهادت مظلومانه حضرت فاطمه سلام الله علیهارا نیز خدمت شما تسلیت عرض میکنم.
از شما تقاضا میکنم از حافظان قرآن بالادهی هم در سایت سادوا یادی کنید.
…………………………………
سادوا: سلام جناب خاسب عزیز٫ از لطف شما سپاسگزاریم. چنانچه حافظان قرآن از روستای بالاده را به ما معرفی نمایید حتماً آنها را در سادوا معرفی خواهیم کرد.

عرض سلام مجدد دارم خدمت شما جناب آزموده بزرگوار.
حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) میفرمایند که من حاضرم همه چیزم را بدهم و در عوض حفظ قرآن را بدست بیاورم وامام علی (ع) هم در حدیثی میفرمایند که هیچ عملی در دنیاارزشش بالاتراز حفظ قرآن نیست.
در بالاده دو حافظ قران داریم: آقای امیرحسین خاسب پانزده ساله که حافظ ۲۵ جز از قرآن هستند و در مسابقات مختلف در سطح کشور و استان دارای عناوین مختلفی میباشند و چند باری هم در همین چند ماه گذشته در شبکه قرآن به طور زنده اجرای برنامه داشتند و ایشان در دبیرستان شاهد بهشهر مشغول تحصیل هستند واخیرا هم به برکت قرآن برای اجرای برنامه و حج به کشور عربستان مشرف شدند. ناگفته نماند که این عزیز بزرگوار از نخبگان درسی بهشهر هم محسوب میشوند. علاوه برایشان آقای سیدحسین ساداتی هم هستند که هجده سال دارند و حافظ ۱۵ جزاز قران میباشند و در دبیرستان سمپاد بهشهر مشغول تحصیل هستند. ایشان هم دارای افتخاراتی در سطح استان و کشورهستند واز نخبگان درسی بهشهر می باشند.از شما بابت اینکه تمایل خود را نسبت به معرفی حافظان قرآن بالادهی اعلام نموده اید تشکر میکنم. موفق باشید.
…………………………………………….
سادوا:‌جناب آقای خاسب عزیز٫ سلام. از پیگیری شما سپاسگزاریم. لطفا اگر قبول زحمت بفرمایید و مسئولیت جمع آوری اطلاعات در باره این دو نوجوان را برای سایت سادوا بپذیرید بر ما منت گذاشته اید و امیدواریم ثواب این کار هم برای شما و اموات شما باشد.
خوشبختانه آقای محمدرضا دهبندی فرزند آقای علی دهبندی نیز از قاریان و حافظان قرآن هستند که معرفی این عزیزان می تواند تاثیر معنوی بسیار مثبتی بر مردم بالاده و منطقه دوسرشمار داشته باشد.
لطفا با بنده تماس بگیرید تا در باره نحوه جمع آوری اطلاعات مشورت نماییم. با احترام. عین اله آزموده

باسلام. همانطور که به درستی اشاره نمودید معرفی این حافظان کلام خدا می تواند تاثیرات بسیار مثبتی از نظر معنوی بر مردم بالاده و منطقه دوسرشمار داشته باشد و میتواند به نوعی موجب این شود که خانواده های این مناطق فرزندانشان را بیشتر به حفظ قرآن تشویق نمایند.
از شما نیز مجدداً بابت توجهی که نسبت به معرفی این عزیزان دارید تشکرمی کنم. من پیشنهاد میکنم که حضرتعالی برای جمع آوری اطلاعات بیشتر با خوداین عزیزان مشورت نمایید. متاسفانه بنده بیش از این اطلاعاتی ندارم که بتوانم در اختیار شما قرار بدهم. این شماره برادرزاده عزیزم آقا امیرحسین میباشد. …….
با تشکر فراوان.
…………………………………….
سادوا: جناب آقای خاسب. با توجه به اینکه جمع آوری اینگونه اطلاعات مستلزم صرف وقت می باشد لذا چنانچه محبت بفرمایید با سایت سادوا برای جمع آوری اطلاعات آقا امیرحسین همکاری نمایید از شما بسیار ممنون خواهیم شد.

با عرض سلام و ادب.
میخواستم یکی از مدیران استانی که الان چندین ساله جزو بهترین مدیران مازندران هستند را معرفی کنم. سید حبیب اله ساداتی فرزند سید قاسم – روستای تیلهبن – سمت مدیر کل حج و زیارت مازندران.