یک زندگی تازه میان خاک و بمب / گزارش سفر یاسر خاسب به بغداد/ یاسر خاسب که به تازگی از اولین جشنواره تئاتر بغداد بازگشته است‌، تجربه حضور در این جشنواره را بی‌نظیر توصیف کرد و از اینکه نمایشش به عنوان اثر منتخب مردم عراق انتخاب شده ابراز خرسندی کرد. به گزارش چهاردانگه نیوز، این هنرمند جوان تئاتر به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تجربه حضور در اولین جشنواره بین‌المللی تئاتر عراق، برایم تجربه‌ای بی‌نظیر است چون در این سفر با یک زندگی جدید آشنا شدم. با اینکه شهر بغداد در اوج نظامی بازی و فضای امنیتی است اما مردم آن سعی می‌کنند به یک زندگی تازه برگردند و شاد باشند. آنها نسبت به هم محبت بسیاری دارند و این چیزها بود که برای من بسیار جذابیت داشت.خاسب که در این جشنواره چند قطعه‌ی کوتاه نمایشی را همراه با نمایش «هدیه مرموز» اجرا کرده است‌، اضافه کرد: در سومین روز جشنواره نمایش «هدیه مرموز» را اجرا کردم که خیلی مورد توجه قرار گرفت و بسیار خوشحالم که این نمایش به عنوان اثر منتخب مردم عراق انتخاب شد.

یاسر خاسب، کارگزدان و بازیگر برجسته تئاتر کشور

سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که به عنوان تنها نماینده ایران در این جشنواره حضور داشته است،‌ یادآور شد: سطح آثار شرکت‌کننده در این جشنواره بسیار بالا بود. در هر نوبت اجرا سالن‌های چند هزار نفره‌ پُر می‌شد و نکته جالب‌تر این بود که همه گروه‌ها همه نمایش‌ها را می‌دیدند و در جلسات نقد و بررسی شرکت می‌کردند به طوری که کارناوالی طولانی از هنرمندان شرکت کننده در مقابل سالن‌های نمایش درست می‌شد. خاسب افزود: به جز همه اینها، کارگاه‌هایی به صورت مشترک برگزار شد و من در کارگاهی با هنرمندانی از مراکش‌، عراق‌ و سوئیس حضور داشتم که در مدت یک هفته تمرین‌های بسیار خوبی داشتیم و حتی به ایده اجرایی رسیدیم. ضمن اینکه گفت‌ و گوهایی برای انجام کار مشترک داشتیم.

کارگردان نمایش «گِل» اضافه کرد: در این جشنواره پیشنهاداتی برای حضور در جشنواره‌های آفریقایی و کشورهایی همچون مصر و اردن داشتم که برایم اتفاق بسیار جالبی است، چون تا به حال هیچ سفری به آفریقا نداشتم. یاسر خاسب در پایان صحبتش به ایسنا گفت: با اینکه شهر بغداد چپ و راست در معرض بمباران بود. مردم آن با برگزاری این جشنواره تولدی دیگر برای شهرشان رقم زدند. شهری که پر از خاک و بمب و اسلحه است و این چیزها خیلی بیشتر از خود تئاتر برای من مهم بود. او ابراز خرسندی کرد که به عنوان تنها نماینده ایران در این جشنواره جهانی مورد توجه قرار گرفته و توانسته جایزه‌ای را برای سربلندی مردم ایران بدست آورد.

لازم به ذکر است که آقای یاسر خاسب فرزند شهید عبدالخالق خاسب از روستای بالاده منطقه ی دوسرشمار بخش چهاردانگه می باشد. ایشان به عنوان کارگردان و بازیگر در سطح اول تئاتر کشور فعالیت داشته و تا کنون تئاتر های زیادی را در ایران و خارج از کشور کارگردانی و بازیگری کرده اند. / نقل از سایت چهاردانگه نیوز

گپی با یاسر خاسب پای پلکان هواپیما قبل از سفر به بغداد

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۱ آبان ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب
سهیلا چهاردهی بالادهی گفت

سرزمین مادری مان بالاده به داشتن جوانان موفق و کوشا همچون آقای خاسب و دیگر جوانان موفق به خود می بالد ، بنده هم موفقیت آقای خاسب را به ایشان تبریک عرض می کنم . با آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی