سال ۱۳۹۵ و فعالیتهای فرهنگی انجام شده در بالاده/ در سال ۱۳۹۵، در حوزه فرهنگی بالاده، سال مفیدی بوده و چندین کار فرهنگی در آن انجام شد که باعث پُرآوازگی فرهنگی این روستا شد و نام بالاده بیش از پیش بر سر زبانها افتاد. در این گزارش به سرفصلهای این فعالیتها اشاره گردید و در پایان هر گزارش نیز «لینک خبر» مربوطه  آورده شده است تا علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند.

۱ . اجرای مراسم «سرسلامت وا» هم زمان با نشست انجمن فرهنگی سادوای بالاده، ۵ فروردین ۱۳۹۵ در حسینیه باب الحوائج محله زیروان بهشهر. (مراسم «سرسلامت وا» با هدف دلجویی از خانواده هایی که در سال ۱۳۹۴، عضوی از خانواده خود را از دست داده و سوگوار بودند، برگزار شد). (لینک خبر)

۲ . اجرای برنامه درختکاری در بالاده در نوروز ۱۳۹۵ توسط عده ای از اهالی طبیعت دوست بالاده (لینک خبر)

۳ . برگزاری نشست انجمن فرهنگی سادوا و جمعی از اهالی روستای بالاده و تعدادی از علاقمندان به فرهنگ بومی جهت هماهنگی پیرامون برگزاری نخستین جشنواره هلی ترشی – ۱۳۹۵/۳/۱۴ در حسینیه بالاده. (لینک خبر).

۴ . برگزاری نمایشگاه فرهنگی بالاده با عنوان «روستا در شهر» – تیر ۱۳۹۵ -  این نمایشگاه از سوی فرمانداری ساری با عنوان «جشنواره تابستان شاد» در طول فصل تابستان در شهر ساری برگزار شد و در بخشی از این جشنواره که با محوریت معرفی فرهنگ بومی روستایی و با نام «روستا در شهر» برگزار شد، غرفه روستای بالاده، بهترین غرفه بود. شرکت یک هفته ای در این نمایشگاه با همکاری انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی بالاده و حضور گرم بالادهی های فرهنگ دوست شکل گرفت. (لینک خبر).

۵ . مراسم همایش پیاده روی بالاده که همچون سالهای گذشته، یک روز پس از عید سعید فطر به همت پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی و در فضایی گرم و دامان طبیعت بالاده برگزار شد. (لینک خبر).

۶ . برگزاری سی و سومین یادواره ۳۵ تن از شهدای گرانقدر منطقه دوسرشمار (بالاده، پایین ده ، تیله بن، قلعه، میرافضل واوسر و واوسرنو ) به میزبانی روستاهای قلعه و پایین ده  در روز پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ با حضور حدود ۲۵۰۰ نفر در مسجد صاحب الزمان (عج) روستای قلعه. (لینک خبر).

۷ . برگزاری مراسم یادبود ۶۰ تن از درگذشتگان بالاده از آغاز سال ۱۳۹۲ تا تابستان ۱۳۹۵ که با همکاری انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی بالاده در روز جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ در حسینیه بالاده به صرف پذیرایی عصرانه برگزار شد. (لینک خبر).

۸ . نخستین جشنواره هَلی ترشی در روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ با مسوولیت انجمن فرهنگی سادوا و همکاری صمیمانه پایگاه بسیج شهدا و شورای اسلامی بالاده و اهالی فرهنگ دوست این روستا برگزار شد. برگزاری این جشنواره، شاخص ترین فعالیت فرهنگی در سال ۱۳۹۵ در بالاده بوده که بازتاب  بسیار گسترده رسانه ای در سطح استانی و ملی داشته است. (لینک خبر).

۹ . همکاری تنگاتنگ انجمن فرهنگی سادوای بالاده با ستاد بزرگداشت «روز مازندران - ۱۴  آبان» و درج لوگوی این انجمن در زیر پوستر، بیلبوردها، بنرها و سایر فعالیتهای تبلیغاتی مرتبط در سطح استان مازندران. این همکاری باعث گردید تا نام بالاده برای عموم فرهنگ دوستان مازندرانی به عنوان یک روستای فرهنگی شناخته شود.

۱۰ . انتشار ده ها مطلب خبری و فرهنگی (شعر، داستان، خاطره و … ) و صدها عکس مرتبط با بالاده در سایت سادوا، ارسال پیامهای کوتاه از طریق سامانه پیام رسان سادوا به مناسبتهای مختلف، و …..

***

بالاده اگرچه به عنوان یک روستای کهن، ظرفیتهای فرهنگی فراوانی دارد که می بایست شناخته و معرفی شود، اما انجام این کار نیازمند آگاهی عمومی، خرد جمعی، همدلی و همگرایی، و مشارکت مسوولانه یکایک بالادهیها در امور فرهنگی است. این امر می تواند با اندکی همکاری به ویژه از سوی صدها تحصیلکرده و فرهیخته بالادهی میسر گردد.

***

انجمن فرهنگی سادوا بر خود لازم می دانداز همه نهادها، اشخاص و فرهنگ دوستانی که در سال ۱۳۹۵ و سالهای پیش و نیز در سال ۱۳۹۶ با این انجمن همکاری صمیمانه داشته و خواهند داشت، سپاسگزاری نماید.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۲ فروردین ۱۳۹۶