1 Icon Kabarنتایج سرشماری عمومی منطقه ی دوسرشمار در سال۱۳۹۰ + نمودار / سرشماری عمومی سال ۱۳۹۰ از تاریخ ۲ الی ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۰ در سطح کشور برگزار شد. چون این سرشماری در فصل پاییز و در زمانی که منطقه ی دوسرشمار جمعیت بسیار کمی را در خود داده و به واسطه ی اینکه اکثر جمعیت منطقه در فصل های پاییز و زمستان و حتی بهار خارج از منطقه زندگی می کنند و معمولاً در فصول گرم سال به منطقه می آیند، بنابراین نمی توان اطلاعات دقیقی از وضعیت جمعتی منطقه به دست آورد و آمار پایین جمعیت دوسرشمار در زمان سرشماری و سیاستگذاری دولت با توجه به آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن، از حداقل امکانات بهرمند و با مشکلات فراوانی در این زمینه روبرو هستیم.

با وجود اینکه وب سایت ها و وبلاگ های منطقه ی دوسرشمار از جمله وب سایت دوسرشمار ( لینک مطلب ) در زمان سرشماری در سال ۱۳۹۰ اهمیت حضور در منطقه را در زمان سرشماری گوش زد کرده بودند، اما متاسفانه آمار جمعیتی روستاهای منطقه با توجه به جداول و نمودارهای سرشماری سال ۱۳۹۰ از سرشماری ماقبل آن در سال ۱۳۸۵ کمتر بوده است.

 برای دیدن جدول و نمودارهای زیر در اندازه ی بزرگتر روی تصاویر کلیک کنید.

نتایج سرشماری نفوس و مسکن منطقه ی دوسرشمار در سال 1385

 

نتایج سرشماری نفوس و مسکن منطقه ی دوسرشمار در سال 1390

 البته روستای قلعه با توجه به جدول و نمودار بالا از این قاعده مستثنی بوده و جمعیت آن در سال ۱۳۹۰ ۵۷ نفر ذکر شده که نسبت به سال ۸۵ که ۲۸ نفر قید شده است بیشتر بوده است.

نکته ی اصلی در این سرشماری عدم وجود نام روستای پایین ده از طرف مرکز آمار ایران است. در واقع روستای پایین ده در اکثر نقشه ها و منابع اطلاعاتی کشور وجود نداشته و حتی در نقشه ی دهستان چهاردانگه هم نامی از آن نیست و جای بسیار تعجب است که روستای پایین ده که قدمت سکونت در آن حتی از روستای بالاده بیشتر بوده و بعد از روستای تیله بن قدیمی ترین محل سکونت در منطقه ی دوسرشمار بوده در هیچ نقشه ای نامی از آن نیست. جا دارد که شورای روستای پایین ده به این موضوع حساسیت نشان داده و نسبت به پیگیری آن اقدام کند.

با تماسی که با یکی از دویگارهای روستای پایین ده برقرار کرده ایم، آنها عنوان کردند که در سال ۱۳۹۰ سرشماری از آنها در جلوی درب منزل صورت گرفته است و مطمئناً در آن زمان از سال با توجه به فراخوانی که از سوی وب سایت های مجازی منطقه ی دوسرشمار و همچنین آگاهی از اهمیت موضوع برای اهالی پایین ده، تعدادی از افراد برای سرشماری در روستای پایین ده هم حضور داشته اند که البته ما اطلاع دقیقی از آن نداریم. احتمالاً افرادی که در روستای پایین ده شمارش شده اند در سرشماری روستای قلعه لحاظ شده اند و این موضوع می تواند دلیل جمعیت بیشتر روستای قلعه حتی نسبت به روستای بالاده در سرشماری سال ۱۳۹۰ باشد.

روستای واوسرنو هم در سال ۱۳۹۰ تقریباً خالی از سکنه در نظر گرفته شده است! طبق اعلام مرکز آمار ایران روستاهایی که کمتر از سه خانوار داشته اند به دلیل مسائل امنیتی و محرمانه بودن آمار در جدول ارائه شده بدون سکنه در نظر گرفته شده اند. که مطمئناً روستای واوسر نو از این دست روستاها بوده است.

جا دارد از همولایتی های عزیزی که اقدام به حضور در منطقه در زمان سرشماری نموده اند کمال تشکر را داشته و امیدواریم تا این روند در سرشماری بعدی که در سال ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد بهتر بوده و شاهد آبادانی هر چه بیشتر منطقه ی دوسرشمار باشیم.

در ادامه می توانید جدول کامل تر جمعیتی روستاهای منطقه ی دوسرشمار و همچنین آمار جمعتی و نسبت جمعیت مرد و زن در کل بخش چهاردانگه و به تفکیک دهستان مشاهده بفرمائید.

 

برای دیدن جدول و نمودار زیر در اندازه های بزرگتر روی تصاویر کلیک کنید.

نتایج سرشماری نفوس و مسکن منطقه ی دوسرشمار در سال 1390نقل از سایت وزین دوسرشمار (با کمی تلخیص)

………………………………………………………………….

سادوا: با سپاس از مدیریت سایت وزین دوسرشمار برای انتشار آمار جمعیتی منطقه دوسرشمار. ذکر این نکته ضروری است که قدمت روستای پایین ده بیشتر از بالاده نبوده و این تصور اشتباه می باشد. روستای بالاده بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت داشته و روستای بالاده فعلی نیز بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد (طبق سندهای رسمی زمین ها) و بالادهی ها تاکنون در چندین نقطه دیگر از جمله «چِل سِرِه»، «تِروک»، «آیش سر» و … سکونت داشتند و بیش از ۲۰ قبرستان بالادهی ها را شناسایی کرده ایم که خود دلیل بر سابقه سکونت بالادهی ها در این منطقه دارد. از طرفی طبق روایتی کهن، اهالی پایین ده خود از اهالی بالاده بودند که بنابر دلایلی از جمله داشتن جایگاه برای دام هایشان در پایین ده فعلی سکونت کردند و اصولاً نام پایین ده در برابر بالاده و برای مکان یابی بوده و در این بین چنین استنباط می شود که روستای قلعه سابقه ای جدید تر از بالاده و پایین ده داشته باشد.

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۳ بهمن ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

آقای آزموده سلام،
از ابراز نظر شما در ارتباط با مطلب بنده کمال تشکر را دارم.
اینکه بنده در این مطلب عنوان کردم که روستای پایین ده قدمتش بیش از بالاده است در واقع موضوعی است که از آقای ساداتی تیله بنی شنیده ام و ایشان هم از برخی از بزرگان منطقه شنیده اند و هم آن را تائید می فرمایند. ملاکی که برای قدمت روستاهای منطقه در این مطلب در نظر گرفته ام، سکونت فعلی آنهاست که بنا بر صحبت های بزرگان منطقه و همچنین آقای ساداتی و چند تن از دوستان دیگر به نظر می رسد که روستای پایین ده بعد از روستای تیله بن قدیمی ترین روستای منطقه ی دوسرشمار بوده باشد. یکی از نکاتی که به نظر می رسد در مورد روستای پایین ده صدق می کند این است که روستای پایین ده به ندرت از جای فعلی خود حرکت کرده است. هر چند با توجه به سکونت های قبلی، روستای بالاده احتمالاً قدمت آن از روستای پایین ده بیشتر است، ولی ملاک ما در این مطلب سکونت فعلی آنها بوده است. با این وجود تحقیق و پژوهش بیشتر در این رابطه نیاز است.
البته این نظر بنده با توجه به نظرات بزرگان و دوستان بوده و ممکن است که درست نباشد، بنابراین جا دارد که دوستان دیگر هم نظرات خود را در این رابطه بنویسند تا ان شاء الله بتوانیم با نظرات دوستان دیگر به یک جمع بندی کلی در این رابطه برسیم.
……………………………………………………………….
سادوا: جناب آقای نظری. سلام. شواهد تاریخی و باستان شناسی نشان می دهد که سابقه سکونت در بالاده (و نه بالاده فعلی) بیش از سه هزار سال قدمت دارد که قبرستان گبری آیش سر در غرب قلعه، قبرستان چمازی، چل سره ، تروک و … گواه این موضوع است. حرف بنده این نیست که کدام روستا قدیمی تر است بلکه موضوع پیامدهای یک نوشته و نقل قول شفاهی است.
آقای ساداتی زحمات زیادی در باره سابقه تاریخی منطقه دوسرشمار کشیده اند و شاید خیلی از این تحقیقات از نظر علمی و یا باستان شناسی درست یا نادرست باشد.
متاسفانه همانگونه که مستحضر هستید جو منطقه در نزد بعضی از افراد متعصب بر علیه این روستا و آن روستا هست و بیان اینگونه موضوعات تاریخی ثابت نشده می تواند بهانه خوبی برای این افراد در دامن زدن به اختلافات باشد.
بالاده از نظر وسعت بزرگترین و از نظر جمعیت بیشترین جمعیت را دارد. قبرستان بزرگ و وسیع و نیز قبرستان اِوانی گواه این موضوع است که جمعیت زیادی در این مکان فعلی که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، ساکن بوده اند.

با سلام مجدد خدمت شما دوست بزرگوار، آقای آزموده،
چون بنده در این رابطه اطلاعات و مطالعه ی کافی ندارم، نمی توانم این موضوع را شخصاً تائید و یا تکذیب کنم.
ولی اگر به قول شما بیان این گونه موضوعات می تواند بهانه به دست بهانه جویان بدهد و خدای ناکرده موجب اختلاف شود، ما هم راضی نیستم که مسئله ی به این سادگی موجب اختلاف و تفرقه در بین اهالی منطقه ی دوسرشمار شود.

موفق و پیروز باشید.