فضای مجازی منطقه دوسرشمار! همگرایی یا واگرایی گزینشی / از سال ۱۳۸۷ که وبلاگ سادوا به عنوان اولین پایگاه اینترنتی منطقه دوسرشمار چهاردانگه شروع به کار کرد، هنوز تعداد کسانی که روزانه از شش روستای این منطقه یعنی بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل و واوسر نو به اینترنت متصل می شدند، از تعداد انگشتان دو دست هم بیشتر نبود و گاهی خود را دلداری می دادم که اگر بازدید روزانه وبلاگ سادوا به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد باید بردباری کرد و نباید انتظار داشت که به این زودی ها مردم به سمت فضای مجازی کشیده شوند. طولی نکشید که خوشبختانه وبلاگ های روستاهای اطراف یکی پس از دیگری ظهور کردند و به زودی به سایت هم تبدیل شدند. آن ایام کمترین اسم و مطلب و عکسی از بالاده و منطقه دوسرشمار در اینترنت وجود نداشت.

آن سالها گذشت و اکنون بیش از ۲۰ وبلاگ و سایت از منطقه دوسرشمار در اینترنت وجود دارد که بعضی فعال و بعضی تعطیل شدند. بعضی به روزمرگی و عوام زدگی دچار شدند و بعضی دیگر نیز بر روال قبلی خود بر محور شاخص های حرفه ای و نیمه حرفه ای فعالیت می کنند.

تهیه خبر از منطقه دوسرشمار کاری بس دشوار بوده و مشکل اصلی این وبلاگها و سایت ها اینست که مدیران شان در شهرهای دور و نزدیک ساکنند و می خواهند خبرهای منطقه و روستای خود را منتشر کنند. این کار اما مستلزم پیگیری، جدیت، تلاش و صرف هزینه می باشد. برای کمتر شدن زحمت و هزینه، مدیران سایت ها و وبلاگ ها در نشست های خود بر این نکته تاکید داشتند که خبرهای مشترک و عمومی منطقه دوسرشمار را همزمان و با هم منتشر کنند تا هم خلاء تهیه خبر و گزارش پر شود و هم به وحدت و همگرایی در بیان موضوعات مشترک منطقه دوسرشمار دست یابیم.

اما این روند مدتی است که از سوی مدیران و دست اندرکاران سایت ها و وبلاگ ها نادیده گرفته می شود. پیامد چنین روشی این است که مخاطبان ما گمان ببرند مدیران سایت ها و وبلاگها موضوعات مشترک منطقه را به سلیقه خود و بر حسب شاخصه هایی غیر حرفه ای منتشر می کنند.

به عنوان مصداق عینی، سایت سادوا اخیراً مطلبی با عنوان «لزوم توجه همگانی به میراث فرهنگی مشترک مردم منطقه دوسرشمار» منتشر کرده که دغدغه نویسنده فراتر از میراث فرهنگی یک روستا بوده است. اما فقط سایت دوسرشمار و دو وبلاگ آفتاب تیله بن و وطنم واوسر اقدام به نشر این مطلب نموده اند که جای سپاس دارد. اما این گلایه و انتقاد نیز به مدیران سایت ها و وبلاگ ای منطقه دوسرشمار وارد است که چرا مطلب به این مهمی که در باره هویت مشترک فرهنگی دیار ما نوشته شده را منتشر نکرده اند؟ اگر دلیل این امر را می دانستم هرگز انتقاد و گلایه نمی کردم؛ اما دلیل هر چه باشد نمی تواند باعث نادیده گرفتن خطری که هویت فرهنگی منطقه ما را تهدید می کند، شود. بر این مثال باید مطلب «آئین نخل گردانی روستای تیله بن، میراثی ماندگار» از سایت سادوا را نیز اضافه کرد که برای اولین بار و در قالب مقاله ای تحقیقی به معرفی این مراسم پرداخت و یا مورد دیگری که به همه روستاهای منطقه دوسرشمار مربوط می شود، «بازدید مهندس دامادی و تنی چند از مسئولان از منطقه نرماب دوسر» و نشست با اعضای شوراهای اسلامی منطقه نرماب دوسر و دوسرشمار در آغوزگله و به دنبال آن «نامه شوراهای اسلامی منطقه نرماب دوسر به نماینده ساری در مجلس» هست که در همین چند روز گذشته اتفاق افتاده ولی این مطالب و خبرها هم مورد بی توجهی سایت ها و وبلاگ های منطقه قرار گرفت.

هر روستای منطقه دوسرشمار برای خود وبلاگ و سایت اختصاصی دارد و حتی بعضی از روستاها دو وبلاگ دارند که هیچ گونه وحدت رویه در بین این سایت ها و وبلاگ ها وجود ندارد. به عنوان مثال وبلاگ های «واوسرسلام» و «وطنم واوسر» که برای روستای واوسر قدیم (روستاهای میرافضل و واوسرنو فعلی) دایر شده اند، به طور کل جدای از هم فعالیت می کنند و به نظر می رسد اگر به صورت مشترک و با یک نام فعالیت کنند تاثیر بسیار بیشتری بر مخاطبان خواهند داشت، یا سایت تلسی قلعه مدتی است نیمه تعطیل شده و وبلاگ پیراسیوی پایین ده نیز به همین سرنوشت دچار شده است.

بیشترین انتقاد البته به سایت «دوسرشمار» وارد است که با هدف تحت پوشش قرار دادن خبرهای همه روستاهای منطقه دوسرشمار تاسیس شده ولی در عمل مدتی است چنین مسئولیتی را نادیده گرفته و به نظر می رسد به صورت گزینشی عمل می کند. به عنوان نمونه در روزها و هفته های گذشته خبرهای مربوط به «یادمان شهید یحیی سرپرست»، «یادمان شهید شعبان کاظمی» و سایر شهدای بالاده، «بازدید مهندس دامادی و تنی چند از مسئولان از منطقه نرماب دوسر» و «نامه شوراهای اسلامی منطقه نرماب دوسر به نماینده ساری در مجلس» را منتشر نکرده است. خبر مربوط به «سرقت کابل های برق در واوسرنو» همان اندازه مهم است که نامه اعضای شوراهای اسلامی از جمله میرافضل و بالاده و قلعه به آقای دامادی.

ما انتظار نداریم هر خبری که هر سایت و وبلاگی منتشر کرد، همه آن را منتشر کنند بلکه معتقدیم موضوعات مشترک منطقه دوسرشمار می تواند عاملی برای اشتراک مساعی باشد و مردم حق دارند بدانند در روستا و منطقه آنها چه می گذرد. ما به سیاست های هر مدیر در رابطه نحوه مدیریت سایتش احترام می گذاریم  و معتقدیم یا نباید وارد عرضه خبررسانی و فضای مجازی شد یا باید به صورت حرفه ای (یا حتی نیمه حرفه ای) و اصولی به پیش رفت. اینکه یک خبر درجه دوم را منتشر کنیم و خبر درجه اول را رها کنیم، نشانه خوبی در پهنه اطلاع رسانی منطقه دور افتاده ای چون دوسرشمار نیست.

انتظار ما از مدیران محترم سایت ها و وبلاگ های منطقه دوسرشمار این است که به صورت شفاف و صریح دلایل و دیدگاه خود را برای خوانندگان گرامی نوشته و برای ما ارسال نمایند تا در همین سایت و به صورت مطلبی جداگانه منتشر کنیم. از خوانندگان گرامی سایت سادوا نیز درخواست داریم هم چون همیشه دیدگاه خود را بنویسند.

امیدواریم به زودی شاهد همگرایی دوباره و خبررسانی موضوعات مشترک سایت ها و وبلاگ های منطقه دوسرشمار باشیم. 

با احترام/ عین اله آزموده / مدیر سایت سادوای بالاده

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۹ آذر ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

با درود
هر چه هست از قامتِ ناسازِ بی اندامِ ماست
ورنه تشریف توبر بالای کس کوتاه نیست
جناب آزموده گلایه شما بجا است و اگر دوستان دلیلی بیاورند صرفاً جهت توجیه تلقی خواهد شد. امیدوارم این گلایه شما هم به منزله تذکر باشد.
……………………………………………
سادوا:‌سلام. یقیناً یادداشت بنده نیز فقط به عنوان تذکر می باشد.

حمیدرضا چهاردهی گفت

سلام. تابحال به این موضوعات دقت نکرده بودم که این سایت ها تعطیل شده هستن و یا برای شهدای عزیز هم بصورت گزینشی اقدام می کنن. چون دیدم برای شهید مسلمی واوسری مطلب توی سایت دوسرشمار و تلسی هست ولی شهدای بالاده را توی سایت شون نذاشتن ….
برای هر چی گزینشی عمل بشه برای شهدا نباید اینجوری باشه. شهدا جونشون رو دادن تا ما آسایش داشته باشیم.

“چون دیدم برای شهید مسلمی واوسری مطلب توی سایت دوسرشمار و تلسی هست ولی شهدای بالاده را توی سایت شون نذاشتن ….” ……
جهت یادآوری خدمت با سعادت جناب چهاردهی عارضم که همین مساله در سایت سادوا نیز بی سابقه نیست. با تشکر.
………………………………………..
سادوا: جناب ساداتی سلام. سایت سادوا همانگونه که در هدر آن نیز نوشته شده متعلق به انجمن فرهنگی سادوای بالاده می باشد اما خبرها و مطالب اختصاصی در حوزه فرهنگی و اجتماعی بالاده و نیز خبرها و مطالب مشترک منطقه دوسرشمار را نیز منتشر می کند و چون هر روستای منطقه دوسرشمار برای خود سایت و وبلاگ دارد لذا سادوا نیز فقط شهدای بالاده و یادواره شهدا را تحت پوشش قرار می دهد. از طرفی ستاد یادواره شهدا نیز کوچکترین همکاری با ما نمی کند تا بتوانیم همه ۲۴ شهید گرامی را تحت پوشش قرار دهیم.

دوست عزیز لازم است بعنوان یک بسیجی بالادهی عرض کنم که سایت تندیس شهدای بالاده هم گزینشی عمل میکنه. هر وقت ما بعنوان یک رزمنده بالادهی مطلبی و یا انتقادی در اعلام نظر نوشتیم در سایت مذکور منعکس نکردند و هر وقت مطلبی که به نفع شان و یا در راستای حمایت شان بود را بدون فوت وقت در سایت شان درج کردند واینگونه گزینشی عمل کردن نشان از انحصاری عمل کردنشان تلقی خواهد شد و در دراز مدت نه تنها به صلاحشان نخواهد بود بلکه نشان از ضعف گرداندگان سایت می باشد و توجه نکردن به آرا و تضارب افکار با دیگران می باشد.
……………………………………………………
سادوا: رزمنده بالادهی عزیز سلام. هر سایتی سیاست های خودش را دارد و امیدواریم دوستان وبلاگ تندیس نیز به این انتقاد شما پاسخ بدهند.

آقای آزموده عزیز سلام. خیلی از این سایت ها و وبلاگها تعطیل شده هستن. سایت دوسرشمار هیچ کدوم از خبرهایی که شما برای منطقه دوسرشمار و بالاده توی سادوا قرار دادین رو منتشر نکرده. حتماً اونا هم تعطیل شدند یا خدای نکرده نسبت به بالاده و سایت سادوا رویکرد جدیدی (یا همون واگرایی گزینشی) اتخاذ کردند.
………………………………………………………………………..
سادوا: جناب دهبندی عزیز سلام. ما نیز منتظر اعلام نظر مدیران محترم سایت ها و وبلاگ های منطقه هستیم.

سلام و عرض ارادت. ما هنوز نفمیدیم که سایت دوسرشمار نرماب اگه متعلق به منطقه دوسرشماره چرا همه خبرهای این منطقه از جمله بالاده رو توش قرار نمیده. عکسهایی هم که میذاره بیشترش مال پایین ده و قلعه هست. بالاده بزرگترین روستای این منطقه هست و اعتبار این منطقه همراه با اسم بالاده هست.

سلام بر همه بچه محل های خوب بالادهیم خصوصاً آق آزموده عزیز٫ بابا بیخیال این سایتها و وبلاگها بشین. کدوم موقع اینا از بالاده طرفداری کردن که این بار دومشون باشه؟ وقتی سادوا به این خوبی داریم دیگه چرا چشم مون دنبال دو تا سایت و وبلاگ دیگه باشه؟ سادوا برای ما همه چیزه و دیگه نیاز نداریم که خبرهای بالاده رو توی اون سایتها بذارن یا ندارن. گل به جمال بچه محل های خوب خودم. دمتون گرم بالاهی های با غیرت.
…………………………………….
سادوا: جواد عزیز سلام. از ابراز محبت شما به سادوا بسیار سپاسگزاریم.

سلام. به نظر من بالاده بزرگتر از این حرف هاست که بخوایم انتظار داشته باشیم خبر یا عکسی از روستامون رو سایتها و وبلاگهای دیگه نمایش بدن. همه این چند پاره ده رو به اسم بالاده میشناسن. اگه این حرکتها رو جدی بگیریم فکر میکنن حتماً به اونا نیاز داریم. نپرداختن به این موضوعات باعث میشه خودشون بی خیال این کارا بشن. در هر صورت پرچم بالاده همیشه بالاست وامیدوارم همیشه بالا بمونه. با تشکر.

انجمن فرهنگی سادوا گفت

این یادداشت را جناب آقای اسماعیل توبه با پیامک ارسال کرده اند:
« جناب آقای چهاردهی؛ همانگونه که حضرتعالی فرمودید سایت های دوسرشمار و وبلاگ واوسر در مورد شهید عزیز مسلمی مطلب درج کرده اند که از وظایف آنها می باشد ولی وبلاگ شهدای بالاده (تندیس شهادت) که از نامش هم پیداست فقط متعلق به شهدای گرانقدر روستای ولایتمدار بالاده می باشد»