سرنوشتی دیگر برای سایت سادوا ! / سیدمحمدعلی قادری / سایت وزین سادوا با مدیریت آقای عین اله آزموده در آخرین مطلبش با عنوان «شاید این نفس های آخر سادوا … » با ابراز گلایه از عدم همکاری همولایتی های خود و همچنین با بیان مشکلات فراوان نگهداری سایت، خبر از تعطیلی موقت آن را داده و این سایت حدود دو هفته به حالت نیمه تعطیل در آمده بود. این سایت با ارائه بخش هایی همچون داستان، شعر، یادداشت، مقالات و نامه ها، آئین ها و باورها، طبیعت و گزارش های صعود، معرفی شخصیت ها و نخبگان، اخبار، یاد و خاطره، عکس و همچنین معرفی مشاغل تخصصی اهالی بالاده و منطقه دوسرشمار و موضوعاتی دیگر مرتبط با روستای بالاده، سال هاست که در فضای مجازی فعالیت می کند و در بخش چهاردانگه حرف های زیادی گفته و حرف های فراوانی هم برای گفتن دارد.

نگه داشتن یک سایت و به روز کردن و انتشار صدها مطلب و هزاران عکس، آن هم به مدت ۵ سال کار ساده ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. برای بروز رسانی و پشتیبانی سایتی هم چون سادوا علاوه بر پرداخت هزینه های مالی ( خرید دامین، هاست و اینترنت، هزینه های تلفن همراه و … ) نیاز به عشقی هست که بیان آن در یک جمله و یا یک مقاله قابل وصف نیست. منطق مادی به هیچ عنوان نمی پذیرد که به بهانه عشق به وطن از وقت و سرمایه و زندگی شخصی خود برای سرزمین مادری خرج کنیم و اگر این کار منطقی بود پس چرا دیگران با مدیر سایت سادوا و  سایر سایت های محلی همکاری نمی کنند تا اندکی از دین خود به سرزمین شان را ادا کرده باشند؟ چرا دیگران حاضر نیستند برای وطن خود کاری حتی به اندازه گفتن یک «خسته نباشید» انجام بدهند؟ از سویی دیگر افرادی با سنگ اندازی و نوشتن نظرات موهن برای مدیران سایت ها، باعث کدورت خاطر و دلسردی آنها می شوند، تا جایی که مدیر سایتی چون سادوا با حضور ۵ ساله اش در فضای مجازی، دیگر دلِ خوشی برای فعالیت در این عرصه نداشته و خبر از تعطیلی آن می دهد.

خبر تعطیلی سایت سادوا، ما را به یاد اولین سایت خبری منطقه چهاردانگه یعنی سایت « وطنم اراء » می اندازد که روزگاری به عنوان یک پایگاه خبری در فضای مجازی چهاردانگه بسیار فعال بوده و متاسفانه بی سر و صدا از دنیای مجازی خداحافظی کرد. کمی باید تأمل کنیم که چرا سایت های معتبر روستایی که با حداقل امکانات و همکاری فعالیت می کنند، به این روز می افتند؟ چرا کاربران سایت های بومی برای ارتقای محتوایی این سایت ها همکاری نمی کنند؟ منطقه چهاردانگه و روستاهای محرومی مثل بالاده را همین سایت های سادوا در فضای مجازی معرفی کرده اند که اکنون اندک توجهی از طرف مسئولین به آنها می شود.

البته تمامی گلایه های مدیر محترم سایت سادوا دقیقاً مشکلات همه سایت ها و وبلاگ های بخش چهاردانگه از جمله سایت « وطنم اراء » می باشد که متاسفانه سایت وطنم اراء زیر بار مشکلات و فشارها، نتوانست در فضای مجازی دوام بیاورد و خیلی زود تعطیل شد. زیرا بعضی ها برای از کار انداختن و نابودی چنین سایت هایی جلساتی برگزار می کنند تا آنها را نابود کنند که امیدوارم سایت سادوا بتواند در برابر این هجمه ها دوام بیاورد و با توجه به شناختی که از آقای آزموده دارم مطمئنم این سایت به حیات خود ادامه خواهد داد.

سایت سادوا ( از سال ۱۳۸۷ که با وبلاگ سادوا فعالیت خود را آغاز کرده بود ) به عنوان یک الگو در سطح منطقه چهاردانگه مطرح بوده و حتی بنده در خیلی از موارد برای پیشبرد اهداف کاری خود از نحوه مدیریت سایت سادوا بهره می بردم. تعطیلی سایت سادوا، تنها به معنای حذف شدن یک سایت نیست بلکه بی بهره شدن چهاردانگه از وجود فردی فرهنگ دوست به نام عین اله آزموده است. با کمک دوستانی چون ایشان بود که پایگاه خبری چهاردانگه نیوز را راه اندازی کردیم و آنجایی که می خواهیم حرف مردم مظلوم چهاردانگه را به گوش مسئولان برسانیم و یا در باره یک موضوع بسیار مهم چهاردانگه مقاله ای منتشر کنیم به سراغ آقای آزموده می رویم و ایشان نیز علی رغم مشغله های فراوانش همواره در برابر مردم چهاردانگه احساس مسئولیت کرده و با قلم خود درد مردم و مشکلات چهاردانگه را بیان می کند و مقاله های فراوانش در سایت چهاردانگه نیوز گواه این موضوع است.

بیاییم در پیشگاه خداوند قسم بخوریم که اگر نمی توانیم در عرصه فرهنگی چهاردانگه که سال هاست مغفول باقی مانده بود، کمکی به مدیران سایت ها و وبلاگ های محلی بنماییم حداقل حرمت فعالیت صادقانه شان را نگه داریم و مانعی برای آنها نشویم و اگر یارشان نیستیم، سنگی هم پیش پایشان نیندازیم. اینجانب از آقای آزموده مدیر محترم سایت وزین سادوا انتظار دارم همچون سال های گذشته با شور و اشتیاق به کار خود ادامه دهند تا به سرنوشت سایت وطنم اراء دچار نشوند، اگر چه آزموده را آزمودن خطاست.

سیدمحمدعلی قادری/ مدیر پایگاه خبری چهاردانگه نیوز

……………………………………………………………………..

سادوا: حدود دو سال هست که سایت پایگاه خبری چهاردانگه نیوز راه اندازی شد و به راستی باعث تولد دوباره بخش چهاردانگه و توجه روزافزون رسانه های مکتوب و مجازی مازندران و کشور به چهاردانگه و هم چنین توجه مسئولان محلی و استانی به بخش محروم شده اند. جناب آقای قادری مدیر پایگاه خبری چهاردانگه در طول سال های گذشته که نادیده با هم دوست شدیم و حتی با نادیدن یکدیگر پایگاه خبری چهاردانگه نیوز را راه ندازی کرده ایم، همواره به بنده محبت داشته و توجه خاصی به سایت سادوا و انجمن فرهنگی سادوا و نیز روستاهای منطقه دوسرشمار به ویژه بالاده داشته اند و در چند روزی که سایت سادوا نیمه تعطیل شده بود، بارها تماس تلفنی گرفته و نسبت به فعالیت دوباره آن تاکید نموده اند. جا دارد تا مراتب سپاس قلبی خود را از پیگیری های دلسوزانه ایشان که با نگارش این مطلب، محبت خویش را در حق سادوا به کمال رسانیده اند اعلام داشته و نظر همه خوانندگان محترم سایت سادوا را به لزوم همکاری با پایگاه خبری چهاردانگه نیوز جلب نمایم. باشد تا با همیاری و همکاری ما، این پایگاه خبری زبان گویای چهاردانگه محروم و مردمان زحمتکش و پاک نهاد آن باشد.

……………………………………………………………………..

مقاله هایی که تاکنون به قلم آقای آزموده در سایت چهاردانگه نیوز منتشر شده است:

 

 

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۴ شهریور ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

امیدوارم که چشمه سادوا همیشه زلال باشه .

سلام. از اینکه شنیدم تصمیم به قطع خدمات و مدیریت سایت مردمی سادوا نمودید یا حتی در حد هشدار به عدم همکاری دوستان باشد ناراحت شدیم اما با رویت این مطلب با دوستان گپ و گفتی زدیم و هر یک تحلیل متفاوتی داشتند، ولی جای خوشحالیست که دوستان به اتفاق امیدوار به ادامه بقای سادوا هستند و این چشمه همواره جاری خواهد ماند.
برادر ارجمندم ! « در ره منزل لیلی خطرهاست بسی / شرط اول قدم آن است که مجنون باشی ». انشاءالله در فرصت به دست آمده دلیل کم رنگ شدن سایه این چتر هم افزایی از سر دوستان به گوش می نشینیم. ضمناً طرح جمع آوری خاطرات رزمندگان را کلید خواهیم زد.

ساداتی تیله بنی گفت

با سلام بر همه دوستان و سادواییان و دوسرشماری ها و سلامتی برگشت آقای آزموده به جریان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی. جوابی برای آقای قادری و خانم مهندس کاردگر نوشتم ولی با مشورت یکی از مدیران سایتها از بارگذاریش خودداری می کنم ولی به اختصار در جواب آقای قادری می گویم که تمام “شایدها “اظهار نظرم در مبحث قبلی به “حتم ” تبدیل می شود و توجه آقای قادری را به حداقل یکبار خواندن آن نظر جلب می کنم.
در جواب خانم مهندس کاردگر توجه اش را به غزلی از حافظ با آوردن یک مطلع « باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش / بر جفای خار هجران صبر بلبل بایدش » ارجاع می دهم و از هر گونه توضیح بیشتر فعلاً بنا به مصلحتی صرف نظر می کنم.
…………………………………………..
سادوا: جناب ساداتی تیله بنی. «شاید» نوشتن آن مطلب «شایدها» ی شما در وبلاگ تیله بن اشتباه بوده و درک نادرستی از تعطیلی موقت سادوا پیدا کرده بودید. «شاید» آن مدیر سایتی که با ایشان مشورت کردید!!!! همانی باشد که به آقای علی نظری مشورت داده بود تا پس از دو ساعت، یادداشت همدردی صادقانه خود را از سادوا حذف کند و یادداشتی ۱۸۰ درجه ای و بر عکس آن را در سایت خود منتشر کند!
«شاید» هایی که در وبلاگت برای سادوا نوشتید حتی یک نمونه اش هم به « حتم » تبدیل نشده است. و واقعاً نمیدانم که کدام یک از «شاید» هایت به واقعیت تبدیل شده و نمی دانم چرا برای تخریب سایت سادوا و مدیرش، افکار عمومی را با «شاید» های نادرست خود مشوش می کنید؟ شما یک وبلاگ تیله بن را یک سال و نیم هست راه اندازی کردید و با هزار مشکل دست به گریبانید ولی برای حفظ وجهه … نمی خواهید مشکلات را قبول کنید و تازه برای سادوا هم نظریه «شاید» ها صادر می کنید!!
این «شاید» های شما مصداق معروف : «خودت بافتی و خودت هم بریدی و خودت هم می پوشانی و خودت هم می گویی به به! چقدر درست دوختم و برازنده تان هست!!!» می باشد.
خواهشاً اگر یار سادوا نیستید تیشه بر پاهای زخمی اش نزنید. باقی عملکرد دوستانی که در چند روز تعطیلی موقت سادوا تیشه برداشته و برای زدن ریشه اش خیز برداشته بودند، باشد برای فرصتی دیگر.

میرمحمد موسوی بالادهی گفت

برای سیدعقیل تیله بنی عزیز
سید بزرگوار! نمیدونم از تبار کدوم قبیله ای که فرهنگ و فرهنگیان قبیله ات رو خوب نمی شناسی. خیلی ناراحت کننده هست که نوک قلمتون آغشته به نیش عقرب هست و مثل اِسکِلِم تَلی تِج، تا به هر دلی برسه سوراخ و ریشش کنه.
منطقه ما منطقه ایه که اگه امثال آقای آزموده نبودن هنوز در هزارتوی خودش پیله کرده بود و هنوز دوران طفولیت فرهنگی رو پشت سر می ذاشت اگه می خواهی کار فرهنگی بنمایی یه کم باید قلمتو به عسل آغشته کنی یا اگر نمی کنی باید کار فرهنگی رو رها کنی. کار فرهنگی آدم فرهنگی می خواد. نه هر که سر تراشد قلندری داند.
یادداشت های اخیرت خیلی نومید کننده هستن. سیدا رحم نما بر دل مسکین که دل شکستن هنر نبود. این رو نوشتم تا بدونی که نمیشه با هر چی نوشتن کار فرهنگی کرد.
برادرت میرمحمد موسوی بالادهی

آقا آزموده سلام . نمی خواهم جوابی برای شما و برادر میرمحمد موسوی بنویسم. اولاً برگشت شما را به جریان و رسالت اطلاع رسانی تبریک می گویم. دوم اینکه اگر جسارت و بقول آقا میرمحمد نیش کلامی کردم شرمنده ام. قضاوت با دیگران است. شاید هم اشتباه کردم و تمام مطالب و کارهایم خالی از اشتباه نیست هر وقت به یقین رسیدم به صراحت و با اطمینان کامل خواهم گفت که اشتباه کردم. اگر تهمتی زدم و توهینی شد از خدوند و شماها طلب رضایت می کنم. جوابی داشتم ولی می ترسیدم بازم بگویید که ….