16 Shahidanیادمان شهید سیدیحیی ساداتی / بمناسبت ۱۳ اسفند سالگرد شهادتش/ سیدیحیی فرزند سید محمد در سال ۱۳۴۷ در خانواده ای متدین متولد شد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستای شهیدآباد (تروجن) بهشهر (محل سکونت خانواده اش) با موفقیت گذراند و پس از پایان کلاس دوم راهنمایی و با توجه به علاقه ای که به فراگیری علوم دینی و اسلامی داشت وارد حوزه علمیه امام صادق (ع) شهر نکا شد. پس از مدت دو سال تحصیل در این حوزه، بنابه درخواست یکی از اساتید به حوزه علمیه چهارده معصوم (ع) روستای زینوند بهشهر منتقل گردید. با شروع جنگ تحمیلی، سید یحیی در کنار تحصیل علوم حوزوی به جبهه رفت و سرانجام در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسید و پیکرش مطهرش در منطقه عملیاتی برجای ماند. پیکر بی سر شهید بعد از گذشت ۹ سال توسط گروه تفحص شهدا کشف گردید و در تاریخ ۱۳۷۴/۵/۸ در روستای بالاده ساری (زادگاه آباء و اجدادی اش) به خاک سپرده شد. شهید سید یحیی ساداتی تنها شهیدی است که در منطقه دوسرشمار بخاک سپرده شده و همچون چراغی باعث نورافشانی این دیار گردیده است. شهید ساداتی بیستمین شهید روستای بالاده و سی امین شهید منطقه دوسرشمار (روستاهای بالاده، پایین ده، تیله بن، قلعه، میرافضل و واوسرنو) بخش چهاردانگه ساری می باشد.

فرازی از وصیت نامه شهید: برادران و خواهران حزب الله، از علمای اسلام که در خط ولایت فقیه گام بر می دارند پیروی کنید و قدرشان را بدانید. اگر خدای نکرده خود را از روحانیت جدا بدانید طبعاً اسلام از دست شما خارج می شود، و شما ای روحانیون عزیز! هیچ موقع خودتان را از امت حزب الله جدا ندانید.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

نقل از کتابچه ویژه یادواره شهدا، ۱۳۹۰/ بالاده

موضوعات مرتبط ……………………………………………………………………………………

دو دیدار آخر با شهید سیدیحیی ساداتی + عکسهایی که برای اولین بار منتشر می شوند

پیشتاز میدان ها / معرفی کتاب شهید سیدیحیی ساداتی بالادهی

authorنوشته: انجمن فرهنگی سادوا dateتاريخ : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
entry نظرات دیگران در مورد این مطلب

خداوند همه شهدای این مرز و بوم از جمله پسر عمه عزیزم روحانی شهید سیدیحیی ساداتی را با شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا محشور بفرماید. روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.