گزارشی از برنامه درختکاری در بالاده ۹۵-۱۳۹۴/ در سالیــان نه چنـدان دور و در اواخر دهه هفتــاد که هوای تابستــان دشت مازندران، بسیـار گـرم بود، بنده به یکی از مدیــران بنــدر امیــرآباد پیشنهـاد سفر به روستای خنک بالاده را دادم که ایشان نیز طبق تعریفها و تمجیدهایم با اتفاق یکی دو خانواده به بالاده سفر کردیم. شاید باورتان نشود که خرابی راه و کیفیت بد جاده ها تا بالاده و قحطی آب در آن سال در بالاده و نداشتن سرسبزی مناسب روستا جهت استفاده از سایه سار آن، خاطره تلخی را برایمان از آن سفر بر جای گذاشت.

از آن ماجرا به بعد، این موضوع را همیشه در ذهنم بررسی میکردم که روستای بالاده در صورتی مکان مناسبی با ظرفیــت جذب گردشگر و طبیعتگرد و مهمان غریبه خواهد بود که از کمترین امکانات و خدمات از جمله راه مناسب، آب آشامیدنی و سرسبزی قابل قبولی برخوردار باشد. خوشبختانه در سالهای گذشته کار بهسازی سازی راه و مشکل آب توسط دولت و اهالی بالاده تا حدود زیادی بر طرف شده اما سرسبزی بالاده همچنان نیاز به تلاش و زحمت و یاری مردم بالاده دارد.

پانزدهم اسفند ماه هر سال که روز درختکاریست، از بهترین ایام برای کاشت درخت می باشد و بر این اساس با برخی از دوستان طبیعت دوست و عاشق سرسبزی بالاده مشورت کردیم و گرد هم آمدیم تا خشت اول این دیوار عام المنفعه را بنا نهیم.

خوشبختانه با تلاش و پیگیری دوستان و مساعدت مدیران توانستیم از اداره منابع طبیعی بهشهر و خصوصاً از شرکت نکاچوب ساری به مدیریت مهندس اصغری پایین دهی که رایزنی آن بوسیله آقای نعمت اله آزموده چهاردِه انجام گرفته بوده تعداد ۲۰۰۰ اصله نهال بلوط، ون (زبان گنجشک)، افرا، افرا شبردار و کاج دریافت نماییم که این نهالها توسط آقای سیدفخرالدین ساداتی رییس  شورای اسلامی بالاده به محل برده شد.

حال نیازمند اطلاع رسانی بودیم تا بتوانیم افکار عمومی بالاده را با خود همراه و از توانمندی و حمایت آنها برخوردار شویم. برای این کار مشکل چندانی نداشتیم و در فضای مجازی (سایت سادوا و تلگرام “بالاده را دوست داریم”) که از سوی آقای عین اله آزموده مدیریت میشود، بهره جستیم و در این فضا به تبادل نظر و اطلاع رسانی پرداختیم.

طبق همین اطلاع رسانی، جلسه ای عمومی در منزل آقای حاج سیداسماعیل ساداتی مسئول پایگاه بسیج بالاده در روستای سمسکنده ساری تشکیل شد و تصمیماتی در خصوص زمان و نحوه اجرای این طرح اتخاذ گردید و مقرر شد در روزهای ۲۸ اسفند ۱۳۹۴۴ و پنجم و دوازدهم فروردین ۱۳۹۵ یعنی در سه پنج شنبه متوالی این طرح به مرحله اجرا درآید همچنین تصمیم گرفتیم که از طریق ادارات منابع طبیعی شهرستانهای ساری و بهشهر درخواست نهال درختان جنگلی نماییم و در اواخر اسفندماه ۱۳۹۴ یا ابتدای سال ۱۳۹۵ این طرح را اجرایی نماییم.

خوشبختانه در تاریخهای مقرر، دوستان عاشق سرسبزی بالاده با همه سختیهای راه و سرما و برف خود را به بالاده رساندند و توانستیم تعداد ۱۰۰۰ اصله نهال را در محوطه و گرداگرد داخلی قبرستان اصلی بالاده، گرداگرد محوطه داخلی قبرستان اِوانی، محوطه خانه بهداشت، حیاط دبستان شهید دستغیب بالاده، حیاط مسجد و نیز در حیاط منازل محصور بالادهیها ( که بدون درخت بودند و اجرای آن راحتتر بود) بکاریم. بدینگونه یک طرح مردمی و زیست محیطی با کمترین هزینه و با تلاش جمعی در بالاده به نتیجه رسید.

ازهمه دوستان عزیزی که در اجرای این طرح زحمت کشیدند تقدیر و تشکر میشود:  

  1. سیدفخرالدین ساداتی (رییس شورای اسلامی بالاده)
  2. سید اسماعیل ساداتی (فرمانده پایگاه بسیج بالاده)
  3. عین اله آزموده (مدیر انجمن فرهنگی و سایت سادوا)
  4. سید آقارضا ساداتی (فرزند حاجی)
  5. نعمت اله آزموده (مرحوم سیف اله)
  6. علی محمدزاده حسین آبادی
  7. سیدحسین ساداتی (مرحوم میرتراب)
  8. سیداسماعیل ساداتی (مرحوم سیدجعفر)
  9. سید قربان ساداتی (سیدجعفر)
  10. سید داریوش ساداتی (مرحوم سید جعفر)
  11. سید ربیع صباغ (مرحوم سیدمحمد)
  12. سید رحمان ساداتی (مرحوم سیدکریم)
  13. اسفندیار کاردگر(علیرضا) (مرحوم حبیب اله)
  14. میر یحیی رضوی (میرشعبان)
  15. سیدحسین رضوی (میرشعبان)
  16. سیدرضا ساداتی (سیداسماعیل)
  17. سیدمهدی رضوی (میریحیی)
  18. سید رسول هاشمی (عضو شورای اسلامی بالاده)
  19. سیدقربان ساداتی (میرعباس)
  20. سیدخلیل ساداتی فرزند شیخ یوسف
  21. سیدیاسین ساداتی (حاج اسماعیل ساداتی)
  22. هادی علامه قاسمی

 ضمنا نهالهای باقیمانده از امسال توسط آقای سیدفخرالدین ساداتی در منطقه تروک خزانه شده تا برای سالهای آینده از آن استفاده شود. امید است در سالهای آینده ضمن استقبال بیشتر اهالی بالاده، در انتخاب نهال و همچنین توزیع و کاشت انواع درختان جنگلی، از نهال درختان مثمر نیز بعنوان تنوع در ایجاد سرسبزی استفاده شود و مقوله درختکاری و سرسبزسازی بالاده در بین مردم به یک فرهنگ تبدیل شــود و شاهد تغییرات مثبت و خوب در این زمینه باشیم.

 با آرزوی برآورده شدن رویای طبیعت سرسبز بالاده/ هادی علامه قاسمی

……………………………………………………………………………………….

سادوا: با سپاس از آقای هادی علامه قاسمی برای فرستادن گزارش و عکسهای برنامه درختکاری در بالاده، انتظار داریم و امیدواریم چنین گزارشهایی که میتواند تاثیر مثبتی روی مخاطب داشته باشد و افکار عمومی را برای آبادانی بالاده بیشتر درگیر و متوجه کند، در زمان انجام کار فرستاده شود.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

چون به درخت رسیدی به تماشا بمان
تماشا تو را به آسمان خواهد برد
در زمانه ما نگاه کردن نیاموخته اند
و درخت جز آرایش خانه نیست …

همیشه سبز باشید.

از کلیه مسببین و همیاران طبیعت دوست کمال تقدیر و تشکر را دارم. امیدوارم که این سنت حسنه همه ساله تداوم داشته باشد و لازم به تذکر اینکه بر تک تک آحاد همولایتیهای عزیز فرض هست که همگی در حفظ و حراست و نگهداشت درختان تمام تلاش و همت خودمان را مصروف آنها نماییم. شایسته است برای هر فرزند بالادهی که در طول یک سال متولد می شوند یک اصله درخت کاشته شود.